بازدید 31552
مروری بر روزنامه‌های امروز یازدهم مرداد ماه؛

روایت عراقچی از گفت و گوی برادران روحانی به گویش سرخه ای/ مثلث جماران برای مجلس خبرگان/ انتقاد کیهان از تعطیلی مجلس/ بدهکار میلیاردی طلبکار شد!

سفر آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به امریکا و حضور در سنا در کانون توجه برخی روزنامه های امروز بوده است. همچنین احتمال حضور روحانی، هاشمی و سید حسن در یک لیست واحد برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری نیز از موضوعاتی است که در برخی روزنامه ها مورد توجه جدی قرار گرفته است.
کد خبر: ۵۲۱۴۱۹
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۸ 02 August 2015

سفر آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به امریکا و حضور در سنا در کانون توجه برخی روزنامه های امروز بوده است. همچنین احتمال حضور روحانی، هاشمی و سید حسن در یک لیست واحد برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری نیز از موضوعاتی است که در برخی روزنامه ها مورد توجه جدی قرار گرفته است.

در این میان، برخی نیز به اثرات اقتصادی توافق هسته ای و همچنین دادگاه دیروز مرتضوی در پی پرونده کهریزک پرداخته اند.

در ادامه می‌توانید روایت «تابناک» از مهم‌ترین مطالب روزنامه‌های یکشنبه، یازدهم مرداد ماه را مرور کنید.


«روزنامه کیهان» یکی از روزنامه هایی است که به سفر آمانو به امریکا پرداخته است. این روزنامه در این گزارش با تیتر «سنا قاضی توافق را احضار کرد/ بهارستان همچنان تعطیل!» ضمن انتقاد از تعطیلی مجلس ایران می نویسد:« پایگاه خبری «هیل» در گزارشی اعلام کرد: دو سناتور ارشد آمریکایی در بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند هدف آنها از دعوت از مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، آگاهی از جزییات توافق هسته‌ای محرمانه با ایران موسوم به «نقشه راه» است. سناتور «باب کورکر» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا و «بن کاردین» سناتور ارشد این کمیته در بیانیه فوق اعلام کردند: به منظور آگاهی کامل کنگره از جزییات و تبعات توافق هسته‌ای، اطلاع از نقش آژانس در اجرای این توافق با ایران برای ما حائز اهمیت اساسی است. در ادامه این بیانیه آمده است: چشم به راه رایزنی با آژانس درباره نحوه نظارت و راستی‌آزمایی از تعهدات هسته‌ای ایران به موجب سند برجام هستیم.ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روز اعلام جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 از توافق بر سر یک «نقشه‌ راه» جهت حل و فصل مسائل مربوط به فعالیت‌های ادعایی هسته‌ای گذشته ایران خبر دادند.احضار آمانو از سوی سنای آمریکا در حالی است که در این برهه حساس و تاریخی مجلس شورای اسلامی تا 18 مرداد جلسه‌ای نخواهد داشت و سه هفته پایانی شهریورماه نیز بهارستان تعطیل است. هفته اول برای سرکشی از حوزه‌های انتخابیه و دو هفته بعد نیز تعطیلات تابستانی!تعطیلات مجلس در برهه پایانی مذاکرات و دستیابی به توافق و دوران کوتاه فرصت بررسی آن در حالی است که نهادهایی مانند شورای روابط خارجی آمریکا ـ به عنوان نهادی غیرحاکمیتی ـ نیز در این زمان حساس تعطیلات خود را ملغی کرده و به موضوع بحث و بررسی درباره این توافق می‌پردازد! این موضوع را ریچارد هاس رئیس این شورا در گفت و گو با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا بیان کرده است».


«روزنامه ابتکار» در عکس یک امروز خود به موضوع انتخابات مجلس خبرگان آینده پرداخته است. این روزنامه در این گزارشی با تیتر «مثلث جماران برای مجلس خبرگان» می نویسد: «اصلاح‌طلبان خیز بلندی برای انتخابات مجلس خبرگان برداشته‌اند. آماده‌سازی چهره‌های سفید و کم حاشیه از یک سو و فضاسازی برای بازگرداندن صندلی ریاست مجلس خبرگان به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را شاید بتوان مشخص‌ترین استراتژی اصلاح طلبان برای انتخابات مجلس خبرگان دانست. آن گونه که به نظر می‌رسد جریانات و تشکل‌های اصلاح‌طلب و در راس آن مجمع روحانیون مبارز به عنوان تشکل روحانی صاحب نفوذ این اردوگاه حاضر به ریسک کردن بر روی چهره های قدیمی و باسابقه خود که سایه ردصلاحیت برسرشان است، نیستند و آماده کردن چهره‌هایی چون سیدحسن خمینی که بی حاشیه و خوشنام هستند و قابلیت به صحنه آوردن جمعیت خاکستری و جوانان به صحنه را دارند را برنامه اصلی خود قرار داده اند.در این میان گرچه سیدحسن خمینی تاکنون پاسخی به این دعوت اصلاح طلبان نداده است اما برخی خبرها حکایت از آن دارد که چهره‌های باسابقه اصلاح‌طلب از یادگار امام خواسته‌اند خود را برای این دوره از انتخابات آمده سازد. اصلاح‌طلبان که در انتخابات پیشین از محل ردصلاحیت‌ها و آزمون کتبی فقهی ضربه خوردند حتی از سیدحسن آقا خواسته‌اند در صورتی که شورای نگهبان خواستار حضور وی در آزمون علمی اجتهاد شد آن را بپذیرد و شرکت کند.

گویی اصلاح‌طلبان که پیش از این نیز با تمرکز بر روی مهره‌های سفید و خوشنام در انتخاباتی جون شوراهای شهر و ریاست جمهوری 76 توانسته بودند بر رقبای خود پیروز شوند اینبار هم درصدد هستند با پیگیری این استراتژی کرسی‌های خبرگان را از آن خود کنند.در سویی دیگر اما چشم امید اصلاح‌طلبان همچون چندسال اخیر به آیت الله سیاست ایران است. هاشمی رفسنجانی این روزها در 78 سالگی گویی جانی دیگر یافته است و به صفحه شطرنج سیاست ایران بازگشته است تا کهنه کار بودن و سیاس بودنش را به رخ جوانترها بکشد.حضور 26 ساله در هیات رییسه مجلس خبرگان و 3 سال ریاست بر این مجلس داشته‌های آیت الله را آنقدر پربار کرده است که اصلاح‌طلبان وی را از گزینه‌های اصلی ریاست این مجلس در دوره بعدی بدانند و از هم اکنون سعی در نزدیک کردن خود به آیت الله هاشمی رفسنجانی و قرار گرفتن دیگربار زیر سایه او داشته باشند. چندی پیش نیز برخی جریانات مخالف رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام از لیست 50 نفره وی برای این انتخابات خبر دادند که در تلاش است با همراهی خاتمی کرسی‌های مجلس خبرگان را از آن طیف سیاسی نزدیک به خود کند.هاشمی سیاست ایران اما بازیگردان باهوش سیاست ایران است، او که همین سال‌های نه چندان دور در فضای متشنج مجلس خبرگان سال 89 کرسی ریاست را به آیت الله مهدوی کنی سپرده و به صحن هبوط کرده بود، مرد بی گدار به آب زدن نیست. چه آنکه به نظر می‌رسد آیت‌الله با طمانینه درحال چینش پازل‌های انتخابات مجلس خبرگان است. به میدان آوردن حسن روحانی به این دوره از انتخابات از یک سو و راضی کردن سیدحسن خمینی برای شرکت در این انتخابات؛ برگ‌های برنده هاشمی رفسنجانی هستند تا هاشمی رفسنجانی اینبار با دو بال همراه و قدرتمند و محبوب پا به مجلس خبرگانی بگذارد که شاید ریاستش را از آن خود کند».


«روزنامه اعتماد» در گزارشی با تیتر «راز و رمزهای مذاکره» از زبان عراقچی، معاون وزیر خارجه به پشت پرده مذاکرات پرداخته و نوشته: «روز گرم ١٠ مرداد كه به پايان نزديك مي‌شود، فرصتي مي‌شود براي آنكه معاون وزير خارجه در جمع مديران صدا و سيما از مذاكرات بگويد. هشدار دهد كه «تا حمله به ايران تنها دستور اوباما مانده بوده است». از شب‌هاي سخت مذاكرات هسته‌اي بگويد و در نهايت گله كند كه در طول دو سال گذشته تيم مذاكره‌كننده احساس تنهايي كرده است. مرد شماره دو مذاكرات هسته‌اي كه دو هفته‌اي است در حال گزارش دادن از توافق هسته‌اي است متفاوت‌ترين گزارش خود را به مديران رسانه ملي داد و شايد اميد داشت به اينكه همين مديران سختي‌هايي را كه آنها براي رسيدن به اين توافق كشيده‌اند به مردم هم منتقل كنند. عباس عراقچي شب گذشته از جزييات آزاردهنده توافق هم گفت. كتمان نكرد كه اين توافق جزييات آزاردهنده هم دارد اما از آنان خواست تا اين نكته را هم در نظر بگيرند كه پيروزي در جنگ هم همراه با جزييات آزاردهنده و هزينه بوده است. او از فردو هم گفت. تأسيساتي كه دلهره اصلي تيم مذاكره‌كننده در روزهاي مذاكرات بوده است و از رويه‌اي كه قرار است بازرسان در ايران انجام دهند. او از نقش برادر رييس‌جمهور هم در مذاكرات گفت و تاكيد كرد كه برادر رييس‌جمهور به زبان سمناني مسائل را با رييس‌جمهور در ميان مي‌گذاشته است. گزيده‌ها و جملات كليدي اظهارات عباسعلي عراقچي كه بيشتر مي‌توان آن را افشاي اسرار مذاكرات دانست در ادامه به نقل از خبرگزاري صدا و سيما مي‌آيد: حمله به ایران فقط به اراده سیاسی‌آقای اوباما مانده بودکه تصمیم بگیرند و بزنند اصل مذاكرات ايران و امريكا مربوط به پيش از نامزدشدن روحاني در انتخابات است نظارت‌ها با تمام مركزهاي امنيتي ، دفاعي و اطلاعاتي چك شده است. رهبر انقلاب به جزييات اشراف داشتند و درصورت لزوم دخالت مي‌كردند. دروغ نمي‌گوييم، توافق جزييات آزاردهنده هم دارد. در مذاكرات وين، دو بار پيك آمد و نظر تهران را آورد. پيش از ما هم بازرسان هر روز در تاسيسات ايران بودند. رهبري دستور دادند هزار سانتريفيوژ در فردو بماند. برنامه غني‌سازي پس از توافق «دكوري» نيست. گفتيم نمي‌توانيم به حزب‌الله لبنان سلاح ندهيم .صلاح نيست مجلس «برجام» را تصويب كند. بايد زودتر از نظر كنگره، برجام را تاييد كنيم.«فردو» دلهره ما در مذاكرات بود در اين دو سال، احساس تنهايي كردي. تمام بار هسته‌اي بردوش ما بود وظیفه آژانس کشف هر خلافی نیست، کشف خلاف هسته ای است. صالحي گفت كه ايران اصلا به پلوتونيوم اراك نيازي ندارد. حسين فريدون، رابط ما و رييس‌جمهور بود. برادر رييس‌جمهور، مسائل خاص را به زبان سمناني و سرخه‌اي از روحاني مي‌پرسيد.

همچنین این روزنامه در گزارشی دیگر با تیتر «مرتضوي: شش سال است كه در عذاب هستم!» به دادگاه دیروز مرتضوی می پردازد و می نویسد: «دادگاهي كه به گفته قاضي آن مي‌توانست در يك جلسه به نتيجه برسد بالاخره در عدد شش به پايان رسيد. البته پاياني با اما و اگر. جلسه رسيدگي به اتهامات مديرعامل سابق تأمين اجتماعي برگزار شد. سعيد مرتضوي كه در پنجمين جلسه دادگاه خود، با دفاعيه‌اي ٥١ صفحه‌اي در شعبه ٩ كيفري تهران حضور يافت، اما گويا ناگفته‌هاي ديگري هم داشت. ناگفته‌هايي از شش سال عذابي كه همراه او شده است. مي‌گويد كه عذاب از افرادي كه مقصر اصلي هستند و در پشت صحنه حضور دارند. متهم پرونده كهريزك حال چند صفحه‌اي را هم براي اضافه كردن به لايحه دفاعيه خود دارد. او از فرصت يك هفته‌اي خود نهايت استفاده را مي‌برد و مصاحبه‌هاي سردار احمدي مقدم را جمع‌آوري مي‌كند. مصاحبه‌هايي كه شايد كمك‌حالي براي دادستان سابق تهران در پرونده كهريزك باشد. ديروز مرتضوي به روال سابق در جمع خبرنگاران حضور يافت و تمام دفاعيات خود را بازگو كرد. از تأمين اجتماعي شروع كرد و با پرونده كهريزك به دفاعيات خود پايان داد. براي وزيري كه به احضار دادگاه توجه نكرد درخواست جلب داد و براي قرباني كهريزك دليل ديگري از فوت ‌آورد. دادستان سابق تهران اكنون با ارايه لايحه‌ دفاعيه ديگري اميد به تكرار جلسه رسيدگي دارد. جلساتي كه ديگر به محملي براي تكرار مكررات وي تبديل شده است. لايحه مي‌دهد، توضيحات مفصلي ارايه مي‌كند و نهايتا براي هر مبحث جديدي، صفحات ديگري بر دفاعيات خود مي‌افزايد.

روح‌الاميني: مرتضوي در وارونه گويي استاد است

شايد طرح مباحث فوق از سوي مرتضوي باعث شد تا اولياي دم يكي از كشته‌شدگان حادثه كهريزك در سال ٨٨ او را استاد وارونه‌گويي خطاب كند. روح الاميني پس از پايان جلسه روز گذشته دادگاه گفت: دادستان سابق تهران (سعيد مرتضوي) در وارونه‌گويي و وارونه‌نمايي استاد است و بهتر است مشاور فيلم‌هاي پليسي - تخيلي - جنايي شود. به گزارش ايرنا، وي اضافه كرد: برخي مردم از رسيدگي به پرونده مرتضوي نااميد هستند و مي‌گويند چاقو دسته خود را نمي‌برد و من اميدوارم قوه قضاييه اين ضرب‌المثل را باطل كند.


«روزنامه ایران» در ستون اول دفتر خود در یادداشتی با تیتر «درس‌های سفر فابیوس» به قلم« ناصر پیران» می نویسد: «اتفاقاتی که قبل و بعد از سفر لوران فابیوس وزیرخارجه فرانسه در فضای رسانه‌ای کشور رخ داد واقعیت‌های تازه‌ای را از استراتژی جریان مخالف دولت آشکار ساخت. به رغم آنکه این جریان تدارک گسترده جنگ روانی برای تأثیرگذاری بر این سفر اندیشیده بود اما از این تلاش‌ها طرفی نبست و دو طرف میهمان و میزبان از این سفر نهایت بهره برداری را برای ترمیم روابط و آغاز فصل جدید همکاری در عرصه های مختلف بردند. با این حال نباید از آسیب شناسی و تحلیل آثار سوء این نوع رفتارها بر چهره بین المللی ایران غفلت کرد.نکته حائز اهمیت در این زمینه آن است که سیاست خارجی در همه کشورها به طور انحصاری عرصه منافع ملی است. این اصل شامل همه کشورها اعم از نظام های پیشرفته یا جهان سوم می شود. اصل انتخاب سیاست خارجی به عنوان حوزه منافع ملی، همه گروه های سیاسی را ملزم می کند تا نزاع های سیاسی خود را به این عرصه تسری ندهند. پس از این منظر می‌توان تبعات تنش‌های اخیر در حاشیه سفر هیأت فرانسوی را به ارزیابی نشست.

1- اتفاقات اخیر در جریان سفر وزیرخارجه نشان داد که متأسفانه فضای سیاسی ایران همچنان از غلبه نگاه های جناحی بر حوزه های منافع ملی رنج می برد. بسیاری از گروه هایی که به ظاهر شعار وفاداری به منافع ملی را سر می دهند اما در میدان عمل به راحتی موضوعات مهم دیپلماسی و منافع ملی را دستمایه نزاع های گروهی قرار می دهند، وگرنه از ابتدا روشن بود که آمدن وزیر خارجه یک دولت اروپایی به تهران یک تصمیم حاکمیتی است که بعد از بحث و بررسی های طولانی انجام می گیرد و فرایندی کارشناسی را طی می‌کند. این در حالی است که جریان مخالف دولت چنان رفتار کرد که دعوت و سفر هیأت فرانسوی گویی یک برنامه شخصی است که به خواست یک وزیر یا مدیر دولت انجام می گیرد.

2- اکنون که ماجرای سفر وزیر خارجه فرانسه پایان یافته است رسانه‌ها و این جریان همچنان با تیترها و مطالبی آراسته می‌شود که آشکارا روند تصمیم‌های نظام در گسترش روابط با جهان خارج را به چالش می‌کشد به اظهارات اخیر برخی از سران سیاسی و اقتصادی جناح مخالف دولت نگاه کنید که با ادبیاتی پرخاشگرانه موج اقبال اروپا به ایران را زیر سؤال می‌برند یا در سلسله سرمقاله‌هایی که برخی از چهره‌های منصوب به این جناح به رشته تحریر در می‌آورند تلاش می‌شود با لطایف الحیل بر موقعیت درخشان سیاست خارجی بعد از توافق وین خدشه وارد آید.

اکنون جای تردیدی نیست که شبکه رسانه‌ای مخالف دولت قصد دارد داستان مخالفت با فابیوس را به صورت یک پروژه ادامه دهد و به عبارتی باید انتظار داشت که چنین حرکاتی ایذایی در جریان سفرهای هیأت‌های بلندپایه انگلیسی یا ایتالیایی و ... تکرار شود. می‌توان گفت ماجرای فابیوس یک بهانه بود تا گروهی که همه تلاش برای متوقف کردن مذاکرات هسته‌ای به کار برد این‌بار بخت خود را در مقابله با موج اقبال جامعه بین‌المللی به ایران بیازماید. اما نباید فراموش کرد که مراجع نظام پیشتر نسبت به ایجاد دوگانگی و مداخله‌های غیرمسئولانه در حوزه مهم سیاست خارجی هشدار داده بودند. رهبر معظم انقلاب در جریان تعرض خودسرانه عده‌ای به سفارت انگلیس آشکارا این عمل را تقبیح کردند تا روشن شود که امور دیپلماسی نباید دستمایه درگیری‌های گروهی و جناحی داخل کشور شود.»


«روزنامه آرمان» در گزارشی به نامه اخیر بابک زنجانی به نمایندگان مجلس پرداخته است. در این گزارش با تیتر «بدهکار میلیاردی طلبکار شد» می خوانیم: «یک قلم و یک کاغذ در اوین شاید تنها دارایی این روزهای میلیاردر جوان بود که از آن دارایی برای نگارش نامه به همه استفاده کرد. یک قلم و باز هم یک کاغذ را برداشت و نوشت اما آنچه ننوشت آنچه بود که باید می‌نوشت! او نامه نوشت؛ بابک زنجانی متهم پرونده فساد نفتی که از دی‌ماه سال 92 تاکنون در زندان به سر می‌برد نامه‌ای خطاب به برخی نمایندگان مجلس و مسئولان نوشت. براساس اطلاعات موجود بابک زنجانی که قرار است از سوی قاضی صلواتی و در دادگاه انقلاب محاکمه شود در این نامه درباره برخی اقداماتش سخن گفته است. او پدیده‌ای بود که وقتی در سال88 به‌دلیل بدهی بسیار کمی بازداشت شد نتوانسته بود مبلغ کمتر از 40میلیون تومانی بدهی خود را بپردازد حال این سوال مطرح می‌شود که چطور در عرض دو سال 40میلیون پول خرد ته جیب او می‌شود؟! جالب اینجاست که به گفته نمایندگان مجلس او از خدماتی که در زندان ارائه نمی‌شود گلایه کرده و به نوعی طلبکار در نقش بدهکار ظاهر شده است. ن طور که منتشر شده او در این نامه به برخی اقداماتش اشاره کرده است اما کدام اقدامات و اگر قرار بر انجام اقداماتی بوده است چرا تا پیش از این چنین اقداماتی را نکرده بود تا بدهی خود را بپردازد. آیا او کماکان در این نامه به مظلوم‌نمایی پرداخته است. درصد بالایی از پول حاصل از فروش نفت به شکل نقدی به او پرداخت شده است. بهتر نبود بابک زنجانی به جای نگارش نامه به نمایندگان مجلس قلم بر کاغذ می‌گذاشت و می‌نوشت با آن حجم بالای پول نقد که بابت فروش نفت به او پرداخت شده، چه کرده و در کجا سرمایه‌گذاری نموده تا نهادهای ذیربط برای پس گرفتن آن پول اقدام کنند. بهتر نبود این کاغذ صرف نوشتن اطلاعاتی درمورد مکان‌هایی می‌شد که بابک زنجانی احیانا در آن سرمایه‌گذاری کرده است؟ اصلا کاش می‌نوشت حامیان او که با دلداری‌هایشان او را در این امر به جلو هدایت می‌کردند چه کسانی بودند تا شاید آنها بتوانند گره از معمای پیچیده بابک زنجانی باز کنند. همانطور که پیش‌بینی می‌شد بابک زنجانی قصد دارد این پرونده آن‌قدر طول بکشد تا شاید پیگیری آن کمرنگ شود. چنانکه وکیل مدافع بابک زنجانی متهم پرونده نفتی درباره روند مطالعه پرونده موکلش که به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب برای رسیدگی ارجاع شده، گفت: تازه اوایل کار هستیم و فکر می‌کنم برای مطالعه کامل پرونده دو ماه دیگر زمان نیاز داشته باشیم. رسول کوهپایه‌زاده‌اصفهانی درباره پرونده بابک زنجانی که برای رسیدگی به شعبه 15 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی ارسال شده است، اظهار کرد: فعلا مشغول مطالعه پرونده هستم و خوشبختانه دادگاه در این راستا کمال همکاری را دارد و برخوردها بسیار خوب بوده است».


«روزنامه قانون» امروز در ستون یادداشت خود با تیتر «هماهنگي ناطق و لاريجاني براي انتخابات » به قلم «داريوش قنبري» نماینده سابق مجلس شورای اسلامی می نویسد:« زمان انتخابات نزديك است هر روز گمانه‌زني‌هاي زيادي پيرامون ائتلاف احزاب و جريانات به گوش مي‌رسد. گروه‌هاي سياسي در فكر ائتلاف با ديگر احزاب براي به دست‌گرفتن كرسي‌هاي بيشتر در مجلس هستند و مي‌خواهند كانديداي خود را راهي بهارستان كنند. عرصه سياسي‌ايران همواره شاهد ائتلاف‌هايي بوده كه براي آينده و موفقيت نظام جمهوري‌اسلامي ايران مفيد بوده‌است. براي همين با توجه به اين‌كه در آينده ما انتخابات مجلس‌شوراي اسلامي را در پيش‌داريم و اظهار نظر‌هايي كه توسط چهره‌هاي سياسي صورت‌ مي‌گيرد، مي‌توان منتظر اين‌ ائتلاف‌ها در‌آينده نه‌ چندان دور بود. در همين راستا و در مورد ائتلاف حجت‌الاسلام‌والمسلمين علي اكبرناطق نوري و علي لاريجاني براي ائتلاف در انتخابات پيش‌رو نيز دور از ذهن نيست. از لحاظ فكري ميان حجت الاسلام ناطق نوري و شخص علي لاريجاني، نزديكي و شباهت هاي فراواني وجود دارد. هر دوي اين افراد ازچهره‌هاي سياسي كشورمان هستندكه سال هاست در ايران و در عرصه‌هاي مختلف حضور دارند و نقش‌آفريني مي‌كنند.حجت‌الاسلام‌والمسلمين‌ ناطق و علي لاريجاني هر دو از نيروهاي معتدل جريان اصولگرايي هستند و انديشه اعتدال و دوري از افراطي‌گري آنها را بسيار به هم نزديك كرده است. نيروهاي معتدل جريان اصولگرا در گذشته نوعي همراهي نيز با جريان‌هاي اصلاح‌طلب داشته‌اند و مشخص نيست در مجموع براي انتخابات مجلس آينده آيا ائتلافي به صورت رسمي بين معتدلين جريان اصولگرا و اصلاح‌طلبان صورت مي‌گيرد كه اين مسئله در هاله‌اي از ابهام قرار دارد. آنها با اهداف و خواست خودشان پا به عرصه انتخابات مجلس آينده مي‌گذارند و خواسته‌هاي خودشان را ابراز مي‌كنند. با توجه به اينكه نيروهاي جريان افراطي عزم خود را براي انتخابات آينده جزم كرده‌اند و اين گروه‌ها با انديشه‌هاي فكري جريان معتدل اصولگرايي در تضاد و رويارويي محسوسي قرار دارند، به نظر مي‌رسد خطري كه از ناحيه افراطيون اصولگرا هر دو جريان اصولگرايان معتدل و اصلاح‌طلبان را تهديد مي‌كند، باعث شود زمينه‌ نوعي همكاري و هماهنگي ميان آنها شكل بگيرد اما اينكه به صورت رسمي با يكديگر وارد ائتلاف و اتحاد بشوند و ليست مشترك ارائه كنند، وجود ندارد. به صورت كلي زمينه اين نوع هماهنگي ميان جريان‌هاي معتدل وجود دارد چنانكه در گذشته ميان آنها يك ائتلاف نانوشته شكل گرفت و توانستند بر جريان‌هاي راديكال پيروز شوند.‌در‌انتخابات‌رياست‌جمهوري سال 1392 شاهد ائتلاف آنها بوديم و نوعي هماهنگي در تقابل با جريان هاي افراطي ميان آنها شكل گرفت. زمينه همكاري و همراهي ميان اعتداليون اصولگرا و اصلاح طلبان را بسيار قوي ارزيابي مي‌كنم و آنها مي‌توانند در انتخابات مجلس آينده در كنار هم قرار بگيرند».


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار