ويروس داعش 11 کشور را آلوده کرده است

کد خبر: ۵۱۵۷۹۵
|
۱۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۱ 09 July 2015
|
2865 بازدید
خبرگزاری آناتولی نوشت،‌ یک سال پس از آن که دولت اسلامی (گروه تکفیری صهیونیستی داعش) تشکیل دولت خلافت را در مناطقی از سوریه و عراق اعلام کرد، هم اکنون نیمی از کشورهای عربی با معضل سیطره این گروه بر بخش هایی از خاک خود یا نفوذ و حضور و اجرای حملات این گروه در خاک خود مواجه هستند.

داعش حدود یک سال پیش تشکیل دولت اسلامی را با شعار «باقیست و گسترش می یابد» اعلام کرد و طی این مدت به روش های گوناگون برای عملی کردن این شعار تلاش کرده است به طوری که اکنون در نیمی از 22 کشور عربی حضور دارد و نیم دیگر را نیز تهدید می کند.

- کشورهایی که داعش مناطقی از خاک آنها را در کنترل خود دارد:

1- سوریه: داعش استان های الرقه در شمال و دیر الزور در شرق سوریه را در کنترل تقریبا کامل خود دارد و مناطقی در استان الحسکه نیز در اختیار این گروه است و برای سیطره بر شهر الحسکه تلاش می کند. این گروه سیطره خود را بر مناطقی در شرق و شمال استان حلب نیز گسترش داده است. دولت اسلامی همچنین مناطقی را در استان حمص مانند شهر تدمر و مناطقی در حماه و حومه دمشق مانند اردوگاه یرموک و منطقه حجر الاسود را در اختیار دارد. این گروه همچنین سیطره محدودی بر منطقه القلمون در مرز سوریه با لبنان دارد.

2- عراق: داعش کنترل شهر موصل دومین شهر بزرگ عراق را در اختیار دارد که پایگاه اصلی این گروه محسوب می شود. مناطق وسیعی از استان نینوا و حدود 90 درصد استان سنی نشین الانبار در غرب عراق نیز در کنترل داعش است که با کشورهای سوریه، اردن و عربستان هم مرز است. این گروه مناطقی را در استان های کرکوک و صلاح الدین نیز همچنان در اختیار دارد.

3- لیبی: گروه داعش کنترل کامل شهر سرت را در ساحل مدیترانه در اختیار دارد. این شهر سکونتگاه قبیله «القذاذفه» است که معمر القذافی رئیس جمهور سابق لیبی عضو آن بود. برخی حومه های شهر درنه در شرق لیبی نیز در کنترل داعش است ولی حضور داعش در این منطقه، نامنظم و بی ثبات است. داعش در لیبی توانسته است برخی جنگجویان حامی رژیم قذافی و برخی جنگجویان معتقد به تفکر جهادی مانند اعضای گروه «انصار الشریعه» را جذب کند. شماری از جهادی هایی که از مالی به لیبی گریختند و جهادی هایی از ملیت های مختلف مانند تونسی ها نیز عضو شاخه داعش در لیبی هستند.

- کشورهایی که داعش در آنها حضور مؤثر دارد ولی منطقه‌ای در کنترل آن نیست:

4- مصر: داعش از طریق گروه تندرو «انصار بیت المقدس» در مصر حضور دارد که در اوت 2011 تاسیس شد و سال گذشته با تغییر نام خود به «ولایت سینا» با داعش بیعت کرد. این گروه منطقه معینی را در مصر تحت سیطره خود ندارد ولی شبه جزیره سینا مرکز فعالیت این گروه در مصر محسوب می شود. هرچند گروه انصار بیت المقدس حملاتی برضد اسرائیل انجام داده و مسئولیت انفجار خطوط انتقال گاز به اسرائیل در سال 2011 را برعهده گرفته و در سپتامبر 2012 حملاتی برضد نیروهای اسرائیلی انجام داده است ولی حملات این گروه در دو سال اخیر به ویژه بعد از بیعت با داعش بر ارتش مصر متمرکز بوده است و این ارتش را به «ارتداد» متهم می کند.

5- لبنان: داعش در لبنان حضور سازمان یافته ای ندارد بلکه شماری اندکی از اعضایش در شمال لبنان به ویژه در عکار و طرابلس حضور دارند و از نظر فکری به این گروه وفادارند هرچند به صراحت آن را اعلام نمی کنند. اعضای داعش عمدتا در کوهستان های «قاره»، «جراجیر»، «جبه» که مناطق سوری نزدیک مرز لبنان هستند حضور دارند و تعداد آنها حدود 700 نفر برآورد می شود. برخی اعضای داعش برای تامین غذا وارد عرسال لبنان می شوند و برخی درگیری هایی بین آنها و ارتش لبنان روی داده است. این گروه شماری از نیروهای ارتش لبنان را در اسارت دارد.

6- الجزایر: منطقه مشخصی در الجزایر در کنترل داعش نیست ولی سازمان های کوچکی مثل «جند الخلافه» و «ولایت الجزایر» در این کشور فعال هستند. اعضای این گروه ها عمدتا جدا شدگان از گروه القاعده در مغرب اسلامی هستند که با داعش بیعت کرده اند. همچنین شمار زیادی از جنگجویان سازمان «المرابطون» اخیرا با داعش بیعت کرده اند و در شمال مالی و شمال نیجر و جنوب غرب لیبی فعال هستند و گاهی به مناطق جنوبی الجزایر نفوذ می کنند.

7- فلسطین: هیچ سازمانی در نوار غزه علنا با داعش بیعت نکرده است ولی شماری از سازمان های کوچک حامی داعش مانند «انصار دولت اسلامی» و «گردان عمر حدید» در غزه فعالیت دارند ولی از نفوذ قابل توجهی برخوردار نیستند.

- کشورهایی که هدف حمله داعش قرار گرفته اند:

8- تونس: هیچ منطقه ای در تونس تحت سیطره داعش نیست ولی شماری از سازمان های کوچک که اخیرا تاسیس شده اند مثل «جند الخلافه تونس» و «پیشقراولان جند الخلافه» با داعش بیعت کرده اند. گروه پیشقراولان جندالخلافه مسئولیت حمله به موزه باردو در پایتخت تونس در 18 مارس را برعهده گرفت که به کشته شدن 21 نفر منجر شد. همچنین حامیان داعش در اینترنت مسئولیت حمله ماه ژوئن در منطقه سوسه را که 39 کشته برجا گذاشت برعهده گرفته اند.

9- کویت: یک عامل انتحاری روز 26 ژوئن کمربند انفجاری خود را هنگام برپایی نماز جمعه در مسجد امام صادق (ع) متعلق به شیعیان در منطقه الصوابر پایتخت کویت منفجر کرد که بر اثر آن 27 نفر کشته شدند. داعش با انتشار بیانیه ای مسئولیت این انفجار را برعهده گرفت. عامل این انفجار تبعه عربستان سعودی بود ولی وزیر کشور کویت از بازداشت «هسته تروریستی» مرتبط با این حادثه درکویت خبر داد.

10- عربستان: هرچند داعش حضور آشکاری در عربستان ندارد ولی مسئولیت حملات متعددی را در این کشور برعهده گرفته است. این حملات با هدف قرار دادن حسینیه شیعیان در منطقه الدالوه در استان الاحساء در شرق عربستان در ماه نوامبر آغاز شد. داعش همچنین مسئولیت حمله به شماری از نیروهای امنیتی و خارجیان را در ریاض برعهده گرفته است. حملات داعش در عربستان عمدتا در مناطق الشرقیه (شیعه نشین) و ریاض و عرعر (مرز با عراق) روی داده است.

11- یمن: داعش مسئولیت دو انفجار ماه مارس در دو مسجد طرفداران حوثی ها را در صنعا برعهده گرفت که 120 کشته و صدها زخمی برجا گذاشت. پس از آن نیز این گروه مسئولیت انفجار خودروهای بمب گذاری شده در مناطق تجمع حوثی ها به ویژه در صنعا را پذیرفت که قربانیانی برجا گذاشت.

- کشورهای عربی که داعش در آنها حضور ندارد:

اردن، مغرب، موریتانی، سودان، سومالی، کومور، جیبوتی، قطر، عمان، امارات، و بحرین کشورهایی هستند که داعش حضوری عملی در آنها نداشته است هرچند مقامات برخی از این کشورها از بازداشت هسته های طرفدار داعش در خاک خود خبر داده اند. 
اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران # جنگ ایران و اسرائیل # سوخو # اس 400
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟