بازدید 1691

رويترز: نتانياهو با آينده دشواري روبرو است

حزب لیکود و بیت یهودی به شدت از شهرک سازی در سرزمینهای اشغالی که فلسطینیها تلاش می کنند کشور خود را در آن برپا کنند، حمایت می کنند درحالی که دیگر شرکای نتانیاهو بر مسائل دینی و اقتصادی متمرکز شده اند.
کد خبر: ۴۹۸۵۲۸
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۵ 09 May 2015
خبرگزاری رویترز در تحلیلی از بیت المقدس به قلم دان ویلیامز نوشت: احتمال کمی وجود دارد بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل با توجه به اینکه در شش هفته تلاش خود برای تشکیل دولت تنها با یک کرسی اکثریت را در پارلمان به دست آورد، بتواند در چهارمین دوره نخست وزیری خود در داخل و خارج آسوده خاطر باشد.

تحلیلگران می گویند نتانیاهو که با همپیمانان غربی اسرائیل به علت تفاوت مواضع درباره مسئله فلسطین و ایران اختلاف دارد با تنش و مشکلاتی مشابه در زمینه قانون گذاری در داخل مواجه خواهد شد چرا که ضرورتا انتظار نمی رود ائتلاف راستگرای متشکل از پنج حزب مختلف درباره لایحه هایی که دولت ارائه خواهد کرد توافق داشته باشند.

پس از آنکه شامگاه چهارشنبه تنها دو ساعت مانده به پایان مهلت مشخص شده، توافق بر سر تشکیل ائتلاف به دست آمد، نتانیاهو اذعان کرد امیدوار بود دولت وی از اکثریت بهتری بیش از 61 کرسی در کنست که 120 کرسی دارد برخوردار شود.

وی در اظهاراتی که تلویزیون اسرائیل پخش کرد گفت: «بیش از 61 کرسی بسیار بهتر بود.»

وی تاکید کرد با گذشت زمان برای اضافه کردن احزاب دیگر به این ائتلاف تلاش خواهد کرد.

معاونان نتانیاهو باب دولت «وحدت ملی» را برای پیوستن اسحاق هرتزوگ رهبر چپگراها ، شاید با پیشنهاد سمت وزیر امور خارجه به وی، بازگذاشته اند.

عموتس عسائیل از مرکز «شالوم هرتمان» اسرائیل گفت:«به سختی می توان دقیق گفت که این ائتلاف تا چه زمانی ادامه خواهد داشت اما نمی تواند باقی بماند. عمر این ائتلاف بسیار کوتاه و پر از مشکلات خواهد بود و با توافق وحدت با هرتزوگ به پایان خواهد رسید.»

وی اضافه کرد: «مسئله ای که شاید امکان مشارکت جدید را به وجود بیاورد دستیابی توافق هسته ای بین ایران و قدرتهای جهانی در مذاکرات خواهد بود. این مسئله موجب خواهد شد جریان اصلی در اسرائیل احساس کند که در معرض خطر، خیانت و ضعف قرار دارد.»

هرتزوگ از خانواده ای است که برخی از اعضای آن در دولت اسرائیل حضور داشتند. پدر او رئیس اسرائیل و سفیر در آمریکا بود و عموی او نیز وزیر امور خارجه اسرائیل بود. او می تواند بر دولت امریکا که فشارهای نتانیاهو در خصوص ایران، اوباما را خشمگین کرده بود تاثیر گذار باشد اما هرتزوگ روز پنجشنبه هر گونه وحدت با دولت جدید را تکذیب کرد و به رادیو ارتش اسرائیل گفت :« این دولت فاقد مسئولیت ، ثبات و هرگونه فرصتی برای حکومت است.»

وی افزود: «من نمی خواهم زیر نظر نتانیاهو کار کنم بلکه می خواهم جایگزین نتانیاهو شوم و رهبری مخالفان را داشته باشم.»

اما این مسئله شاید برای هرتزوگ آسان نباشد چرا که قانون گذاران دیگر خارج از دولت گروههایی هستند که اختلافات شدیدی با هم دارند از جمله عربهای ضد صهیونیستی و گروه تندرو اویگدور لیبرمن وزیر امور خارجه سابق اسرائیل.

نتانیاهو نیز در پارلمان کار آسانی نخواهد داشت به ویژه در خصوص قوانین جنجال برانگیزی مانند قانون یهودی بودن کشور اسرائیل که قانون منفوری بین اقلیتهای عرب به شمار می آید که 20 درصد جمعیت اسرائیل را تشکیل می دهند و همپیمانان غربی اسرائیل نیز با آن مخالفند.

پیش نویس این قانون را حزب «بیت یهودی» که یک حزب راستگرای تندرو و دومین شریک در ائتلاف به رهبری حزب محافظه کار لیکود به شمار می رود ارائه کرده است.

حزب «بیت یهودی» وزارت دادگستری را در دولت جدید برعهده دارد.

اما منابعی سیاسی اعلام کردند اختلافات بین حزب میانه رو «کلنا» که در ائتلاف حضور دارد با حزب لیکود شاید مانع تصویب این قانون شود.

تلاش برای پیروزی در رای گیریهای عدم اعتماد به دولت، نمایندگان دولت را در کنست به خود مشغول خواهد کرد.

ایتان هاپر تحلیلگر سیاسی روزنامه یدیعوت آحارانوت گفت :« دولت آینده مجبور خواهد بود تقریبا با کل جهان مبارزه دیپلماتیک کند و شاید همچنین مجبور شود با دشمنان پرشمار اسرائیل وارد منازعه نظامی شود.»

در توافق ائتلافی که نتانیاهو با چهار حزب دیگر امضا کرده است از فلسطینیها و مذاکرات صلحی که یک سال پیش فروپاشید صحبت به میان نیامده است.

حزب لیکود و بیت یهودی به شدت از شهرک سازی در سرزمینهای اشغالی که فلسطینیها تلاش می کنند کشور خود را در آن برپا کنند، حمایت می کنند درحالی که دیگر شرکای نتانیاهو بر مسائل دینی و اقتصادی متمرکز شده اند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم
آخرین اخبار