بازدید 16091
۳
اثرات بهترین تفاهم‌نامه همکاری که می‌شد امضا شود؛

بدمینتون بازان کشور با «میش مرغ» سفیر محیط زیست شدند

تلاش خواهیم داشت که با حضور مسئولان و کارشناسان محیط زیست، آگاهی ورزشکارانمان در این زمینه را افزایش دهیم تا به عنوان سفیران محیط زیست، بتوانند موثر واقع شده و در مجموع به اینجا برسیم که گونه هایی مانند این پرنده بی نظیر از خطر انقراض دور شوند.
کد خبر: ۵۲۰۵۵۷
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۷ 29 July 2015
چگونه می‌توان بین ورزش و محیط زیست ارتباط برقرار کرد و از ظرفیت های یکی برای تقویت دیگری بهره برد؟ اگر پاسخ دادن به این سوال تا دو سال پیش سخت به نظر می‌رسید، حالا آنقدر ساده شده که می‌توان برایش مثال هم آورد؛ مثالهایی که روز به روز بر تعدادشان افزوده می‌شود.

به گزارش «تابناک»، پس از تجربه موفق درج لوگوی یوز ایرانی روی پیراهن ملی پوشان فوتبال کشورمان و آگاهی بخشی درباره این گونه بی نظیر حیات وحش ایران که در آستانه انقراض قرار دارد، اتفاقی در کشورمان رقم خورد که کمتر مجال رسانه‌ای شدن یافت ولی کم کم اثرات آن در حال پدیدار شدن است.

از جمله این اتفاقات، انتخاب «درنا» به عنوان نماد فدراسیون والیبال کشور بود که به درج تصویرواره این گونه زیبای حیات وحش ایران بر پیراهن ملی پوشان والیبال نیز کشیده شد و قرار بود با بلندقامتان کشورمان در لیگ جهانی امثال بدرخشد اما در نهایت به دلایلی نامعلوم متوقف ماند و امید می‌رود که در دوره آتی لیگ جهانی والیبال محقق شود.

اما انتخاب درنا به عنوان نماد فدراسیون والیبال آغاز یک ماجرا بود؛ آغاز همکاری فدراسیون های ورزشی با سازمان محیط زیست که بر اساس تفاهم نامه همکاری امضا شده میان وزارت ورزش و سازمان محیط زیست شکل گرفته است و با اتفاقی که در فدراسیون بدمینتون کشورمان رخ داد، احتمالا به زودی بیشتر درباره آن خواهیم شنید.

بدمینتون بازان کشور با «میش مرغ» سفیر محیط زیست شدندبر اساس این تفاهم نامه، برخی گونه های نادر و کم نظیر جانوری و گیاهی کشورمان که به دلایلی نسلشان در حال تهدید است و حتی سایه شوم انقراض بر سرشان گسترده شده، طی بررسی های مختلف انتخاب شده و به عنوان نماد فدراسیون های مختلف ورزشی معرفی خواهند شد تا به کمک ورزشکاران به مردم معرفی شده و در سایه آگاهی بخشی به جامعه، امید به بقا و محافظتشان افزایش یابد.

پیرو این برنامه قابل تقدیر، اکنون نوبت فدراسیون بدمینتون رسیده که گونه زیبا و نادر «میش مرغ» را به عنوان نماد خود معرفی نموده و در مسابقات مختلفی که در کشور برگزار می‌کند، از این نماد بهره بگیرد؛ نمادی که احتمالا به زودی در لباس بدمینتون بازان هم درج خواهد شد تا ما و شمایی که درباره این پرنده زیبا، زیستگاه، خطراتی که حیاتش را تهدید می‌کند و... اطلاعات اندکی داریم، به واسطه بدمینتون بر آگاه هایمان افزوده شود.

بهزاد بهروزی، مدیر روابط عمومی این فدراسیون در این باره به «تابناک» می‌گوید: نماد میش مرغ به تازگی در مسابقات انتخابی ای که در استان آذربایجان غربی و شهر بوکان برگزار شد، رونمایی شد و در حاشیه برگزاری مسابقات، اقداماتی برای معرفی این گونه در خطر انقراض ترتیب داده شد. این در حالی بود که بوکان (همان محل برگزاری مسابقات)، مهمترین زیستگاه این پرنده زیبا در کشور است.

وی با تاکید بر این نکته که تلاش خواهند کرد با همکاری اسپانسرها و مذاکراتی که صورت خواهند داد، در معرفی هرچه بیشتر این پرنده به کمک ورزشکاران این رشته موثر واقع شوند، گفت: هدف اصلی انتخاب نمادهایی از حیات وحش کشور برای فدراسیون های ورزشی، استفاده از ظرفیت ورزش در حفاظت از محیط زیست و تبدیل ورزشکاران به سفیران این عرصه است و ما نیز در این مسیر گام بر می‌داریم.

البته این هنوز ابتدای راه است ولی هرچه باشد،جای خوشحالی خواهد داشت که می‌بینیم در میان نابسامانی هایی که گاه همگان را آزار می‌دهند، تصمیماتی تا این اندازه کارگشا اتخاذ شده و به کار بسته می‌شود.


بهادر زکی زاده، دبیر فدراسیون بدمینتون در این باره به «تابناک» می‌گوید: در مسابقات اخیر با اقداماتی مانند نصب بلبوردهای تبلیغاتی در سطح شهر و تهیه و توزیع بروشورهایی درباره میش مرغ تلاش شد که این گونه به مردم معرفی شود و به همین ترتیب برای مسابقات آتی انتخابی بدمینتون کشور که در بیرجند برگزار خواهد شد هم برنامه ریزی‌هایی شده که معرفی این گونه ادامه داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه درج لوگوی این گونه روی پیراهن بدمینتون بازان یکی از اقدامات در دست اقدام خواهد بود، می‌افزاید: از ابتدای انتخاب میش مرغ به عنوان نماد فدراسیون بدمینتون، جلساتی برای معرفی این گونه و آگاهی بخشی دقیق درباره آن برای مدیران فراسیون برگزار شد و در ادامه تلاش خواهیم داشت که با حضور مسئولان و کارشناسان محیط زیست، آگاهی ورزشکارانمان در این زمینه را افزایش دهیم تا به عنوان سفیران محیط زیست، بتوانند موثر واقع شده و در مجموع به اینجا برسیم که گونه هایی مانند این پرنده بی نظیر از خطر انقراض دور شوند. البته نه ما، بلکه همه فدراسیون هایی که در این امر ورود کرده و یکی از گونه های نادر را به عنوان نماد انتخاب کرده‌اند، در ابتدای راه هستیم و به مرور بهتر خواهیم توانست در این عرصه فعالیت کرده و یاری‌گر محیط زیست باشیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۳
دم همه بدمینتونیست ها گرم .لایک دارن همشون
یه مستند از بی بی سی دیدم در مورد ارتباط بین گیاهان و حیوانات و کل حیات زمین بعد تماشای چند قسمتش تازه فهمیدم کوچکترین موجودات چه تاپیری در کل چرخه زندگی دارن
کار بسیار جالب و قابل تحسین ای کاش برای نجات بسیاری از گونه های در خطر انقراض نیز اقدامات مشابه و موثری صورت گیرد..ای کاش
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی