بازدید 5732

بلاتر استعفا داد

سپ بلاتر رئیس فیفا سرانجام پس از کش و قوس های فراوان، عصر امروز استعفا داد. پیشتر بلاتر هم توسط دبیر کل فیفا، متهم به فساد مالی شده بود.
کد خبر: ۵۰۵۶۰۷
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۷ 02 June 2015
پس از آنکه دبیر کل فیفا سپ بلاتر را متهم به فساد کرد، رئیس فیفا که برای کناره گیری از مسئولیت سرسختی می کرد و به تازگی توسط رؤسای فدراسیون ها برای چهار سال ابقا شده بود، عصر امروز استعفا داد.

به گزارش «تابناک»، سپ بلاتر رئیس فدراسون بین المللی فوتبال ـ فیفا ـ عصر امروز تسلیم فشارها شد و سکان را رها کرد.

بلاتر تا زمان انتخاب رئیس جدید فیفا در سمت خود خواهد ماند.

دادستان کل سوئیس اعلام کرد که از سوی دادستانی این کشور در مورد سپ بلاتر هیچ گونه تحقیقاتی انجام نخواهد شد.

میشل پلاتینی که خود یکی از گزینه های احتمالی برای جایگزین بلاتر است، این تصمیم وی را شجاعانه  و بهترین تصمیم ممکن خواند.

پرسشی اکه اکنون ممکن است برای بسیاری مطرح باشد، این است که آیا گزارش گارسیا (گزارشی که از سال 2012  تا سال 2014 توسط مایکل جی گارسیا درمورد فساد در فیفا تهیه شده بود ) کامل افشا خواهد شد؟

جان ویتینگدل، وزیر فرهنگ، ورزش و رسانه بریتانیا اظهار داشت: استعفای دیر هنگام بلاتر تنها آغازی بر پروسه تغییرات در فیفاست.

وینسنت کمپانی مدافع تیم منچستر سیتی در پیام تویتری خود نوشت: استعفای بلاتر همه ماجرا نبود و در مورد رأی گیری ها و نظرسنجی های فیفا باید شفافیت صورت بگیرد.

امیر علی بن حسین، نایب رئیس آسیایی فیفا که از سال 2011 در سمت خود باقی است، اعلام کرد، در انتخابات پیش روی برای انتخاب جایگزین بلاتر شرکت خواهد کرد.

در پی استعفای بلاتر، گرگ دایک رئیس اتحادیه فوتبال انگلستان در اظهار نظر عجیب اعلام کرد: بلاتر بالاخره رفت، بیایید رفتن بلاتر را جشن بگیریم، این ربطی به لایق احترام بودن او ندارد. بلاتر سال هاست از بزرگوار بودن فاصله گرفته است. همچنین او پیشتر پس از انتخاب دوباره بلاتر در این سمت پیش بینی کرده بود که او بیشتر از دو سال در این سمت نخواهد ماند.

ریو فردیناند مدافع سال های دور تیم منچستر که به تازگی از فوتبال خداحافظی کرده، در پیام توئیتری خود از دیوید گیل، مدیر اجرایی باشگاه منچستر درخواست کرد برای جایگزینی بلاتر اقدام کند.

مدیر اجرایی باشگاه های اتحادیه فوتبال انگلستان در گفت و گو با اسکای اسپرت، سوالاتی را مطرح کرد که در ذهن بسیاری وجود دارد مانند: بلاتر کجای  این پروسه تحقیقات قرار دارد؟ جروم والک (یکی از مدیران ارشد فیفا) اکنون کجاست؟ صبح امروز نامه‌ای توسط رسانه ها منتشر شد که جروم والکر را در ماجرای 10 میلیون دلای که این روزها زیاد از آن صحبت می شود مقصر جلوه می داد.

دیوید گینولا، فوروارد سابق تیم ملی فرانسه که در ژانویه سال 2015 اعلام کرده بود برای ریاست فیفا  نامزد خواهد شد طی مصاحبه‌ای با اسکای اسپرت خاطرنشان کرد، این مرد (بلاتر) احتمالا و یا مطمئنا زیر فشار زیادی بوده که مجبور به استعفا شده است، اکنون زمان آن رسیده که فیفا و فوتبال را دوباره احیا کنیم و این مهمترین کاری است که باید صورت بگیرد.

روماریور مهاجم سابق تیم ملی برزیل نیز اعلام کرد، این بهترین خبری است که بعد از مدت ها شنیده است، استفعای بلاتر از سمت خود دوره‌ای جدید را در فوتبال جهان آغاز خواهد کرد. تمام رؤسای فدراسیون های فاسد فوتبال در سرتاسر جهان مانند یک موج سونامی سقوط خواهند کرد و امیدوارم این موج تمام فسادی را که مقامات ارشد فوتبال در جهان به راه انداخته اند از بین ببرد.

لویس فیگو ستاره پرتغالی تیم های بارسلونا و رئال مادرید که در انتخابات گذشته فیفا نامزد شده بود، در اظهار نظر خود اعلام کرد: یک روز خوب برای فوتبال و فیفا، تغییر بالاخره در راه است. من روز جمعه هم اعلام کرده بودم، این روز دیر یا زود بالاخره فرا می رسد و اکنون آن روز رسیده است. حالا باید با آرامش و مسئولانه در سرتاسر جهان به هم فکری بنشینیم و راه حلی پویا برای شفافیت و دمکراسی در فیفا و فوتبال جهان پیدا کنیم.

رئیس فدراسیون فوتبال اروگوئه نیز اعلام کرد که این تصمیم باور نکردنی و غیر مسئولانه است، بلاتر می توانست ادامه دهد. کاملا مشخص است که شخص مهمی چند ساعت پیش وی را مجبور به چنین تصمیمی کرده است.

سونیل گولاتی، رئیس فدراسون فوتبال آمریکا نیز استعفای سپ بلاتر  را فرصتی استثنائی و کلیدی برای ایجاد تغییرات مثبت در فیفا  توصیف و در ادامه تصریح کرد که من قبلا به بلاتر گفته بودم تصمیمی مهم و حیاتی برای ایجاد تغییر در فیفا و ورزشی که همه ما به آن علاقه مندیم بگیرد. این اولین گام برای ایجاد تغییرات و بازسازی فیفاست.

شرکت نوشابه سازی کوکا کولا، از اسپانسرهای جام جهانی هم به جمع اظهار نظر کنند‌گان پیوسته و در این باره گفته، استعفای بلاتر فرصتی برای فیفا فراهم آورده که به سرعت خود را به یک مؤسسه قرن بیست و یکمی تبدیل کند.

دقایقی پیش نیویورک تایمز اعلام کرد که سپ بلاتر نیز تحت پیگرد قانونی است و هنوز مقامات به این ادعای نیویورک تایمز پاسخ نداده‌اند.




تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # مسعود پزشکیان # سعید جلیلی # دور دوم انتخابات