استیصال سعودی از زمزمه های انقلاب عربستان

کد خبر: ۵۳۶۵۲۶
|
۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۷ 04 October 2015
|
2571 بازدید
رژیم‌سعودی در سایه جنجال فاجعه منا سرکوب و برخوردهای خشن خود را با معترضان عربستان را تشدید کرده است،رویکرد اخیر ریاض نشان می دهد که آنها به شدت از وقوع انقلاب قریب‌الوقوع به شدت واهمه دارند.

خبرگزاری خانه ملت ، گروه بین الملل: رژیم سعودی حاکم بر عربستان را می توان یک حکومت شبه دیکتاتوری که هیچ‌گونه نظام و قانونی ندارد قلمداد کرد. ریاض که برای سالیان سال خود را به عنوان پدرخوانده دیکتاتورهای عرب در خاورمیانه به جامعه جهانی تحمیل کرده بود در جریان وزش بهارعربی با طعم بیداری اسلامی اقتدار خود را از دست داد.

سقوط «حسنی مبارک» بزرگ‌ترین فاجعه‌ برای ریاض بود که در کنار انقلاب تونس ، لیبی و یمن به وقوع پیوست. سعودی‌ها که شاهد پایین کشیده شدن فرعون از اهرام بودند با اخوان‌المسلمین وارد تعامل شدند و اخوانی ها به عنوان پیاده‌نظام عربستان در تشکیل لشگرتکفیری‌های جنگجوی داعش ، همانند تشکیل القاعده به ایفای نقش پرداختند. «محمدمرسی» در نهایت مزد خود را با کودتای «ژنرال السیسی» و در سایه نارضایتی جامعه مصر از دیکتاتوری اخوان دریافت کرد. ریاض که تلاش می کرد قاهره را همچنان در مشت خود نگه دارد با ارتش مصر وارد تعامل شد اما سعودی ها آنچه که می خواستند دریافت نکردند تا اخوانی‌ها باردیگر رفقای صمیمی شاهزاده‌های تکفیری شوند.

یمن به دلیل مرز مشترک با عربستان برای ریاض به عنوان یک خطر کشنده محسوب می شود، بنابراین سعودی‌ها صنعا و دیگر مناطق این کشور را به خاک و خون کشیده‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری خانه ملت به نقل از آسیا تایمز ، عربستان سعودی در حالی در مناقشه خارجی یمن درگیر است که از جنبش های استقلال خواه نوپای داخل نظیر«احرار النجران» در منطقه نجران جنوبی به شدت نگران است. این جنبش همراه با جنبش انصارالله که در استان قطیف به تدریج از نفوذ بیشتری برخوردار می شود، چالش امنیتی جدی برای آل‌سعود به شمار می رود.

نیروهای سعودی پیش از این در استان« قطیف» برای سرکوب نارضایی ها به زور متوسل شده اند.این سرکوب تاثیر خود را از قبل نشان داده است. احرار النجران در ماه ژوئن یک بالگرد ارتش سعودی را با کمک نیروهای محلی قبیله ای هدف قرار داد و سرنگون کرد. احرار النجران بعدا اعلام کرد این بالگرد سعودی در حین ماموریت گشت زنی بود.

اوایل همان ماه، احرار النجران اعلام کرد کنترل یک پایگاه نظامی را در جنوب عربستان سعودی به دست گرفته است. این جنبش اعلام کرد این پایگاه نظامی سعودی، در منطقه المشعلیه در جنوب نجران واقع است. گزارش هایی نیز وجود داشت از اینکه این جنبش اعتراضی با نیروهای ارتش سعودی در منطقه خاباش واقع در 10 کیلومتری مرکز نجران درگیر شدند.

جنبش انصارالله تهدید داخلی دیگری است که آل سعود با آن مواجه است. در ماه های اخیر، درگیری های متعددی میان نیروهای سعودی و نیروهای مردمی سراسر استان قطیف در شرق عربستان سعودی وجود داشته است، که خشن ترین آنها در شهر عوامیه رخ داد.

گفته می‌شود، این درگیری ها به دنبال اعتراض مردم به رویکرد غیرانسانی عربستان علیه یمن بروز کرد و چند ساعت طول کشید. طی این درگیری ها، شمار زیادی مجروح و تعداد زیادی نیز بازداشت شدند.به گفته یک فعال محلی ساکن منطقه عوامیه «از ساعت 4 تا 9 بعد از ظهر، صدای شلیک گلوله متوقف نمی شد... نیروهای امنیتی بی هدف به سمت خانه های مردم شلیک می کردند و همه مسیرهای ورود و خروج از عوامیه -به جز یکی- را بستند... اوضاع مانند جنگ بود و همه ما در محاصره بودیم.»

براساس خبرهای ضد و نقیض هفته گذشته ، دستکم 22 نفر از جمله سه نفر از اعضای خانواده زهیرالسعید – معترضی که در سال 2012 به دست نیروهای امنیتی کشته شد- بازداشت شدند‌(زهیر السعید در اعتراضاتی که در حمایت از اصلاحات دموکراتیک و پایان تبعیض در عربستان علیه جمعیت شیعه این کشور برگزار شده بود، کشته شد.)

این حادثه، تنها نمونه سرکوب خشونت آمیز اعتراضات داخلی در عربستان سعودی نیست. آل سعود تنها یک روش برای برخورد با «بحران» می شناسد، و آن استفاده از نیروی نظامی و اعدام به سبک داعش است. بر این اساس بازداشت هایی نیز در ماه آوریل صورت گرفت.

در ژوئیه 2015 موج جدید اعتراضاتی بروز کرد که بازداشت هایی حتی بیشتر از گذشته را به همراه داشت. این بار راهپیمایی ها در قطیف با درخواست آزادی زندانیان سیاسی از جمله شیخ نمرالنمر به راه افتاد.در این میان دادگاه رژیم سعودی « علی محمد باقر النمر » که برادرزاده شیخ نمر می‌باشد به «قطع سر از بدن با شمشیر و صلیب کشیده شدن در ملاء عام» محکوم شده است. گفته می شود که علی‌محمد‌النمر در سال 2012 و در سن هفده سالگی، هنگامی که هنوز به سن بلوغ نرسیده بود ، به شکلی خشونت‌آمیز بازداشت سد. براساس ادعای رسانه های سعودی ، علی‌محمدالنمر به دلیل یک فهرست طولانی از جرایم از جمله اغتشاش، نقض وفاداری به پادشاه، شورش، استفاده از بمب های بنزینی علیه گشت های امنیتی، سرقت از یک داروخانه و چند جرم دیگر مجرم شناخته شده است.

عوض حیدپورشهرضایی ، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با انتقاد از رویکرد سعودی در مسائل مختلف داخلی و خارجی عربستان گفت:« تاریخ معاصرجهان گواهی می دهد که ظرف نیم قرن گذشته حکومت‌های زیادی به وجود آمده اند و بسیاری ساقط شده‌اند. با درنظرگرفتن اتفاقات تاریخی و حوادثی که در جریان بیداری اسلامی ، حکومت سعودی در حال سقوط است.»

وی در ادامه گفت: « اقدامات سرکوبی آل‌سعود برای ارعاب مخالفان و ارتکاب جنایت جنگی در یمن نه تنها امنیت ریاض را تامین نمی‌نماید ، بلکه سقوط پادشاهی سعودی را تسریع می‌نماید.»

این نماینده مجلس نهم در ادامه گفت: « فاجعه منا عمق ناتوانی و ضعف رژیم سعودی را نشان داد. ریاض دیگر توان اداره عربستان را به دلیل کهولت سن پادشاه و جنگ قدرت شاهزاده‌های تکفیری ندارد و این موضوعات می‌تواند در کوتاه مدت قدرت مخالفان را افزایش دهد.»  

لازم به یادآوری است، اولین موج اعتراضات در طول مرحله اخیر درگیری های قطیف به دنبال «بهار عربی» بحرین، بروز کرد(اعتراضاتی که با دخالت عربستان و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس، سرکوب شد). بحرین جمعیت عمدتا شیعه ای دارد که با ساکنان قطیف ارتباط دارند.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب منتخب
# جنگ ایران و اسرائیل # یحیی السنوار # قیمت طلا # استقلال # پرسپولیس # خلیج فارس # آرین طباطبایی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات