بازدید 52721

پاسخ قابل تأمل یک مرجع تقلید به تلاش «برخی» برای حرام اعلام کردن کمپین مردمی

خبری که اخیرا در خصوص پاسخ آیت الله موسوی اردبیلی به استفتاء برخی برای تحریم کمپین مردمی شکل گرفته علیه مدیران ناکارآمد منتشر شد، نکته جالبی در دل خود دارد و آن اینکه برخی به دنبال فرو خواباندن جو مردمی علیه سوء مدیریت های گذشته و حال خود هستند، ولی آن را مقابله با جو عدم استفاده از تولید داخل می نامند.
کد خبر: ۵۳۲۲۴۶
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۲ 17 September 2015
خبری که اخیرا در خصوص پاسخ آیت الله موسوی اردبیلی به استفتاء برخی برای تحریم کمپین مردمی شکل گرفته علیه مدیران ناکارآمد منتشر شد، نکته جالبی در دل خود دارد و آن اینکه برخی به دنبال فرو خواباندن جو  مردمی علیه سوء مدیریت های گذشته و حال خود هستند، ولی آن را مقابله با جو عدم استفاده از تولید داخل می نامند.

به گزارش «تابناک»، روز گذشته، دفتر آیت الله موسوی اردبیلی پاسخ استفتاء برخی افراد برای کمپین  ناکارآمدی مدیران گذشته و حال صنعت خودرو را منتشر کردند؛ پاسخی که چندین نشانه اساسی و نکته قابل توجه در دل خود داشت. صرف نظر از پاسخ عالمانه ای که این مرجع تقلید گرانقدر به آنان داده است، اصل این استفتا، خود بیانگر نکاتی اساسی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

این استفتاء البته از سوی خودروسازان نبوده، بلکه در متن آن نوشته شده که این استفتاء از سوی جمعی از کارگران، تولیدکنندگان، اقتصاددانان، دانشگاهیان، متخصصان، بازاریان و اصناف کشور است؛ اما در حالی که سعی شده تا قشر های مختلفی از مردم گرفته تا اساتید دانشگاهی و کلیه اصناف در این بازی به کار گرفته شوند، کاملا مشخص است که متن پرسش و استفتا از جای خاصی هدایت شده است.

در این پرسش آمده:

همان گونه که مستحضرید صنعت و تولید ملی نقش مهمی در اشتغال و اقتصاد و همچنین تولید ناخالص ملی دارد، باتوجه به موفقیات اخیر دولت تدبیر و امید که با حمایت و عنایات مقام معظم رهبری (مذاکرات هسته ای و مذاکرات اقتصادی و صنعتی) حاصل شده است؛ جای بسی امیدواری برای ارتقا و بهبود صنعت و اقتصاد را نیز مهیا نموده است. در حال حاضر بیش از میلیون ها شغل در اقصی نقاط مختلف کشور در زنجیره تولید کالای ایرانی ایجاد شده که باعث افزایش و رشد در سلامت و کاهش فقر، فساد و فحشا و سایر آسیب های اجتماعی گردد. از آنجایی که همواره در سرلوحه تولیدکنندگان ما این امر قرار گرفته که مصرف کننده و مشتری ولی نعمت ما می باشند سعی شده در جهت افزایش و رضایتمندی مشتریان قدم برداشته شود. البته تحریم های ظالمانه دراین چندسال اخیر تا حدودی بر کاهش کیفیت تولیدات داخلی بی تاثیر نبوده،درحالی که یقینا با رهبری و رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب و مراجع عظام، همت مدیران، متخصصان و اتحاد ملت شریف به رتبه های بالاتر خواهیم رسید. اخیرا بعضی افراد سودجو با حرکات مشکوکی مدیریت شده با ایجاد کمپین های ضدتولیدی در فضاهای مجازی تلاش می کنند مانع از خرید و مصرف کالای ایرانی گردند تا از این طریق بتوانند خللی در پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی و سند چشم انداز ایجاد نمایند. حال استفتاء ما از آن مرجع عالیقدر و معزز این است که آیا جایز است با ایجاد این گونه کمپین ها مانع تولید و پیشرفت مملکت عزیز و خوشحالی بیگانگان شد؟

پاسخ قابل تامل یک مرجع تقلید به تلاش «برخی» برای حرام اعلام کردن کمپین مردمی

چند نکته در مورد یک استفتاء

اما پیش از آنکه به پاسخ قابل تأمل آیت الله عبدالکریم موسوی اردبیلی به این پرسش برسیم، ذکر چند نکته در مورد این استفتاء قابل توجه است. نخست اینکه این یکی از خطرناک ترین و بیرحمانه ترین حرکت ها طی ماه های اخیر برای مقابله با حرکت مردمی علیه ناکارآمدی مدیران صنعت خودروست؛ حتی خطرناک تر از خائن خواندن مردم از سوی وزیر صنعت.

برخی اکنون و در پشت پرده به دنبال گرفتن فتاوی مراجع تقلید برای تحریم و حرام کردن مقابله مردم با مدیران ناکارآمد در صنعت خودرو هستند و عملا ابایی هم ندارند که مراجع عظام تقلید را در راستای منافع خود مورد استفاده قرار دهند.

برخی در روزهای اخیر به دنبال گرفتن یک فتوا علیه حرکت مردمی و ناکارآمدی مدیران صنعت خودرو هستند تا به وسیله آن با داشتن حکمی محکم در دست خود به مقابله صد در صدی و تمام قوا با حرکت مردمی بپردازند و با تخطئه و محکوم کردن این حرکت به چنین حرکت های مردمی پایان دهند و به کسب سود و منفعت همیشگی خود بپردازند.

نکته دوم آنکه درخواست این استفتا در راستای پایان دادن به یک حرکت مردمی شکل گرفته علیه مدیران ناکارآمد صنعت خودرو در حالی صورت می گیرد که عملا خودروسازان تأکید دارند، این حرکت مردمی هیچ تأثیری بر شرایط آنها نداشته است. سؤال این است که اگر این حرکت مردمی بی تأثیر بوده، تلاش های پشت صحنه و خطرناک این عده برای متوقف کردن یک حرکت مردمی چه معنایی دارد و از سر چه دلایلی است؟

نگاهی به یک پاسخ کوبنده و عالمانه

اما بخش قابل تأمل این ماجرا، پاسخ مرجع تقلید گرانقدر آیت الله عبدالکریم موسوی اردبیلی به این پرسش و استفتاء است. ایشان در پاسخ آورده اند: حمایت از تولیدکننده داخلی، عقلا و شرعا امری لازم و ضروری است اما باید تولیدکنندگان توجه داشته باشند که این حمایت نمی تواند بدون قید و شرط و بدون در نظر گرفتن مصالح و حقوق مصرف کنندگان صورت پذیرد. همان گونه که تولیدکننده داخلی حق برخورداری از حمایت را دارد، مصرف کنندگان هم دارای حقوقی هستند که باید توسط تولیدکنندگان مراعات شود. اگر ایراداتی که مصرف کنندگان به تولیدات داخلی وارد می کنند و نسبت به تضییع حقوق خود معترض هستند، ایرادات صحیحی نیست، تولیدکنندگان و مسئولین باید با دلیل و برهان مردم را قانع کنند و اگر اشکالات مردم وارد می باشد، باید ضمن عذرخواهی از مردم در صدد رفع مشکل برآیند و رضایت آنان جلب شود. مردم ایران در مقاطع مختلف ثابت کرده اند، چنانچه با آنان رفتار صحیح و کریمانه صورت بگیرد، آنان نیز با کرامت و بزرگواری مشکلات را تحمل می کنند، ولی برخورد همراه با تحمیل و پاسخگو نبودن و مردم را نامحرم فرض کردن، هیچ گاه پاسخ مناسبی از سوی مردم دریافت نکرده است. البته مردم عزیز نیز باید هشیاری خود را حفظ کرده و در دام کسانی که نیت خیرخواهانه نداشته و صرفا به جهت مطامع گروهی، سیاسی و جناحی و یا خدای نکرده به قصد ضربه زدن به استقلال کشور و تحت فشار قرار دادن دولت محترم در شرایط سخت اقتصادی، تحرکاتی انجام می دهند، نیفتند و با متانت و آرامش حقوق خود را مطالبه نمایند. از خداوند منان توفیق روزافزون برای مسئولین محترم جهت خدمت رسانی هر چه بهتر به مردم را خواستارم.

تأکیدات فراوان بنیانگذار فقید انقلاب اسلامی ایران نیز بر حقوق مردم بر مسئولان و دولتمردان بار دیگر در پاسخ آیت الله موسوی اردبیلی تجلی یافت تا نشان از آن باشد که راه عدالت و رعایت حقوق ملت آن چیزی است که بزرگان دین و مذهب به آن پایبند بوده و از آن تخطی نمی کنند.

از زمان سلطنت قاجار که مرجعیت شیعه راه تکوین نقش اجتماعی و سیاسی خود را پی گرفت، از زمان فتوای حاج میرزا مسیح در نجات زنان مسلمان از دست مشرکان و ماجرای گریبایدف، حرکت آیت الله مجاهد در مقابله با روس ها که خود تفنگ به دوش گرفت و در صف مقدم جنگ ایستاد، تا اتحاد علما و بازار و قیام تنباکو و حمایت علما از نهضت مشروطه گرفته تا نقش آفرینی علمای بزرگ در حرکت های ملی نظیر جنبش ملی شدن نفت و انقلاب اسلامی، همه نشان از آن دارد که در تمامی تاریخ، مرجعیت شیعه یک جا ایستاده و آن جایگاه عدالت و در کنار مردم و ملت شیعه است.

این پاسخ از سوی آیت الله موسوی اردبیلی بار دیگر جایگاه واقعی مرجعیت شیعه را در کنار بازوی توانمند عدالت و خوسته های بر حق مردمی نشان داد اما واجد یک نکته اساسی دیگر نیز هست.

هشدار بجا و هوشمندانه آیت الله موسوی اردبیلی

ایشان در بخشی از پاسخ خود صراحتا عنوان کرده اند که مردم باید هشیاری خود را حفظ کنند تا در دام کسانی که نیت خیرخواهانه نداشته و صرفا به جهت مطامع گروهی، سیاسی و جناحی و یا خدای نکرده به قصد ضربه زدن به استقلال کشور و تحت فشار قرار دادن دولت محترم در شرایط سخت اقتصادی، تحرکاتی انجام می دهند، نیفتند و با متانت و آرامش حقوق خود را مطالبه نمایند.

این هشداری جدی است به همه مردم و طرفداران کمپین مردمی علیه ناکارآمدی مدیران صنعت خودرو، که از سوء استفاده جناح ها و گروه ها در راستای منافع خود جلوگیری کنند. هیچ کس در این کمپین نباید به دنبال زمین زدن صنعت خودروی کشور به عنوان یک صنعت مادر باشد و تمامی خواسته ها در این حرکت باید معطوف به ترقی و بهبود این صنعت و توجه به خواسته های بر حق مردم باشد.

هر گونه حرکت در راستای ضربه زدن به تولید ملی و از کار انداختن چرخ های صنعت می تواند منجر به سوءاستفاده گروه هایی از جمله وارد کنندگان محصولات خارجی به کشور باشد که هر چند در جای خود و برای ایجاد رقابت لازم است، اما یک چنین حرکت هایی نباید منجر به از دست رفتن هشیاری ملی باشد.

قطعا حفظ هشیاری در چنین حرکت هایی نکته ای اساسی برای تداوم و اثر گذاری آنها به دور از هر گونه انحراف و اتهام است و اگر امروز صنعت خودرو با این حرکت دچار مشکل شده است، هدف از این حرکت نباید فلج کردن و نابودی آن باشد، بلکه باید مسیر ترقی و بهبود این صنعت، کنار رفتن مسئولان بی لیاقت در هر رده از این صنعت و جایگزینی آنها با مدیران کارکشته، با تجربه و دانشمند، ایجاد رقابت در صنعت برای ترقی هر چه بیشتر و در نهایت تولید افتخار آمیز ملی باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۷۹
انتشار یافته: ۳۰
آیت الله موسوی اردبیلی در دل مردم جا دارند
خدا حفظشون کنه
پاسخ ها
صابر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
سلام
متن سوال یه جوریه که آدم رو مجبور کنه جوابی رو که ازت می خوان بدی!!!
خدا آیت الله موسوی اردبیلی رو حفظشون کنه.
به خصوص با تاکید به موقع ایشان در مورد حفظ هوشیاری مردم.
یاد دوران تحریم تنباکو افتادم.
کارخانه پژو زمان تحریم ظلم های زیادی به ما کرد. با مدیریت خوب می تونستیم و الان هم میتونیم یک خودروی ملی در شان ملت ایران داشته باشیم.
با سلام خدمت نویسنده محترم و تشکر از تابناک عزیز برای همراهیش با مرد و احسنت به درک خوب ایت الله اردبیلی که فریب خودروسازان را نخوردند و عالمانه نظر دادند.
دمت گرم تابناک
همین که با مردمی کافیه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
یعنی ما اینقدر بدبختیم که حمایت تابناک برامون کفایت میکنه؟
حالا باید از ترس سوختن در آتش دوزخ 405 و پراید بخریم و در آتش اینها در جاده های دنیوی بسوزیم تا سهامداران سازندگانشان نگران نشوند؟ ما از استفاده ابزاری از دین شنیده بودیم ولی این دیگر بعد دیگری دارد!
با سلام خدا ایشان را حفظ کند . ایشان فاضل و عالم و متعهد به انقلاب و نظام هستند
ایکاش استفتا درمورد ربای بانک ها هم گرفته بشه
من که نهایت سپاسگذاری را از ایشان دارم. اصل قضیه این است که از تولید داخلی باید حمایت شود ولی از سوء مدیریت و عدم پاسخگویی نباید دفاع بی منطق شود . حرف ایشان هم این است. متشکرم
در خودروهای داخلی نه در یکی و دوسال اخیر تحریم بلکه در تولید سالهای بعد از انقلاب هرساله از کیفیت آنها کاسته می شد. تنها چیزی که هرساله رشد بسیار زیادی در این خودروسازها داشت پاداشت های هیات مدیره آنها بود که به چند صد میلیون تومان رسیده بود
اتفاقا باب شد در هر جاي كه دولت نميتواند بلا فاصله مردم وارد ميشوند و كمپين تشكيل ميدهند و نميخرند يا نمي فوشند حال ايران خودرو باشد يا سايپا بسيار كار خوبيست
سلام. پاسخ هوشمندانه ای بود.
اصولا جنگیدن با مردم از راههای مختلف برای صنعت خودروسازی ما خیلی راحتتر از کیفیت و تنوع بخشی به محصولات است
اگه قراره تمام قطعات رو از چين وارد كنند و تابوت آهني مونتاژ كنند بهتر نيست كه مدير هم از چين وارد كنيم و اين آقايان برن منزل.
سلام عرض می کنم خدمت آیت ا...اردبیلی و خوشحالم که شما با درد و رنج مردم و قشر پایین جامعه آگاهی داریدو هم درد هستید.خدا عمرتان دهد
مردم هر خواسته ای بجز این ندارند، خودروی با کیفیت و قیمت مناسب
وای بر شما که دم از دین و دیانت میزنید ، اما با حربه دین میخواهید صداها را خاموش و مال مردم را بچاول کنید و دهشتناک تر انکه دارید از تنگنایی که مردم در آن قرار گرفته اند( ناچاری اکثریت مردم برای استفاده از محصولات شما به دلیل نداشتن پول برای خرید خودرو خارجی گران قیمت) با ارئه محصولات بی کیفیت، با جانشان هم بازی میکنید.
دعا برای گمراهان همواره درخواست هدایت از خداوند منان بوده، اما این دعا برای شما خودروسازانی که میخواهید راه باطلتان را با تدلیس درست و صحیح جلوه دهید، به نظر اینجانب بسی بی تاثیر است.
باشد که به سزای عملتان برسید.
تابناك عزيز يه كمپيني هم تشكيل بده واسه بركناري اقاي نعمت بخش كه تاكنون خيلي به مردم توهين كرده و خود را تافته جدابافته مي داند.
مسلما مردم خواهان نابودی صنعت خودرو نیستند
اما انتظار حداقل همه مردم کاهش 25 تا 30درصدی
قیمت خودرو و همزمان افزایش کیفیت آن است
که خواسته زیادی هم نیست.
مدیر عامل ایران خودرو نیز همانند مدیر عامل سایپا باید عذر خواهی کند

همچنین مسئول مغرور مگان سوار!!!! در حوزه خودرو سازی که چندی پیش دم از افزایش قیمت زده بود
من هم از تابناک تشکر میکنم که پیگیر حق مردم است
امیداورم ادامه داشته باشه و منشاء اثر هم بشود
آدم باورش نمیشه در قرن بیست ویکم زندگی میکنیم و گاهی فکر میکنیم قرن سوم و چهارم هستیم .
سایت محترم تابناک
پایین بودن کیفیت خودروهای تولید داخل برخواسته از عوامل چندیست که من بعنوان یک سیبرنتیست تحقیق مفصلی پیرامون آن داشته ام و میتوان در یک کلام سودجویی بعض از تازه بدوران رسیده هارا عامل اصلی آن دانست . در این صنعت مبحثی بنام مدول سازی وجود دارد که انحصار آن در دست همان سود جویان است . بدین ترتیب که اینان همه هنرشان داشتن ارتباطاط آنچنانی با مدیران کاخانه است . توجه کنید : مثلا برف پاک کن یک مدول است که موتور آنرا یک نفر و اهرمهای آنرا یک نفر و بدنه آنرا کسی دیگر میسازد اما هیچکدام طرف قرار داد و طرف حساب با خودرو ساز نیستند بلکه شخصی که دارای رابطه است و مثلا پسر خاله رئیس است طرف حساب با خودرو ساز است . حال همه هنر این آقای پسر خاله گرفتن قطعات از قطعه ساز با قیمت کم و فروختن آن به کارخانه با قیمت زیاد و بردن سود کلان است درحالیکه به هیچکدام از قطعه سازان حتی قیمت عادلانه را هم پرداخت نمیکند و ضایعات قطعات هم بعهده قطعه ساز است . حال طبیعی است قطعه ساز هم انگیزه برای تولید مرغوب ندارد و روز بروز از مرغوبیت قطعه خواهد کاست بعبارت دیگر خودر و گران تولید میشود اما سود آن به جیب مدولسازان که کم هم نیستند خواهد رفت . این مهمترین دلیل پائین بودن کیفیت و گران بودن قیمت خودرو است و عوامل دیگر در درجه بعد اهمیت قرار دارند .
تابناک محترم اگر تمایل داشتید من میتوانم مشروح دلایل پایین بودن کیفیت خودروهای ایرانی را خدمتتان عرض کنم و راهکار اصلاح آنرا نیز ارائه نمایم .موفق باشید .
پاسخ ها
کاوه
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
حرف حق رو زدی حمید جان
خودروساز قطعات خودرو رو اونقدر گرون از عزیزان مدول ساز میخره که دیگه سود چندانی نمیکنه و با این همه بریز و بپاش اطراف و قسط بانکی ضرر میکنه.
یعنی ایران خودرو ضرر میکنه اما دلالان نور چشمی ایران خودرو خیلی خوب سود میکنن. وقتی یک شرکت دولتی باشه و حق و حقوق سهامدار و مشتری مهم نباشه، تبدیل میشه به یه منبع درآمد خوب برای افراد سودجوی دارای رابطه
همیشه همین طوری با یک بیانیه استفتاء می کنند؟!
براحتی میشه ثابت کرد در این کارخونه ها بسته بشه با این کیفیت تولید همه جوره به نفع مردمه این همه بیکار این عده هم کنا بقیه برای اقایون واقعن این قضیه مهمه
لطفا منتشر كنيد. ايران قطعه سازان خوبي دارد كه قطعات باكيفيت مي سازند. سوال اينجا ست چرا شركتهاي خودروساز از قطعات معيوب و بي كيفيت ايراني و چيني استفاده مي كنند.به احتمال زياد سود و منفعت افرادي در ميان است. اين فساد بايد از بين برود. من كالا ي با كيفيت ايراني را با عشق مي خرم.
من كالاي با كيفيت ايراني را با عشق و با افتخار مي خرم.
"از آنجایی که همواره در سرلوحه تولیدکنندگان ما این امر قرار گرفته که مصرف کننده و مشتری ولی نعمت ما می باشند سعی شده در جهت افزایش و رضایتمندی مشتریان قدم برداشته شود."
این جمله نشان میدهد که خودروسازان این متن را نوشته اند. مخصوصا این قسمت:
"مشتری ولی نعمت ما می باشند"
درود بر این عالم فرزانه....
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل