بازدید 1654

تاثیر مثبت تردد گروه‌های پارلمانی بر دیپلماسی‌رسمی

کد خبر: ۵۰۷۳۰۷
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۲ 09 June 2015
نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت:‌ دیپلماسی پارلمانی می‌تواند برای تبادل فکر و نظر و حتی مطرح کردن برخی از گله‌ها مفید باشد همچنین زمینه‌ساز توسعه دیپلماسی رسمی کشورها نیز باشد.

شانزدهم خرداد هیات پنج نفره ای از پارلمان اتحادیه اروپا به ریاست «المار بروک» رییس کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا، به تهران آمد و با برخی مقام های بلندپایه جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد. طی 2 سال گذشته، این دومین بار است که اعضای پارلمان اتحادیه اروپا به ایران می آیند.هیات پارلمانی فرانسه نیز به ریاست «دانیال رنیه» نایب رییس کمیسیون امور خارجی و دفاع مجلس سنای این کشور برای دیدار با برخی مقامات جمهوری اسلامی ایران وارد تهران شد.

 هیات پارلمانی جمهوری اسلامی ایران نیز در راستای رویکردهای دیپلماتیک خود، اردیبهشت ماه امسال پس از هفت سال به «بروکسل» پایتخت بلژیک و مقر اتحادیه اروپا، رفت و افزون بر برگزاری نشست هایی با همتایان اروپایی خود، با «مارتین شولتز» رییس آلمانی پارلمان اروپا، المار بروک و... دیدار کرد. این هیات همچنین پس از سفر به لوکزامبورگ با برخی مقام های این کشور رایزنی هایی داشت.

در ارتباط منصور حقیقت پور، نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار  حتی در صورتی که کشورها با هم رابطه سیاسی قوی نیز نداشته باشند می توانند رابطه پارلمانی خوبی را برقرار کنند وضمن اینکه حجم مطالب و محتوای مطالبی که رد و بدل می شود بار سیاسی و حقوقی کمتری دارد.

حقیقت پور تصریح کرد:‌ دیپلماسی پارلمانی می تواند برای تبادل فکر و نظر و حتی مطرح کردن گله ها مفید باشد همچنین زمنیه ساز توسعه دیپلماسی رسمی کشورها را نیز مهیا می کند.

نماینده مردم اردبیل، نمین، نیر و سرعین در مجلس با ابراز تاسف از اینکه در گذشته فهم و درک موجود در طرف اروپایی نبود، ادامه داد: اروپایی ها متوجه شدند آمریکایی‌ها کلاه بزرگی سر آنها گذاشته اند و دلیلی نداشته است که ایران با برخی هیات‌های اروپای رفت و آمد نداشته و تبادل نظر نکنیم.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در عین حال گفت:‌ اگر طرف اروپایی خطوط قرمز ما را رعایت کند و سرکشی‌های بی‌موردی نداشته باشد این رفت‌وآمدها موثر خواهد بود.

به گفته حقیقت پورزمانی‌ که هیات های دیپلماتیک رفت و آمد کنند میتوانند نتیجه این دیدارها را به دستگاه دیپلماسی و مسئولان کشورشان گزارش کنند و این مسئله می تواند برای ایجاد فهم مشترک دیپلماسی موثر بوده و پر کننده خلاء ها باشد.

 نماینده مردم اردبیل،نمین،نیر و سرعین با اشاره به تاثیر رفت و آمدهای پارلمانی بر مذاکرات هسته ای گفت:‌ تصور نمی کنم  تاثیر اصولی داشته باشد البته بی تاثیر هم نیست،در ملاقاتی که با یکی از این هیئت ها داشتم به آنها گفتم با تحریم ها قبل از ضربه زدن به ما خودتان ضرر کردید.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: هیات اروپایی نیز اعلام کرد نتایج کورکورانه پیروی از آمریکا را به مردم کشورمان و حزبمان خواهیم گفت.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل