بازدید 5202

آغاز دوخطه کردن کریدور ریلی شمال-‌جنوب

طبق برنامه‌ریزی شرکت راه‌آهن، عملیات دو خطه کردن خط ریلی بندر گز - قره‌تپه در استان گلستان از روز 22 اردیبهشت‌ماه امسال آغاز می‌شود.
کد خبر: ۴۹۹۱۴۹
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۶:۲۹ 11 May 2015
مدیرکل راه‌آهن شمال شرق با بیان اینکه عملیات دو خطه کردن بخشی از کریدور ریلی شمال-جنوب در قطعات خط‌آهن بندر گز تا قره‌تپه از 22 اردیبهشت‌ماه آغاز می‌شود، افزایش ظرفیت حمل ریلی بار از کشورهای CIS تا خلیج فارس را از مزایای اجرای پروژه برشمرد.

محمدرضا قربانی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: پروژه راه‌آهن بندر گز - قره‌تپه قطعه‌ای از کریدور بزرگ‌ ریلی شمال-جنوب است که در استان گلستان قرار دارد.

وی ادامه داد: طبق برنامه‌ریزی شرکت راه‌آهن، عملیات دو خطه کردن خط ریلی بندر گز - قره‌تپه در استان گلستان از روز 22 اردیبهشت‌ماه امسال آغاز می‌شود.

مدیرکل راه‌آهن شمال شرق با بیان اینکه طول این خط ریلی 37 کیلومتر است، اظهار داشت: طبق مطالعات مدت زمان اجرای پروژه 8 ماه در نظر گرفته شده است که با توجه به شرایط مناسب آب و هوایی پیش‌بینی می‌شود این خط ریلی‌ در قالب برنامه زمان‌بندی تکمیل شود.

قربانی با تأکید بر اینکه تأمین اعتبار این پروژه از محل اعتبارات ملی انجام می‌شود‌، اظهار داشت: هزینه اجرای این پروژه 900 میلیارد ریال برآورد شده است.

وی اضافه کرد: با احداث این خط ریلی ظرفیت بار محوری از 20 تن به 30 تن افزایش می‌یابد، ضمن آن که سرعت قطارهای مسافربری نیز به 160 کیلومتر در ساعت در این خط‌ افزایش خواهد یافت.

مدیرکل راه‌آهن شمال شرق با بیان اینکه اجرای این پروژه به افزایش ظرفیت خط ریلی کریدور شمال - جنوب می‌انجامد بیان کرد: افزایش ایمنی سیر قطارها، افزایش ظرفیت و افزایش سرعت قطار‌ها و رشد جابه‌‌جایی کالا از کشورهای CIS به جنوب کشور و خلیج فارس از مزایای اجرای این پروژه است.

قربانی افزود: خط ریلی موجود هم خطی قدیمی است که با تکمیل خط دوم تا هشت ماه آینده، عملیات بهسازی و بازسازی خط اول آغاز می‌شود؛ درواقع ترافیک خط یک به خط دو منتقل می‌شود و سپس خط یک بهسازی خواهد شد.

مدیرکل راه‌آهن شمال شرق اظهار داشت: در ادامه این پروژه از سمت گرگان تا قائم‌شهر نیز مسیر ریلی دو خطه خواهد شد.

به گزارش فارس کشورهای آسیایی و اروپایی می‌توانند در مسیر کریدور شمال ـ جنوب کالای خود را با سرعتی حدود دو برابر در مقایسه با مسیر کانال سوئز مبادله کنند؛ این امر با توجه به ایجاد کشورهای جدید در منطقه آسیای میانه و نیز شکل گیری بازارهای جدید جهانی در حوزه اقیانوس هند و خلیج فارس‌ برای هر دو قاره آسیا و اروپا دارای اهمیت فراوانی است.

کریدور شمال ـ جنوب که بخش مهمی از آن از خاک ایران می گذرد، درحال حاضر مهمترین و مناسبترین حلقه ترانزیت کالا بین آسیا و اروپا به شمار می‌رود؛ این کریدور از حوزه اقیانوس هند (بندر بمبئی) آغاز و از طریق خلیج فارس به بندرعباس در جنوب ایران متصل می‌شود؛ در داخل خاک ایران کالاها به وسیله حمل و نقل جاده‌ای و یا ریلی به بنادر شمال کشور‌ انتقال می‌یابد و سپس از طریق دریای خزر به بنادر آستاراخان و لاگان روسیه حمل می‌شود.

با تکمیل راه‌آهن قزوین-رشت-انزلی-آستارا هم امکان دسترسی جاده‌ ای و ریلی به کشورهای منطقه قفقاز و روسیه‌ میسر است؛ هزینه حمل کالاهای ترانزیتی میان کشورهای حوزه اقیانوس هند و شمال اروپا از طریق مسیر کریدور شمال ـ جنوب تا حدود 30 درصد نسبت به مسیرهای سنتی موجود ارزان‌تر است و کشورهای جنوب شرقی آسیا‌، آسیای مرکزی‌، خاورمیانه‌، حوزه اقیانوس هند و خلیج فارس و نیز شمال اروپا با پیوستن به کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال ـ جنوب که ازجمله کریدورهای چندوجهی است‌،‌ می توانند از مزایای آن در حمل و نقل سریع و ارزان کالاهای خود بین آسیا و اروپا استفاده کنند.

ازجمله مزایای مهم این کریدور‌ تقاطع‌های متعددی است که با کریدورهای مختلف بین آسیای میانه و اروپا از جمله تراسکا و آلتید دارد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست