بازدید 4350

بازداشت ۱۳۲ چینی به جرم پیوستن به داعش

مقامات امنیتی چین از دستگیری گروهی از افراد خبر دادند که قصد داشتند با خروج غیرقانونی از مرزهای این کشور، به گروه تروریستی داعش ملحق شوند.
کد خبر: ۵۱۷۸۰۸
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۵ 17 July 2015
مقامات امنیتی چین از دستگیری گروهی از افراد خبر دادند که قصد داشتند با خروج غیرقانونی از مرزهای این کشور، به گروه تروریستی داعش ملحق شوند.

به گزارش ایرنا، پلیس استان «یون نان» واقع در جنوب چین روز جمعه با انتشار گزارشی اعلام کرد که به تازگی یک گروه 132 نفره را که قصد عبور غیرقانونی از مرزهای این کشور را داشتند، دستگیر کرده اند.

در این گزارش آمده است، این افراد پس از دستگیری اعتراف کردند که قصد داشتند با خروج از کشور و رفتن به سوریه و عراق، به عضویت گروه تروریستی داعش در آیند.

منابع پلیس استان «یون نان» چین همچنین اعلام کرد: با احتساب دستگیری این افراد، از سال 2014 تاکنون، 553 نفر افراطی متقاضی پیوستن به تروریست های داعش و حضور در سوریه و عراق توسط نیروهای امنیتی چینی بازداشت شده اند.

به نظر می رسد با توجه به حساسیت و کنترل شدید مرزهای شمال غرب این کشور در استان «سین کیانگ» از سوی نیروهای امنیتی چین، گروه های افراطی این کشور مرزهای جنوبی بویژه «یون نان» را جایگزین آن کرده باشند.

«دونگ جیا لو» معاون امنیت عمومی استان «یون نان» در این باره به روزنامه چاینا دیلی گفت: تحقیقات ما نشان می دهد که این افراد با گروه هایی در خارج از مرزها در ارتباط بوده و از آنان مشاوره دریافت می کردند.

وی همچنین از دستگیری 161 راننده خودرو به جرم همکاری با افراطیون و 217 نفر که هنوز به سن قانونی نرسیده اند در جریان عملیات ضد تروریسم پلیس جنوب چین خبر داده است.

او یادآور شد که تنها در ماه های ژانویه (دی - بهمن) و آوریل (فروردین - اردیبهشت) سال گذشته میلادی پلیس در چهار نقطه مرزی با بیش از 260 مورد تلاش برای عبور غیرقانونی از مرزهای چین مواجه و با آن برخورد کرده است.

«دونگ جیا لو» تاکید کرد که در جریان این عملیات بیش از 350 مظنون به سازماندهی برای عبور غیرقانونی افراد از مرز و 852 تن از افرادی که برای خروج از مرزها و پیوستن به جنگجویان دیگر کشورها تلاش داشتند، بازداشت شده اند.

چین مدت هاست نسبت به فعال شدن جنبش های تروریستی ترکستان شرقی در شمال غرب این کشور هشدار می دهد و نگران است که این منطقه دچار آشوب و ناآرامی شود.

پکن معتقد است «جنبش ترکستان شرقی» نه تنها در داخل چین دست به اقدامات تروریستی زده و تاثیرات منفی بر امنیت ملی و ثبات اجتماعی گذاشته، بلکه با تروریست های بین المللی همکاری کرده و امنیت و ثبات منطقه و جهان را تهدید می کند.

وزارت امنیت عمومی چین می گوید، یافته های پلیس این کشور ثابت می کند گروه هایی در ترکیه برای کمک به این مهاجران در تلاش بوده اند تا آنان را به سوریه و عراق انتقال دهند.

پلیس چین نیز در گزارشی اعلام کرد که برخی از تندروهای متواری شده از چین پس از گذراندن دوره های آموزشی در سوریه و عراق برای انجام فعالیت های تروریستی به چین بازگشته اند.
تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# انتخابات # محمدباقر قالیباف # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # مسعود پزشکیان # انتخابات ریاست جمهوری