در حالی این روزها شاهد جولان موتورسیکلت های متخلف در سطح شهر هستیم که عده ای علت اصلی بروز این تخلفات را عدم نظارت دقیق نیروی انتظامی می دانند، در حالی که عده ای دیگر بر این باورند، عدم اجرای صحیح آیین نامه راهنمایی و رانندگی و بازدارنده نبودن جرائم سبب بروز تخلفات از سوی موتورسیکلت ها شده است.
سرویس اجتماعی خبرگزاری خانه ملت، فاطمه رضایی - در سالهای اخیر با افزایش خودروها و ایجاد ترافیک سنگین، بستر به گونه ای فراهم شده که موتورسیکلتها به وسیلهای برای حمل بار و حتی مسافر تبدیل شده اند، این در حالی است که موتورسوران علاوه بر خیابان ها، به پیاده راه ها هم ورود پیدا کردند.
به نظر می رسد حضور موتورسواران در پیاده روها و تلاش بی دریغشان برای رسیدن به مقصد حتی به شرط رد کردن چراغ قرمز و لایی کشیدن، برای پلیس هم عادی شده است. همچنین مردم نیز عادت کرده اند که به این راکبان همیشه عجول که با قیافه حق به جانب در خیابان ها و پیاده رو شروع به بوق زدن های مکرر می کنند، اجازه عبور دهند.
موتورسواران بدون داشتن کلاه ایمنی در حالی همهجا را از خیابان، پیادره رو، کوچه و بازار را پر کرده اند که مسیر رفت و آمد برای افراد پیاده را هم پر مخاطره ساختهاند، البته بعضیها هم حتی برای رد شدن از بین دو ماشین آینه را از جا در میآورند، آنها خیابان یکطرفه را خلاف جهت حرکت میکنند و هر کجا بخواهند موتور خود را پارک میکنند.
ناکارآمدی سیاست توقیف موتورسیکلت به منظور کاهش تخلفات
این بیقانونی درحالی رخ میدهد که پلیس راهور با کمین کردن در برخی از چهارراه ها اقدام به جریمه موتورسواران متخلف و توقیف موتورسیکلت می کند، اما عضو ناظر مجلس در شورای عالی ترافیک کشور می گوید: مسئولان نیروی انتظامی و پلیس راهور همواره از تاکتیکهایی برای برخورد با موتور سیکلت سواران متخلف استفاده می کنند که برخی از این تاکتیک ها مانند نگهداری از تعداد بسیار زیادی موتور سیکلت که صاحبان آن برای بازپس گیری در پارکینگ ها حضور پیدا نمی کنند، کارآمد نیست.
رحماندوست معتقد است که صاحبان موتورسیکلتها یا به دلیل داشتن فضای مالی مناسب از موتور سیکلت دیگری استفاده کرده و وسیله نقلیه قبلی خود را پس نمی گیرند یا اینکه موتور سیکلت قبلی به دلیل کم ارزشی در پارکینگ باقی می ماند؛ بنابراین باید از پلیس راهور پرسید که اگر این روش کارآمد نبوده و مانع از تخلف موتور سیکلت سواران نیست چرا از روش های دیگر استفاده نمی شود.
تخلفات موتورسیکلت به راکب منتسب شود
بی توجهی به تخلفات موتورسیکلت ها در حالی در سطح شهر صورت می گیرد که پلیس راهور و نیروی انتظامی برخورد های جدی و قاطعانه ای در برابر خودروهای متخلف از خود نشان داده اند، در این میان به نظر می رسد در برخورد با موتورسواران متخلف، برخورد با وسیله صورت می گیرد تا برخورد با افراد متخلف،
رحماندوست در انتقاد از بی توجهی به تخلفات موتورسواران می گوید: همانطورکه پلاک خودرو به راننده اتومبیل منتسب شده است، باید تخلفات موتورسیکلت هم به راکب منتسب شود نه به وسیله نقلیه، زیرا موتورسیکلت توقیف شده و مالک آن به سراغ وسلیه شخصی خود نمی رود، بنابراین پیشنهاد می شود که ازروش های جدید و نو برای کاهش تخلفات استفاده شود.
جرائم موتورسواران متخلف بازدارنده نیست/ ضرورت در نظر گرفتن محکومیتهای اجتماعی
حسین طلا، سخنگوی مجمع نمایندگان استان تهران اما در علل افزایش تخلف موتورسواران به شرایط خاص شهر تهران با وجود ترافیک، نامتناسب بودن معابر در برابر نیاز وسایل حمل و نقل عمومی، طرحهای ترافیکی، طرح زوج و فرد و شیوه حمل و نقل عمومی اشاره می کند و می گوید: این عوامل سبب شده تا بستر برای ترددهای غیرقانونی موتورسواران فراهم شود.
وی معتقد است: مشکلات معابر شهر تهران، سبب شده تا ضمن آنکه ضریب ایمنی برای موتورسوران، پیاده ها، خودروها و اتوبوس ها کاهش پیدا کند، تخلفات بسیاری نیز حادث شود؛ از این رو نیاز است تا خلاءهای فرهنگ عمومی با آموزش شهروندی مورد توجه قرار گیرد و با فرهنگ سازی از بروز تخلفهای حتی کوچک هم جلوگیری شود.
طلا علاوه بر بیان مشکلات شهری که دست در دست داده و زمینه جولان موتورسواران را فراهم کرده، می گوید: با شرایط به وجود آمده در شهرها به نظر می رسد جرائم موتورسوران متخلف، نه تنها بازدارنده نیست؛ بلکه ناکافی است و باید با اقداماتی چون محکومیت های اجتماعی با این تخلفات برخورد شود.
برخوردهای مقطعی نیروی انتظامی با موتورسواران متخلف کارساز نیست
نائب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس هم با اشاره به اجرای ناصحیح آیین نامه راهنمایی و رانندگی موتورسواران، می گوید: برخوردهای مقطعی نیروی انتظامی با موتورسواران، در کاهش تخلفات آنان کارساز نیست.
طباطبایی نائینی تاکید می کند: اگر نیروی انتظامی آیین نامه راهنمایی و رانندگی موتورسواران را به طور کامل و صحیح اجرا کند قطعا از میزان تخلفات آنها کاسته خواهد شد و دیگر شاهد جولان موتورسیکلت های متخلف در سطح شهر نخواهیم بود.
وی یادآور می شود: مادامی که اراده ملی و حاکمیتی نباشد تا موتورسیکلت هم مانند اتومبیل وسیله نقلیه شناخته شود و با آن برخورد قانونی شود، شاهد نابسامانی ها و تخلفات موتورسیکلت ها خواهیم بود، البته به این ترتیب بستر ارتکاب به جرائم نیز فراهم می شود و مخاطرات بسیاری نیز برای راکبان موتورسیکلت ها ایجاد خواهد شد.
وزیر کشور در صحن علنی پاسخ دهد
با این حال و با وجود تخلفات ادامه دار موتورسواران در سطح شهر، عضو ناظر مجلس در شورای عالی ترافیک کشور با انتقاد از کوتاهی نیروی انتظامی به عنوان یکی از مهم ترین عوامل در برخورد با موتورسواران متخلف، می گوید: وزیر کشور با حضور در صحن علنی مجلس باید پاسخگویی مشکلات تخلف موتورسواران و کوتاهی در برخورد با آنها باشد.
رحماندوست که قصد دارد در این زمینه از وزیر کشور سوال کند، می گوید: هرچند در شورای عالی ترافیک به دنبال پیگیری و رفع این مشکل هستم، اما وزیر کشور باید در صحن مجلس پاسخگوی این نابسامانی پیش آمده باشد.
عضو ناظر مجلس در شورای عالی ترافیک کشور، تاکید می کند: اعمال قانون بعضا نتیجه نداده است، در حالی که قانون باید ضمانت اجرایی داشته باشد، به شکلی که از ترددهای خطرزا جلوگیری کند.
حال امید می رود وزیر کشور با حضورش در صحن مجلس علاوه بر پاسخگویی و قانع کردن نمایندگان، بتواند هرچه سریعتر به این مشکل خاتمه دهد چرا که داشتن، حق آرامش برای مردم به ویژه در زمان رفت و آمد، حق قانونی و اولیه است