بازدید 2154

آمریکا باید به ایران تضمین تعهد به توافق بدهد

کد خبر: ۴۹۸۳۶۷
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۰ 08 May 2015
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که مصوبه اخیر مجلس سنا برای نظارت کنگره بر نتیجه توافقنامه موثر است و گفت: ضمن اثرگذاری این مصوبه بر مذاکرات، مجلس سنا، اختیارات دولت آمریکا را تحدید کرد.

مهدی دواتگری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری خانه ملت با اشاره به مصوبه مجلس سنا برای نحوه نظارت کنگره بر جمع بندی مذاکرات ۱+۵ با ایران تاکید کرد: این موضوع را باید از دو منظر مورد بررسی قرار داد. در گام اول باید از حقوق اساسی آمریکا به مصوبه اخیر مجلس نگاه کرد. از منظر حقوق اساسی آمریکا مصوبه سنا در واقع بدعت جدیدی است.

نماینده مردم مراغه در مجلس نهم شورای اسلامی توضیح داد: در قانون اساسی آمریکا همچنین تکلیفی برای دولت و رئیس‌جمهور آمریکا وجود ندارد. این مصوبه ابداع جدیدی است. در نظام ریاستی که آمریکا نمونه‌ بارز این نظام است، قدرت مطلق در اختیار رئیس‌جمهور قرار دارد. مصوبه سنای آمریکا از منظر حقوق اساسی، اقدامی در تضعیف نظام ریاستی و افزایش قدرت کنگره است.

وی با بیان اینکه رفتار مجلس سنا را باید فارغ از بحث هسته‌ای بررسی کرد، گفت: فارغ از بحث هسته‌ای، قطعا این گونه مصوبات روسای جمهوری بعدی و دولت‌های بعدی آمریکا را هم محدود خواهد کرد. صرف بحث هسته‌ای نیست، این مصوبه در واقع تحدید، اختیارات رئیس‌جمهور و خدشه بر نظام سیاسی- ریاستی است.

دواتگری در ادامه مصوبه اخیر مجلس سنا را از دیدگاه مذاکرات هسته‌ای بررسی کرد و اظهار داشت: همانطور که مقام معظم رهبری تاکید داشتند، دولت آمریکا قابل اعتماد نیست و مصوبه مجلس سنا نشان داد، بر خلاف وحدت تصمیم‌گیری در جمهوری اسلامی ایران داریم در ایالات متحد آمریکا چنین موضوعی وجود ندارد.

 وی با بیان اینکه در ایران حرف اول و آخر را مقام معظم رهبری می‌زند، تاکید کرد: اما در آمریکا مراکز و مراجع متعدد تصمیم‌گیری شکل می‌گیرد که توافقنامه نهایی را زیر سوال می‌برد.

این نماینده گفت: با این مصوبه مجلس سنا، در طول مذاکرات پیش‌روی دولت آمریکا باید تضمین لازم را بدهد. آمریکا باید تضمین دهد که در صورت لغو تحریم‌ها با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، این کشور چه اقدامی خواهد داشت.

دواتگری در ادامه به مفادی از بیانیه لوزان اشاره کرد و اظهار داشت: در این بیانیه تاکید شده است که از سوی آژانس بین المللی اتمی، رفتار و عملکرد ایران راستی آزمایی شود. مذاکره کنندگان ایرانی توجه داشته باشند در طول مذاکره نسبت به راستی آزمایی هر یک از طرفین ۱+۵ اقدام کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در خصوص الزاماتی است از نظر حقوق بین الملل طرف توافقی که منعقد می‌شود دولت‌ها است و باید به تعهدات پایبند. بنابراین آمریکا با این مصوبه مجلس سنا باید به طرف ایرانی تضمین تعهد به توافق را بدهد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی