بازدید 16955

اگر نصف پول بهداشت را به آموزش و پرورش دهند، هرکس آن را اداره می‌کند

هنوز اما و اگرهایی در این خصوص وجود دارد و این احتمال هست که وزیر در یک جلسه غیر علنی به نمایندگان توضیحاتی بدهد و یا اینکه با صحبت های انجام شده در این خصوص قضیه به کل مسکوت بماند؛ البته نمایندگان مجلس نظرات ضد نقیضی در این باره دارند.
کد خبر: ۵۰۹۲۷۶
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۱ 15 June 2015
استیضاح فانی برای پر کردن سبد رأی نمایندگان استهفته گذشته با پافشاری نمایندگان مجلس طرح استیضاح فانی اعلام وصول شد؛ اما بنا بر آیین‌نامه جدید مجلس، طرح استیضاح، نخست باید از سوی هیأت رئیسه به کمیسیون تخصصی ارجاع داده می‌شد تا کمیسیون جلسه‌ای را با حضور استیضاح‌کنندگان و وزیر برگزار و چنانچه نمایندگان بر استیضاح خود پافشاری کنند. طرح پس از یک هفته برای اعلام وصول در صحن به هیأت رئیسه مجلس ارجاع می‌شود. به همین دلیل این طرح به کمیسیون ارجاع شد.

به گزارش «تابناک»، روز گذشته این جلسه تشکیل شد، اما به نظر می رسد نمایندگان از پاسخ های وزیر قانع نشده باشند.

به گفته یکی از حاضران در جلسه، نشست نمایندگان استیضاح کننده با وزیر آموزش و پرورش برگزار شد که بهارستان‌نشینان در این جلسه بر پیگیری استیضاح تأکید داشتند.

وی با بیان اینکه جلسه نمایندگان استیضاح‌کننده وزیر آموزش و پرورش شامگاه یکشنبه‌ برگزار شد، افزود: در این نشست، نمایندگان از پاسخ وزیر قانع نشده و خواستار پیگیری استیضاح شدند.

با وجود این، هنوز اما و اگرهایی در این خصوص وجود دارد و این احتمال هست که وزیر در جلسه ای غیر علنی به نمایندگان توضیحاتی بدهد، و یا اینکه با صحبت های انجام شده در این خصوص قضیه به کل مسکوت بماند، البته نمایندگان مجلس نظریات ضد نقیضی در این باره دارند.

محسن صرامی فروشان در خصوص این موضوع در گفت و گو با تابناک اظهار داشت: استیضاح باید چند مطلب را دربرگیرد؛ نخست اینکه آیا وزیر در اداره آموزش و پرورش توانایی دارد یا نه و اینکه الان زمان مناسبی برای استیضاح است یا نه و بعد از فانی قرار است چه کسی سکان هدایت این وزارت خانه را به دست گیرد؟!

وی گفت: چیزی که برای من به عنوان یک فرهنگی وارد شده به مجلس حائز اهمیت است، این است که یک اتفاق نظر بی نظیری در مجلس نهم روی داده و نمایندگان بر این باورند که باید منابع خاصی برای ترمیم حقوق و مزایای معلمان داشته باشد. به همین منظور هم قرار است جلسه غیر علنی با حضور فانی و نوبخت تشکیل و همه این مسائل شفاف شود.

این نماینده مجلس گفت: این پیشنهاد با 177 امضا تأیید شد و به احتمال زیاد، این جلسه فردا تشکیل شود. ما در این جلسه درباره زندگی مشقت بار معلمان تصمیم گیری خواهیم کرد. حال که این اتفاقات در مجلس در حال وقوع است، به نظر من، رفتن فانی هیچ کمکی به معلمان نمی کند، و اگر این استیضاح رأی بیاورد، سه یا چهار ماه این وزارت خانه با سرپرست اداره خواهد شد و بعد از آن نیز مجلس درگیر تصویب برنامه ششم خواهد بود و این وسط آموزش و پرورش است که بلاتکلیف خواهد بود.

وی هچنین اضافه کرد: نباید زمان ترمیم حقوق فرهنگیان را از دست بدهیم، به نظر من ما باید 50 درصد از مشکلات این وزارت عریض و طویل را در سازمان مدیریت ببینیم، 25 درصد آن هم در وزارت خانه و 25 درصد بقیه هم مربوط به مجلس می شود.

وی در پایان یادآور شد: مجلس اگر خوب عمل کند، باید از این وزارت خانه حمایت کند، اگر نصف پولی را که مجلس در اختیار وزارت بهداشت و درمان قرار داده به این وزارت خانه می داد، هر کس هم که وزیر باشد، می تواند این وزارت خانه را اداره کند.

اما علیرضا منظری توکلی، یکی دیگر از نمایندگان مجلس و عضو کمیسیون آموزش در خصوص این موضوع به تابناک گفت: یکی از عمده ترین بندهای استیضاح بحث معیشت معلمان است. می دانید که امروز معلمان از لحاظ معیشتی سخت در مضیقه هستند و افزایش حقوق معلمان نسبت به کارمندان دیگر دولت بسیار کم است.

وی گفت: متوسط افزایش در ارگان های دیگر بین 500 هزار تومان تا 2 میلیون تومان بوده، در حالی که حقوق معلمان تنها 150 تا 500 هزار تومان بوده است، این تبعیض باعث شده تا معلمان به شدت واکنش نشان دهند و ناراضی شوند. امروز چالش هر یک از نمایندگان مجلس در حوزه انتخابیه خود، بحث معیشت معلمان و بحث تبعیض است.

این نماینده مجلس گفت: یکی از بندهای استیضاح این است که وزیر آموزش و پرورش نتوانسته ارتباط مناسبی با دولت و هیأت محترم وزیران برقرار کند تا آنها را مانند وزاری دیگر متقاعد کند برای اینکه افزایش حقوق معلمان یک امر اجباری است؛ برای نمونه، اگر وزیر بهداشت توانست مجلس و هیأت دولت را مجاب به افزایش اعتبار کند، وزیر آموزش و پرورش هم باید این راه را در پیش می گرفت.

وی افزود: بحث دیگر اینکه در زمان تصویب بودجه به گفته نمایندگان حاضر در کمیسیون تلفیق، وزیر آموزش و پرورش به نسبت وزرای دیگر کابینه، حضور مؤثری در جلسات نداشته است. با این حال کمیسیون آموزش مجلس برای کمک به این وزارت خانه علاوه بر بودجه پیشنهادی دولت 5000 میلیارد تومان به آن اضافه کرد تا بخشی از این مشکلات حل شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# مسعود پزشکیان # نتایج انتخابات # تنفیذ حکم ریاست جمهوری # انتخابات ریاست جمهوری