بازدید 2295

اعتمادبه اصناف اساس حرکت ماباشد

کد خبر: ۵۱۱۰۷۷
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۵ 22 June 2015
رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت حمایت از اصناف و استفاده از نظرات بخش خصوصی برای جهش اقتصادی کشور گفت: اعتماد به صنوف و اتحادیه‌ها باید اساس حرکت ما باشد.

به گزارش خانه ملت، دکترعلی لاریجانی امروز دوشنبه (1 تیرماه) درهمایش روز ملی اصناف ضمن تبریک به مناسبت قرارگرفتن در ماه مبارک رمضان گفت: برای بنده افتخاری است که در روز ملی اصناف دراین جلسه باشکوه که متعلق به قشر وسیعی از جامعه است، شرکت کنم.

 

اعتماد به صنوف و اتحادیه‌ها اساس حرکت ما باشد

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات وزیر صنعت دراین همایش افزود: نگاه خوبی از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت درخصوص اصناف مطرح شده که عصاره فکر و اندیشه‌ای بود که در بین صنوف برقرار است.

دکتر لاریجانی با بیان اینکه توجه به صنوف برای بهبود شرایط اقتصادی کشور باید مدنظر قرار بگیرد افزود: ‌اعتماد به صنوف و اتحادیه‌ها اساس حرکت ما باید باشد.

وی با تاکید براینکه ایجاد تالارهای گفت‌وگو برای این نبوده که مسئولان در اتاق‌های دربسته برای قشر وسیعی از مردم تصمیم‌گیری کنند، تصریح کرد: باید حرف مردم شنیده شود و تصمیم گیران با درنظرگرفتن نظرات و پیشنهادات افراد و بخش‌های مختلف تصمیم گیری کنند.

دکتر لاریجانی با بیان اینکه تاکنون برای ساماندهی وضع اصناف نشست‌های مستمری با مسئولان اتاق بازرگانی و اتاق تعاون صورت گرفته،افزود:علت برگزاری نشست‌ها این است که کار شما نیازمند ارتباط اتاق بازرگانی، اتاق تعاون و دستگاه‌های مربوطه است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نگاهی که ما در مجلس در برنامه داشته‌ایم این بود که دولت باید در بخش‌های مختلف از نظرات بخش خصوصی چه تعاون و اصناف استفاده کند.

دکتر لاریجانی با تاکید بر ضرورت برگزاری جلسات مستمر برای اخذ نظرات مردم و بخش‌های مختلف افزود: بهره برگزاری این نوع جلسات را مسئولان دولتی و اجرایی خواهند برد.

 

بسیاری از نظارت‌ها را باید به تشکل‌های صنفی سپرد

وی با تاکید بر اینکه همه مسئولان اجرایی کشور اعم از وزارت صنعت، اقتصاد و بخش‌هایی که با صنوف ارتباط دارند،باید اساس کار خود را براعتماد بر صنوف بگذارند،تاکید کرد:اگر در گذشته صنوف حمایت کننده از همه حرکت‌های مثبت بوده و مصالح کشور را حفظ می‌کرده‌اند به این دلیل بوده که اعتماد کافی به آنها وجود داشته است.

دکترلاریجانی با اشاره به اینکه درهمه دنیا اعتماد به صنوف مبنا قرار دارد، تصریح کرد: اعتماد به صنوف کارها را تسهیل کرده و ثمرات خوبی را در پی دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید بسیاری از نظارت‌ها را به تشکل‌های صنفی سپرد، افزود: در صورت سپردن برخی از وظایف نظارتی به صنوف علاوه بر تقویت نظارت،هزینه‌های این موضوع نیز کاهش خواهد یافت و در این رابطه باید درنظر داشته باشیم که اگر صنوف وظایف محوله را انجام ندادند جرائم سنگینی در انتظارشان است.

لاریجانی ادامه داد: بخش دیگر بخش نظارت است که باید به جای تربیت کارمند برای نظارت از خود اتحادیه‌ها کمک بگیریم که با این کار هزینه‌های نظارت کاهش پیدا کرده و امر نظارت نیز دقیق‌تر انجام می‌گیرد و اصلاحات قانونی نیز در حال حاضر به این سمت و سو حرکت می‌کند.

دکتر لاریجانی با بیان اینکه البته این را می‌پذیریم که در چند دهه اخیر جریان‌های چپ‌گرایی در کشور ظاهر شدند که تئوری‌هایی که اساس کارشان مارکسیستی بودند را وارد جریان کشور کردند در صورتی که بازار هیچ وقت جدای از روحانیت و جامعه نبود، گفت: این جریان‌های چپ تنها بی‌اعتمادی را دامن می‌زدند و به جای این‌که افراد ریشه‌دار کارشان را به صورت حرفه‌ای انجام دهند افرادی بی‌ریشه کار را در دست گرفتند.

رئیس قوه مقننه با تأکید بر اینکه ریشه فرهنگی ما اعتماد به صنوف بوده و باید به آن فرهنگ برگردیم، تصریح کرد: بی اعتمادی به صنوف خسارات بسیاری برای کشور به همراه خواهد داشت.

 

اعتمادسازی یکی از راه‌های حضور اصناف در تصمیم‌سازی

وی با بیان اینکه یکی از راه‌های اعتمادسازی حضور اصناف در تصمیم‌سازی چه در دولت و چه در مجلس است، گفت:  باید از نظرات اصناف در تصمیم‌سازی استفاه شود. در حال حاضر نیز بخش‌های خصوصی می‌توانند در جلسات کمیسیون‌ها و صحن مجلس حضور یابند و اظهارنظر کنند که نمونه آن در بررسی و تصویب بسیاری از طرح ها و لوایح در مجلس مشهود است.

وی همچنین با بیان اینکه من با قوانینی از جنس تعزیرات موافق نیستم، تصریح کرد: قانون تعزیرات مصوبه مجمع بوده و اگر اشکالاتی دارد باید پیشنهاد دهیم تا اصلاح شود. زیرا در صورت وجود متخلف نظامات قانونی باید برای آن تصمیم‌گیری کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: در حال حاضر اصناف باید متناسب با شرایط روز چه در بحث سخت‌افزاری و چه نرم‌افزاری خود را به روز کنند چرا که عصر، عصر تحولات است.

 

تغییر قوانین بر اساس شرایط کشور

وی با بیان اینکه شاید با توجه به این تحولات قانون تجارت نیز نیاز به تغییر داشته باشد، افزود: من راغب نیستم قوانین مادر دستکاری شوند اما بخشی از آنها باید متناسب با شرایط و تحولات زمانه تغییر کرده و اصلاح شوند.

دکتر لاریجانی با یادآوری نظام مالیاتی کشور، گفت: در بخش مالیات‌ها باید بر اساس اعتماد عمل کرد چرا که در تمام دنیا مردم خود پیش قدم در پرداخت مالیات هستند.

وی با تاکید بر اینکه باید بپذیریم فرهنگ مالیات ضعیف است و این فرهنگ باید اصلاح شود، گفت:  اگر بخواهیم کشور را بدون نفت اداره کنیم مالیات ها جایگزین بخش اعظمی از  آن هستند و افراد باید بپذیرند زندگی اجتماعی این ویژگی را دارد. به خصوص مالیات بر درآمد که در کشورهای دیگر در این رابطه انضباطی وجود دارد و روشن است اما در کشور ما شفافیتی در این حوزه نیست.

دکتر لاریجانی با تاکید بر ضرورت ارایه نظاماتی از سوی اتاق صنفی برای بهبود اوضاع، گفت: اتاق صنفی می‌تواند نظاماتی در این رابطه پیشنهاد دهد که شفاف‌سازی در مالیات ها چطور انجام گیرد که در نهایت موجب تعادل بخشی و دادن اختیارات به اصناف می‌شود.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه برای رسیدن به یک فرمول مشخص نیاز به تعاملی نزدیک میان اتاق اصناف، وزارت صنعت و معدن است، تصریح کرد: پیشنهاد من این است که با توجه به تدوین برنامه ششم توسعه در دولت اصناف پیشنهادات خود را به دولت بدهند که تغییرات عمده‌ای در وضعیت آنها در برنامه ششم گنجانده شود که اگر کاستی هم در لایحه دولت داشت ما در مجلس در خدمتتان هستیم.


تشکر از تشکیل فراکسیون اصناف در مجلس

وی با تشکر از تشکیل فراکسیون اصناف در مجلس، گفت: ما آیین نامه داخلی مجلس را تغییر داده ایم که در کنار دولت بخش خصوصی نیز حضور داشته باشد و حتی در صحن مجلس نیز در حین تصویب طرح ها و لوایح این موضوع را لحاظ کرده ایم.

دکتر لاریجانی ادامه داد: در همه بخش ها در ضمن تصمیم سازی باید از نظرات بخش خصوصی استفاده شود و نظارت ها باید از خود اتحادیه ها گرفته شود.

رئیس قوه مقننه ضمن آرزوی توفیق برای فعالان عرصه اصناف گفت: امیدوارم در مسیر آینده پیش روی اصناف در ایجاد پیشنهاداتی خوب از خانواده صنوف موفق عمل کند.

 

حمایت از اتاق اصناف را صحیح می دانم

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حمایت از اتاق اصناف و واگذار کردن کارها به بخش های تولیدی را صحیح می دانم افزود: ما نیازمند یک جهشی در بخش های تولیدی هستیم و این امر بدون همکاری فعالان این عرصه ممکن نیست.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، در این مراسم جمعی از نمایندگان مجلس، وزیر صنعت، معدن و تجارت، معاون حقوقی رئیس جمهور، رئیس اتاق اصناف ایران و فرمانده کل اماکن نیروی انتظامی حضور داشتند.

محمدرضا نعمت زاده  وزیر صنعت، معدن و تجارت در همایش ملی روز اصناف که در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد ضمن تأکید بر ضرورت قانونگرایی در اصناف گفت: رعایت انصاف و قناعت به سود متعارف لازمه جلوگیری از ورود کالاهای قاچاق بوده تا بتوانیم به این ترتیب با این مرض بزرگ اجتماعی مبارزه کنیم.

 

قاچاق یکی از مشکلات جدی کشور است

وی یکی از مشکلات جدی تولید را ورود غیر رسمی کالا به کشور دانست وافزود: برای جلوگیری از ورود کالاهای قاچاق به کشور همفکری و هماهنگی همه دستگاه ها مورد نیاز است.

نعمت زاده با اشاره به تلاش برای تدوین طرحی جهت متحد شدن اصناف کوچک و همچنین تشکیل بانک اصناف تصریح کرد: این موضوع سال هاست که مطرح شده و باید در اتاق اصناف در خصوص آن بررسی های لازم صورت بگیرد چرا که ایجاد آن برای توسعه کسب و کار مفید است.

وی گفت: اگر بتوانیم زمینه اجرای قانون گرایی را در اصناف پیاده کنیم به نفع اصناف  مصرف کننده و جامعه خواهد بود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر اینکه اصناف مردمی ترین نهاد اقتصادی کشور است گفت: اصناف حلقه متصله قوه حاکمه و مردم به شمار می رود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در مراسم روز ملی اصناف با حضور رئیس مجلس از فعالان و برگزیدگان اصناف کشور تقدیر شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # مسعود پزشکیان # سعید جلیلی # دور دوم انتخابات