بازدید 27564
۱

گزارش ویدیویی از وین: بازی جدید رسانه ای در وین با بازگشت ظریف به تهران

در فاصله یک روز مانده تا پایان ضرب الاجل 30 ژوئن، ظریف برای یک روز وین را ترک کرده و به تهران بازگشته و مذاکرات در سطح معاونان ادامه دارد. جان کری به دلیل شکستگی پا، تنها وزیر خارجه ای است که در وین مانده است.
کد خبر: ۵۱۲۹۶۵
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۸ 29 June 2015

در فاصله یک روز مانده تا پایان ضرب الاجل 30 ژوئن، ظریف برای یک روز وین را ترک کرده و به تهران بازگشته و مذاکرات در سطح معاونان ادامه دارد. جان کری به دلیل شکستگی پا، تنها وزیر خارجه ای است که در وین مانده است.

به گزارش«تابناک»، منابع خبری اتفاقات پس از پایان مذاکرات را در سه دوره «روز تصویب»، «روز عملیات» و «روز اجرا شدن» تقسیم‌بندی کردند.

روز تصویب: در صورتی که طرفین به فکر تمدید مذاکرات نباشند، تصویب توافق در پایان مذاکرات کنونی یعنی پایان ژوئن و یا در صورت لازم چند روز بعد در پنجم یا هشتم جولای صورت می پذیرد.

روز عملیات: پس از تصویب توافق، کنگره آمریکا به عنوان یکی از مهم ترین نهاد‌های دخیل در تحریم‌ها علیه ایران در بازه زمانی 30 تا 40 روزه بازبینی آن را صورت خواهد داد. پس از تصویب توافق در کنگره و یا وتوی رأی منفی کنگره توسط اوباما و همچنین صدور قطعنامه شورای امنیت مبنی بر لغو قطعنامه‌های پیشین، عملیات توافق برجام کلید می‌خورد و در یک روز مشخص، ایران، اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا، آغاز روند توافق را اعلام می کنند.

روز اجرا: در روز اجرای توافق برجام که سه ماه پس از روز اعلام آغاز عملیات توافق و حدودا 5 ماه پس از تصویب توافق خواهد بود، طرفین در یک تاریخ مشخص، ضمن اعلام انجام تعهدات لازم و به وجود آوردن ساز و کارهای لازم برای این تعهدات طی چند ماه گذشته، اجرای کامل توافق برجام را اعلام می کنند.

روز دوم مذاکرات در سطح وزار نیز همانند روز اول اخبار داغی به همراه نداشت و دیدارهای دو جانبه ظریف با وزرای خارجه آمریکا، انگلیس و فرانسه و معاون وزیر خارجه چین و همچنین مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اتفاقات میدانی چندانی رخ نداد.

حضور بی سابقه مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در هتل کوبورگ نیز یکی از موضوعات مهم این دور از مذاکرات بوده است. این برای اولین بار است که مقام عالی آژانس مستقیم به محل مذاکرات می‌آید. آژانس همواره تأکید داشته که رویکرد مستقل خود را در موضوع هسته‌ای و مذاکرات حفظ می‌کند؛ هر چند در چهارچوب توافق ژنو و راستی آزمایی اقدامات ایران مستقیم درگیر است. آمانو روز شنبه با لوران فابیوس و روز یکشنبه با فدریکا موگرینی دیدار کرد و قرار است امروز با جان کری دیدار کند.


20:55 دومین نشست معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا و معاون موگرینی پس از یک ساعت پایان یافت.

19:30 آغاز مجدد نشست معاونان ظریف، کری و موگرینی.

19:06 یک روزنامه فرامنطقه‌ای گزارش داد که وزیر خارجه ایران در بازگشت از وین با شورای عالی امنیت ملی ایران جلسه داشته و در این جلسه بر حفظ خطوط قرمز هسته‌ای تأکید شده است.

18:16 وزیر خارجه کشورمان که یکشنبه شب و بر پایه یک برنامه از قبل تعیین شده وین را ترک کرده و به تهران بازگشته بود، فردا صبح در وین خواهد بود.

17:48 وزیر خارجه فرانسه طی چند روز آینده به شهر وین سفر خواهد کرد تا در مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۵ شرکت کند.

17:20 نشست سه جانبه معاونان وزرای خارجه ایران، آمریکا و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از دقایقی قبل در وین آغاز شد.

17:05 یک مقام آگاه از احتمال حضور رئیس سازمان انرژی اتمی در مذاکرات وین خبر داد.

17:02 وزیر خارجه فرانسه، روز دوشنبه دوباره تأکید کرد که توافق با ایران باید توافقی قرص و محکم باشد که اجازه دستیابی این کشور به سلاح هسته‌ای را ندهد.


17:00 به احتمال زیاد رئیس سازمان انرژی امشب به منظور حضور در مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای ۱+۵ تهران را به مقصد وین ترک خواهد کرد.

16:10 سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در نشست خبری مشترک با ولید المعلم، همتای سوری خود در مسکو اعلام کرد، فردا به وین سفر می کند. لاوروف گفت: من فردا با جان کری در وین دیدار خواهم کرد.

16:01 نشست معاونان وزرای خارجه ایران و کشورهای 5+1 که پیش از ظهر امروز در هتل کوبورگ وین آغاز شد، پس از سه ساعت پایان یافت.

16:00 معاون وزیر خارجه چین در وین گفت: پیشرفت‌های فراوانی در مذاکرات هسته‌ای به‌ دست آمده اما هنوز تعدادی از مشکلات سخت نیز مانده که باید به آن ها رسیدگی شود. شبکه تلویزیونی ای پی تی ان گزارش داد: روز گذشته (یکشنبه) لی بائودونگ، معاون وزیر امور خارجه چین ـ که ریاست هیأت مذاکره کننده هسته ای چینی را نیز بر عهده دارد ـ در وین درباره مذاکرات برای دستیابی به توافق هسته ای با ایران گفت: حقیقت این است که پیشرفت های فراوانی در بسیاری از زمینه ها به دست آمده است.

وی سپس افزود: هیچ شکی نیست که هنوز تعدادی از موضوعات بسیار سخت مانده که باید به (حل و فصل) آن ها پرداخته شود. این منبع افزود: دو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران و چین، روز گذشته نشستی دو جانبه با حضور محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و معاون وزیر امور خارجه چین، در وین برگزار کردند.

15:58 وزیر امور خارجه آمریکا پس از دیدار با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب مذاکرات هسته‌ای در وین از تلاش‌های سخت آمانو در جریان این مذاکرات تشکر کرد.جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در پیامی در صفحه توییتر خود نوشت: دیدار خوبی با یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشتم و از تلاش سخت و فداکاری وی در جریان مذاکرات هسته‌ای با ایران تشکر می‌کنم.کری ادامه داد: هم‌چنان در حال کار روی موضوعات هستیم.


15:30 یک منبع آگاه خبر مربوط به تغییر محل مذاکرات هسته ای را تکذیب کرد و گفت که هیچ صحبتی در مورد تغییر محل مذاکرات از وین به جایی دیگر مطرح نیست. سایت اینترنتی تحت عنوان امید هسته ای امروز در گزارشی نوشت که احتمال دارد، محل مذاکرات از وین در روزهای پایانی تغییر یابد و به لوزان یا ژنو منتقل شود.

14:35 با بازگشت ظریف به تهران در عرصه رسانه‌ای جنگ قابل توجهی از سوی رسانه‌های غربی علیه ایران در جریان بود که رویترز و آسوشیتدپرس، گوی سبقت را از سایر هم خطان خود ربوده بودند و تلاش داشتند تا ایران را مقصر این رخوت به وجود آمده و یا عدم نتیجه گیری احتمالی از مذاکرات جاری بدانند.

تعداد بازدید : 20
دانلود

14:30 وزیر خارجه آمریکا می گوید دیدار خوبی با مدیر کل آژانس داشته است. او همینطور گفته هنوز برای قضاوت در مورد مذاکرات زود است.

ادعای ارسال پنجمین نامه محرمانه هسته ای اوباما به رهبر انقلاب

14:00 آغاز گفت وگوی کری و آمانو، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در وین در مورد مذاکرات هسته‌ای ایران.

11:42 امروز (دوشنبه) در ادامه رایزنی‌های هسته‌ای در شهر وین معاونان و کارشناسان به گفت‌وگو می‌پردازند.

10:15 بلومبرگ مدعی موافقت ایران با منوط شدن برداشتن تحریم‌ها به تأیید آژانس شد. پایگاه خبری بلومبرگ به نقل از دیپلمات‌ها ادعا کرده که ایران موافقت کرده است که تحریم‌ها پس از تأیید اجرای تعهدات تهران از سوی آژانس برداشته شود.

09:29 اوباما باز هم به تهران نامه محرمانه نوشت؛ واسطه این بار حیدرالعبادی است. روزنامه همشهری در شماره امروز خود در گفت وگو با یکی از اعضای هیأت رئیسه مجلس از ارسال پنجمین نامه محرمانه اوباما به مقامات کشورمان در آستانه دور نهایی مذاکرات هسته‌ای خبر داد.

این در حالی است که نشریه وال‌استریت‌ژورنال در گزارشی ادعا کرد، ایران در ابتدای سال 2009 و برای سنجش پایبندی باراک اوباما به بهبودی پیوندها با ایران، نامه‌ای محرمانه شامل اسامی زندانیانی که خواهان آزادی آن‌ها از زندان‌های ایالات متحده بود به کاخ سفید فرستاد؛ اقدامی که پایانی برای سال‌ها ارسال پیام‌های پنهانی بین طرفین بوده و به گشودن باب گفت وگوهای هسته‌ای کمک کرد.

این نشریه آمریکایی در ادامه به نقل از مقامات آگاه از این موضوع ادعا کرد، این پیام محرمانه که از طریق یک فرستاده از سوی سلطان عمان ارسال شده بود، شامل درخواستی برای قرار دادن گروه‌های معارض ایران در فهرست سیاه و افزایش ویزاهای صادره از سوی آمریکا برای دانشجویان ایرانی است. این مقامات عنوان داشته‌اند که ایالات متحده نهایتا با برخی از این درخواست‌ها موافقت کرد که شامل کمک به آزادی چهار ایرانی محبوس در ایالات متحده و انگلستان است: دو فرد محکوم به قاچاق اسلحه، یک دیپلمات ارشد بازنشسته و یک دانشمند برجسته که به خاطر صادرات غیرقانونی به ایران محکوم شده بود.

بنا به ادعای مقامات کنونی و سابق ایالات متحده که در این فرآیند دیپلماتیک دخیل بوده‌اند، این تبادلات که تا سال 2013 ادامه داشت، به ایجاد بنیانی برای اولین مذاکرات مستقیم بین این دو کشور، از ابتدای انقلاب سال 1979 کمک کرد.

نشست‌های محرمانه بین مقامات ایالات متحده و ایران که سه سال پیش در مسقط، پایتخت عمان آغاز شدند، به مذاکراتی انجامید که هدف آن محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران در مقابل حذف تحریم‌های بین‌المللی بود.

09:17 ظریف: روز سه‌شنبه دوباره به وین بازمی‌گردم. وزیر امور خارجه بامداد دوشنبه پس از ورود به تهران گفت: مذاکرات کارشناسان ایران و گروه ۱+۵ در وین برای دستیابی به توافق جامع هسته‌ای‌ همچنان ادامه دارد.

00:24 موگرینی: ما به دنبال تمدید درازمدت مذاکرات نیستیم. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش از ترک وین در جمع خبرنگاران افزود: معیار ما توافق لوزان است. در حال حاضر کار روی متن ادامه دارد. اراده سیاسی برای دستیابی به توافق وجود دارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۱
بازی ؟
دلار از 3 روز پیش تا حالا 50 تومن گرون شده !!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم