بازدید 9271
۱

تیشه به ریشه هویت پارک سیفیه ملایر

محکم و استوار ردیف به ردیف ایستاده اند و قد به آسمان کشیده اند، می خواهند تا جان در بدن دارند سایه سار رهگذران باشند در تمام طول سالهایی که ریشه در زمین دوانده اند و روی زمین گذران عمرها دیده اند و دل خوشند به نفس گرم عابران.
کد خبر: ۵۳۷۱۰۲
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۲ 06 October 2015
محکم و استوار ردیف به ردیف ایستاده اند و قد به آسمان کشیده اند، می خواهند تا جان در بدن دارند سایه سار رهگذران باشند در تمام طول سالهایی که ریشه در زمین دوانده اند و روی زمین گذران عمرها دیده اند و دل خوشند به نفس گرم عابران.

به گزارش ایرنا اتفاقی که روز گذشته برای درختان چنار پارک سیفیه ملایر رخ داد، دل هر دوستدار طبیعت را به درد آورد، فکرش را هم نمی کردی درختی با بیش از 100 سال قدمت، آیا میلش می کشد به زمین بیفتد و معاوضه کند استواریش را و سر بر دامن خاک بگذارد.

مگر می شود فراموش کرد هویت درختانی را که حکایتشان یک عمر عاشقی بوده و با گره خوردن ریشه هایشان دست در دست هم داده اند تا صفا ببخشند روح آدمی را که از سختی های روزگار آزرده خاطر است و می خواهد با طراوت چنارها دوباره زندگی کند، اما امروز تیغ به شاهرگشان زده شد، قلبشان از سنگی دل آدمها ذوب شد و قامتشان در هم شکست، ولی نگاهشان همچنان در امتداد آسمان دوخته است.

حالا اما نفس های درختان چنار پارک سیفیه شهرم به شماره افتاده، نباید شناسنامه شهرم گم شود، نابود شود، درختان چنار شهرم خون دل خورده تا به صد سالگی رسیده است، حرمت موی سپیدش را نداشتند و با بی خردی تیشه به ریشه اش زدند، اتفاقاتی که حال درختان چنار را ناخوش تر کرد، به کدامین گناه، مگر نه اینکه بیش از یکصد خزان را پشت سر گذاشتند تا برای تو و من بهار را به ارمغان آورند تا دوباره تجربه کنی زندگی دوباره را و با اطمینان خاطر به صلابتش تکیه کنی.

اگر تنش زخمی بود و نگاهش پر از خاطره های تلخ و شیرین، اما استوار ایستاده بود تا چتر سبزش را بگستراند بر روی تلخی های روزگار، تا تو بتوانی همه چیز را سبز ببینی و از گذشتت، ایثارت، بزرگیت، نفست و استواریت نیز به دیگران ببخشی، درس زندگی بدهی به کسانی که سهل و آسان زندگی را از دیگری می ستانند.

پارک سیفیه ملایر قدمتش به سال 1304 برمی گردد که توسط عبدالمحمد میرزا سیف الدوله یکی از نوه های فتحلی شاه که در آن زمان حاکم ولایت ملایر بود، احداث شد که دارای درختان چنار کهنسال است و با قدمتی بیش از 100 سال هویت و شناسنامه شهر شده اند و تحت عنوان باغ ایرانی در فهرست آثار تاریخی و ملی کشور به ثبت رسیده است.

هویت درختان کهنسال پارک سیفیه را همه می دانند از سالی که این پارک توسط مرحوم سیف الدوله ایجاد و وقف شد تا نمادی برای شهر ملایر و گردشگرانی که به این شهر سفر می کنند، شناسنامه ای برای شهر است که همه ورق به ورق با آن آشنایی دارند و همه شهروندان مانند اعضای خانواده خود از درختان چنارش مراقبت می کنند، اما چند سالی که حال و روز این درختان رو به زردی رفته و دائم از سوی مسوولان امر در شهرداری و سازمان فضای سبز زمزمه اندیشیدن چاره ای برای رفع این مشکل شنیده ایم و هنوز سر نخ آن چاره به دست نیامده است.

*دو سوم درختان چنار ملایر بیمارند

طبق اعلام سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری ملایر بین 30 تا 40 هزار اصله درخت چنار در ملایر وجود دارد که حدود دو سوم آنها بیمارند و اخیرا راهی جز تزریق دارویی برای جلوگیری از زوال درختان چنار یافت نشده که البته هزینه گزافی نیاز دارد.

نگهداری و حفظ این درختان چنار اگر چه دغدغه مسئولان فضای سبز است، ولی امروز راه چاره ای جز قطع کردن درختان قطور و کهنسال پارک سیفیه نداشتند و تنها دلیل آنها از قطع این درختان خشک شدن تنه و احتمال سقوط آنها به دلیل کهولت سن عنوان شد.

محمدرضا طالبیان مدیر عامل پارکها و فضای سبز شهرداری ملایر به دنبال این اقدام در جمع خبرنگاران گفت: در جلسه کمیسیون و هیات مدیره فضای سبز خشک شدن درختان چنار را مطرح و مصوبه ای برای بریدن درختان خشک سطح شهر گرفتیم و بر اساس این مصوبه بریدن درختان خشک از جمله درختان چنار پارک سیفیه را شروع کردیم.

وی ادامه می دهد: برای قطع این درختان مجوز کمیسیون ماده هفت قطع اشجار را داریم و به دلیل خشک شدن تنه درختان چنار پارک سیفیه ملایر و احتمال سقوط آنها بر روی مردم، پنج اصله درخت قطع شد و بزودی جایگزین آنها کاشته می شود.

وی بیان داشت: خشک شدن این درختان به هیچ عنوان مشکل آب نبوده، بلکه عوامل مختلفی چون بیماری فتیله نارنجی، کنه کرم سفید ریشه، آفت و عدم جذب آهن، روی و منگنز بوده که به تازگی با دعوت از فرهود رییسی پدر علم تزریق ایران در ملایر، عوامل زوال درختان چنار ملایر به خصوص پارک سیفیه را بررسی کردیم و قرار است برای حفظ این درختان تزریق روی درختان انجام شود.

طالبیان ادامه داد: هم اکنون روی سه اصله درخت چنار در پارک کوهسار و چهار اصله درخت چنار در بهشت هاجر و ترمینال به طور نمونه تزریق انجام شده که جواب مثبت بوده و برگ های سبز دوباره شروع به رویش کرده اند و تزریق باید در پاییز و زمستان روی درختان انجام شود.

وی با بیان اینکه تزریق دارویی برای هر اصله درخت 600 هزار ریال هزینه دارد، گفت: بیش از 30 هزار اصله درخت چنار در ملایر وجود دارد که انجام این میزان تزریق هزینه هنگفتی نیاز دارد، در عین حال که هر سه سال یکبار باید این تزریق مجدد تکرار شود و پرداخت این هزینه از توان فضای سبز خارج است، از طرفی هم آخرین راهکار ما برای جلوگیری از زوال درختان چنار سطح شهر تنها تزریق این دارو است که حاوی سموم، مواد غذایی، ریز مغذی و درشت مغذی و هورمون های شیمیایی است.

به گفته وی مشکل بیماری و خشک شدن درختان چنار در کل کشور مشهود و تنها مربوط به ملایر نیست و درختی که از بخش هوایی شروع به خشک شدن می کند، تنه آن نیز به مرور زمان خشک شده و خطر احتمال سقوط بسیار بالاست و چاره ای جز قطع کردن درخت نیست.

طالبیان می افزاید: ما نیز از خشک شدن درختان چنار پارک سیفیه که هویت و شناسنامه پارک ملایر است، بسیار ناراحت هستیم، اما به جای درختانی که قطع شده اند، درختان چنار 10 تا 15 ساله که در نهالستان فضای سبز پرورش یافته اند، جایگزین این درختان می کنیم.

گرچه حسین احمدی عضو شورای شهر ملایر معتقد است که حدود سه نسل باید بگذرد تا چنین درختان چنار قطوری دوباره رشد کند و جایگزین این درختان شوند، درختانی که حداقل 130 سال قدمت دارند و به گفته وی با قطع این درختان نمای پارک سیفیه کاملا به هم ریخته شده و خشک شدن دلیل منطقی برای قطع درختان چنار پارک سیفیه ملایر نبود.

وی با بیان اینکه درختان چنار پارک سیفیه آثار باستانی و مفاخر این شهر است، افزود: باید قبل از خشک شدن به فکر چاره ای برای این درختان کهنسال بود، این اقدام از سوی سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری به هیچ عنوان قابل توجیه نیست و می شد به جای قطع کامل درخت، شاخ و برگ آن زده می شد و تنه درخت برای حفظ توازن با سایر درختان چنار و نمای زیبای پارک نگه داشته می شد.

*باید به دنبال درمان قطعی درختان چنار ملایر باشیم

این اقدام سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری ملایر موج عظیمی از اعتراضات را در سطح شهر به خصوص در فضای مجازی به وجود آورد، اقدامی که از سوی ناظر موقوفات سیف الدوله، اوقاف و امور خیریه، میراث فرهنگی، اعضای شورای شهر ملایر و بسیاری از شهروندان و دوست داران محیط زیست مورد انتقاد قرار گرفت، تا جاییکه رییس شورای اسلامی شهر ملایر نیز اعلام کرد: قطع درختان چنار کهنسال پارک سیفیه به هیچ عنوان از نظر شورای اسلامی شهر ملایر پذیرفته نیست و بسیار نارحت کننده بود، چراکه اگر این درختان نباشند، عملا ما هویتی نداریم.

رضا نوروزی بیان کرد: سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری باید به دنبال درمان قطعی درختان چنار سطح شهر باشد و انتظار داریم کارشناس ویژه ای برای این امر تعیین و هرگونه راه حل و پیشنهاد برای جلوگیری از زوال درختان چنار سطح شهر ارایه و اجرایی شود.

وی گفت: از سالها پیش این مشکل وجود دارد و بارها از سوی سازمان فضای سبز این صحبت ها شنیده شده، ولی هنوز راه درمان قطعی ارایه نشده است.
وی تاکید کرد: با مدیر عامل سازمان فضای سبز و شهرداری ملایر هماهنگی های لازم را انجام می دهیم تا برای درمان قطعی که همان تزریق دارویی است، هر گونه هزینه ای که داشته باشد، تقبل می کنیم از سوی شهرداری پرداخت شود، چراکه صرفه جویی در این زمینه معنایی ندارد.

اما ناظر موقوفات سیف الدوله ملایر که مخالف صد درصد قطع درختان چنار پارک سیفیه ملایر است، در گفت و گو با ایرنا گفت: این اقدام سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری ملایر را از طریق مجاری قانونی پیگیری می کنم و در این زمینه کوتاهی نمی کنم.

هوشنگ عضدی اظهار کرد: قطع درختان پارک سیفیه ملایر که قدمتی بیش از 130 سال دارند، توسط عده ای افراد کج سلیقه و بدون کار کارشناسی انجام شده و از نظر ما قابل توجیه و پسندیده نیست.

وی با بیان اینکه از سال 51 حفظ و نگهداری پارک سیفیه ملایر به شهرداری ملایر واگذار شد، افزود: تاکنون این درختان چنار حفظ شده اند و اگر به قول سازمان پارکها این درختان خشک شده بودند، باید برای حفظ دریف درختان چنار در مقابل عمارت تنه درختان حفظ می شد، نه اینکه کامل درخت از ریشه کنده شود.

حالا اما حرف و حدیث ها درباره قطع درختان چنار پارک سیفیه ملایر زیاد است، اقدامی که انجام شده و دیگر از دست هیچکس کاری ساخته نیست، جز انتظار برای درمان قطعی سایر درختان یا دچار شدن مابقی درختان به سرنوشت تلخ درختان چنار کهنسال پارک سیفیه.

از سویی سازمان پارکها و فضای شهرداری ملایر سنگ دلسوزی مردم را به سینه می زند و می گوید برای جلوگیری از احتمال سقوط درختان البته با مجوز سر این درختان را بریده است، اما هیچگاه جای این درختان پر نمی شود، درختان چناری که بازمانده از نسل های گذشته ما بود و شناسنامه اش سندی طلایی در دستان مردمانش.

روز گذشته از سوی سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری ملایر چهار اصله درخت چنار در مرکزی ترین بخش پارک سیفیه که هویت و شناسنامه شهر ملایر است، قطع شد.

شهرستان ملایر با دارا بودن جمعیتی بالغ بر 300 هزار نفر در جنوب شرقی استان و 75 کیلومتری شهر همدان واقع شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۰
انتشار یافته: ۱
1
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف
وب گردی