بازدید 10146
۲

پاکی کوچک‌ترین معتاد شهر ۱۳ روزه شد

علی‌اکبر، نوزاد هفت‌ماهه کوچک‌ترین معتاد شهر است که 13 روز پاکی از بوخور شیشه و هروئین را دارد.
کد خبر: ۵۰۷۲۱۹
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۵ 09 June 2015
آمار دقیق از میزان اعتیاد نوزادان وجود ندارد، اما در برخی مطالعات میزان اعتیاد نوزادان در تهران 5/ 0 درصد اعلام شده است که حدود 70 درصد اعتیاد به تریاک و 30 درصد اعتیاد ناشی از مصرف شیشه است. با این وجود هیچ آمار رسمی‌ای در مورد نوزادان معتادی که از مادران معتاد به دنیا می‌آیند در دست نیست. این در حالی است که آمار رسمی ستاد مبارزه با مواد مخدر نشان می‌دهد، شمار رسمی اعتیاد در زنان به ۲۷۰ هزار نفر و شمار غیررسمی شاید به نزدیک ۱۰ برابر این رقم هم رسیده باشد.

به گزارش فرهیختگان، اما مشکل زنان معتاد آنجایی نمایان می‌شود که فرزندان معتادی را به دنیا می‌آورند که معمولا سرنوشت‌شان آینده روشنی را نشان نمی‌دهد. کودکانی که از مادران معتاد به دنیا می‌آیند از طریق بند ناف معتاد می‌شوند. آنها از همان روزهای اول درد خماری و کیف نشئگی را می‌کشند؛ به همین دلیل مادران‌شان از طریق بوخور کردن مواد در صورت‌شان آنها را از درد خماری و گریه دور می‌کنند.

 کوچک‌ترین معتاد بهبودیافته


علی‌اکبر، نوزاد هفت‌ماهه کوچک‌ترین معتاد شهر است که 13 روز پاکی از بوخور شیشه و هروئین را دارد. درست دو هفته پیش زمانی که با مادرش محبوبه به تهران پناه آورده بود در سه‌شنبه‌های آیین مهرورزی «جمعیت طلوع بی‌نشان‌ها» در ترمینال جنوب پناه داده شدند و حالا هم محبوبه و هم علی‌اکبر پاک هستند.

علی‌اکبر از ابتدا با مواد مخدر به دنیا آمده است که البته این تنها مشکل این نوزاد نیست زیرا علی‌اکبر هفت‌ماهه نه شناسنامه دارد و نه هویت و وقتی بزرگ شود هم وارد آمار کودکان بدون شناسنامه می‌شود.

اکبر رجبی، مدیرعامل جمعیت طلوع بی‌نشان‌ها در گفت‌وگو با فرهیختگان در مورد وضعیت علی‌اکبر می‌گوید: «خوشبختانه موفق شدیم علی‌اکبر را در بیمارستانی برای مراحل سم‌زدایی بستری کنیم و در حال حاضر پاک است.»

او با بیان اینکه نوزادان معتاد یک حقیقت است که در شهر ما وجود دارد، تاکید می‌کند: «باید برنامه‌هایی برای پیشگیری، درمان و حمایت از این نوزادان در نظر گرفت و این‌طور نباشد که با انکار این نوزادان به زیاد شدن آمارشان کمک کنیم.»

 نوزاد معتاد وجود دارد


با وجود اینکه بسیاری از مسئولان وجود نوزادان معتاد را انکار می‌کنند، اما حقیقت این است که در این شهر هستند نوزادانی که از اول با اعتیاد به دنیا می‌آیند و باید برای این معضل راه‌حلی پیدا کرد. فرید براتی‌سده، مدیرکل سابق درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر در گفت‌وگو با فرهیختگان با بیان این مطلب، می‌گوید: «معضلی به نام مادران و نوزادان معتاد وجود دارد که البته ستاد مبارزه با مواد مخدر در این‌باره پروتکلی دارد که براساس آن مراکز درمانی باید به مادران معتاد که باردار شده‌اند، خدماتی ارائه دهد.»

او با بیان اینکه در مورد این موضوع نمی‌توان پیشگیری به‌خصوصی انجام داد، تاکید می‌کند: «مسئولان باید به سمتی بروند که به مادرانی که قرار است فرزندان معتاد به دنیا بیاورند خدمات ارائه بدهند نه اینکه فضا را به سمتی ببرند که آنها از مراجعه به مراکز درمانی ترس داشته باشند.» براتی‌سده بر این باور است که مشکل اصلی در مورد نوزادان معتاد این است که توسط مادران‌شان مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند و اگر در نوزادی برای تهیه مواد فروخته نشوند در بزرگسالی وسیله تهیه مواد والدین‌شان خواهند شد. بنابراین باید اعتمادسازی‌های لازم انجام شود که کارتن‌خواب‌ها به مراکز درمانی مراجعه کنند تا از وقوع یک اتفاق بدتر در آینده جلوگیری شود.

او عنوان می‌کند: «تمام مراکز درمانی موظف هستند به هر مادر معتادی که به آنجا مراجعه می‌کند خدمات لازم را ارائه دهند و در صورتی که امکانات لازم برای رسیدگی ندارند باید آنها را به مراکز مشخص‌شده هدایت کنند. این درست نیست که از کنار این افراد به‌راحتی بگذرند.»به گفته براتی‌سده، آماری که درباره اعتیاد زنان مطرح شد نشان می‌داد سهم آنها به 10 درصد کل معتادان رسیده و افزایش دوبرابری داشته است. این گفته خود زنگ خطری است که ممکن است از این مادران نوزادان معتادی هم به دنیا بیاید که با کمک به کاهش زنان کارتن‌خواب می‌توان از تولد نوزادان معتاد هم جلوگیری کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۲
جالبه بعد بعضی ها برای داشتن یک بچه باید چقدر خرج ومخارج IVF و آخرش هم که معلوم نیست ....... خداراشکر
خوشحال بشیم از پاک شدن یا گریه کنیم به حال سرزمینی که در اون معتاد هفت ماهه داشتیم و داریم؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم