بازدید 1611

داود اوغلو: مردم ترکیه دولت ائتلافی می خواهند

کد خبر: ۵۰۸۰۹۶
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۹ 11 June 2015
احمد داود اوغلو نخست وزیر ترکیه با اذعان به اینکه مردم با درخواست حزب عدالت و توسعه برای تشکیل دولت مخالف کرده اند، گفت: مردم ترکیه با آرای خود گفتند که خواهان دولت ائتلافی هستند.

به گزارش «تابناک»، نخست وزیر ترکیه شب گذشته این مطلب را در گفت و گوی اختصاصی با شبکه تلویزیون دولتی ترکیه عنوان کرد.

از لحن بیانات داود اوغلو چنین برداشت می شد که وی با مشخص شدن شمار کرسیهای هر حزبی در مجلس پس از انتخابات یکشنبه گذشته دیگر قصد ندارد احزاب مخالف دولت وی در پیش از انتخابات را با عبارات سنگینی به خیانت ، نامردی و حتی بی حیثیتی متهم کند و اکنون وی خواهان همکاری با آنان برای تشکیل دولت ائتلافی است.

نخست وزیر ترکیه در آغاز سخنان خود گفت: آماده ایم برای تشکیل دولت ائتلافی درباره همه موضوعات با احزاب دیگر گفتگو کنیم.

وی تاکید کرد ، برای تشکیل دولت ائتلافی با نخست وزیری وی خط قرمزهایی برای دیگر احزاب تعیین نکرده است.

داوداوغلو گفت ، وی قصد دارد یک دوره جدید را آغاز و اوضاع عرصه سیاسی ترکیه را به حالت عادی بازگرداند و جامعه را از فضای تنش و درگیری خارج کند.

وی اذعان کرد که نتایج انتخابات و کاهش آرای حزب وی از 49 درصد در انتخابات سال 2011 میلادی به حدود 41 درصد در انتخابات اخیر باید از سوی این حزب مورد بررسی قرار گیرد و نباید از ناخوشایندی درباره آرای مردم سخن گفته شود ، مردم تصمیم صحیحی گرفته اند.

داوداوغلو گفت: تنها اصول سیاسی و اخلاقی خط قرمز آنان است.

وی در باره دیدار روز چهارشنبه (دیروز) رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه با دنیز بایکال رئیس سابق حزب جمهوریخواه خلق وادعاهای مربوط به اینکه در این دیدار مسائل چگونگی تشکیل دولت ائتلافی مورد بحث قرار گرفته است ، گفت: این دیدار مثبت بود اما رئیس جمهور نمی تواند درباره چگونگی تشکیل دولت ائتلافی مذاکره کند ، این وظیفه احزاب سیاسی است.

قرار است پس از اعلام نتایج رسمی انتخابات پارلمان ترکیه توسط شورای عالی انتخابات این کشور، رییس جمهوری ترکیه احمد داود اوغلو رهبر حزب عدالت و توسعه را که بیشترین رای در انتخابات مجلس ترکیه به دست آورده، مامور تشکیل دولت جدید کند.

براساس قوانین ترکیه، دولت جدید این کشور که یک دولت اقلیت و یا ائتلافی خواهد بود باید تا 45 روز اینده تشکیل شود در غیر این صورت تجدید انتخابات ضروری خواهد بود.

اگر داود اوغلو نتواند برای تشکیل دولتی که بتواند رای اعتماد بگیرد با دیگر احزاب توافق کند، رئیس جمهوری ترکیه طبق عرف سیاسی باید پیش از پایان مهلت 45 روزه، رهبر دومین حزب بزرگ در مجلس ترکیه را (حزب جمهوریخواه خلق به رهبری کمال قلیچدار اوغلو) مامور تشکیل دولت کند.

در پایان مهلت 45 روزه، شورای عالی انتخابات ترکیه زمینه تجدید انتخابات را فراهم خواهد کرد. 


ایرنا
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم