بازدید 2904

استفاده از سونوگرافی در شیوه‌های کنترل درد

کد خبر: ۵۱۱۶۶۸
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۷ 24 June 2015
یک فلوشیپ درد گفت: استفاده از سونوگرافی در انجام تکنیک‌های کنترل درد روشی کاربردی است.

به گزارش ایسنا، دکتر حسین ماجدی خاطرنشان کرد: درمان‌های طب درد انواع متعددی دارد؛ بخش مهمی از این درمان‌ها توسط تکنیک‌های تهاجمی و به صورت تزریقات انجام می‌شود که در گذشته به طور سنتی و با دستگاه‌های تحت هدایت شبکه ایکس انجام می شد و دارای محاسن و معایبی بود، اما در حال حاضر بسیاری از اقدامات عملی با دستگاه سونوگرافی انجام می‌شود.

این متخصص بیهوشی تکنیک‌های کنترل درد با استفاده از دستگاه سونوگرافی را بسیار مناسب دانست و یادآور شد: انجام اقدامات تهاجمی تحت هدایت اشعه ایکس سبب بروز عوارض و محدودیت‌هایی می‌شد که مهم‌ترین آن تماس با اشعه برای بیمار و پزشک است؛ این درحالیست که انجام این کار با سونوگرافی راحت‌تر است و آسیبی هم به بیمار و پزشک وارد نمی‌کند.

ماجدی تصریح کرد: انجام اقدامات تهاجمی با کمک دستگاه‌های سونوگرافی مزایای بسیاری دارد؛ چرا که دستگاه سونوگرافی ارزان‌تر، سبک‌تر، قابل حمل و جابه جایی آن نسبت به دستگاه‌های اشعه ایکس راحت‌تر است. همچنین در تمام طول زمان درمان تصاویر سونوگرافی مراحل درمان را نشان می‌دهد.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران، خدمات قابل ارائه در رشته درد را بسیار وسیع دانست و افزود: رشته درد شامل کنترل دردهای حاد، مزمن و دردهای سرطانی است که دردهای حاد شامل دردهای حاد پس از اعمال جراحی، دردهای به دنبال سوانح، تصادفات، کلیه دردهای موجود در دپارتمان‌های اورژانس و در نهایت کنترل درد زایمان یا زایمان بی‌درد است.

وی افزود: بخش زیادی از درمان‌های ارائه شده در ارایه خدمات کنترل درد، درمان‌های دارویی هستند و بخش دیگر آن درمان‌های تهاجمی و انجام تزریقات است. برای کنترل و درمان درد، بیماران باید ابتدا به درمانگاه درد مراجعه کنند و بعد از گرفتن شرح حال و انجام معاینه، اقدامات تشخیصی لازم انجام شود. پس از تشخیص صحیح برای انجام درمان‌های تهاجمی، بیماران به اتاق عمل منتقل می‌شوند تا تحت هدایت اشعه ایکس و با هدایت تصاویر سونوگرافی تزریقات برای آنها انجام شود.

این فلوشیپ درد با تاکید بر اینکه این روش‌های درمانی به وسیله سونوگرافی در مراکز بسیار محدودی در کشور انجام می‌شود، در پایان گفت: در بیمارستان امام خمینی (ره) بخش زیادی از درمان‌های تهاجمی رشته درد با هدایت سونوگرافی انجام می‌شود، اما در شهرستان‌ها به ندرت از این تکنیک استفاده می‌شود. همچنین اغلب معالجه دردهای مزمن طولانی است و ممکن است که ماه‌ها به طول انجامد که متاسفانه به دلیل تازه بودن این رشته و انجام این روش‌های درمانی، شرکت‌های بیمه در پرداخت هزینه‌های آن هیچ دخالتی نمی‌کنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم