بازدید 23231
کمپین «خودرو صفر ممنوع»؛

نعمت بخش: خودرو در آینده گران‌تر هم می شود!

مدتی است بنا بر گزارش ها، شبکه های اجتماعی نیز در این زمینه فعال شده اند و به ویژه در تلگرام ـ که نرم افزار پیام رسان محبوب ایرانی هاست ـ فعالیت کاربران ایرانی منجر به آن شده که دامنه دردسرهای خودروسازان در این روزهای رکود بیشتر هم شود. اکنون کمپینی با نام «خودرو صفر ممنوع» در شبکه اجتماعی تلگرام شکل گرفته و بسیار نیز مورد اقبال بوده است.
کد خبر: ۵۲۳۳۷۲
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۲ 10 August 2015
ماجرای خودرو و بازار خودرو در روزهای پس از توافق بسیار جالب شده است. زمزمه های حضور خودروسازان بزرگ خارجی در بازار ایران که مدتها قبل از حصول توافق هسته ای شروع شده بود، با سفر هیأت های بزرگ اقتصادی و تجاری از غول های اقتصادی اروپا همچون آلمان و ایتالیا و فرانسه و اخیرا غول اقتصادی آسیا یعنی ژاپن، بیش از همیشه رنگ واقعیت به خود گرفته و منجر به آن شد که رکودی عجیب بر بازار خودروی کشور ـ که پیش از این به دلیل انحصار و عدم امید به تغییرات جدی داغ بود ـ حاکم شود. این روزها از خودروسازان داخلی گرفته تا فروشندگان خودروهای چینی به هر بهانه ای دست می آویزند تا بازار خودرو از رکود خارج شود؛ از جمله تخفیف های چند میلیونی خودروسازان چینی.

به گزارش «تابناک» اما ماجرا به همین جا نیز ختم نمی شود. مدتی است، بنا بر گزارش ها، شبکه های اجتماعی نیز در این خصوص فعال شده اند و به ویژه در تلگرام ـ که نرم افزار پیام رسان محبوب ایرانی هاست ـ فعالیت کاربران ایرانی منجر به آن شده که دامنه دردسرهای خودروسازان در این روزهای رکود بیشتر هم شود. اکنون بنا بر گزارش ها، کمپینی با نام «خودرو صفر ممنوع» در شبکه اجتماعی تلگرام شکل گرفته و بسیار نیز مورد اقبال بوده است؛ کمپینی که هدف از آن، تشویق ایرانی ها برای انصراف از خرید خودرو صفر تولید خودروسازان داخلی، برای فشار به آنها در کاهش بهای خودرو تا زمان حضور خودروسازان مطرح خارجی در بازار کشور است.

واکنش تند خودروسازان به کمپین جدید در تلگرام


این امر منجر به آن شده، خودروسازان ـ که این روزها گویا از یک سو فعالیت های خود را متمرکز بر شراکت با خودروسازان خارجی کرده اند و از سوی دیگر درگیر مقابله با فضای رکود هستند ـ واکنش تندی نشان می دهند. احمد نمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران اظهار کرد: این جو علیه خودروسازان از مدت‌ها پیش به راه افتاده و حال به شبکه‌های اجتماعی کشیده شده است، در حالی که بارها در رسانه‌ها مطرح کردیم که انتظار کاهش قیمت خودرو بی‌فایده و غیرمنطقی است.

او با بیان اینکه تشکیل این گروه‌ها تأثیری به لحاظ روانی در بازار نمی‌گذارد، گفت: مشتریانی که نیاز به خودرو دارند، از بازار خودرو می‌خرند و برای محصولات داخلی تقاضا وجود دارد و کسی نمی تواند تقاضای مشتریان را سرکوب کنند. دبیر انجمن خودروسازان افزود: مردم تصور می‌کنند که الان وقت خرید نیست و اگر پنج یا شش ماه صبر کنند تا ماشین‌های جدید وارد بازار ایران شود، بهتر است، در حالی که این تصور اشتباه است. هر قرارداد و همکاری که پس از تفاهم و توافق منعقد شده، دلیلی برای کاهش قیمت خودروسازان نمی‌تواند باشد، زیرا تعیین قیمت خودرو بسیار وابسته به نرخ ارز است و نوسان آن با قیمت ارز صورت می گیرد.

نعمت‌بخش تصریح کرد: آن طور که وزارت صنعت سیاستگذاری و شورای رقابت هم بررسی های خود را شروع کرده، ممکن است قیمت خودرو حتی در آینده ای نزدیک گران هم شود.

او افزود: هم اکنون خودروسازان روزانه ۴ تا ۵ هزار دستگاه خودروی داخلی تولید دارند که نمی‌توانند تولیدات خود را انبار کنند و این خودروها هر روز روانه تهران و شهرستان‌ها می‌شود؛ بنابراین جوی که در فضای سایبری و شبکه های اجتماعی به وجود آمده است، نمی‌تواند تأثیری در فروش خودرو داشته باشد، زیرا برای خودروهای تولیدی تقاضا وجود دارد. دبیر انجمن خودروسازان همچنین گفت: خودروسازان نسبت به سال 91 حدود 70 درصد تولید خود را افزایش داده‌اند که این روند حتی باعث شده تا قیمت کارخانه و بازار به هم نزدیک شود. به همین دلیل، دیگر بیش از این قیمت خودرو پایین نمی‌آید. روزانه مشتریان برای خودروهای داخلی و صفر کیلومتر ثبت نام می‌کنند و این تقاضا هم زیاد است. او توصیه کرد: مردم تحت تأثیر این گروه‌ها در شبکه‌های اجتماعی قرار نگیرند، زیرا اگر شرکت‌های داخلی را در حین تحویل خودرو ببینند با موجی که علیه خودروسازان در حال حرکت است، همراه نمی‌شوند. خودروهای جدید و نتیجه همکاری‌ها را باید تا دو سال آینده در صنعت خودرو شاهد باشیم نه یکی دو ماه آینده؛ بنابراین، هر که قصد خرید دارد، الان خودروی مورد نظر خود را خریداری کند.
نعمت بخش: خودرو در آینده گران‌تر هم میشود!

خودزنی خودروسازان
روزنامه دنیای اقتصاد در مطلبی در همین باره نوشته است: به باور کارشناسان، خودروسازان چند اشتباه بزرگ را طی سه سال گذشته مرتکب شده‌اند و به ‌نوعی با این اشتباهات، خودزنی کرده‌اند. اول اینکه آنها همواره طی این مدت بر طبل افزایش قیمت کوبیده و در مقاطعی نیز قیمت محصولات خود را بالا برده و به‌ نوعی مشتریان را از خود دور کرده‌اند.

در واقع مشتریانی که به ‌دلیل مشکلات اقتصادی کلی حاکم بر کشور، قدرت خرید‌شان کاهش یافته، نتوانستند خود را با شیب تند افزایش قیمت‌ها هماهنگ کنند و از همین روی، دست بسیاری از آنها از بازار خودرو کوتاه شد؛ به‌ عبارت بهتر، افزایش قیمت و کاهش قدرت خرید سبب شد، بخش قابل‌توجهی از ظرفیت خرید بالقوه بازار خودرو کشور، بالفعل نشود و مشتریان بناچار از بازار روی برگردانند.

به باور این روزنامه، دیگر اشتباهی که خودروسازان در این مدت مرتکب شدند، علنی کردن مذاکرات خود با خودروسازان بزرگ دنیا بود، زیرا این اتفاق سبب شد مشتریان به هوای ورود خودروهای باکیفیت‌تر و ارزان‌تر، خرید خودرو را به عقب بیندازند. این اشتباه به ‌خصوص پس از توافق وین، بیش از پیش به رکود بازار دامن زد، زیرا وقتی خودروسازان احتمال همکاری و شراکت با بزرگانی مانند فولکس واگن و سیتروئن و فیات و حتی کرایسلر را تأیید کردند، شوقی بیش از پیش در میان مشتریان به وجود آمد و آنها با خود گفتند، حالا که قرار است محصولات چنین خودروسازانی روانه ایران شود، بهتر است برای خرید دست نگه دارند.

این همه در حالی است که هنوز ماجرای حضور خودروسازان خارجی در ایران و زمان دقیق آن مسأله ای در ابهام است؛ هرچند به شکل کلی می توان با اطمینان تأیید کرد دیر یا زود خودروسازان خارجی محصولات خود را روانه بازار تشنه خودروی ایران خواند کرد؛ اما از زمان دقیق آن هیچ گونه اطلاع دقیقی در دست نیست. حضور هیأت های اقتصادی اروپایی و آسیایی در ایران تنها این نوید را می دهد که به زودی بازار ایران شاهد تحول اساسی در صنعت خودرو خواهد بود، اما کی و چگونه؟ اینها سؤالاتی است که منجر به آن شده تا بازار خودرو در حالت رکودی این چنینی فرو رود.
تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # مسعود پزشکیان # سعید جلیلی # دور دوم انتخابات