بازدید 10070
۱
نگرانی جدید نتانیاهو و کنگره آمریکا؛

اروپا به یک میلیارد دلیل، در اجرای توافق هسته‌ای به ایران سخت نمی‌گیرد!

دلایل اقتصادی قابل اعتنایی وجود دارد که نشان می‌دهد، اروپا چشم خود را بر تخلفات احتمالی ایران خواهد بست. قراردادهای میلیارد دلاری اروپا با ایران سبب خواهد شد، کشورهای طرف توافق با ایران از گزارش تخطی احتمالی ایران از برجام اکراه داشته باشند. آیا از دولت آلمان که از تحریم کردن بانکی با نقش‌آفرینی جدی در دور زدن تحریم‌ها اکراه داشت، می‌توان انتظار داشت که در برابر تخلفات عادی ایران از برجام، حساسیتی از خود نشان دهد؟
کد خبر: ۵۳۶۹۳۷
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۱:۴۳ 06 October 2015
پس از اظهارات نخست‌وزیر رژیم اسرائیل درباره آینده برجام، در کنگره آمریکا نیز نگرانی‌هایی درباره شیوه اجرای توافق هسته‌ای ایران و 5+1 موسوم به برجام مطرح شده است.

به گزارش «تابناک»، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی کنگره آمریکا، روابط اقتصادی ایران و اروپا که به سرعت در حال گسترش است، سبب شده جین شاهین سناتور دموکرات ایالت نیوهمپشایر درباره جدی بودن اروپا در مقابل ایران در روند اجرای برجام ابراز تردید کرده و خواهان پیگیری حفظ اتحاد اروپا و آمریکا شود.

با وجود این، به نظر می‌رسد که منافع اقتصادی مهم اروپا در ایران، به صورت چالشی جدی در برابر اجرای قاطع برجام در برابر ایران درآمده است. بنا به ادعای هیل، قراردادهای میلیارد دلاری اروپا با ایران سبب خواهد شد، کشورهای طرف توافق با ایران از گزارش تخطی احتمالی ایران از برجام اکراه داشته باشند.

تصویب تحریم‌های سخت اتحادیه اروپا علیه ایران در سال های 2011 و 2012، حجم روابط اقتصادی دو طرف را به کمتر از ده میلیارد دلار کاهش داده، ولی پیش‌بینی می‌شود که این رقم به سرعت به 30 میلیارد دلار برسد. به نوشته هیل، پذیرش برخی محدودیت‌ها بر برنامه هسته‌ای ایران، راه را بر آزاد شدن بیش از صد میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران باز می‌کند، حجم سرمایه‌گذاری خارجی در ایران را به شدت افزایش می‌دهد و امکان افزایش قابل توجه صادرات نفت و گاز طبیعی ایران را مهیا می‌کند.

خانم شاهین مدعی است، ایران سابقه فریبکاری در اجرای تعهدات هسته‌ای خود را دارد و این احتمال می‌رود که کشورهای اروپایی مانند آلمان، فرانسه و انگلیس به موارد احتمالی نقض تعهدات ایران بی‌توجهی نشان دهند و به همین سبب باید ساختارهایی مستحکم برای اطمینان از عمل ایران به تعهدات خود وجود داشته باشد.


از نظر هیل، دلایل اقتصادی قابل اعتنایی وجود دارد که نشان می‌دهد، اروپا چشم خود را بر تخلفات احتمالی ایران خواهد بست. در ماه اوت امسال، فیلیپ هاموند، وزیر خارجه بریتانیا به همراه هیأتی اقتصادی به تهران رفت و اظهار داشت که بریتانیا اشتهای فراوانی برای تجارت با ایران دارد. یکی از اهداف بریتانیا، ازسرگیری مذاکرات نفتی با ایران است.

سوابق آلمانی‌ها هم نشان می‌دهد، آنها مایلند از زیر بار اقدامات تنبیهی علیه ایران فرار کنند. در سال 2010، اوباما رئیس جمهور آمریکا در تلاش بود تا آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان را متقاعد کند که بانک تجاری ایران ـ اروپا مستقر در هامبورگ (IEH) را تعطیل کند. تعلل و اکراه آلمانی‌ها در اجرا کردن این درخواست آمریکا، سبب شد که اوباما شخصا با مرکل تماس تلفنی برقرار کند.

وزارت خزانه‌داری امریکا در آن زمان، این بانک را در فهرست تحریم‌ها قرار داده بود، زیرا یکی از معدود نقاط باقی مانده ارتباط ایران با سیستم مالی اروپا بود و پیش از آن مقادیر عظیمی از تبادلات مالی ایران را انجام داده بود.

به نوشته ویکی لیکس در آن زمان سناتورهایی از هر دو حزب آمریکا در نامه تندی به گویدو وستروله وزیر خارجه آلمان خواستار بسته شدن این بانک شده بودند ولی مرکل در برابر این درخواست مقاومت می‌کرد زیرا می‌توانست ادعا کند که جامعه اقتصادی کشورش بسیار قدرتمند است.

بعد از اینکه انتقال یک و نیم میلیارد دلار از دارایی‌های مشکوک نفتی ایران از طریق بانک مرکزی آلمان به موضوعی جنجالی تبدیل شد، سرانجام مرکل در برابر درخواست آمریکایی‌ها تسلیم شد.

آیا از دولت آلمان که از تحریم کردن بانکی با نقش‌آفرینی جدی در دور زدن تحریم‌ها اکراه داشت، می‌توان انتظار داشت، در برابر تخلفات عادی ایران از برجام، حساسیتی از خود نشان دهد؟

تلاش فرانسه برای دسترسی به بازار ایران، شبیه تلاش‌های آلمان و بریتانیا است. در ماه سپتامبر، فرانسه یک دفتر تجاری در تهران افتتاح کرد و نمایندگان بیش از 130 شرکت بزرگ فرانسوی از جمله توتال و پژو به ایران سفر کرده‌اند. چالش‌های اقتصادی فرانسه به دولت فرانسوا اولاند اجازه نخواهد داد، در برابر ایران سختگیری از خود نشان دهد. به همین دلیل است که به اعتقاد سناتورهای آمریکایی، کنگره باید فکری برای این موضوع بکند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۳
انتشار یافته: ۱
1
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان