بازدید 74933
بسته خبری ویژه «تابناک»؛

آگهی دیسکوی زنانه در تهران/ یک هفته عزای عمومی برای هر تخلف احمدی نژاد/ دفاع سرافراز از عملکرد هسته ای صدا و سیما/ افشای راز اختلاف آمار پول‌های بلوکه شده/ ارزیابی معاون روحانی از انتخاب دختر شایسته سال/ علاقه وزارت ارشاد به فعالیت روی زمینی خوانندگان زیر زمینی!

رصد‌خانه «تابناک» ‌خبرهایی‌ برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند؛ تیترهایی مانند: «جلسه كميسيون امنيت ملي با عراقچي فيلمبرداري شد»، «کدام اظهارات، احمدی‌نژاد را شاکی کرد؟»، «توضیحات اینستاگرامی محسن رضایی»، «جهانگيري هم «لاف در غریبی» می زند؟»، «پارلمان اصلاح‌طلبان به زودی تشکیل می‌شود» و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۵۲۰۱۱۸
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۵ 27 July 2015

تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد. خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر رسمی؛ خبرهایی که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کم‌رنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»، جایی است که خبرهایی ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.

در رصدخانه تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.


علاقه وزارت ارشاد به فعالیت روی زمینی خوانندگان زیر زمینی

حسین نوش آبادی در نشست خبری با خبرنگاران در سالن شورای فرهنگ عمومی در‌باره خواننده زیر‌زمینی که این روزها آهنگی درباره انرژی هسته ای منتشر کرده گفت: ما دوست داریم خوانندگان به تعبیری زیرزمینی کارشان قانونمند یاشد و روی زمین فعالیت کنند. تا الان هیچ مجوزی به او یا افراد مشابه داده نشده است صلاحیت عمومی این افراد باید مورد بررسی نهادهای دی ربط قرار گیرد ما هم نظارت محتوایی خواهیم داشت. رویکرد ما برای فاصله این افزاد از گذشته مثبت است. باب ورود صحیح به عرصه هنر برای همه باز است.نوش‌آبادی درباه افتتاح تئاتر شهر و بخش های تازه تعمیر اضافه کرد: تا پایان مرداد شاهد افتتاح بخشهایی از تاتر شهر که تعمیر شده خواهیم بود.


توجیه عجیب معاون وزیر کشور در ارتباط با سیل اخیر

اسماعیل نجار ظهر امروز در آیین افتتاحیه دومین کارگاه آموزشی و تمرین ستادی مدیریت بحران غدیر با حضور مسئولان استان‌های کرمانشاه، کردستان، ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری و همدان در سالن همایش‌های دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار کرد: در کشور یک تفکر غلط مبنی بر اینکه بحران در ایران نزدیک نیست، وجود دارد. به گفته وی، با بروز هر اتفاق و حادثه‌ای همه به دنبال مقصر هستند، اما در نهایت بعد از فروکش کردن تب و تاب آن اعضای ستادهای بحران برای بازگشت به شرایط عادی در کنار مردم قرار می‌گیرند.نجار با اشاره به حادثه سیل اخیر در کشور که در فضای مجازی و رسانه‌ها از آن به عنوان بحران بزرگی یاد شد، افزود: واقعیت این حادثه به گونه دیگری بود یعنی تنها دو ساختمان 13 واحدی و یک واحدی کنار رودخانه بر اثر سیل تخریب شد.وی با اشاره به بازدیدش از وزارت اضطرار روسیه خاطرنشان کرد: مدیریت بحران در این کشور به گونه‌ای بود که یک ساختمان شبه‌نظامی ایجاد شده تا در مواقع لزوم، فرماندهی عملیات را به دست گیرد.


چرا تلگرام باز هم اختلال پیدا کرد؟

اختلالات موجود در نرم افزار پیام رسان تلگرام، تنها به دلیل انجام برخی اصلاحات فنی این نرم افزار در ایران از سوی شرکت سازنده به منظور جلوگیری از سوء استفاده برخی کاربران است. یکی دو روزی است که نرم افزار پیام رسان تلگرام در ایران دچار اختلال شده و در بسیاری مواقع پیام ها در تلگرام ارسال یا دریافت نمی شوند و نرم افزار در حالت Updating باقی می ماند، به طوری که استفاده از این شبکه اجتماعی از اینترنت دیتای خطوط همراه اول و ایرانسل نیز مسدود است.البته عدم رفع مشکل استفاده از نرم افزار پیام رسان تلگرام با وجود حتی استفاده از فیلترشکن و همچنین صحبت های روز گذشته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جمع خبرنگاران در همدان، حاکی از آن است که اختلالات موجود از طرف خود شرکت تلگرام است.


نکته‌ای که در مَثَل "لاف در غربت” از دید رسانه‌ها دورماند

یک هفته از سخنرانی مقام معظم رهبری در خطبه‌های نماز عید سعید فطر می‌گذرد. سخنان ایشان حول محور واکنش به توافق هسته‌ای و تأکید بر مواضع محکم جمهوری اسلامی چه قبل و چه بعد از توافق، بازتاب وسیعی در رسانه‌ها داشت. نکته‌ای که شاید بتوان گفت در تیتر رسانه‌ها پررنگ اما پرداخت به آن کم‌رنگ بود مَثَلی بود که ایشان در صحبت‌های خود خطاب به رئیس جمهور آمریکا گفتند: «این آقا (رئیس جمهور آمریکا) گفته است می تواند ارتش ایران را نابود کند. قدیمی های ما این جور حرف ها را لاف در غریبی می گفتند». این ضرب‌المثل در ادبیات فارسی به این گونه معنا شده است: «درباره فرد بی شخصیتی گویند که در جایی که او را نشناسند، گزافه گویی کند و لاف بیهوده زند که من چنین و چنانم، در چنین وضعی به او می گویند: لاف در غربت، چون لاف در غربت باعث رسوایی او نمی شود»رسانه‌ها با اشاره به این برداشت، از سخنان رهبری به لاف‌زدن رسانه‌ای اوباما تعبیر کردند، اما هیچ به این نکته توجه نشد که اوباما این سخنان را در کشور خود و درمیان حامیانش و از جایگاه قدرت گفته است پس چرا مقام معظم رهبری این مَثَل را برای وی به کار بردند؟ آیا در کاربرد این ضرب‌المثل اشتباه شده‌است یا آن نکته‌ای که مدنظر ایشان بود از دید رسانه‌ها دورمانده است؟نه آمریکا کشور غریب و تنهایی است و نه رئیس‌جمهورش ناشناخته و نه اقدامات دولتمردان قبلی و فعلی‌اش بر کسی پوشیده است، اگر اوباما ایران را تهدید نظامی می‌کند از نظر کارشناسی لاف نمی‌زند چرا که آمریکا نشان داده هرگاه اراده کرده آتش جنگ را در هر نقطه از جهان برافروخته پس چگونه است که برای ایران از این حرف‌ها تعبیر به "لاف در غربت” می‌شود؟ آیا جز این نیست که آمریکا ورای تمام ادعاهایش توان مقابله و رویارویی چه نظامی و چه غیرنظامی را با ایران ندارد؟ سخنان مقامات آمریکایی در روزهای اخیر صحت این ادعا را تأیید می‌کند:باراک اوباما در گفت‌ و گو با روزنامه نیویورک تایمز درباره توافق هسته‌ای گفت: آنچه من تلاش کرده‌ام برای مردم، از جمله بنیامین نتانیاهو توضیح دهم، این است که بدون یک توافق، توانایی ما برای برپا نگه داشتن این تحریم‌ها حتمی نبود.جان کری نیز به شبکه خبری «ای‌بی‌سی‌نیوز» گفت: «اگر توافق نمی‌کردیم، چین، روسیه و دیگران با ایران تجارت می‌کردند زیرا آن هنگام، (نظام) تحریم‌ها از هم می‌پاشید»پس به عبارتی می‌توان گفت در این سیاست، آمریکا غریب است یعنی تنها و دورافتاده، چرا که دولت‌های دیگر از همراهی با سیاست‌های خصمانه و زورگویانه‌اش به ستوه آمده‌اند و ادامه آن‌ها را به نفع خود نمی‌بینند و در واقع آمریکا در مقابله با ایران به انزوا کشیده شده نه این که توانسته باشد ایران را محدود کند.


شرط باهنر برای عدم ورود مجلس به بحث بررسی توافق هسته ای

نایب‌رئیس مجلس در خصوص نقش مجلس شورای اسلامی در تایید توافق هسته‌ای و نقش شورای عالی امنیت ملی در این زمینه توضیح داد: مصوبات شورای عالی امنیت ملی به عنوان پیشنهاد به رهبر معظم انقلاب ارائه می‌شود و آنهایی لازم‌الاجرا است که مورد تایید رهبر معظم انقلاب قرار بگیرد.وی یادآور شد: اگر شورای عالی امنیت ملی وارد شود و مورد تأیید رهبری نیز قرار گیرد دیگر ضرورتی ندارد که مجلس وارد این مسئله شود. باهنر با اشاره به ارائه گزارش هسته‌ای از سوی ظریف و صالحی به مجلس گفت: نظر ما این بود که این گزارش به صورت لایحه باشد اما این گونه نشد و البته این مانع از ورود مجلس به جزئیات این برنامه نخواهد بود.


دفاع رئیس صدا و سیما از عملکرد هسته ای صدا و سیما

محمد سرافراز رئیس سازمان صداوسیما در خصوص رویکرد سازمان صداوسیما در پوشش و پخش روند مذاکرات هسته ای در وین گفت: پوشش رسانه ملی درخصوص انعکاس 18 روز مذاکرات وین گسترده و مناسب بود؛ خبرنگاران مختلف در مصاحبه های متعدد آن چیزی را که تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان، رئیس جمهور و بقیه اعضای دولت مطرح کردند، به تصویر کشیدند و بنابراین صداوسیما زوایای مثبتی را که آنها تشریح می کردند، انعکاس می داد. رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: این رویکرد به آن معنا نیست که دیدگاه های طرف غربی و آمریکایی ها درباره مذاکرات منعکس نشود زیرا به هر حال آنها نیز اظهاراتی دارند و تهدیدهایی را در قبال سیاست های ایران انجام می دهد که قرار نبوده از سوی صداوسیما سانسور شود. وی تأکید کرد: باید مردم نسبت به اظهارات طرف غربی و نیز دیدگاه‌های کارشناسان داخل کشور در خصوص این مذاکرات آگاه باشند ولی عده‌ای توقع دارند فقط حرفهای موافقان مطرح شود و پوشش صداوسیما یک طرفه باشد؛ که این امر رویکرد ما نبوده است. سرافراز ادامه داد: اکنون دوره‌ای است که جمع بندی مذاکرات 1+5 باید در مراجع قانونی بررسی شود؛ لذا این بررسی باید عمیق و همه جانبه باشد و در چنین دوره‌ای امکان آن نیست که صرفا حرفهای موافقان مذاکرات مطرح شود. رئیس سازمان صداوسیما در ادامه با اشاره به انتقادات اخیر دولت نسبت به رویکرد صداوسیما در انعکاس نظرات مخالفان مذاکرات هسته ای، اظهار کرد: نگاهی در بین برخی از دولتیان نسبت به صداوسیما وجود دارد که معتقدند باید آنقدر سطح توقع از صداوسیما بالا رود که این سازمان همیشه بدهکار جلوه داده شود تا دولت به وظایف قانونی خود در قبال رسانه ملی برای تأمین بودجه آن عمل نکند؛ لذا اهداف دولت و چنین اظهاراتی سیاسی بوده و واقعی نیست.


کدام اظهارات، احمدی‌نژاد را شاکی کرد؟

معاون اول دولت روحانی نوک پیکان انتقادهای خود نسبت به شرایط کشور را متوجه محمود احمدی‌نژاد کرده است. انتقادهایی که باعث شد رئیس دولت دهم از معاون اول دولت یازدهم شکایت کند. نامه‌نیوز در ادامه نوشت: خبر کوتاه بود؛ احمدی‌نژاد از جهانگیری شکایت کرد. یکی از رسانه‌های نزدیک به رئیس دولت دهم با انتشار این خبر اعلام کرد که احمدی‌نژاد به دلیل «استمرار افتراها و اکاذیب نسبت داده شده از سوی آقای اسحاق جهانگیری» از او شکایت کرده است.سیدعادل حیدری، وکیل احمدی‌نژاد به «دولت بهار» گفت: «آقای اسحاق جهانگیری در سال‌های اخیر با هدف تخریب باورهای مردم و تشویش در اذهان عمومی، اقدام به طرح اتهامات بی‌اساس علیه دولت قبل کرده که در سطح وسیعی در رسانه‌های مکتوب و شبکه‌های مجازی و صوتی و تصویری منتشر شده است.»در همین رابطه یکی از نزدیکان احمدی‌نژاد در گفت‌وگو با نامه‌نیوز، با اشاره به این شکایت گفت: جهانگیری حرف‌های بی‌اساسی زده است و اگر دادگاه عادلی تشکیل شود قطعاً او در این دادگاه محکوم خواهد شد. ما برای حرف‌های خود مدارک و اسناد کافی داریم و به راحتی می‌توانیم معاون اول روحانی را محکوم کنیم.در این میان پرسشی که در اذهان عمومی ایجاد شده این مسأله است که مگر جهانگیری چه حرف‌هایی زده بود که احمدی‌نژاد تصمیم به شکایت از او گرفته است؟

در جدول زیر به برخی سخنان معاون اول روحانی در مورد دولت احمدی‌نژاد و تخلف‌های آن اشاره می‌کنیم:




حمایت ابتکار از جهانگیری در برابر احمدی‌نژاد

معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان محیط زیست در صفحه اینستاگرام خود متنی را در حمایت از اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور منتشر کرده است. بهانه این حمایت هم شکایت محمود احمدی‌نژاد از معاون اول حسن روحانی است. به گزارش خبرآنلاین، معصومه ابتکار با انتشار عکس زیر، نوشته است: «رحمت خداوند بر دو برادر شهیدش؛ آقای اسحاق جهانگیری معاون اول دکتر روحانی گویی امروز کوله‌باری سنگین از وفای به عهد آنان بر دوش دارد. او به خاطر بیان پاره‌ای از رازهای مگو و نه به اتهام دروغگویی، متهم است و شاکی دارد. او به واسطه پیگیری مجدانه‌اش در مقام رئیس شورای عالی مقابله با مفاسد اقتصادی و مبارزه با اتلاف بیت‌المال از جمله زمین‌خواری و از بین بردن محیط زیست، هدف تخریب و اتهام قرار گرفته است.بی‌تردید در مسیر استقرار نظام کارآمد، احقاق حقوق مردم و شکستن پیکره فساد، رنج‌های فراوان وجود دارد و البته با توکل به خداوند و صبر بر این فشارها و دشواری‌ها آفتاب حقیقت سر می‌زند ... واستعینوا بالصبر و الصلاه ... و این نیز بگذرد ...»

دوشنبه

توضیحات اینستاگرامی محسن رضایی

محسن رضایی درباره حذف عنوان‌های «سرلشکر» و «دکتر» از صفحه خود در اینستاگرام توضیحاتی ارائه کرد. به گزارش جماران، محسن رضایی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «با عرض سلام خدمت خواهران و برادران ایمانی. پیام‌هایی از شما دریافت کردم مبنی بر اینکه جهت صمیمیت بیشتر عنوان سرلشگر و دکتر را از صفحه خود بردارم ... بنده بارها عنوان کرده‌ام همان عنوان «آقامحسن» که امام و رزمندگان بنده را خطاب می‌کردند بسیار بالاتر از هر صفت دنیایی برای اینجانب می‌باشد و ما هیچ افتخاری بالاتر از سربازی ولایت و خدمتگزاری ملت ایران نداریم. لذا عنوان سرلشکر و دکتر را از صفحه خود برمی‌دارم تا شما عزیزان راحت‌تر با برادر خودتان در ارتباط باشید. توصیه بنده به شما دوستان این است که حال معنوی که در ماه مبارک رمضان بدست آورده‌اید را حفظ نمایید.

موفق و سربلند باشید.

«محسن رضایی»

دوشنبه


اتهام جدید به احمدی نژاد در دوران شهرداری

مرتضی الویری در گفت و گو با ایلنا در پاسخ به سئوالی پیرامون اینکه دوران آقای احمدی‌نژاد چه ویژگی‌هایی داشت که موجب شد رئیس جمهور ایران شود، گفت: دوران شهرداری ایشان یکی از ضعیف‌ترین دوران مدیریت شهرداری تهران بعد از انقلاب بود و بر اساس منابع موثق٬ تخلف 330 میلیاردی در زمان ایشان رخ داد. در زمان مدیریت من (الویری) بنا بر این بود که حتی تخلفات ریز هم در دادگاه‌ها بررسی شود٬ چنانچه در آن دوره و در جلسات بازجویی٬ اهدای یک سکه یا دیوان حافظ به مدیران شهرداری نیز مورد سوال قرار گرفت٬ اما برای دوران احمدی‌نژاد به تخلفات وی ورود نشد.برای بررسی دلیل کسب محبوبیت باید به رفتارهای او در زمان شهرداری نگاه کنید. به یاد بیاورید که وی به تعداد قابل توجهی از هیأت‌های عزاداری تهران از پول شهرداری تهران کمک مالی کرد و به خاطر نزدیکی ماه محرم به انتخابات این رفتار تاثیر گذاشت. مسائل دیگری هم وجود دارد که من تمایلی به طرح آنها در اینجا ندارم. به طور خلاصه می‌گویم ایشان نه تنها عملکرد متوسطی نداشت٬ بلکه یک عملکرد ضعیف مملو از رفتارهای پوپولیستی داشت که با هیچ منطق کارشناسی سازگار نبود.


میزان مشارکت اقتصادی زنان تحصیلکرده نسبت به مردان 30 درصد است

فیروزآبادی قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مراسم نخستین داوری ایده‌های برتر کارآفرینی زنان که در سازمان فنی و حرفه‌ای کشور برگزار شد، با بیان اینکه کارآفرینی زنان یکی از اهداف مورد تأکید مقام عالی وزارت است، گفت: اگرچه میزان مشارکت اقتصادی زنان12.7 درصد است، میزان مشارکت اقتصادی زنان تحصیلکرده نسبت به مردان 30 درصد است که موضوعی قابل توجه است و نشان می‌دهد؛ سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته برای تحصیل زنان موجب افزایش میزان مشارکت اقتصادی زنان در کشور شده است که این موضوع کار را برای سیاستگذارانی که در خصوص افزایش نقش زنان در کشور فعالیت می‌کنند؛ آسان کرده است.قائم‌مقام وزیر رفاه با تبریک به سازمان فنی و حرفه‌ای کشور برای توجه به کارآفرینی زنان اظهار کرد: در حوزه توسعه مهارت‌‌آموزی برای زنان نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است. هرچند که در حوزه کارآفرینی تنها مهارت آموزی و دانش کافی نیست و زیرساخت‌هایی لازم است که علی‌رغم اقدامات و تلاش‌های انجام شده این زیرساخت‌ها به اندازه کافی شکل نگرفته‌اند.


بمب اتم ایران از دیدگاه اکرمی

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری، شعار مرگ بر آمریکا همچون بمب اتم علیه آمریکا توصیف کرد و گفت: دیوار بی اعتمادی میان ایران و آمریکا بلند است و آمریکا خود باید برای کوتاه کردن این دیوار تلاش کند. حجت الاسلام سید رضا اکرمی در گفت‌وگو با مهر، با تأکید براینکه شعار «مرگ بر آمریکا» نتیجه رفتار آمریکایی ها علیه ملت ایران است، گفت: آمریکایی های نه تنها از شعار «مرگ بر آمریکا» بلکه از شعار «استقلال، آزادی» و شعار «نه شرقی، نه غربی» هم نگران هستند.رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری، افزود: اولین شعار ما که شعار «استقلال» است و آنها قطعا نمی خواهند که ایران مستقل و ایرانی آزاد و آباد وجود داشته باشد.اکرمی با اشاره به سابقه تمدنی ایران نسبت به آمریکا، گفت: تمدن ما چندین هزار ساله است و عمر آمریکا به چند قرن نمی رسد که بخواهند نسبت به ایران و ایرانی حرف بزنند.وی خاطرنشان کرد: آنها باید فکر کنند تا بفهمند ما بی جهت مرگ بر آمریکا نمی گوییم؛ رفتار آمریکایی و توطئه ها و دشمنی های آنها علیه ایران باعث شده این شعار تولید شود و دوام یابد. مردم ما جریان ۲۸ مرداد سال ۳۲ را هرگز فراموش نمی کنند.


سه ضلع مثلث ستاد انتخاباتی محمدرضا عارف

یکی از چهره‌های اصلاح‌طلب که از او به عنوان یکی از گزینه‌های احتمالی ریاست مجلس آینده نام برده می‌شود،‌ "محمدرضا عارف" است که از مدتها قبل فعالیتهای انتخاباتی خود را با سفرهای استانی آغاز کرده است. فعالیتهای انتخاباتی عارف برای اسفند 94 قطعا جدی، سازماندهی شده و هدفمند است تا جایی که بر اساس گزارش های رسیده، برخی از اعضای محوری ستاد عارف نیز مشخص شده‌اند؛ به عنوان نمونه از "حسن رسولی" استاندار اسبق خراسان و عضو هیات مدیره بنیاد باران به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی عارف نام برده می‌شود.رسولی که در انتخابات ریاست جمهوری 92 سخنگوی ستاد عارف بود،‌ اخیرا در گفت‌وگویی کاندیداتوری خود را رد نکرده است.بر اساس این گزارش،‌ "حمیدرضا عارف" فرزند ارشد محمدرضا عارف هم به عنوان مسئول کمیته مالی ستاد پدرش انتخاب شده است. وی که دانش آموخته دانشگاه صنعتی شریف است از فعالان اقتصادی محسوب می‌شود که ارتباط خوبی هم با نهادهای مالی و پولی دارد. حمیدرضا عارف در انتخابات اخیر اتاق بازرگانی به عنوان کاندیدا شرکت کرده بود که البته توفیقی به دست نیاورد.از "علیرضا خامسیان" نیز به عنوان مسئول رسانه‌ای ستاد عارف نام برده می‌شود. او که از جمله روزنامه‌نگاران اصلاح‌طلب محسوب می‌شود و سابقه همکاری با مطبوعات زنجیره‌ای دوم خرداد را دارد، رابطه نزدیکی با محمدرضا عارف دارد.برخی خبرها هم از فعال شدن ستاد جوانان عارف با محوریت "مهدی نادمی" از فعالان سابق دانشجویی حکایت دارد.


افشای راز اختلاف آمار پول‌های بلوکه شده

"ایرج ندیمی" عضو هیأت رئیسه کمیسیون اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه تمامی آمارهای اعلامی در رابطه با میزان ارقام پول‌های بلوکه شده در خارج از کشور صحیح است، گفت: ادعای رقم بیشتر از 29 میلیارد دلار اعلامی بانک مرکزی هم درست است زیرا آن‌ها طلب بانک مرکزی و یا دولت نیست.وی ادامه داد: طلب‌های بخش خصوصی بلوکه شده در خارج از کشور ارتباطی به دولت و یا بانک مرکزی ندارد. نماینده لاهیجان و سیاهکل با اشاره به اینکه بخشی از پول‌های بلوکه شده در گذشته تبدیل به ریال و یا پروژه شده است، اظهار کرد: آن‌ هم دیگر جزو مطالبات ایران محسوب نمی‌شود به طور مثال با دریافت فاینانس اکنون پروژه‌ای در حال اجراست و از صد واحد شارژ تنها 2 واحد شارژ شده و 98 درصد آن آزاد نیست.ندیمی با تاکید براینکه طلب 7 میلیارد دلاری وزارت نفت نیز جزو مطالبات بانک مرکزی قرار نمی‌گیرد: ارقام اعلامی بانک مرکزی در بودجه عمومی قرار می‌گیرد اما مطالبات اشخاص و یا مطالبات تبدیل شده به ریال و فاینانس وارد بودجه نمی‌شود.عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی 6 کشور خریدار نفت در زمان تحریم بزرگترین بدهکاران ایران هستند، افزود: کشورهایی مانند کره، ژاپن، چین و هند جزو بدهکاران جمهوری اسلامی ایران هستند اگرچه برخی طلب‌ها همان زمان به حساب‌های بانک مرکزی در خارج از کشور منتقل شد اما به دلیل تحریم به ایران وارد نشد.نماینده لاهیجان و سیاهکل با بیان اینکه چین و هند خواهان ارائه اجناس و یا روپیه (واحد پول هند) به جای دلار بودند، خاطرنشان کرد: از کشور هند تمایلی به گرفتن روپیه نبودیم زیرا ارزش نوسانی روپیه در مقابل دلار به ضرر ایران بود.


توقف پروژه های عمرانی ایران در سودان

مقامات سودان از توقف حمایت مالی ایران از برخی پروژه های عمرانی در این کشور خبر دادند. به گزارش عصرایران، روزنامه سعودی الریاض نوشت: یک مقام ارشد سودانی اعلام کرد ایران اجرای پروژه های عمرانی حیاتی وعده داده شده در این کشور را متوقف کرده است. ایران وعده داده بود این پروژه ها را اجرایی و تامین مالی کند.دولت سودان نیز قراردادها با شرکت های ایرانی را متوقف کرده و به دنبال شرکت های جایگزین است."احمد قاسم" وزیر امور زیرساخت های سودان گفت تهران اجرای پروژه های عمرانی بزرگ در سودان را متوقف کرده است از جمله این طرح ها می توان به طرح ساخت پل در پایتخت و پروژه ایستگاه آب در شهر ام درمان اشاره کرد.وی افزود: محمود احمدی نژاد رئیس جمهور وقت ایران در سفر سال 2012 خود به سودان وعده داد وامی برای ساخت پل بر رودخانه نیل در پایتخت سودان ارائه کند. احمدی نژاد شخصا از محل اجرای این پروژه ها بازدید و کسب اطلاع کرده بود. این وزیر سودانی ادامه داد: یکی از شرکت های ایرانی ساخت این پل را آغاز کرد ولی به صورت ناگهانی کار را متوقف کرد زیرا به طور ناگهانی دولت ایران تزریق پول به این پروژه را متوقف کرده بود.روابط میان تهران و خارطوم در ماه سپتامبر گذشته به صورت ناگهانی کاهش یافت. سودان ضمن اعلام کاهش سطح روابط با تهران، مراکز فرهنگی ایران در سودان را تعطیل کرده و به رایزن فرهنگی ایران 72 ساعت برای ترک سودان مهلت داده بود.سودان علاوه بر این در ائتلاف نظامی عربستان سعودی علیه یمن مشارکت دارد و روابط خود را با دولت جدید عربستان سعودی تقویت کرده است.هم اکنون سه فروند جنگنده ارتش سودان در حملات سعودی علیه یمن حضور دارد.


خسرو معتضد: خداحافظ صداوسیما !

خسرو معتضد از پایان همکاری خود با صدا و سیما خبر داد. این تاریخ‌پژوه، نویسنده و روزنامه‌نگار - که سال هاست در برنامه تلویزیونی «پُلی به تاریخ» به کارشناسی و اجرا اشتغال دارد و به تازگی برنامه‌های رادیویی را نیز آغاز کرده بود - به «عصر ایران» گفت: تصمیم گرفته‌ام دیگر برنامه‌ای در صدا و سیما نداشته باشم و با پایان برنامه‌های ضبط شده این همکاری پایان یافته تلقی می‌شود. خسرو معتضد در بیان دلیل این کناره گیری گفت: من تاریخ‌پژوه هستم وتنها از سر علاقه به ایران و تاریخ حکایت های آن را باز می‌گویم و هیچ حُب و بغضی به کار نمی‌گیرم ولی با ممیزی های شدید و جرح و تعدیل‌ها گاه روح مطالبی که گفته‌ام در هنگام پخش آسیب می‌بیند و مثلا شنونده یا بیننده گمان می‌برد از یک شخصیت تاریخی یک سره بد گفته‌ام در حالی که من همه جوانب مختلف را با استناد به اسناد تاریخی توضیح می دهم و نقل می کنم.


هشدار به اعراب خلیج فارس برای غنیمت شماری بخت

«کریستین کخ» مدیر «مرکز تحقیقات خلیج فارس» (GRC) در ژنو سوئیس در یادداشتی در پایگاه اینترنتی «گالف نیوز» نوشت: با به سرانجام رسیدن موضوع توافق هسته ای ایران پس از 12 سال، اکنون زمان آن فرا رسیده تا به چالش های متعدد دیگری که نگرانی کشورهای حوزه خلیج فارس را به طور خاص و خاورمیانه را به طور کلی برانگیخته است، پرداخته شود. وی گفته: با به سرانجام رسیدن توافق هسته ای، مسائلی مانند سوریه، یمن و عراق باید در دستور کار بین المللی قرار گیرد. این یک نتیجه مثبت از این توافق است زیرا پس از حل این موضوع که نیاز به تمرکز و صرف زمان بسیاری داشت، توجه بیشتر و تلاش هماهنگ تری برای یافتن راه حل های بالقوه در این سه کشور صرف خواهد شد. هنر دیپلماسی موفق در مورد ایران در وین نمود پیدا کرد. اجازه دهید آن را به سمت دیگر پلکان های پیشروی های دیپلماتیک هدایت کنیم. 1+5، ایران و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نباید این فرصت را از دست بدهند.


یک هفته عزای عمومی برای هر تخلف احمدی نژاد

محمدرضا خباز نماینده سابق مجلس در مورد شکایت احمدی نژاد از جهانگیری گفت: خيلي خوب شد که اين اتفاق افتاد. يکي از آرزوهاي ماهمين است که در مقبال حرف حساب ما و درد دلي که با مردم مي کنيم، خودش يا وکيلش عکس العمل نشان دهد و يک بار هم که شده پاسخگو باشد. به قول شاعر «خوش بود گر محک تجربه آید به میان، تا سیه روی شود هر که در او غش باشد». به گفته وي، جهانگيري تنها قطره اي از درياي تخلفات احمدي نژاد را عنوان کرده و اگر بيم فراهم آوري موجبات بدبيني مردم به دولت ها وجود نداشت، مي شد مثنوي 70 من از تخلفات احمدي نژاد منتشر کرد. چرا که فقط شمارش قانون شکني هاي او يک کتاب مي شود و اگر مردم بدانند اوچه ها کرده، براي هر مورد تخلفش بايد يک هفته عزاي عمومي اعلام کنند.خباز با اشاره به تخلفات پرشمار سازمان تامين اجتماعي در دولت گذشته، گفت: شما فقط رقم اختلاس هايي متعددي که پرونده هايشان در حال رسيدگي است را به 70 ميليون جمعيت ايران تقسيم کنيد، ببينيد که به هر کس چقدر مي رسيد؟ اما باز هم آقايان دو قرت و نيمشان باقي است و مدعي شکايت مي شوند.


کاسبان خارجی تحریم چه کسانی بودند؟

در ستون یادداشت روز دوشنبه روزنامه آرمان به قلم حسین راغفر اقتصاددان با اشاره به شرایط تحمیلی حاکم بر کشور در دوران تحریم آمده است: در این دوره حضور شرکت های خارجی عملا در کشور امکان پذیر نبود و برای تأمین بسیاری از کالاهای مصرفی خود مجبور به واردات از طریق دوبی و قطر بودیم. طبیعتا در اثر این تحریم ها، کشورهایی مثل امارات و قطر به کشورهای واسطه برای انتقال کالاهای موردنیاز تبدیل شدند. این مطلب می افزاید‌: توافق هسته ای فرصتی تاریخی برای اقتصاد کشور فراهم کرده است. ایران در 36 سال پس از انقلاب اسلامی تحریم های گوناگونی را تجربه کرده است که تحریم های هسته ای عمق و گستردگی بیشتری نسبت به تمام آنها داشت. در این دوره حضور شرکت های خارجی عملا در کشور امکان پذیر نبود و برای تامین بسیاری از کالاهای مصرفی خود مجبور به واردات از طریق دوبی و قطر بودیم. طبیعتا در اثر این تحریم ها، کشورهایی مثل امارات و قطر به کشورهای واسطه برای انتقال کالاهای مورد نیاز تبدیل شدند. این تحریم ها در واقع موجب رونق و شکوفایی اقتصادی چنین کشورهایی بود. در واقع ما شاهد آن بودیم که تحریم ها، اماکن بعضا توسعه نیافته مثل دوبی را متحول کردند و سود سرشاری نصیب دولت های آنها نمودند. همچنین در این 36سال تعداد بسیاری از ایرانی ها به مناطقی مثل دوبی رفتند و مراکز واردات و صادرات ایجاد کردند تا از این طریق بتوانند با واسطه به ایران کالا منتقل کنند.


از هم گسیختگی و تجدید نظر طلبی در مجمع روحانیون مبارز

وب سایت روزنامه جوان در مطلبی با همین عنوان یادآور شده است: از سال 1368 معادلات سياسي در ساختار قدرت جمهوري اسلامي به زيان گروه مجمع روحانيون در حال دگرگوني بود. مجمع روحانيون پس از تأسيس به سرعت پله‌هاي ترقي را در اركان قدرت طي كرد و تبديل به يك گروه سياسي مؤثر شد. با اين حال به سبب برخي تحولات سياسي اجتماعي در شرايط جامعه اين تشكل به‌تدريج از صحنه كنار رفت. علائم و دلايل ركود فعاليت‌هاي سياسي اين گروه را مي‌توان در اين موارد خلاصه كرد. سپري شدن شرايط اضطراري و جنگ تحميلي در كشور و حذف پست نخست‌وزيري كه يكي از اركان قدرت مجمع روحانيون به شمار مي‌رفت و در مقابل تجميع اختيارات اجرايي در نهاد رياست جمهوري كه يكي از اعضاي برجسته جامعه روحانيت مبارز، اكبر هاشمي‌رفسنجاني رياست آن را بر عهده گرفته بود. مجمع روحانيون مبارز اصلاحات را بازخواني مجدد و مطمئن اركان سياسي انقلاب اسلامي يعني آزادي، استقلال، جمهوريت و اسلاميت مي‌داند. در دوره اصلاحات مجمع روحانيون همواره بر سياست اعتمادسازي و تنش‌زدايي تأكيد داشت. به اعتقاد اين گروه جهان كنوني عرصه رقابت همه‌جانبه كشورها براي كسب منافع ملي است. از اين رو جمهوري اسلامي براي گسترش مناسبات با كشورهاي ديگر بايد اصل منافع ملي را در نظر داشته باشد، به‌ويژه كشورهاي اسلامي كه قابليت‌ فراواني دارند، بايد جايگاه خاصي در سياست خارجي كشور داشته باشند. مسئله فلسطين و حمايت از آرمان مردم مسلمان آن و توسعه مناسبات با كشورهاي حوزه خليج‌فارس از ديگر مباني سياست خارجي مجمع روحانيون مبارز به شمار مي‌رود. مجمع روحانيون مبارز در فتنه سال 1388، از تدارك‌كنندگان نظري و عملي اين غائله بود، تا جايي كه پس از خطبه‌هاي تاريخي 29 خرداد88 رهبر معظم انقلاب، بارديگر بر طبل اردوكشي خياباني كوبيد و تنشي مجدد را موجب گشت و به همين دليل، با فروكش كردن امواج اين فتنه، به محاق سياست رفت. اين گروه سعي كرد تا در انتخابات رياست جمهوري سال 94، به موج‌سواري بپردازد كه البته توفيق چنداني نيافت. اين گروه هم‌اينك به شكلي محدود به فعاليت خويش ادامه مي‌دهد.


سند اسرائیلی که به کنگره آمریکا میرود

روزنامه جروزالم پست گزارش داده‌ است که دفتر نخست وزیری اسرائیل تلاش‌های خود را برای متقاعد کردن کنگره آمریکا به رد توافق جامع هسته‌ای به دست آمده بین ایران و قدرت‌های جهانی، تشدید ‌و در این رابطه یک «سند» تهیه کرده‌ است. به گزارش جروزالم پست در شماره دوشنبه پنجم مرداد، این «سند» اسرائیلی قرار است با ارائه به اعضای کنگره ایالات متحده، به پرسش‌ها و ابهامات آنها درباره توافق اخیر با ایران «پاسخ» بدهد.بنا بر این گزارش، «سند» اسرائیلی «راهکارهای جایگزین» را با هدف توقف فعالیت‌های هسته‌ای «مشکوک» ایران پیشنهاد کرده‌است. این «سند» به صورت پاسخ به شماری از پرسش‌هایی است که مخالفان این توافق در کنگره در روزهای اخیر مطرح کردند. «سند اسرائیلی» به زودی در میان اعضای کنگره در واشینگتن توزیع خواهد شد؛ دولت آمریکا به این اقدام اسرائیل هنوز واکنش نشان نداده‌است.


احتمال کاهش دفعات پرداخت یارانه نقدی

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با «اعتماد» می‌گوید: دولت تاکنون هیچ صراحتی در خصوص اعلام آمار حذف‌شده‌ها نداشته است. او با بیان اینکه میزان کسری منابع برای پرداخت یارانه‌ها برای همه محرز است، توضیح می‌دهد: در طول چهار ماه گذشته دولت شفافیت لازم در خصوص تعداد حذف شده‌ها نداشته و به نظر نمی‌رسد در این راستا هم جدیتی داشته باشد. قادری اظهار می‌کند: در صورتی که دولت دست‌کم دو نوبت از ١٢ نوبت پرداخت سال ١٣٩٤ را حذف کند هر ماه سه هزار و ٥٠٠ میلیارد تومان در منابع صرفه‌جویی خواهد شد. وی با اشاره به اینکه مشخص نیست دولت بر اساس چه ملاحظاتی نسبت به حذف پردرآمدها تعلل می‌کند، متذکر می‌شود: انتظار این است که دولت صداقت بیشتری به خرج داده و بحث شایعات شکل گرفته را نیز خاتمه بخشد. به گفته قادری متاسفانه دولت در زمان تقدیم بودجه یک اطلاعاتی می‌دهد و در زمان ارایه گزارش عملکرد گزارش متناقض دیگر. با این عدم شفافیت نمی‌توان انتظار انجام کار صحیحی را داشت.


آگهی دیسکوی زنانه در تهران!

چندی است آگهی هایی در سطح شهر با موضوع برنامه رقص و پایکوبی به صورت مجاز دست به دست می شود که مجاز بودن آن سوال برانگیز شده است به گزارش مهام نیوز، برنامه های مهمانی رقص و شادی و آواز پایکوبی تا جایی که اطلاع داریم با ممنوعیت از سوی اداره اماکن و نهاد های ارشادی روبرو می شده است و حتی گاهی با دستگیری از سوی نیروی انتظامی همراه بوده است حتی در موارد خانوادگی. این برنامه ها عموما هم با حضور آقایان و هم خانم ها در سطح شهر برگزار می شد که در صورت مشاهده با آنها برخورد قانونی صورت می گرفت.


دوشنبه


رپرهای غیرمجاز در صدا و سیما مجاز شدند؟

بعد از گذشت چند هفته از انتشار موزیک‌ویدئوی هسته‌ای امیر تتلو، همچنان بحث این ویدئو و کلیت ماجرای مجوز گرفتن یا نگرفتن رپرها در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی داغ است و کار حتی به ایجاد دوگانه‌ی تتلو- شجریان هم کشیده است به گزارش "هفت راه”، در این بین اما چیزی که بیش از همه خودنمایی می‌کند تناقض‌های پررنگی است که سیستم فرهنگی رسمی کشور در برخورد با موسیقی زیرزمینی و به‌خصوص رپرها از خود نشان می‌دهد. رپرها در ایران در حالی که به دلیل فرم و قالب کارشان امکان دریافت مجوز ندارند و اساسا پدیده‌ای ممنوع به حساب می‌آیند، همزمان تصاویرشان عکس جلد نشریات رسمی کشور می‌شود و با سیاستمداران عکس یادگاری می‌گیرند و درواقع به جز مجوز وزارت ارشاد، شمایل یک خواننده رسمی را دارند این تناقض اما جایی پررنگ‌تر می‌شود که ببینیم در حالیکه ظاهرا در کلیت سیستم مدیریت فرهنگی دولتی ایران «رپ» اساسا قابلیت دریافت مجوز ندارد، تلویزیون جمهوری اسلامی بصورت کاملا رسمی و پررنگ در برنامه‌های خود از اهنگ‌های رپ خوانندگان غیرمجاز استفاده می‌کند.


قمه زنی یک زن در اعتراض به اکران فیلم رستاخیز!

اخیرا فیلمی در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده که در نوع خود می توان اعتراضی بی سابقه به حساب آورد. قمه زنی یک زن در اعتراض به اکران فیلم سینمایی رستاخیز! در این فیلم به وضوح می توان پی برد که دشمنان دین و نظام مقدس از آب گل آلود جریان اخیر به راحتی ماهی گرفتند. اعتراض به سبک حرام آن هم توسط یک زن. مسئولین مربوطه قطعا باید با به‌کارگیری هوشیاری صد در صدی قبل از انجام چنین اتفاقات ناگوار و زننده ای برخوردهای لازم را انجام دهند



ارزیابی معاون روحانی از انتخاب دختر شایسته سال

مهیندخت مولاوردی معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور درباره انتخاب دختر شایسته ایرانی می گوید: اگر بتوانیم این کار را انجام دهیم خیلی خوب است. اگر کار دقیق و با چهارچوب های معین و سازوکارهای لازم انجام شود. اما باز تاکید می کنم حتما باید کارشناسی شده باشد و با سنجیدن تمامی جوانب و ملاحظات مطرح شود. زمانی  در کشور این مساله مطرح شد. منتهی ناتمام ماند. همیشه برایم سوال بود که سرنوشتش به کجا انجامید؟ چند سال پیش از طرف یکی از سازمان های دولتی که الان حضور ذهن ندارم کدام سازمان بود مسابقه ای برای تعیین شاخص ها اعلام شد اما مطمئنم که به جایی نرسید. تاکنون به این مساله فکر نکرده ام که انجام این کار جزو وظایف ما باشد.اما یک کار خاصی است که فقط معاونت نمی تواند درگیرش شود باید نهادهای مدنی و سازمان های مردم نهاد کمک کنند تا این اتفاق بیفتد، حتی نهادهای فرهنگی که ذیل سه قوه نیستند ولی در این زمینه فعالیت می کنند هم می توانند همراه ما باشند. این مساله یک کار تمام وقت کارشناسی شده و با برنامه را می طلبد. شاید لازم باشد دبیرخانه ای تشکیل شود که به صورت مستمر و دائمی این موضوع را بررسی و پیگیری کند.


پارلمان اصلاح‌طلبان به زودی تشکیل می‌شود

 رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات گفت: اصلاح طلبان در صدد تشکیل پارلمان اصلاحات هستند. فرج کمیجانی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به جلسه اخیر شورای هماهنگی جبهه اصلاحات تصریح کرد:‌ در این جلسه کلیات طرح پیشنهادی کمیته سیاسی این شورا مبنی بر تشکیل پارلمان اصلاحات مورد تصویب قرار گرفت. وی افزود: مقرر شد که در جلسات آینده بررسی‌های کارشناسانه درباره‌ی این پیشنهاد توسط کمیته سیاسی انجام گرفته و آیین نامه اجرایی و نحوه دعوت از احزاب و تشکل‌های اصلاح طلب بررسی شود تا بسترهای لازم جهت استفاده از مشارکت فکری و اجرایی همه گروه‌ها و احزاب اصلاح طلب در پیشبرد اهداف اصلاحات در جامعه مهیا گردد. این فعال سیاسی همچنین خاطر نشان کرد:‌ در این جلسه مقرر شد جلسه مشترکی بین هیات رئیسه شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و شورای راهبردی اصلاحات درباره‌ی نحوه اجماع کامل اصلاحات در سراسر کشور برگزار شود.


هندوانه هر سال 6 برابر مخزن سد امیرکبیر آب می خورد

طبق آمارهای وزارت جهاد کشاورزی به صورت میانگین سالانه در ایران بیشتر از 3 میلیون تن هندوانه تولید می شود. این در حالی است که طبق گفته مسئولان برای تولید هر کیلو هندوانه باید 300 تا 500 لیتر آب مصرف کرد. همین آمار حکایت از آن دارد که در ایران که این سالها با معضل بزرگ بی آبی و خشکسالی دست به گریبان است هر سال یک هزار و 200 میلیارد لیتر آب گرانبها برای تولید هندوانه مصرف می شود.از طرف دیگر با تبدیل یک هزار و دویست میلیارد لیتر به مترمکعب، به عدد یک میلیارد و دویست میلیون مترمکعب آب می رسیم که سالانه برای تولید هندوانه مصرف می شود. برای پی بردن به حجم بالای این میزان آب مصرفی تنها برای کشت هندوانه کافی است بدانیم که کل حجم مخزن سد امیرکبیر که از سدهای اصلی تامین کننده آب تهران است تنها 205 میلیون مترمکعب است. این یعنی در ایران سالانه 6 برابر حجم سد امیرکبیر صرف تولید هندوانه می شود.همه این آمارها در شرایطی منتشر می شود که میزان و حجم تولید هندوانه در فصلهایی از سال در ایران آنقدر بالا می رود که کشاورزان این محصول را در پاره ای مواقع با قیمتهایی بسیار اندک - هر کیلو کمتر از 100 تومان - به دلالها می فروشند.


ادعای یک نماینده برای شفاف سازی یا اتهام زنی به رقیب؟

یک نماینده مجلس نهم از تلاش برادر یک مجرم بزرگ اقتصادی برای ورود به پارلمان با پول مفاسد اقتصادی خبر داد. مؤید حسینی صدر در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به وظیفه نهادهای نظارتی برای توجه بیشتر و مقابله با مبالغی که به‌صورت نادرست وارد جریان انتخابات می‌شوند٬ در تشریح مصادیق ورود صاحبان پول‌های کثیف و ورود آنها به برنامه‌های انتخاباتی گفت: از همین حالا برادر یکی از مجرمان معروف اقتصادی در تلاش برای کاندیدا شدن در انتخابات آتی مجلس است و این فرد با پول همان مفسد اقتصادی در زندان، در حال فعالیت انتخاباتی،  تلاش برای خرید رأی و ایجاد تیم‌های خبرسازی است.



انتخاب کمیسیون برجام ضرورتی نداشت

نماینده مردم تهران در مجلس، احتمال توافق دو فراکسیون اکثریت مجلس در ارائه فهرست واحد برای معرفی نامزد عضویت در کمیسیون ویژه بررسی برجام را رد کرد و گفت: احتمالا هر دو فراکسیون کاندیدای خود را معرفی کنند. علی مطهری در گفت‌وگو با آنا، درباره کمیسیون ویژه بررسی توافق هسته‌ای و در پاسخ به این سؤال که «آیا با وجود کمیسیون‌های تخصصی مجلس و جایگاه شورای عالی امنیت ملی نیازی به تشکیل کمیسیون ویژه بود؟» گفت: خیر، ضرورتی برای تشکیل کمیسیون ویژه بررسی توافق هسته‌ای وجود نداشت، چراکه مجلس نمی‌تواند وارد جزئیات توافق شود و اطلاعاتی که مذاکره‌کنندگان به نمایندگان می‌دهند و مطالعاتی که خود نمایندگان دارند، در کنار نظر مشورتی شورای‌ عالی امنیت ملی برای اینکه مجلس به برجام رأی آری یا خیر بدهد، کافی بود.نماینده مردم تهران در مجلس، ادامه داد: اما به هر حال تشکیل این کمیسیون در مجلس رأی آورد و ترکیب اعضای کمیسیون ویژه بستگی به نظر نمایندگان دارد و نمایندگان نیز در انتخاب خود قاعدتا افراد تندرو را انتخاب نخواهند کرد که بخواهند مشکل ایجاد کنند.عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، همچنین در پاسخ به این سؤال که «آیا اجماع دو فراکسیون اکثریت مجلس برای ارائه فهرست مشترک نامزدهای عضویت در کمیسیون ویژه امکان‌پذیر است؟» تصریح کرد: فعلا این دو فراکسیون با هم اختلاف دارند و تا جایی که من تا امروز اطلاع دارم، توافقی بین این دو کمیسیون برای ارائه فهرست اعضای کمیسیون بررسی توافق حاصل نشده است.مطهری، با بیان این مطلب اظهار کرد: احتمالا هر دو فراکسیون نامزد خودشان را معرفی کنند که در صحن مجلس رأی‌گیری خواهد شد.



جهانگيري هم «لاف در غریبی» می زند؟

عبدالرضا داوري ،چهره نزديک به محمود احمدي نژاد در گفت وگو با خبرگزاري آريا در واکنش به درخواست محمدرضا خباز براي انجام مناظره با رييس دولت دهم ،گفت:بنده اعلام آمادگي مي کنم به عنوان کمترين هوادار آقاي احمدي نژاد با آقاي خباز درباره موضوعاتي که فرموده اند در رسانه ملي مناظره داشته باشيم لذا انتظار داريم رييس صداوسيما زمينه انجام اين مناظره را فرام سازند تا حاميان آقاي احمدي نژاد که از دسترسي به رسانه فراگير محروم هستند بتوانند بخشي از ناگفته ها را به اطلاع مردم برسانند .وي درباره شکايت احمدي نژاد از اسحاق جهانگيري نيز ،افزود:جوابيه اي که آقاي جهانگيري به شکايت آقاي احمدي نژاد، نشان داد که مشت ايشان کاملا خالي است .وي تاکيد کرد:واقعيت آن است كه دست اسحاق جهانگيري از مستندات خالي است و او دو سال تمام در ميدان تهي از پهلوان، «لاف غريبي » ميزد!


جلسه كميسيون امنيت ملي با عراقچي فيلمبرداري شد

دومين جلسه عباس عراقچي با اعضاي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي شاهد يك رويداد جديد بود؛ حضور تمام‌قد خبرنگاران و فيلمبرداران صدا و سيما در جلسه. اين براي اولين بار است كه جلسات كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي به اين صورت مورد توجه رسانه ملي قرار مي‌گيرد. اين اقدام صدا و سيما در شرايطي است كه هفته قبل رسانه‌هاي آمريكايي جلسه استماع كميته روابط خارجي سنا با وزراي دولت اين كشور را به صورت زنده و در طول 4 ساعت پوشش خبري داده بودند. يك منبع آگاه حاضر در جلسه عصر يكشنبه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي با عباس عراقچي در همين رابطه به «خرداد» گفت: «از ابتدا قرار نبود كه اين جلسه و محتواي آن علني شود و بسياري از حاضران هم در جريان چنين اقدامي نبودند.» اين منبع آگاه توضيح داد: «وقتي از خبرنگاران صدا و سيما پرسيديم چرا اين بار بر خلاف روال گذشته عمل مي‌كنيد در جواب گفتند چرا در آمريكا رسانه‌ها مي‌توانند در جريان جلسه كميته روابط خارجي سنا باشند؟ پس ما هم در ايران بايد در جريان چنين جلساتي قرار بگيريم‌». در شرايطي سخن از علني‌ بودن اين جلسه به ميان آمده است كه به‌جز خبرنگاران و فيلمبرداران صدا و سيما و خبرگزاري خانه ملت، نمايندگان ديگر رسانه‌ها در اين جلسه غايب بودند. حال‌آنكه برگزاري جلسات علني با حضور آزاد نمايندگان رسانه‌هاي جمعي معنا پيدا مي‌كند



تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار