بازدید 14626

خشم رسانه‌های اسرائیلی از موضع‌گیری آمریکا درباره پارچین

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با خبرنگاران وی ضمن تأکید بر اینکه پارچین تأسیسات نظامی متعارف است و نه یک تأسیسات هسته‌ای، ادامه داده است که نه آژانس و نه هیچ مرجع دیگری اختیار این را ندارد که محدودیتی درباره ساخت و ساز در پارچین اعمال کند.
کد خبر: ۵۲۷۴۲۲
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۵ 28 August 2015
اظهارنظر جدید سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره ساخت و سازها در تأسیسات نظامی پارچین با خشم رسانه‌های اسرائیلی همراه شده است.

به گزارش «تابناک»، جان کربی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، وقتی در برابر پرسش یک خبرنگار درباره گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی راجع به ساخت و سازهای جدید در تأسیسات نظامی پارچین قرار گرفت، سایت پارچین را تأسیسات متعارف نظامی توصیف کرده و یادآور شده، «مهم است به یاد داشته باشید که وقتی درباره پارچین سخن می‌گویید، در حال سخن گفتن درباره یک تأسیسات نظامی متعارف ایران هستید و نه یک تأسیسات هسته‌ای».

پرسش از کربی درباره پارچین، بعد از این مطرح شده که در گزارش اخیر آژانس به موضوع پارچین و تأثیرات ادامه ساخت و ساز در آن اشاره شده است. در بند 63 از این گزارش آمده است: «از زمان گزارش قبلی مدیر کل، آژانس همچنان در محل خاص در سایت پارچین از طریق تصویر ماهواره ای حضور خودروها، تجهیزات و مواد ساخت و ساز احتمالی را مشاهده کرده است. علاوه بر این، توسعه کمی در یک ساختمان موجود به لحاظ ساخت و ساز انجام شده است. همانطور که قبلا گزارش شد، فعالیت هایی که در این محل از فوریه دوهزار و دوازده روی داده است احتمالا توانایی آژانس برای راستی آزمایی مؤثر را تضعیف کرده است. اجرای کامل و بموقع بخش های مربوطه نقشه راه برای شفاف سازی مسائل مربوط به این محل در پارچین حیاتی است».

تأسیسات پارچین مدتهاست در کانون ادعاهای غرب و رژیم اسرائیل علیه برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران قرار دارد. ادعای تست چاشنی‌هایی که در سلاح هسته‌ای کاربرد دارند، از جمله ادعاهای صورت گرفته علیه برنامه هسته‌ای ایران است. ایران در سالهای اخیر بارها پاسخ‌های خود درباره مسائل مطرح را به آژانس ارائه کرده و برخی ابهامات موجود در چارچوب همکاری‌های دو طرف حل شده است. از سوی دیگر، همزمان با نهایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام در 14 جولای میان ایران و 5+1، ایران در توافقی جداگانه با آژانس نقشه راهی برای نهایی کردن مسائل موجود را امضا کرده‌ است.

در جلسه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با خبرنگاران، وی ضمن تأکید بر اینکه پارچین تأسیسات نظامی متعارف است و نه یک تأسیسات هسته‌ای، ادامه داده است، نه آژانس و نه هیچ مرجع دیگری اختیار این را ندارد که محدودیتی درباره ساخت و ساز در پارچین اعمال کند.

در واکنش به این پاسخ کربی، خبرنگاری از وی پرسیده است که اگر پارچین یک تأسیسات هسته‌ای نیست، پس چرا نام آن در گزارش‌های آژانس تکرار می‌شود و کربی نیز وی را به متن گزارش آژانس ارجاع داده که فهرست هجده گانه تأسیسات هسته‌ای ایران را برشمرده است.

در فهرست ارائه شده از سوی آژانسريال سه مرکز در تهران (راکتور تحقیقاتی تهران، سایت تولید رادیو ایزوتوپ های مولیبدن، ید و زنون، و آزمایشگاه های چند منظوره جابر بن حیان)، هفت مرکز در اصفهان (راکتور منبع مینیاتوری نوترون، راکتور آب سنگین زیربحرانی، راکتور با توان صفر آب سنگین، سایت تبدیل اورانیوم، کارخانه تولید سوخت، کارخانه تولید صفحه سوخت، کارخانه پودر یو او 2 غنی شده)، دو کارخانه غنی سازی و پایلوت غنی‌سازی در نطنز، تأسیسات فردو، راکتور اراک، انبار زباله‌های هسته‌ای در کرج، کارخانه پودر هسته ای بوشهر، نیروگاه دارخوین و راکتور تحقیقاتی فارس به عنوان فهرست سایت های هسته ای ایران برشمرده شده است.



تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل