بازدید 45461

مقام فرانسوی: در صورت رد توافق از سوی کنگره، اوضاع بهتر خواهد شد!

جان کری وزیر خارجه امریکا در جریان جلسات استماع در کنگره این کشور برای بررسی توافق هسته‌ای با ایران بارها به شدت درباره تبعات وخیم رد توافق هسته‌ای از سوی کنگره هشدار داده است. از جمله این هشدارها این است که در این صورت، متحدان آمریکا از این کشور جدا خواهند شد و تحریم‌ها علیه ایران خنثی می‌شود ولی یک مقام ارشد فرانسوی به سناتورهای آمریکایی، چیز دیگری گفته است.
کد خبر: ۵۲۰۸۶۳
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۵ 31 July 2015
جان کری وزیر خارجه امریکا در جریان جلسات استماع در کنگره این کشور برای بررسی توافق هسته‌ای با ایران، بارها به شدت درباره تبعات وخیم رد توافق هسته‌ای از سوی کنگره هشدار داده است. از جمله این هشدارها این است که در این صورت، متحدان آمریکا از این کشور جدا خواهند شد و تحریم‌ها علیه ایران خنثی می‌شود ولی یک مقام ارشد فرانسوی به سناتورهای آمریکایی، چیز دیگری گفته است.

به گزارش «تابناک» به نقل از بلومبرگ ریویو، این مقام ارشد فرانسوی به نمایندگان کنگره آمریکا گفته است که اگر کنگره آمریکا توافق هسته‌ای با ایران را رد کند، اتفاقات خوبی خواهد افتاد.

این ادعای مقام فرانسوی احتمال بر تصمیم‌گیری نمایندگان کنگره آمریکا به ویژه دموکرات‌های مردد درباره رای به توافق تاثیر خواهد گذاشت.

ژاک اودیبه که اکنون مشاور ارشد رئیس‌جمهور فرانسه در امور دیپلماتیک است، پیش از این به عنوان مدیرکل امور سیاسی در وزارت خارجه فرانسه از سال 2009 تا سال 2014 در مذاکرات ایران و 5+1 حضور داشته است. وی در ابتدای ماه جاری میلادی با لورتا سانچز دموکرات و مایک ترنر جمهوریخواه ـ که هر دو عضو کمیته نیروهای مسلح هستند ـ گفت و گو کرده است. جین هارتلی سفیر آمریکا در فرانسه نیز در این جلسه حضور داشته است.

بنا به گفته هر دو مقام آمریکایی، اودیبه به طور کلی از توافق هسته‌ای با ایران حمایت نموده است، ولی به صراحت سخنان کری درباره تبعات وخیم رد توافق هسته‌ای از سوی کنگره را رد کرده است.

در حالی که کری گفته است، رد توافق از سوی کنگره سبب فروپاشی تحریم‌ها و حرکت ایران به سوی ساخت سلاح هسته‌ای خواهد شد، این مقام فرانسوی مدعی شده، هرچند برای یک یا دو سال تنش‌های زیادی بر سر این اقدام کنگره بروز خواهد کرد، در پایان هیچ چیز تغییر نخواهد کرد و ایران مجبور خواهد شد به میز مذاکره برگردد و این به نفع غرب است.

بلومبرگ ریویو ادامه داده است، کاخ الیزه و سفارت فرانسه در واشنگتن به درخواست‌ها برای اظهار نظر در باره سخنان این مقام فرانسوی جواب منفی داده‌اند، ولی پس از انتشار این مطلب در این رسانه آمریکایی، یک سخنگوی سفارت فرانسه در آمریکا بیانیه‌ای منتشر ‌‌و اظهارات نقل شده از مقام فرانسوی را رسما تکذیب کرده است، حال‌ آنکه شخص اودیبه از اظهار نظر در این باره خودداری کرده است.

بنا به گفته اعضای کنگره، اظهارات اودیبه به صراحت رد سخنان جان کری در شورای روابط خارجی آمریکاست که در بخشی از آن آمده ‌اگر کنگره توافق با ایران را رد کند، هیچ شانسی برای از‌سرگیری مذاکرات برای رسیدن به توافقی بهتر وجود ندارد. کری همچنین گفته ‌که رد توافق از سوی کنگره، اعتبار آمریکا برای امضای هر توافقی در آینده را زیر سؤال خواهد برد. کری در این باره گفته ‌است: «آیا شما فکر می‌کنید در صورت رد این توافق، آیت‌الله خامنه‌ای یک بار دیگر به میز مذاکره باز خواهد گشت؟ آن گاه ایرانی‌ها و دیگران در سراسر دنیا خواهند گفت که با آمریکا مذاکره کنیم، انها 535 وزیر خارجه دارند؟»

همین نظر از سوی تحلیلگران آمریکایی و نیز مقامات سابق دولت اوباما تکرار شده است. همه آنها می‌گویند ‌اگر کنگره تحریم‌ها را بر ندارد، باقی تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران از بین خواهد رفت و متحدان آمریکا برای تجارت با ایران سر و دست خواهند شکست. این وضعیت باعث بی‌اثر شدن تحریم‌های آمریکا خواهد شد و به ضرر فعالان اقتصادی آمریکا نیز خواهد بود. (کری در سخنان خود به سفر وزرای فرانسوی، آلمانی و دیگران به ایران در ماه جاری اشاره کرده است.)

اودیبه در گفت و گو با اعضای کنگره آمریکا، این بخش از سخنان کری را نیز رد کرده و گفته، اگر تحریم‌های آمریکا ‌بماند، در عمل باعث خواهد شد که دیگر کشورهای غربی نیز از تجارت بیشتر با ایران خودداری کنند. سانچز در این باره گفته است که‌ مستقیم از اودیبه پرسیدم ‌در شرایطی که کنگره توافق را رد کند، اروپایی‌ها چه خواهند کرد و وی پاسخ داد: شیوه تصویب و اعمال تحریم‌ها علیه ایران به گونه‌ای است که هیچ نهاد و یا کشوری به سمت نقض آنها نخواهد رفت، زیرا خطرات آن بسیار ‌است.

به گفته سانچز و ترنر، اودیبه از بخشی از توافقات به دست آمده با ایران نیز راضی نبوده است. از جمله وی گفته است که محدودیت‌ها بر برنامه اتمی ایران باید دائمی می‌شدند، نه این که بعد از ده سال برداشته شوند. وی همچنین گفته ‌که درک نمی‌کند چرا ایران باید بیش از پنج هزار سانتریفیوژ داشته باشد. وی همچنین درباره کارایی رژیم بازرسی‌ها و راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرده است.

می‌توان اطمینان داشت که سخنان اودیبه سخنان همه دولت فرانسه نیست. ژرار آرو سفیر فرانسه در آمریکا به همراه همتایان فرانسوی و انگلیسی خود در حال رایزنی به نفع توافق در کنگره آمریکاست.

سانچز ولی معتقد است، هرچند سخنان اودیبه ‌فقط سخن یک مقام فرانسوی است، باید به سخنان وی در این باره توجه شود، در حالی که کری درباره رفتار احتمالی فرانسه در قبال تحریم‌‌ها به کنگره هشدار می‌دهد، اکنون یک مقام ارشد فرانسوی نظرات وی را رد کرده است.

سخنان مقام فرانسوی به جلسه محرمانه کری با قانون‌گذاران آمریکایی نیز کشیده شده است. خبر سخنان اودیبه میان آنها پخش‌ و در این جلسه محرمانه، کری با سؤالی در این باره غافلگیر شده است؛ هرچند محتوای جلسه کری با بیش از 300 تن از قانون‌گذاران آمریکایی در 22 جولای محرمانه مانده است، سؤال ترنز محرمانه نیست.

بنا به ادعای ترنر، وی از کری پرسیده است که آیا سخنان اودیبه درباره احتمال رسیدن به توافقی بهتر وی را غافلگیر کرده ‌و در پاسخ، به نظر رسید که کری غافلگیر شده و جواب مناسبی برای این سؤال ندارد که چرا مشاور امنیت ملی رئیس جمهور فرانسه، نظری کاملا متفاوت از وی دارد.

سانچز که در جلسه با کری حضور نداشته است، مدعی شده که اعضای کنگره و به ویژه دموکرات‌ها درباره سخنان مقام فرانسوی از وی ‌سؤال می‌پرسند و به نظر می‌رسد ‌این اظهارات بر تصمیم آنها درباره رأی به توافق با ایران تاثیر خواهد گذاشت.

در حالی که شانس رأی منفی کنگره به توافق و سپس از بین بردن امکان وتوی این رأی منفی از سوی رئیس جمهور آمریکا کم است، ولی این احتمال قابل چشم پوشی نیست. بسیاری از دموکرات‌ها و از جمله خانم سانچز، هنوز تصمیم نهایی خود را نگرفته‌اند. آنها در حال بررسی تک تک اظهارات مقامات دولتی هستند و اکنون یک مقام ارشد فرانسوی به آنها گفته ‌که جایگزین بهتری برای توافق فعلی با ایران نیز وجود دارد.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر
آخرین اخبار