بازدید 7715
بر اساس اسناد ویکی لیکس فاش شد؛

کمک 5 میلیون دلاری عربستان به MTV لبنان برای حمایت تبلیغاتی

از چندی پیش که بر اثر هک شدن وب سایت وزارت خارجه عربستان سعودی توسط گروه هکری ارتش سایبری یمن، اسناد این وزارت خانه افشا شده و ‌روی وب سایت ویکی لیکس قرار گرفته، چندین سند مرتبط با فعالیت‌های زیر‌زمینی عربستان سعودی در سیاست خارجی این کشور افشا شده است. آخرین سند بازخوانی شده، حاکی از کمک 5 میلیون دلاری عربستان به شبکه تلویزیونی MTV لبنان برای حمایت از سیاست های این کشور در منطقه و سایر کشورهاست.
کد خبر: ۵۱۰۷۶۰
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۸ 21 June 2015
از چندی پیش که بر اثر هک شدن وب سایت وزارت خارجه عربستان سعودی توسط گروه هکری ارتش سایبری یمن، اسناد این وزارت خانه افشا شده و ‌روی وب سایت ویکی لیکس قرار گرفته، چندین سند مرتبط با فعالیت‌های زیر‌زمینی عربستان سعودی در سیاست خارجی این کشور افشا شده است. آخرین سند بازخوانی شده، حاکی از کمک 5 میلیون دلاری عربستان به شبکه تلویزیونی MTV لبنان برای حمایت از سیاست‌های این کشور در منطقه و سایر کشورهاست.

به گزارش «تابناک»، بازخوانی یکی از اسناد افشا شده توسط ویکی لیکس از سیاست های عربستان، مشخص می‌کند که شبکه تلویزیونی MTV لبنان برای حمایت از سیاست‌های ریاض و تبلیغ پیرامون فعالیت‌های این کشور در منطقه، درخواست کمک هزینه ای به مبلغ 20 میلیون دلار کرده ‌که در نهایت با چک و چانه زدن سعودی‌های این رقم به 5 میلیون دلار کاهش یافته است.

بر این اساس، کمیته ای متشکل از وزرای خارجه، اقتصاد، فرهنگ، اطلاعات و رئیس اداره اطلاعات عمومی عربستان سعودی در 15 ماه می 2012 تشکیل جلسه داده و موضوع کمک به MTV را در دستور کار خود قرار داده اند.

در این جلسه تأکید شده‌ که همه رسانه های خارجی باید در خدمت تبلیغات مثبت جهت سیاست‌ها و منافع ملی عربستان عمل کنند. البته در این کمیته با حمایت مستقیم از MTV در راستای سیاست های ریاض مخالفت و تصمیم بر آن می‌شود که این شبکه تلویزیونی باید طبق یک طرح و چهارچوب مشخص کاری در راستای منافع ریاض و حمایت تبلیغاتی از این منافع و سیاست ها و در مقابله با جریان های رسانه ای مخالف در لبنان و سایر کشورهای منطقه و جهان عمل کند.

این سند اشاره دارد به اینکه در ابتدا MTV درخواست کمک هزینه 20 میلیون دلاری ‌از ریاض نموده، ولی کمیته این رقم را زیاد و گزاف ارزیابی کرده و در نهایت با کمک 5 میلیون دلاری موافقت می‌کند.

کمک 5 میلیون دلاری عربستان به MTV لبنان برای حمایت تبلیغاتی

گفتنی است، ‌شبکه تلویزیونی و رسانه ای MTV یکی از بزرگترین و شناخته شده ترین شبکه های رسانه ای در سطح لبنان و خاورمیانه است که توسط مایکل گابریل المور در سال 1991 در بیروت بنا گذاشته شده و در حال فعالیت است. این شبکه تلویزیونی یک بار در سال 2002 از سوی دولت لبنان و به جهت انتقاد به امیل لهود تعطیل ‌و دوباره در سال 2009 بازگشایی شد.

این شبکه تلویزیونی، یکی از بزرگترین ناقدان حکومت سوریه و ارتباطات لبنان با حکومت سوریه است و گابریل المور نیز‌ سیاست مدار منتقد دولت سوریه شناخته می‌شود.

کمک 5 میلیون دلاری عربستان به MTV لبنان برای حمایت تبلیغاتی
تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# مسعود پزشکیان # نتایج انتخابات # تنفیذ حکم ریاست جمهوری # انتخابات ریاست جمهوری