بازدید 44381

اگر آبلیموی تقلبی، آبِ لیمو نیست پس چیست؟

مدت هاست که دیگر از شنیدن اخبار آلودگی مواد غذایی یا تقلبی و غیراستاندارد بودن آن تعجب نمی کنیم و این فاجعه بزرگ، برایمان امری طبیعی شده است.
کد خبر: ۵۳۶۱۷۲
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۸ 03 October 2015
مدت هاست که دیگر از شنیدن اخبار آلودگی مواد غذایی یا تقلبی و غیراستاندارد بودن آن تعجب نمی کنیم و این فاجعه بزرگ، برایمان امری طبیعی شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، وجود پالم در ماست و شیر برای چربتر و جذاب تر به نظر رسیدن ان ها، وجود مواد نگهدارنده غیر مجاز در شیر های پاکتی برای ماندگاری بیشتر، وجود خمیر مرغ در سوسیس و کالباس، آب معدنی ایی که مهر استاندارد دارد ولی آلوده است و بسیاری از این موارد که همگی باعث از بین رفتن اعتماد عمومی به صنعت تغذیه میشود، اخباری هستند که هر از گاهی به گوش می رسند و مدتی بر سر زبان ها می افتند و دست آخر کسی نمی فهمد آیا مشکلشان حل شد یا فقط مشمول مرور زمان شد.

آبلیموهای شگفتی ساز؛ 99 ‌درصد آبلیموهای موجود در بازار کشور تقلبی است!

بهمن ماه سال گذشته بود که آبلیمو هم خبر ساز شد و اخبار تقلبی بودن آن کام مردم را ترش کرد. البته ابلیمو جزو شگفتی سازهای دنیای تغذیه شد و عنوان یکی از بزرگترین تقلبات بازار مواد غذایی ایران را به خود اختصاص داد. بنا به ادعای «محمد میررضوی» دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران و عضو کانون انجمن‌های صنفی مواد غذایی ٩٩‌درصد آبلیموهای موجود در بازار کشور تقلبی هستند و متقلبان از این بازار سود هنگفتی به جیب می‌زنند.

او در گفت‌وگویی اعلام کرده که برای تشخیص این سود کلان کافی است که بدانید تنها با ٤ لیتر اسید سولفور و گوگرد، می‌توان بدون استفاده از لیمو ١٠ تن آبلیموی تقلبی تهیه کرد.

از نکات بسیار جالب این آبلیمو های صنعتی این است که در تهیه این نوع آبلیمو اصلا از لیمو استفاده نمیشود و یا در صورت استفاده به طرز چشمگیری رقیق می شوند. در همین خصوص «مهدي پورهاشم» مديركل سابق استاندارد و تحقيقات صنعتي تهران گفته است که آبلیموهای تقلبی دودسته هستند. یک دسته آبلیمویی که بدون استفاده از میوه لیمو تولید می‌شود که محتوای آن اسید سولفور و گوگرد است و دسته دوم آبلیموی بسیار رقیق طبیعی با مقادیر بالای ترکیبات شیمیایی است.

وی ادامه می‌دهد: میزان مجاز استفاده از متابی سولفيت سديم که یک ماده شیمیایی است در حد ٢٥٠ پي‌پي‌ام است، زيرا اين ماده مانع از تغيير رنگ و فساد ميكروبي آبليمو مي‌شود. اين در حالي است كه نتايج آزمايش آبلیموهای موجود در بازار نشان می‌دهد که در برخي از آنها تا ٥ برابر يعني نزديك ١٢٥٠ واحد متابی سولفيت موجود است.

چیزی را که میخوردیم حتی برای خاک هم مضر است!

گذشته از سوال اینکه چرا نباید نظارت کافی و مستمر روی خط تولید شرکت های صنعتی تولید مواد غذایی نباشد و اصولا چرا باید پروسه ی دادرسی رسیدگی به پرونده ی یک شرکت متخلف ماه ها طول بکشد، لازم است به این نکته توجه شود، چگونه ممکن است شرکتی هایی با چندین عنوان تجاری، آرم استاندارد و حتی سوابق فعالیت طولانی به خود اجازه دهند تا چنین محصولاتی تولید کنند که نه تنها سودی برای مصرف کننده آن ندارد، بلکه لطمات جبران ناپذیری بر پیکره سلامت جامعه میزند را تولید و به مصرف عموم برساند.

در همین خصوص «مرتضی خدایی» رئیس شعبه ویژه رسیدگی به جرائم و تخلفات پزشکی و بهداشتی سازمان تعزیرات حکومتی تهران اظهارات تکان دهنده ای دارد. او دراین‌باره می گوید: در برخی موارد متقلبان اقدام به عرضه آبلیمو با آرم استاندارد کرده بودند.

آبلیموهایی که به هیچ عنوان قابلیت مصرف انسانی ندارد و حتی برای معدوم کردن آن با مشکل مواجهیم. زیرا این آبلیموها آثار مخرب زیست محیطی داشته و حتی برای خاک مخرب است و به همین دلیل سازمان حفاظت محیط‌زیست برای معدوم کردن آن محدودیت‌های قانونی اعمال کرده است اما این محصولات که خاک تحمل آن را ندارد به راحتی تولید و به مصرف انسانی می‌رسد.
 

آبلیموی تقلبی را با مواد شیمیایی مانند اسیدسیتریک، رنگ و مواد دیگری تولید می کنند و با طعمی شبیه آبلیموی طبیعی در اختیار مردم قرار می دهند، در حالیکه مردم انتظار دارند، آبلیموی طبیعی مصرف کنند و این یک نوع تقلب و کلاهبرداری است.
 
چه کسی مسئول امنیت غذایی مردم است؟

شاید بسیاری از مردم با مشاهده پروانه بهداشتی سازمان غذا و دارو و نشان ملی استاندارد ایران بر روی لیبل آبلیموهای موجود در بازار خود را برای خرید محصول قانع می کنند اما باید در نظر داشت که متاسفانه این علائم نمی تواند کمک چندانی به تشخیص طبیعی بودن آبلیمو کند زیرا کارشناسان بر این باورند استاندارد آبلیمو دارای نقاط ضعف متعددی است به گونه ای که با معیارهای موجود نمی توان آبلیموی تقلبی را تشخیص داد در نتیجه استاندارد موجود برای آبلیمو قابلیت اجرایی نداشته و نیازمند بازنگری یا حتی تجدید نظر است.

حال این سوال مطرح است چه سازمانی می تواند به مردم اطمینان دهد که می توانند آبلیموی طبیعی را در بازار تهیه نمایند؟ آیا سازمان غذا و دارو سازمان ملی استاندارد قادرند با اینگونه تقلب های رایج مقابله کنند یا اینکه کماکان باید به نظاره نشست تا سودجویان سلامتی جامعه را دستمایه آمال خود قرار دهند؟!
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۱۶
انتشار یافته: ۶۰
چه کسی مسئول یعنی چی این چه سئوالی که میپرسی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
با توجه به قیمت لیمو ترش و قیمت این آبلیموهای قلابی و یک حساب سرانگشتی دیگه از آفتاب درخشان چله تابستان روشنتر و واضح تر است که چه به خرد خلق الله داده می‌شود. نکته مهم در عدم پیگیری بهداشتی و برخورد قانونی با چنین مفسدانی است که به این راحتی با جان و سلامتی مردم بازی می‌کنند.
دلسوز
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
چرا سوال . خوب راست میگه اگه مسئولی وجود داشت که سوداگران اینجوری سوء استفاده نمیکردند.
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
این تولید کنندگان باید به جرم اقدام به قتل عمد محاکمه بشند
مهدی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
کنار سایر مفسدان این ها را نیز اعدام کنید که با جان مردم بازی میکنند،حداقل برای خرید سایپا با آگاهی از عدم امنیت خریداریش می کنیم، مواد غذایی را به بهانه سالم بودن می فروشند و در بلند مدت جان میگیرد و هزینه های اضافی را بر دوش خانواده ها و حکومت میگذارد
هنر تقلب نزد ایرانیان است و بس.هر چه خدا به سرمان بیاره حقمون است،همه متقلب شده ایم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
نه آقا تو تمام دنیا این بخش تقلب هست. منتها نظارت و برخورد قانون بشدت مهارش میکنه. بدون شک مقصر اصلی نهاد قضاییه . اگر حکم اعدام بگذارند اجرا هم بشه کسی دیگه با سلامت مردم بازی نمیکنه. اینکار از قاچاق و فعالیت مستهجن هم بدتره . منتها منتها مشکل اینه 99% اینا آدم عادی نیستن.
آب کاهه ... معمولا توکارخونه های آبلیو لیمو رو توی کاه میخوابونن
چگونه است که نام کارخانه آبمعدنی دماوند سریع رسانه ای می شود ولی نام متقلبان لبنیاتی و آبلیمو و .... اعلام نمی شود.
این سیاست یک بام و دو هوا چگونه توجیه می شود؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
دوست من دقت کن 99% . اون 1% برای اون بخشه که تذکری ، تلفنی شد بگن بله فلان برند جزء اون 1% هست.
از موسسه استاندارد و وزارت بهداشت که نا امید شدیم لااقل قوه قضاییه اقدامی کند !
خب دشمنا راحت دارن به ارزوشون میرسن و نسل کشی ایرانیها به دست خودشون و از راههای خوشمزه و با طمع های مختلف صورت می گیره... نازایی سرطان سکته افسردگی ...
عرضه ندارید از بازار جمعشان کنید ؟
و اما باغ كه هر دم ازش بري ميرسد.
لطفا 1% آبلیمو سالم برندشان را اعلام بفرمایید تا تهیه کنیم
پروانه بهداشتی سازمان غذا و دارو و نشان ملی استاندارد ایران
این همه سازمان و نشان برا چیه پس؟!
بهتر نیست دو نفر را اعدام کنید
مطمعنا هر جای دیگه بود اینکار را می کردند
اقای نماینده محترم باغیرت دلواپس درد این مردم دست دادن ظریف با اوباما نیست درد این مردم انرژی هسته ای نیست در داین مردم شمایید که با افرادی که اونها رو از طبیعی ترین حقشون یعنی سلامتیه لا اقل برای سلامتی خونواده خودتون هم شده جلوی این خلاف کاریها روبگیرید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
خدا پدرتو بیامرزه . کجان اون سینه چاکان دلواپس
باید دادستان تهران به عنوان مدعی العموم از سازمان استاندارد شکایت کند.
روغن آفتاب گردان هم همینه شما فکر کردین ۱.۵ لیتر روغن آفتابگردان پولش میشه ۴ تومن؟ حد اقل ۴۰ تومن میشه معلوم نیست اون چیه ما میخریم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
ترکیبی از روغن پالم درجه 3 و پرکننده شیمیایی که گرید خوراکی نداره .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
اونا اصلا گیاهی نیست. از مشتقات نفته. یه چیزی هم خانواده روغن موتور
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
روغن پالم
آقا نذری هم نخورید
چون کلی از این چیزها باید در نذری ها استفاده شود که هزینه را هم کلی بالا خواهد برد و همچنین سختی کار را
حساب کنید فقط برای یک دیگ خورشت قیمه
چقدر آب لیمو می خواهد
یا برای یک دیگ خورشت قرمه سبزی
خدایا خودت رحم کن کجا ما زندگی می کنیم
سلام ایا به همین دلایل نیست که امار بیماریهای و سرطان دستگاه گوارش در کشور در رتبه اول است ؟
حالا همه اینها به کنار، اون مالیات بر ارزش افزوده هست که می گیرند اون منو کشته
مگر فقط آبلیمو تقلبی هست
روغن پالم، جوش شیرین، رنگ های سنتزی، فلزات سنگین، سموم قارچ کش و آفت کش ها، هورمون ها و.....
بي توجهي به امنيت غذايي و سلامتي مردم كه منجر به افزايش بيماري ها و مرگ و مير در جامعه مي شود با سياستهاي نظام مبني بر افزايش جمعيت تناقض دارد و آمار مرگ و مير ناشي از بيماري هاي گوارشي و وابسته به آن بسيار نگران كننده است لذا انتظار مي رود مسئولين وزارت بهداشت و قوه قضائيه با كسانيكه سلامتي مردم را دستمايه كسب درآمد نامشروع خود قرار مي دهند ، برخورد بسيار جدي تري داشته باشند .
اقدامات اين زر اندوزان منجر به مرگ و مير و بيماري هموطنان مي گردد كه مصداق قتل عمد و فساد في الارض است . چرا قوه قضائيه و وزارت بهداشت با اينگونه افراد مدارا مي كند ؟ حتي غالباً از افشاي نام متخلفين هم طفره مي روند .
به عنوان پیشنهادی برای جریمه کارخونه دار و مطلعان ابلیموهای تقلبی، خودشون و خانوادشون رو به مدت یک ماه از صبج تا شب مجبور کنن ابلیموی تولیدی خودشون رو بخورن...بعد هم آزادشون کنن...مطمينأن اصلاح میشن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
درکشورهای دیگه مسمومیت غذایی در سطح عمومی جزء جرائم تروریستی محسوب میشه و حکم اشد مجازات بدون بخشودگی داره .
سلامتي مردم مهم نيست
واقعا اعتقاد به خدا و دین مرده، انسانیت مرده، یه تعدادی جانور افتادن به جان مردم.
خودمون داریم خودمونو میکشیم. اونوقت هی میگن مرگ بر آمریکا بر اسراییل!!
واقعا علامت استاندارد اعتبار خود را از دست داده است به نظر من شده مانند جمجمه و استخوانهای پرچم دزدان دریایی
چه کسی مسئول امنیت غذایی مردم است؟هیچکس...چرا چون جون مردم مهم نیس...مرگ دست خداست...
آبلیموی مصنوعی آب کاه +سولفوریک اسید+رنگ و طعم دهنده میباشد
اب لیمو تقلبی جوهر لیمو است
یکی باید بره سراغ این سازمان استاندارد ناقلا!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
استاندارد هم خریدنیه می گی نه امتحان کنین
به نظر من هر محصولی که علامت استاندارد داشت باید دور ریخت استاندارد در ایران پولیه عزیز پولی
اگر بخوان اینجور مسائل رو از ریشه بخشکونن باید یقه نهادهای نظارتی رو بگیرن. باید رئیس نهاد نظارتی مرتبط رو بگیرن و اعمال قانون کنن و از کار تعلیق کنن و به همه مردم تو رسانه ملی نشونش بدن و بگن ایشون بدلیل کم کاریش یا عوامل دیگه!!! سالها به ابدان ملت مسلمون زیان وارد میکردد.
اونوقت ببینم کسی از نهادهای نظارتی رشوه میگیره کم کاری میکنه و ....
دریغا از این همه حرف مفت.نمک گندیده....
تبريك به وزير بهداشت دوربين دوست!!!!!!
2نفر از متقلبین را اعدام کنید بقیه خود به خو د درست میشن
اب کاه!!!!/
تنها چیزی که تاحالا ناخالصی نداشته وتوش تقلب نکردن مرگ موشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
ای بابا خبر نداری موشهای تهران رو ندیدی رو اومدن بدن شده همه عضله کمر شصت به شصت هر کدوم 6 زنه بچه کامیون کامیون. مرگ موشهای چینی بود پیمانکار زحمت تهیه اش رو کشیده بود. پول اصل رو گرفته بود.
من که موندم بخدا . چند تن انگور را باید برای تهیه روغن هسته انگور به مقدار یک شیشه یک لیتری استفاده کنند. تازه قیمت با ده دست چرخیدن به من مشتری برسد 30 هزار تومن.یعنی انگور کیلو صد ریال هم نمیشود. همینطور روغن ذرت یا روغن کنجد یا ...
چی میخوریم خدا میدونه . آزمایشگاه ها هم اگه آزمایش کنن چون با مقداری تلورانس هستن صفر نشون میدن .
آقا همون کلمه اسانس بهترین توصیف مواد غذایی است
باید عاملین انها اعدام ونظارت بسیار دقیق روی کلیه تولیدات کشور اعم از مواد غذائی وغیره چون محال است انسانی که این چنین سودهای خورده دست بردارد چنین انسانی همچون یک نفر فاسد ومعتاد است که محال است از کار خوددست بردارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
تولید کننده ابلیموی قلابی اعدام شود. تولید کننده کالباسو سوسیس فاسد اعدام شود. تولیدکننده خودروی بی کیفیت اعدام شود. و بقیه تولید کنندگان مواد غذایی بی کیفیت.
گرحکم شود که مست گیرند . در شهر هرآنکه هست گیرند.
باز این تابناک پنجره ای باز کرد برای بیان آزاد نظرات به شیوه ای دموکراتیک در باره موضوعی بیخود!که هیچ هزینه ای هم برای کسی ندارد و هیچ دردی را نیز دوا نمی کند.
کمپین نخریدن ابلیموی صنعتی راه اندازی شود
جالبه عرض كنم
بنده دو هفته قبل به ميدان تره بار بزرگ تهران رفته و با خريد ليموي تازه و ابگيري در همان محل و طي پروسه صاف كردن ان در منزل
نهايتا
فارغ از هزينه وقت
شستشو
ابگيري
صاف كردن
بطري
..........
قيمت هر ليتر ابليموي تازه برايم حدود 10 هزار تومان تمام شد

حالا چطور ممكن است برند هاي معروف انرا به قيمت تنها 3 الي 5 هزار تومان بفروشند
نياز به بررسي ندارد
كاملا واضح از تماما تقلبي ست
چطور است که در این مواقع صدای کسی در نمی آید کجایند نماينده هاي مجلس...................
آق ما آبلیموی تازه و طبیعی میخوایم ........... چه کسی باید رو ببینیم ؟
ما آب ليمو رو خودمون ميگيريم بسيار هم به صرفه هست
ماکه زورمون به این داخلیها نمیرسه چطورادعا داریم که به اسراییل وعربستان حمله کنیم
احتمالا مسئولین و کارشناسان ناظر با دریافت هدیه از جرم این نامرد های خائن میگذرند به امید اینکه دیگر تکرار نشود ولی شدنی نیست
تنها ماده خوراکی که توی ایران داخلش همون چیزی هست که روی بسته بندی اش نوشته نوشابه است، همش اسید و مواد مضر است.
که البته اگه تقلبیش رو درست کنن فکر کنم برای بدن مفیدتر باشه
کاملاٌ واضحه که تقلبیه ترکیبی از از اسید سیتریک درست میشه اگه مرک بود باز جهنم از جنس معروف به پاکی (پاکستانی) استفاده میشه چون مرک خیلی گرونه و آب کاه رو هم که یکی از دوستان گفت خاک بر سر این تولید بشه که به همنوع رحم نمیکنه
1
1
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل