بازدید 4311

ماجراي گروگانگيري مسلحانه 6ميلياردي

کد خبر: ۴۹۸۵۵۰
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۴ 09 May 2015
کارآگاهان اداره جنايي پليس آگاهي خراسان رضوي موفق شدند با 15 روز عمليات شبانه روزي در کنار قاضي پرونده؛ گروگان 14ساله را بدون پرداخت وجهي در آن سوي مرز آزاد و 12 عضو باند خشن گروگانگيري مسلحانه را در کشور دستگير کنند.

به گزارش خراسان، دادستان عمومي و انقلاب مشهد در گفت و گوي اختصاصي با خراسان ضمن تشريح پرونده گروگانگيري 6 ميليارد توماني گفت: صبح سي و يکم فروردين گذشته، ماموران کلانتري شهرک ناجاي مشهد در جريان آدم ربايي مسلحانه در بولوار وکيل آباد قرار گرفتند و بلافاصله موضوع را به مقامات قضايي اطلاع دادند.

«قاضي غلامعلي صادقي» افزود: بررسي هاي مقدماتي ماموران حاکي از آن بود که سه سرنشين يک دستگاه خودرو سواري در حالي که سلاح کلت نيز در دست داشتند مقابل نوجوان 14 ساله اي که در حال عزيمت به مدرسه بود توقف کرده اند و با کشيدن سوئي‌شرت به سر نوجوان، وي را به زور داخل خودرو انداخته و متواري شده اند.

مقام ارشد قضايي مشهد خاطرنشان کرد: با توجه به اهميت و حساسيت ماجرا رسيدگي به اين پرونده در شعبه 209 دادسراي عمومي و انقلاب مشهد، توسط بازپرس « حيدري» آغاز شد و بدين ترتيب گروهي از کارآگاهان ورزيده اداره جنايي پليس آگاهي خراسان رضوي با صدور دستورات خاصي از سوي بازپرس ماموريت يافتند تا با بسيج امکانات تلاش گسترده اي را براي رهايي گروگان و دستگيري عاملان آدم ربايي آغاز کنند.

وي ادامه داد: در حالي که تحقيقات تخصصي با شيوه هاي فني و چهره زني متهمان، براي رديابي آنان ادامه داشت، گروگانگيران در تماس تلفني با خانواده گروگان تقاضاي پرداخت 6 ميليارد تومان وجه نقد کردند تا نوجوان 14 ساله را آزاد کنند.

«قاضي صادقي» با اشاره به اينکه طولي نکشيد يکي از عاملان گروگانگيري به نام «و» رديابي شد، افزود: بررسي هاي غيرمحسوس نشان داد متهم مذکور جوان 23 ساله اي است که در يکي از شهرهاي مرزي خراسان رضوي سکونت دارد و اين گونه بود که احتمال خارج کردن گروگان از مرز قوت گرفت و بدين ترتيب تحقيقات کارآگاهان در چند شاخه اطلاعاتي و عملياتي متمرکز شد.

دادستان مشهد تصريح کرد: با هماهنگي مقامات قضايي تربت جام، عمليات شبانه پليس با محاصره مخفيگاه متهم، در حالي ادامه يافت که پس از ورود کارآگاهان به مخفيگاه مشخص شد وي به مکان ديگري گريخته است. اما در بازرسي از اين محل کتاب هاي درسي نوجوان ربوده شده به همراه 120 تير فشنگ و 3 تيغه خشاب کشف شد. اين در حالي بود که 2 زن و يک مرد نيز در اين مخفيگاه بازداشت شدند و مورد بازجويي قرار گرفتند.

«قاضي غلامعلي صادقي» خاطرنشان کرد: سرنخ هاي جديد اين پرونده نشان داد گروگانگيران نوجوان ربوده شده را به افغانستان منتقل کرده اند اما تعداد زيادي از افرادي که در ماجراي گروگانگيري نقش دارند در ايران هستند.

وي اضافه کرد: چند ساعت بعد از اعترافات 3 متهم دستگير شده مخفيگاه ديگر «و» در مشهد شناسايي شد که بلافاصله گروه ديگري از کارآگاهان اداره جنايي با همکاري ماموران يگان ويژه موفق شدند اين فرد را به همراه يکي ديگر از متهمان دستگير کنند اما چون احتمال به خطر افتادن جان گروگان وجود داشت عمليات پليس با صدور دستورات قضايي و با شگردهاي فني و اطلاعاتي وارد مرحله جديدي شد تا عاملان گروگانگيري در جريان دستگيري همدستانشان قرار نگيرند.

وي گفت: از سوي ديگر نيز آموزش هاي لازم به خانواده گروگان داده شد تا طمع گروگانگيران براي دريافت پول قطع نشود. وي اضافه کرد: در ادامه تحقيقات که به صورت شبانه روزي پي گيري مي شد اطلاعاتي به دست آمد که نشان مي داد يکي ديگر از عاملان مرتبط با گروگانگيري قصد دارد با نام جعلي از مرزهاي شمالي کشور به ارمنستان بگريزد بنابراين وي نيز در يک عمليات ضربتي در بابلسر در حالي دستگير شد که همزمان 2 تن ديگر از متهمان در مشهد و تربت جام به دام افتادند چرا که برخي اطلاعات حاکي از آن بود که متهم دستگير شده منزلي را از اسفند سال گذشته و براي عملي کردن نقشه آدم ربايي اجاره کرده است.

دادستان عمومي و انقلاب مشهد در تشريح ادامه اين عمليات افزود: در حالي که پليس از طريق منابع اطلاعاتي همواره در سلامت بودن نوجوان را مدنظر داشت، مکاتباتي هم از طريق وزارت خارجه پيگيري شد تا اين که 12 تن از عوامل مرتبط با گروگانگيري دستگير شدند و آدم ربايان که ديگر خود را در محاصره و در معرض دستگيري مي ديدند به ناچار نوجوان مذکور را در آن سوي مرزها رها کردند که با همکاري صميمانه کنسولگري ايران در شهر هرات، گروگان 14 ساله چند روز قبل و بدون پرداخت هيچ گونه وجهي به آغوش خانواده اش بازگشت.

قاضي «غلامعلي صادقي» با اشاره به اين که متهمان اين پرونده تاکنون به چندين فقره سرقت هاي به عنف و تيراندازي نيز در مشهد اعتراف کرده اند، افزود: 5 تن از متهمان بازداشت شده افغاني هستند که تحقيقات از آنان در شعبه 209 دادسراي عمومي و انقلاب مشهد همچنان ادامه دارد.

دادستان مشهد در پايان ضمن قدرداني از تدابير و راهنمايي هاي رئيس کل دادگستري خراسان رضوي و همکاري صميمانه ديگر نهادها و همچنين تلاش هاي گسترده کارآگاهان با فرماندهي رئيس پليس آگاهي خراسان رضوي افزود: همان طور که بارها هشدار داده ايم دستگاه قضايي در برخورد با جرايمي که موجب احساس ناامني در جامعه شود با قدرت و قاطعيت برخورد مي کند و براي ايجاد امنيت و آسايش مردم از همه توان خود استفاده خواهد کرد.

بنابراين افرادي که چنين نقشه هايي را براي ارتکاب جرم در سر مي پرورانند بدانند راه گريزي ندارند و خيلي زود در چنگ قانون گرفتار خواهند شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # مسعود پزشکیان # سعید جلیلی # دور دوم انتخابات