بازدید 10321
کیوسک بین‌المللی «تابناک»؛

گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال تمدید مذاکرات هسته‌ای/ طرح مرتبط شدن بودجه وزارت خارجه آمریکا به ایران/ حقوق شورشیان سوری چقدر است؟!

اظهارنظر ظریف درباره چشم‌انداز دستیابی به توافق هسته ای و گمانه زنی درباره احتمال تمدید مذاکرات، تلاش یک گروه فشار آمریکایی برای جلوگیری از امتیازدهی به ایران، طرح دو سناتور آمریکایی برای مرتبط کردن بودجه وزارت خارجه این کشور به موضوع ایران و پرداخت حقوق توسط آمریکا به شورشیان سوری، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۵۱۱۲۰۴
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۰ 23 June 2015
گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال تمدید مذاکرات هسته‌ای/ طرح مرتبط شدن بودجه وزارت خارجه آمریکا به ایران/ آغاز پرداخت حقوق توسط آمریکا به شورشیان سوریاظهارنظر ظریف درباره چشم انداز دستیابی به توافق هسته ای و گمانه زنی درباره احتمال تمدید مذاکرات، تلاش یک گروه فشار آمریکایی برای جلوگیری از امتیازدهی به ایران، طرح دو سناتور آمریکایی برای مرتبط کردن بودجه وزارت خارجه این کشور به موضوع ایران و پرداخت حقوق توسط آمریکا به شورشیان سوری، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است. 

به گزارش «تابناک»، با نزدیک‌تر شدن به زمان ضرب‌الاجل دستیابی ایران و گروه 1+5 به توافق نهایی هسته ای، بخش مهمی از مطالب مطبوعات و رسانه های بین المللی به این موضوع اختصاص یافته است. در این زمینه، سایت شبکه خبری «العربیه» اظهارات وزیر خارجه ایران را بازتاب داده که از امکان پذیری دستیابی به توافق نهایی تا زمان تعیین شده سخن گفته است. العربیه ضمن اشاره به این مطلب می نویسد، ظریف با بیان اینکه با همتایان انگلیسی، فرانسوی و آلمانی خود روند مذاکرات هسته ای را در لوکزامبورگ مورد بحث و تبادل نظر قرار داده، خواستار پرهیز از ایراد هر گونه اظهار‌نظر افراط آمیز برای رسیدن به توافق شد. این سایت می افزاید این اظهارات ظریف در حالی عنوان شد که فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه انگلیس با اشاره به اهمیت بالای گفت‌وگ‌ها طی یک هفته آینده، خواستار نرمش و انعطاف پذیری ایران در مذاکرات برای شکل گیری توافق شد.

*****

در همین حال، شبکه خبری «فرانس 24» از احتمال تمدید مذاکرات هسته ای سخن گفته است. در گزارش این شبکه آمده، مذاکرات بر سر برنامه هسته ای ایران ادامه دارد و امکان تمدید آن نیز دور از ذهن نیست. واشنگتن از احتمال به تعویق انداختن ضرب الاجل فعلی سخن به میان آورده است. غربی ها خواستار امکان نظارت بر اجرای توافق هستند و از نظر آنان این مورد به هیچ وجه قابل مذاکره نیست. در ادامه، فرانس 24 نیز اشاره می کند که به عقیده وزیر خارجه ایران، در همین مدت زمان باقیمانده دستیابی به توافق ممکن است و به نقل از وی می نویسد: «اگر این اراده سیاسی برای پذیرش واقعیت ها و حرکت به جلو براساس آنچه در لوزان توافق کردیم، ‌باشد، در نتیجه این امکان وجود خواهد داشت تا این مذاکرات را تا زمان ضرب الاجل یا چند روز پس از آن تمام کنیم». 

*****

از سوی دیگر، روزنامه «جروزالم پست» ‌در گفت‌و‌گو با یک مقام آمریکایی، از احتمال تمدید چند روزه مذاکرات هسته ای خبر داده است. به نوشته این روزنامه، یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا می‌گوید، مذاکره‌کنندگان این کشور مایل به تمدید ضرب‌الاجل مذاکرات هسته‌ای هستند؛ اما این تمدید نباید بیش‌ از چند روز پس از ضرب‌الاجل ۳۰ ژوئن باشد. این مقام آمریکایی درباره دلیل تمایل دولت اوباما برای اتمام مذاکرات هسته‌ای در موعد مقرر یا چند روز بعد از آن گفت: «چند هفته یا چند ماه بیشتر باعث نخواهد شد تصمیم‌های سیاسی، ساده‌تر شوند». او گفته البته برخی ملاحظات سیاسی هم در عدم تمایل آمریکا برای کشدار شدن مذاکرات دخیل هستند. 

*****

در این میان، روزنامه «وال استریت ژورنال» ‌از فضاسازی یک گروه فشار حامی تحریم های ایران برای جلوگیری از امتیازدهی به ایران در مذاکرات خبر داده است. به نوشته این روزنامه، یک گروه فشار حامی تحریم‌های ایران که شواهدی از ارتباطاتش با دولت آمریکا هم وجود دارد، قصد دارد با یک تبلیغات چند میلیون دلاری، فشارها برای بازرسی نظامی از ایران و عدم امتیازدهی در حوزه رفع تحریم‌ها را افزایش دهد. گروه ‌ «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» که از گروه‌های فشار حامی رژیم صهیوینستی برای‌ وضع تحریم علیه ایران بوده، در این تبلیغات که از روز سه‌شنبه آغاز می‌شود، خواستار عدم مصالحه آمریکا در ۵ بند اساسی در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ است.

*****

در مطلبی دیگر مربوط به ایران، پایگاه اینترنتی The Hill از تدوین طرحی توسط یکی از سناتورهای جمهوری خواه آمریکایی خبر داده که بر اساس آن، بودجه وزارت خارجه این کشور به ازای هر سی روز تأخیر در ارائه گزارش وضعیت حقوق بشر در ایران کاهش می یابد. سناتور تد کروز که نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 در آمریکاست، به همراه سناتور مارک کرک، طرحی را پیشنهاد کرده اند که بر اساس آن، به ازای هر سی روز تأخیر در ارائه گزارش سالانه از وضعیت حقوق بشر در ایران، بودجه عملیاتی وزارت امور خارجه این کشور 5 درصد کاهش می یابد. گزارش سالیانه باید تا 25 فوریه منتشر می شد. کروز می گوید کنگره پیش از رأی دادن به توافق بلندمدت هسته ای با ایران باید این گزارش مهم را‌ داشته باشد. 

*****

در مطلبی مربوط به تحولات منطقه، خبرگزاری «رویترز» از پرداخت پول توسط آمریکا به شورشیان سوری خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، پنتاگون روز دوشنبه اعلام کرد به هر مخالف مسلح سوری که برای مبارزه با داعش آموزش ببیند بر اساس مهارت، عملکرد و درجه نظامی، ماهانه 250 تا 400 دلار پرداخت می کند. هنوز مشخص نیست چه تعداد از مخالفان سوری این مبلغ را دریافت کرده اند. هفته گذشته سرهنگ استیو وارن، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت، حدود 200 نیروی سوری در حال آموزش هستند و فرایند بررسی 1500 نفر دیگر به پایان رسیده است. اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا، ماه گذشته تأکید کرد به مخالفان سوری که در این کار به آمریکا کمک کنند، مبلغی پرداخت می شود، ولی مقدار آن را اعلام نکرده بود.

*****

کشته شدن دو تروریست استرالیایی داعش، از جمله دیگر موضوعاتی است که مورد توجه برخی مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. بر اساس گزارش شبکه خبری «ای بی سی» استرالیا، خالد شروف و محمد العمر، تروریست های بدنام استرالیایی ـ که متهم به سوء استفاده از زنان ایزدی در شمال عراق و بریدن سر اسرای خود هستند ـ در سوریه کشته شدند. فردی نزدیک به یکی از خانواده های این تروریست ها، صبح روز سه شنبه گفت، ‌این دو نفر در شهر موصل عراق کشته شدند. این فرد گفته، شروف و العمر هفته گذشته در حمله یک فروند هواپیمای بدون سرنشین کشته شده اند. جولی بیشاپ، وزیر امور خارجه استرالیا نیز گفته سازمان های اطلاعاتی این کشور در حال تلاش برای تأیید کشته شدن این دو تروریست در موصل عراق هستند.
تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # مسعود پزشکیان # سعید جلیلی # دور دوم انتخابات