بازدید 4207

شکوری راد: رویکردمان حتماً سازنده خواهد بود

کد خبر: ۵۲۸۲۴۵
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۲ 31 August 2015
دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی با اعلام اینکه ما با تمام اصلاح طلبان متحد هستیم، تصریح کرد: رویکرد ما با تمام ارکان نظام رویکردی سازنده است.

به گزارش ایسنا، اولین کنفرانس خبری حزب اتحاد ملت ایران اسلامی با حضور اکثریت اصحاب رسانه از جمله خبرگزاری ها و روزنامه های اصولگرا و اصلاح طلب کمتر از دو هفته پس از اولین کنگره ی این حزب برگزار شد.

سوالات متعددی در این نشست خبری طرح شد که اکثر این سوالات حول موضوع حضور اعضای حزب مشارکت در این حزب جدید بود . شکوری راد چندین بار در این کنفرانس خبری اعلام کرد که حزب اتحاد ملت ایران اسلامی نه ادامه دهنده ی حزب مشارکت است و نه نامی مستعار برای ادامه ی فعالیت آنان خواهد بود.

به گزارش ایسنا دبیرکل حزب اتحاد ملت در ابتدای اولین کنفرانس خبری این حزب ، اظهار کرد: خوشحالیم که همه رسانه‌های همسو و غیر همسوی ما در این کنفرانس خبری حضور دارند. امیدواریم فرصت خوبی برای ارتباط با رسانه‌ها ایجاد شده باشد. بعد از برگزاری کنگره تصمیم گرفتیم تا فضایی برای بیان سوالات همه رسانه‌ها فراهم شود. ایران یک کشور 78 میلیونی است که مردم آن تصمیم گرفتند تا نظام گذشته را تغییر دهند و نظام جمهوری اسلامی را برقرار کنند.

وی ادامه داد: همان مردم که ما هم جزو آنها بودیم قانون اساسی را تدوین کردند و به آن رأی دادند. این قانون اساسی میثاق ملی ما است. من امروز این قانون اساسی را با خود همراه آوردم تا بگویم این قانون اساسی است که مشخص می‌کند ما چه بگوییم چگونه رفتار کنیم و چگونه با دیگران در تعامل باشیم. ما برای اجرای قانون اساسی و بر اساس قوانین نظام حرکت می‌کنیم. از تجربیات گذشته استفاده می‌کنیم؛ چراکه دوران‌های زیاید را پشت سر گذاشته‌ایم و بنا داریم با استفاده از این تجارب آینده را رقم بزنیم.

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: تجربه‌ها به ما یاد داد تا روی اصولمان محکم بایستیم ولی اجازه ندهیم حاشیه‌ها درگیرمان کند. تجربه کردیم برای تحقق اهداف خودمان با ارکان‌ نظام هماهنگ باشیم. ممکن است از لحاظ دیدگاهی با برخی از ارکان اختلاف نظر داشته باشیم اما با آنها چالشی نداریم و به رسمیتشان می‌شناسیم. ما با آنها تعامل می‌کنیم.

شکوری راد افزود: رویکرد ما رویکردی سازنده با همه ارکان نظام است. هر اصلاح طلبی با هر معیاری که از اصلاحات دارد متحد ما است. ما دست همکاری به سمت همه اصلاح طلبان دراز می‌کنیم و اعلام می کنیم که رقیب هیچ جریان اصلاح طلبی نیستیم و می‌خواهیم مسیرمان را به اتفاق هم طی کنیم. ما تلاش می‌کنیم در جامعه‌ای که متکثر است به مخالفین‌مان فرصت بدهیم؛ چرا که حضور مخالفین به ما این امکان را می‌دهد تا قوی‌تر شویم.

وی ادامه داد: البته که دلیلی ندارد از مخالفت با مخالفین بترسیم اما رویکردمان حتماً سازنده خواهد بود؛ چرا که با این رویکرد جدید است که افق‌ روبروی ما روشن می‌شود. یقیناً حزب ما از گذشته درس می‌گیرد اما آینده خود را می‌سازد. پایه تشکیل این حزب از انتخابات سال 92 است. فرصتی ایجاد شد تا نیروهای زبده جامعه با حضور در این حزب پس از انتخابات سال 92 به فعالیت حزبی بپردازند. به همین علت است که می‌بینیم بعد از اعلام موجودیت حزب اتحاد ملت تقاضا برای پیوستن به این حزب زیاد بود و ما توانستیم در یک فرصت کوتاه کنگره‌ای باشکوه برگزار کنیم. امروز من به عنوان دبیرکل حزب در خدمت رسانه‌ها هستم تا پاسخگوی سوالات آن‌ها باشم. البته اعلام می‌کنم که نظرات شخصی خودم را در کنار نظرات حزبی بیان می‌دارم.

دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر این‌که برنامه این حزب برای انتخابات آتی مجلس چه خواهد بود؟ اظهار کرد: فرصت زیادی برای بحث کردن در رابطه با انتخابات آتی مجلس نداشتیم. اما رویکرد کلی حزب‌مان همانی است که در مقدمه گفتم. یعنی این‌که ما در چارچوب اصلاحات فعالیت می‌کنیم و رقیب هیچ حزب سیاسی نیستیم. همچنین دست یاری به سمت تمام احزاب اصلاح‌طلب دراز می‌کنیم و عقیده داریم که اصلاح‌طلبان با این همکاری می‌توانند در انتخابات آتی مجلس نقش‌آفرینی درستی داشته باشند. این نقش‌آفرینی متعلق به همه اصلاح‌طلبان است.

وی با بیان این‌که «ما نه تنها پاسدار اصل نظام هستیم بلکه پاسدار ارکان نظام نیز خواهیم بود»، تصریح کرد: اگر در جامعه بی‌اعتمادی شکل بگیرد به ارکان نظام خسارت وارد می‌شود. ما کمک خواهیم کرد که این قبیل قضاوت‌هایی که در مورد مسائل سال‌های گذشته شکل گرفته و بی‌اعتمادی‌های ایجاد شده از بین برود. به نظر من در انتخابات سال 92 توجه ویژه‌ای به ارکان نظام صورت گرفت. در حال حاضر هیچ جریان سیاسی نمی‌گوید که می‌خواهد در انتخابات آتی شرکت کند یا نه. در حالی که در گذشته این مسائل مطرح می‌شد. مجموعه دست اندرکاران نظام در انتخابات سال 92 به این نتیجه رسیدند که باید فضا برای پیروزی مردم مهیا شود. نجابت مردم ما آنقدری بود که وقتی نشانه‌های مثبت را دیدند آن انتخابات پرشور را رقم زدند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تصریح کرد: من نمی‌گویم که گذشته را فراموش می‌کنیم بلکه آن تلخی‌های گذشته را دیگر به رخ کسی نمی‌کشیم؛ چراکه کش دادن آن تلخی‌ها به نفع کشور نیست. می‌خواهیم ازا ین بحث‌ها عبور و به آینده فکر کنیم.

وی هم‌چنین گفت:‌ تبلیغات منفی که از سمت رقبای سیاسی حزب اتحاد ملت شکل گرفته از نظر ما غیرطبیعی نیست. آن‌ها احساس می‌کنند که نیروهایی توانمند پا به عرصه سیاسی کشور گذاشته‌اند و می‌توانند کاری را از پیش ببرند. به همین دلیل با تبلیغات منفی می‌خواهند به خودشان روحیه بدهند و در قبال دستگاه‌هایی که امکان استفاده از تبلیغات منفی را دارند از این حزب بد بگویند تا موانعی بر سر راهش ایجاد شود.

وی ادامه داد: ما از ابتدا می‌دانستیم که مخالفان سرسختی پیش رو داریم. نیروهای زبده‌ای که در جامعه سازمان‌شان را از دست داده بودند جذب این مجموع توانمند شدند. این سیاست درستی نیست که عده‌ای به جای استدلال سیاسی با انگ زدن و فضاسازی بخواهند رقبای خود را کنار بگذارند. کشور ما از جناح‌های سیاسی مختلفی تشکیل شده که در مجلس و دولت و نهادهای دیگر حضور دارند و با هم رقابت می‌کنند. توصیه من به کسانی که به لحاظ دیدگاهی مخالف حزب اتحاد هستند این است که به جای فضاسازی‌های اشتباه بیایند برنامه و راهکار ارائه بدهند. من فکر می‌کنم که آن‌ها باید از تجارب گذشته‌شان درس بگیرند و به دنبال تحکیم پایه‌های خود باشند.

دبیرکل حزب اتحاد ملت با تأکید بر اصلاح‌طلب بودن حزب متبوعش خاطرنشان کرد: این حزب خود را اصلاح‌طلب می‌داند و آقای خاتمی را رهبر اصلاحات می‌شناسد. اعضای این حزب نیز ارتباط قوی با آقای خاتمی دارند و آقای خاتمی هم پیام قابل توجهی به کنگره این حزب دادند. یقیناً حزب ما ارتباط منسجم‌تری را با اصلاح‌طلبان برقرار می‌کند.

وی ابراز عقیده کرد: همچنین ما عقیده داریم ممنوعیت و محدودیت تصویر و خبر آقای خاتمی از نظر قانونی درست نیست. اگر این ممنوعیت مجازات است باید حتماً در یک دادگاه صالحه محاکمه برگزار و این محکومیت اعلام شود. طبق اصل 36 قانون اساسی محکومین باید در دادگاه صالحه محکوم شوند که این روند برای آقای خاتمی رخ نداد. اگر هم محدودیتی برای رسانه‌ها ایجاد شده که همه می‌دانند یک تخلف آشکار در مقابل قانون مطبوعات رخ داده است. هیچ روزنامه یا رسانه‌ای را نه می‌توان به چاپ مطلبی وا داشت و نه می‌توان از ارسال خبری منع کرد. رئیس شورای عالی امنیت ملی صراحتاً اعلام کرده است که ممنوعیتی در مورد آقای خاتمی اعلام نکرده است. روند قضایی هم که اعلام نشده است. بر طبق قانون مطبوعات اگر کسی محدودیتی برای رسانه‌ها در انتشار خبری ایجاد کند که مبنای قانونی نداشته باشد از 6 ماه تا دو سال انفصال خدمت محکوم می‌شود. به نظر من یکی از مطبوعات باید پیشقدم شود و اعلام کند که نقض حقوق مطبوعات رخ داده است.

وی با اشاره به بازتاب رسانه‌ای کنگره حزب اتحاد ملت تصریح کرد: بخشی از فشارهایی که از سمت مخالفان ما آمد به سرعت فروکش کرد. کسانی که این هجمه‌ها را وارد کردند دریافتند که اتفاق بزرگی در احزاب رخ داده است. به نظر می‌رسد در تدبیر جناح مخالف‌مان سردرگمی وجود دارد. واکنش‌ها از سمت رسانه‌ها؛ چه آنان که علیه کنگره حزب ما خبر زدند و چه آن‌هایی که واقعیت کنگره را منعکس کردند بازتاب وسیعی داشت که به این کنگره کمک کرد.

شکوری‌راد با تاکید بر این‌که « مبنای ما تعامل با دستگاه‌های امنیتی و قضایی است.» مدعی شد: خط تبلیغاتی علیه حزب اتحاد ملت شکل گرفته است که به نظر من فراتر از یک خط رسانه‌ای است. مسائلی مثل وجود اعضای حزب مشارکت یا رد صلاحیت اعضای مرکزی این حزب و.. طرح می‌کنند. ما آمده‌ایم که بمانیم پس در عرصه سیاست تلاش خودمان را خواهیم کرد. گاهی با پاسخگویی و گاهی با سکوت موانع را رد می‌کنیم. من معتقدم آتش تهیه تبلیغاتی علیه حزب اتحاد ملت یا بر اساس یک خط فکری است یا خودش خطی ایجاد می‌کند. این سیکل معیوبی است که افراطیون ما را به اینجا رسانیده است. بخشی از آن‌ها خط را ایجاد می‌کنند و برخی از آن‌ها خط را دنبال می‌کنند. هیچ دستاوردی هم ندارند. از سال 92 علیرغم این خط تبلیغاتی نتوانستند حرکتی انجام بدهند. مثل تجمع‌هایی که اعلام می‌کردند اما شکست می‌خورد. نباید از این آتش تهیه تبلیغاتی نگران باشیم؛ چراکه ما در جهت اثبات خودمان حرکت می‌کنیم. حزب اتحاد ظرفیت اصلاح‌طلبی مناسبی دارد که طرف مقابل آن را یک فرصت نمی‌داند. البته کسانی در جناح مقابل هستند که متوجه این توضیحات می‌شوند. به غیر از افراطیون واکنش اعتدالیون به حزب ما یا سکوت بود یا اعلام تعامل بوده است.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر موضع حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در قبال حوادث سال 88 پاسخ داد: در مورد این مسائل اظهارنظرهای زیادی شده است. ممکن است برخی از اعضای حزب اظهارنظرهایی از همان سال‌ها کرده باشند. ما نه می‌خواهیم و نه کسی را وادار می‌کنیم تا در قبال اتفاقات آن سال اظهارنظری بکند. نقطه عطفی که مدنظر ما است سال 88 نیست بلکه انتخابات سال 92 است. البته ما متأسفیم که برخی مسائل مثل حصر وجود دارد. برای مردم ما بهتر است که زخم سال 88 التیام پیدا کند. کش دادن حوادث آن سال هیچ نفعی برای جامعه ما ندارد. باید از آن تلخی‌ها عبور کنیم.

وی در ارتباط با برنامه حزب اتحاد ملت ایران اسلامی برای ارتقای جایگاه زنان نیز تصریح کرد: در چند سال اخیر برای حضور زنان در جامعه رشد قابل توجهی صورت گرفته است. قابلیت زنان امروزه برای به دست آوردن مقام‌های سیاسی اجتماعی در نظام جمهوری اسلامی ایران بیش از گذشته شده است. حالا برای هر سمتی تعدا بیشتری از گذشته زنان لایق وجود دارد. در انتخابات شورای مرکزی حزب ما شاهد حضور 25 درصد از زنان هستیم که جهش قابل ملاحظه‌ای است. من به سهم خودم فکر می‌کنم که باید فرصت بیشتری برای حضور زنان در جامعه ایجاد شود. ما به تبعیض مثبت قائل هستیم. هر چند که کسب 25 درصد از کرسی‌ شورای مرکزی حزب ما توسط زنان بدون تبعیض مثبت اتفاق افتاد. فضا دادن برای فعالیت زنان امتیاز دادن به آن‌ها نیست. بلکه استفاده از نیروهای توانمند جامعه به نفع جامعه است.

دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی همچنین با بیان این‌که « برخی در جامعه فکر می‌کنند که قانون اساسی حق حاکمان و حد مردم است. در حالی که قانون حق مردم و مشخص کننده حد کارگزاران مردم است» در واکنش به بررسی صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان و تاکید بر این‌که « نماینده مردم باید توسط مردم انتخاب شود.» افزود: مردم حزب تشکیل می‌دهند تا مشارکت سیاسی‌شان سازماندهی باشد. اگر این مشارکت پراکنده باشد این کار در حداقل خود صورت گرفته است. احزاب وظیفه دارند تا با برنامه‌ریزی و کادرسازی به جامعه کمک کنند. اگر دولتی با آن‌ها همسو است از او حمایت کنند و اگر همسو نیست او را نقد کنند. نقد یکی از نعمات بزرگ برای دولت است. نسبت اتحاد ملت ایران اسلامی با دولت نقد و تقویت او است. دولت حاضر اصلاح طلب نیست و ما انتظار یک دولت اصلاح طلب را از او نداریم. اما او را برآمده از رأی اصلاح طلب‌ها می‌دانیم.

وی راد معتقد است: شورای نگهبان از کنشگران سیاسی فاصله گرفته است و نتیجه‌اش آفتی برای جامعه خواهد بود. ما تلاش می‌کنیم تا به شورای نگهبان نزدیک شویم و گفت‌وگو کنیم. تعامل با شورای نگهبان در حال حاضر کار سختی است. ما ناامید نیستیم؛ چراکه اراده کرده‌ایم تا در آینده کشور نقش ایفا کنیم. برای این‌که در متن تحولات بمانیم سعی می‌کنیم با همه نهادهای نظام تعامل داشته باشیم. سعی می‌کنیم تا تأثیرات تبلیغات منفی را کاهش دهیم.

وی حضور حداکثری اصلاح طلبان در انتخابات آتی مجلس را یک راهبرد برای کسب کرسی‌های مجلس دانست و گفت: اصلاح‌طلبان با ثبت‌نام گسترده خود در انتخابات مجلس دهم از مانع رد صلاحیت شورای نگهبان عبور می‌کنند. هرچقدر از آن‌ها هم که رد صلاحیت شوند باز هم تعدادی نامزد انتخاباتی باقی می‌ماند که مردم از میان آن‌ها بتوانند نماینده‌ای انتخاب کنند.

دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی با اشاره به تعامل این حزب با حزب ندای ایرانیان نیز گفت: هیچ حساسیتی در مورد حزب ندا میان ما وجود ندارد. بسیاری از اعضای حزب ندا دوستان اعضای حزب اتحاد هستند. فضاسازی‌های که این مدت علیه حزب ندا و اتحاد ملت شد باعث بروز حساسیت‌هایی شد. هر حزبی حق دارد تا از خود تعریفی ارائه دهد. این‌که آن‌ها خودشان را نسل دوم حزب اصلاح‌طلبی می‌دانند اشکالی ندارد. من با دبیرکل حزب ندای ایرانیان دوستی سالیانه دارم و فکر می‌کنم حضور ایشان یک نقطه قوتی برای این حزب به حساب میاید.

شکوری راد در ادامه این نشست خبری گفت: نقش‌آفرینی حزب اتحاد ملت به آینده و انسجام سیاسی کشور کمک می‌کند. ما با مجموعه اصلاح‌طلبی با هر معیاری تعامل خواهیم کرد. ما نیامدیم تا جای کسی را تنگ کنیم. حتما حضور حزب اتحاد ملت ایران اسلامی باعث افزایش جایگاه اصلاح‌طلبی در جامعه می‌شود. دلیلی ندارد تا در مورد آقای خرازی اظهار نظر کنم. ایشان از نیروهای نظام هستند و پیشینه سیاسی دارند که قابل احترام است و در دورانی به دولت اصلاحات خدمت کرده‌اند. دلیلی ندارد به گفته‌هایی که منشا اثر ندارد بپردازیم. البته بهتر بود حرفهایی که باعث سواستفاده دشمنان‌مان می‌شد را نمی‌زدند. من آقای خرازی را محترم می‌دانم و جز احترام در مورد ایشان سخن نمی‌گویم.

وی همچنین با اشاره به روند اخذ مجوز حزب اتحاد ملت خاطرنشان کرد: مجوز اولیه حزب ما صادر شد و بر اساس آن توانستیم اولین کنگره را برگزار کنیم. تا 7 آبان‌ماه نیز فرصت داریم تا اسامی شورای مرکزی و کادر رهبری را اعلام کنیم، تسریع در برگزاری کنگره این امکان را به ما داد تا در فرصت باقی مانده بتوانیم این کار را انجام دهیم. الان صدور مجوز محل مناقشه است. بر اساس قانون و بر اساس رویه موجود مانعی برای تایید صلاحیت اعضای حزب وجود ندارد. دلیل تاسیس حزب اتحاد ملت محوریت حزب مشارکت نیسیت؛ چراکه این حزب انحلال خود را نپذیرفته است و فقط فعالیت‌هایش محدود شده است.اتحاد ملت ایران نام مستعار هیچ حزبی نیست و ادامه دهنده راه هیچ حزبی نخواهد بود . فقط از ظرفیت‌هایی که در جامعه وجود دارد استفاده کرده است. همانطور که حزب ندای ایرانیان از برخی اعضای مشارکت دعوت به کار کرده است. در آینده تفاوت رویکرد حزب اتحاد ملت و ایرانیان را با مشارکت خواهید دید.

وی همچنین تصریح کرد: اولویت اصلاح‌طلبان برای انتخابات آتی مجلس، جلوگیری از ورود افراطیون و تلاش برای راه یافتن نیروهای اصلاح‌طلب به مجلس است. ما انتظاری برای ایجاد مجلس ششم نداریم. بلند پروازی نخواهیم کرد. به چیزی دل خوش می‌کنیم که دست یافتنی باشد.

شکوری‌راد در بخشی دیگری از این نشست باز هم به پرسشی درباره حزب مشارکت پاسخ داد و گفت: حزب اتحاد ملت ایران اسلامی از حضور تعدادی از چهره‌های مطرح مشارکت تشکیل شده است. علت آن؛ برخورداری ظرفیت این نیروها بوده است اما خیلی مثل آقایان خاتمی ،میردامادی، رمضان‌زاده در این حزب حضور ندارند؛ چراکه معتقدند حزب‌شان هنوز وجود دارد و انحلالش را غیرقانونی می‌دانند. همان‌طور که آقای رمضان‌زاده به تازگی گفته‌اند دنبال روند قانونی حزب‌شان هستند. اگر فعالیت‌های‌شان دوباره از سر گرفته شود، کسانی که از اعضای قدیم این حزب بودند و امروز عضو حزب اتحاد ملت هستند آزادند تا انتخاب کنند در این حزب بمانند یا بروند.

وی در پایان اظهار کرد: ناطق نوری از شخصیت‌های بزرگ نظام است و برای ما بسیار قابل احترام هستند اما ایشان در نهایت یک اصولگرا هستند. ما با اصولگرایان معتدل تعامل می‌کنیم اما فکر نمی‌کنم که به ائتلاف برسیم . بزودی حزب اتحاد ملت برای تعامل با بزرگان نظام و استفاده از تجربیات آنان به حضور اشخاصی مثل ناطق نوری ، عارف و لاریجانی خواهد رسید.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی