فرافکنی خودروسازی ها برای منحرف کردن حرکت مردمی

خودروسازی ها برای بقا به جای این نوع اقدامات، بهتر است خود را برای رقابت در این بازار آماده کنند. این احتمال وجود دارد که واردکننده ها نیز بخواهند از این حرکت های مردمی استفاده ببرند؛ اما راه مقابله با این کار، ترغیب مردم برای خریدن نیست، بلکه اصلاح ساختار خود تولید کننده هاست، دیر یا زود بالاخره باید این تولیدکننده های انحصاری، خود را برای رقابت در بازار آماده کرده و برای اینکه بتوانند حداقل بخشی از بازار را داشته باشند، اندکی تغییر در محصولات خود ایجاد کنند.
کد خبر: ۵۲۵۹۷۶
|
۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۸ 22 August 2015
|
59801 بازدید
|
جدول کمیسیون ویژهدر روزهای گذشته و بعد از توافق هسته ای، بسیاری از تولید کننده های خارجی از جمله چند تولید کننده بزرگ خودرو تقاضای بازگشت به بازار ایران را داشتند، همچنین ثبات قیمت ارز و کاهش برخی مواد اولیه در بازار نیز باعث شد تا مردم در انتظار کاهش قیمت خودرو های تولید داخل باشند.

به گزارش «تابناک»، اما بر خلاف انتظار مردم یکباره مسئولان خودروسازی کشور بار دیگر ساز ناکوک در دست گرفتند و بر خلاف این انتظارات اعلام کردند نه تنها قیمت خودرو کاهش پیدا نخواهد کرد بلکه در روزهای آینده، باید منتظر بالا رفتن همین قیمت ها هم باشند.

نکته جالب اینکه این حرف ها در حالی گفته می شود که هم اکنون بهای خودرو در بازار نسبت به قیمت کارخانه پایین تر است و تقاضا برای خرید خودرو نسبت به گذشته بسیار پایین آمده است، همین اقدامات بار دیگر باعث قهر مردم از تولید کننده های داخلی شد.

مردم در شبکه های اجتماعی به صورت گسترده کمپین های نخریدن خودرو راه انداخته اند، ولی این بار هم به جای جلب رضایت مردم، مسئولان خودروسازی شروع به فرافکنی کردند و ادعا داشتند راه اندازی این نوع کمپین ها تأثیری بر فروش محصولات آنها ندارد.

هرچند به نظر می رسد با توجه به دسترسی خودروسازهای داخلی به منابع دولتی، شاید این کمپین ها آنگونه که باید در کار خودروسازی ها تأثیر گذار نباشد و این افراد بتوانند از طریق برخی اقدامات و حمایت های دولت،بخشی از هزینه های خود را تا مدتی تامین کنند، گویا هجمه نخریدن در حال اثرگذاری است.



در روزهای گذشته، خودروسازی ها شروع به استفاده از ترفندهای دیگری برای ترغیب مردم و بی اثر کردن کمپین های مردمی کرده اند؛ از جمله اینکه در مصاحبه های مختلف و ناشناس صحبت از پشت پرده های نامرئی می کنند و قصد این را دارند که حرکت های مردمی را به بحث وارد کننده های خودرو های چینی وصل کنند.

در نگاه اول، شاید این دیدگاه خودروسازی ها کمی هم به واقعیت نزدیک باشد، اما به هر حال، خودروسازی ها برای بقا به جای این نوع اقدامات، بهتر است خود را برای رقابت در این بازار آماده کنند، این احتمال وجود دارد که واردکننده ها نیز بخواهند از این حرکت های مردمی استفاده ببرند؛ اما راه مقابله با این کار ترغیب مردم برای خریدن نیست، بلکه اصلاح ساختار خود تولید کننده هاست، دیر یا زود بالاخره باید این تولیدکننده های انحصاری خود را برای رقابت در بازار آماده کنند و برای اینکه بتوانند حداقل بخشی از بازار را داشته باشند، اندکی تغییر در محصولات خود ایجاد کنند.

سید محمد بیاتیان، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت و گو با تابناک در این باره اظهار داشت: به نظر می رسد بر خلاف گفته های نعمت بخش، خودرو نخریدن مردم اثرات خود را گذاشته است، زیرا هنوز مدت زمان زیادی از حرف های رئیس انجمن خودروسازی نگذشته که اکنون افرادی پیدا شده اند و کمپین نخریدن خودرو را به گردن برخی افراد پشت پرده می اندازند.

این افراد تا چند روز پیش و حتی همین اکنون هم به فکر بالا بردن قیمت خودرو هستند، انتظار هم دارند که مردم هر چه اینان می دهند را قبول کنند، هم اکنون قانون می گوید بدون مصوبه شورای رقابت، هیچ یک از شرکت ها حق افزایش قیمت ندارند، مگر اینکه دولت و شورای رقابت تصمیم داشته باشند، خودرو را از حالت انحصاری بودن خارج کند.

وی گفت: اگر این گونه باشد هم که دیگر مردم تعیین کننده خواهند بود. با این رکودی که در بازار هست، گران کردن نمی تواند هیچ نفعی برای خودروسازی ها داشته باشد و اگر اینها اصرار کنند که قیمت ها را افزایش دهند، رکود را در بازار دامن خواهند زد؛ البته شاید این وام هایی که در بازار می دهند، بتواند برای اینها کاری انجام دهد.

بیاتیان گفت: چیزی که امروز در بازار دیده می شود، این است که قیمت های بازار پایین تر از چیزی است که خودروسازی ها محصولات خود را عرضه می کنند؛ بنابراین، هرگونه افزایش قیمت کنونی هم خلاف قانون و هم به ضرر خودروسازی هاست، مردم دیگر این خودروها را نمی خواهند. نمی شود به زور کسی را مجبور به خرید کالای بی کیفیت کرد؛ اما متأسفانه مدیران این شرکت ها تنها به فکر پر کردن جیب خود هستند و توجهی به این بحث ها ندارند.

این نماینده گفت: هم اکنون بهای ارز به یک ثبات نسبی رسیده است و وارد کردن مواد اولیه هم که مشکلات گذشته را ندارد. همچنین سایر مواد اولیه هم که در کشور تولید و تهیه می شود، از جمله آهن، آلومینیوم و ... نسبت به گذشته کاهش قیمت داشته و حتی برخی از این اقلام تا نصف هم ارزان تر شده اند؛ اما طمع خودروسازی ها نه تنها کاهش پیدا نکرده، بلکه افزایش هم داشته؛ این یک تناقض است، که متأسفانه از این دست در اقتصاد ما زیاد است. وی گفت: ما حقوق به ریال می گیریم، ولی هزینه ها و خریدها و افزایش قیمت ها به دلار حساب می شود. در واقع همه چیز را به دلار حساب می کنیم؛ بنابراین، باید تکلیف خود را در اقتصاد مشخص کنیم.

وی گفت: دولت هم نمی تواند این بار دیگر وارد قیمت گذاری خودرو شود. شورای رقابت یک نهاد فراقوه ای است و اگر این بار هم بخواهد وارد شود، مجلس بجد مداخله می کند، خودروسازی ها با این روند در راهی افتاده اند که در حال نابود کردن این صنعت در کشور هستند، شاید کسانی باشند که بخواهند این صنعت را در کشور از بین ببرند و احتمالا خودروسازی ها هم خواسته یا نا خواسته در این مسیر افتاده اند.

نادر قاضی پور، دیگر نماینده مجلس شورای اسلامی در اظهارنظری در این باره گفته است: هرگونه افزایش قیمت بدون تغییر در کیفیت خودرو پذیرفته نیست. مگر خودروسازی ها چه تغییری در کیفیت خودروهای خود داده اند که امروز بخواهند بار دیگر خودروهای خود را گران کنند؟

وی گفت: امروز قیمت مواد اولیه در بازار 50 درصد کاهش دارد و برای همین باید بهای خودروها کاهش داشته باشد و البته باید گفت که همه چیز کاهش یافته. اگر این ها بخواهند با مردم لج بازی کنند، مردم هم خودرو نمی خرند، در این صورت شرکت های خودروسازی ورشکست خواهند شد.

وی گفت: ادامه این روند، چیزی جز قهر مردم از خودروسازی ها و تعطیلی کارخانه های خودروسازی به دنبال نخواهد داشت. امروز مردم هم دیگر زیر بار زور نخواهند رفت. چرا زمانی که می شود یک خودرو با کیفیت خارجی را با قیمت پایین تر از تولیدات داخلی از خارج تهیه کرد، مردم را مجبور می کنیم که خودرو گران و بی کیفیت سوار شوند؟


اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴۰
در انتظار بررسی: ۶۱۲
انتشار یافته: ۱۹۶
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
راه نخریدن ادامه دارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
اتحاد یعنی 70 رای مثبت در ازای 0 رای منفی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
فرغون رو نوبتی سوار شیم ، لذت و امنیتش بالاتر از خودرو داخلیه
صمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
اینها همه سیاه بازیه؟؟؟؟؟
طی چند ماه اینده خواهید دید که خودروسازهای داخلی افزایش قیمت خواهند داد و مردم هم در صف خرید منتظر خواهند ماند!!!!!!!!!!
از این کارها زیاد کرده اند و مردم هم هیچگاه تجربه نکرده اند
چند ماه رکود بازار دارند و چند سال می تازند؟؟
راه تو را می خواند.....!!!!!!!!!!!!!!!!!!!۱۱
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
عمرا اگه مدیران این دو شرکت و بستگانشون سوار این لگن ها بشن. عمرا
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
با افتخار لایک 2000 رو زدم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
صمد به همين خيال باش ديگه دوران زورگويي به مردم تمام شده است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
اینها بهانه های واهی شرکتهای ایرانی است. در دوران تورم که مردم شدیدا زیر فشار بودند دو شرکت خودروسازی ایرانی بزرگترین خیانت را به مردم ایران کردند. خودروها هر روز از کیفیتشان کاسته و به قیمتشان افزوده شد. با این فرافکنیهای کودکانه نمیتوانید اتحاد مردم را از بین ببرید.خود کرده را تدبیر نیست
پاسخ ها
شوکا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
دقیقا داشتم به این جملات فکر میکردم که اینا رو کامنت بزارم. ممنون دوست عزیز زحمت ما رو کم کردی.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
بنده چهار ساله که این تحریم را شروع کرده ام.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
يكسال اگر مردم خودرو صفر نخرند خودروسازان مجبور مي شوند منافع مردم را در نظر بگيرند چون فشار زيادي را بايد تحمل كنند كه با اين اوضاع بازار غير ممكن است دوام بياورند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
باور کنید من قصد تعویض خودرو داشتم خودروی قدیمی را بانیت خرید خودروی صفر فروختم اما به خاطر این موضوع دیگر نخریده ام مجبور به خرید باشم خودروی خارجی دست دوم خواهم خرید
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
وقتی این روند به نتیجه برسه که انبارها پر بشه اونوقت کارخونه مجبوره بخوابه و کارگرا هم حقوق نداشته باشن. اونوقت دیگه خلاص. باید فرقون سازی (خودرو سازی) را براش فاتحه خوند
تا اون لحظه باید ادامه داد.
سینا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
همون مقدار آهن و پلاستیک و مواداولیه که واسه یه ماشین بروز استفاده میشه همون مقدارم توی همین ماشینای عتیقه داخلی استفاده میشه . ولی خودرو سازای داخلی بخاطر تغییر ندادن خط تولیدشون و هزینه نکردنشون نمیخوان ماشین جدید تولید کنن . یکی نیس به اینا همین خودرو های بروز که میبینین پنج سال دیگه اینام عتیقه میشه ولی ما همچنان داریم سمند و پژو تولید میکنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
سلام من اشتباها منفی دادم ،موافقم هوارتا از اینجا تا خورشید
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
توروبه خدا دوام بیارین و حد اقل تا تغییر رویه غلط اینا صبر کنید و ماشین صفر نخرید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
سزای محصول گران و بی کیفیت فقط نخریدن است.
یک ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
تغییر کیفیت اندک دردی را دوا نخواهد کرد. تحول اثاثی برای این صنعت لازم هست که متاسفانه این تحول در حد پتانسیل مدیران فعلی در این صنایع نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
اساسی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
موافقم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
این صنعت باید نابود شه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
باید اصلاح بشه. اگر خودشون به نابودی خودشون تمایل نداشته باشن.
سیروس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
موافقم فقط نابودی مطلق
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
این صنعت نیست این صنعت خواریه ، مثل زمین خواری
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
اگر ملت غیرت بخرج دهند که تاریخ این کشور در جریان تحریم تنباکو انرا ثبت کرده است موجب کاهش قیمنت خودرو خواهد شد چرا که خودرو سازان نا مردانه در دوران دولت عدالت محور قیمت را دو برابر کرده و از موقعیت سوئ استفاده کرده و ملت را به عزا نشاندند انها بنام خودرو ساز که از هر موقعیت برای فشار بر مردم استفاده می کنند خدا را شکر ملت غیرت بخرج داده و از خرید خودرو خود داری می کنند و امید وارم تا کاهش حد اقل سی در صد قیمت خود رو این تحریم ملی تداوم یابد ضمنا خود رو در این کشور پیشرفت نکرده و نخواهد کرد تا انحصار هست فساد به ان چسبیده است راه پیشرفت در ایجاد رقابت برابر است کره و ایران همزمان خودرو شروع کردند ان کجا و این کجا انجا رقابت بود پیشرفت کرد اینجا انحصار بود گرانی و کاهش کیفیت را به ملت تحمیل کرد امید که از تاریخ درس عبرتی گیرند نوبت تولید کنندگان لبنی و پروتئین و نظام پزشکی که با افزایش تعرفه سلامت یک ملت را به خطر انداخته هم خواهد رسید مارهای خوش خط و خال افعی که مدام به افزایش تعرفه فکر کردند و اشک تمساح ریختند و دولت را فریب دادند و افزایش تعرفه و اختلاف طبقاتی فاحش را کلید زدن و اخلاق پزشکی را محو و نابود کردند و حوزه سلامت را تجارتخانه کردند دولت باید بیدار شود و از این مار های خوش خط و خال دوری کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
11:53 ؛ مارهای خوش خط و خال رو خوب آمدی. درست زدی توخال. ماهم امیدواربم اتحاد ملت در همه زمینه ها ادامه پیدا کنه.
امیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
عملکرد و پاسخ خودروسازان عوض عذرخواهی از مردم
توهین به شعور ملی مردم هست
تا شفاف سازی نکنن دلیل قیمت های نجومی رو
موضوع خدمات پس از فروش و کیفیت خودروها رو تضمین نکنند
مردم دیگر سوار فرغون نخواهند شد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
ما که پولش رو نداریم پس مسئله خریدن یا نخریدن نداریم
ولی مردم ما هم پر و پای قرصی ندارند که بتونند جلو خودشون رو بگیرند
پاسخ ها
بهمن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
مردم پر و پای قرص دارند
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # الجولانی # فیلترینگ
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
سرمربی بعدی تیم پرسپولیس چه کسی باشد؟