بازدید 107293

گزارشی تکان‌دهنده از تن‌فروشی در کشور

یک استاد جامعه‌شناسی نتایج تکان‌دهنده تحقیقی را که درخصوص تن‌فروشی زنان صورت گرفته است، ارائه کرد.
کد خبر: ۵۴۰۵۵۱
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۶ 19 October 2015
یک استاد جامعه‌شناسی نتایج تکان‌دهنده تحقیقی را که درخصوص تن‌فروشی زنان صورت گرفته است، ارائه کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، نشست مشکلات زنان و رفتارهای پرخطر با تمرکز بر تن‌فروشی در مرکز مطالعات و تحقیقات زنان با حضور مینو محرز استاد علوم پزشکی دانشگاه تهران و رئیس مرکز تحقیقات ایدز، ژاله شادی‌طلب استاد جامعه شناسی، ناهید خداکرمی عضو هیئت علمی مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و هما داوودی حقوقدان و جرم‌شناس برگزار شد.

ژاله شادی‌طلب استاد جامعه شناسی در این نشست اظهار داشت:‌ تن‌فروشی پدیده جدیدی نیست و از دوره مادها این پدیده را شاهد بودیم که یک پدیده جهانی است اما شناخت علل رفتن به‌سوی تن‌فروشی به‌عنوان یک شغل مهم است.

وی افزود:‌در مورد تعداد زنان تن‌فروش در تهران یا کل کشور عدد و رقم دقیقی ندارم اما در سال 1386 پژوهشی را آقای سعید مدنی به‌همراه تعدادی از اساتید دیگر در شهر تهران انجام دادند که این پژوهش به‌سفارش وزارت بهداشت بود.

این استاد جامعه شناسی گفت: در این پژوهش غیر از زنان تن‌فروش راجع به مشتریان آنها نیز بررسی‌هایی صورت گرفته است. تعداد زنان تن‌فروشی که در این پژوهش با آنها صحبت شده حدود 300 نفر است که این افراد عمدتاً از خیابان‌ها انتخاب شده‌اند و این‌گونه نبوده که به‌سراغ زنان بازداشت شده یا مراجعه کننده به یک مرکز حمایتی بروند. 300 پرسشنامه در این تحقیق به‌همراه 75 مصاحبه عمیق تکمیل شد.

** 9درصد زنان نخستین بار با اجبار همسر به تن‌فروشی روی آورده‌اند

شادی‌طلب درخصوص وضعیت اجتماعی و اقتصادی زنان قبل از تن‌فروشی براساس پژوهش صورت گرفته عنوان کرد: 76 درصد زنان تن‌فروش سابقه فرار از منزل نداشتند. 23 درصد قبل از تن‌فروشی سابقه مصرف مواد مخدر داشتند. 12 درصد سابقه بازداشت و زندان داشتند. 7 درصد از آنها اعلام کردند که تن‌فروشی را اولین بار برای تهیه مواد آغاز کردند. 9 درصد اولین تن‌فروشی را با اجبار همسر و 18 درصد با اجبار والدین که عمدتاً پدر بود، آغاز کردند.

وی با اشاره به اینکه تعداد زیادی از زنان تن‌فروش جوان بودند، ادامه داد:‌ 70 درصد زنان تن‌فروش کمتر از 5 سال بود که این کار را شروع کرده بودند.

** دلایل تن‌فروشی

این جامعه شناس درخصوص مهترین عوامل مؤثر بر تن‌فروشی گفت:‌ مسئولیت تأمین مخارج چند نفر مهمترین دلیل گرایش زنان به این کار بود و در رده‌های بعدی عواملی همچون سابقه بازداشت و جرم پدر، وضعیت تأهل و حضور بین دوستان تن‌فروش قرار داشتند.

وی با اشاره به وضعیت فعالیت اقتصادی زنان قبل از تن‌فروشی عنوان کرد: 22 درصد شاغل بودند و 80 درصد عنوان کردند که قبل از تن‌فروشی هیچ شغلی نداشتند، 43 درصد بیکار و 15 درصد خانه‌دار بودند.

** وضعیت اشتغال زنان قبل از تن‌فروشی

شادی‌طلب بیان کرد:‌ 22 درصد از زنانی که قبل از تن‌فروشی شاغل بودند در بخش‌های مختلفی بدین شرح مشغول به کار بودند: 8 درصد کارمند اداری، 7 درصد منشی‌گری، 4 درصد فروشنده، 7 درصد آرایشگری، 5 درصد کارگری و 2 درصد کار سیاه و غیرقانونی که عمدتاً فروش مواد مخدر بود. زنانی که قبلاً شاغل بودند شغلشان به‌گونه‌ای نبوده است که درآمد کافی را برای اداره زندگی آنها تأمین کند.

** وضعیت سنی زنان تن‌فروش

شادی‌طلب با اشاره به گروه‌های سنی زنان تن‌فروش اظهار داشت:‌ اغلب آنها از سن 20سالگی این کار را آغاز کرده بودند که بعد از 5 سال فعالیت در این کار در سن 25سالگی قرار داشتند، همچنین نخستین ازدواج دائم آنها بین سنین 15 تا 18 سال بود. 11 درصد ازدواج دائم، 42 درصد مجرد، 39 درصد مطلقه و 4 درصد بیوه بودند.

وی درخصوص سطح تحصیلات زنان تن‌فروش گفت:‌ 6 درصد بیسواد و 14 درصد مدرک بالای دیپلم داشتند که این موضوع یک هشدار جدی است.

** مشتریان زنان تن‌فروش

این جامعه‌شناس درخصوص مشتریان زنان تن‌فروش بیان کرد:‌ اکثر این زنان گفته بودند که مشتریان هوس‌باز آنها بین سنین 30 تا 50 سال هستند و نیمی از آنها متأهل هستند، 25 درصد مشتریان مجرد، اغلب دارای تحصیلات عالی و‌ 80 درصد شاغل و جزو گروه‌های پردرآمد هستند.

شادی‌طلب درخصوص روش‌های جذب مشتری توسط زنان تن‌فروش افزود:‌ روش جذب آنها در ابتدا از کنار خیابان بود اما پس از مدتی فعالیت 42 درصد از طریق روابط اجتماعی، 22 درصد کنار خیابان و 25 درصد از طریق تماس تلفنی مشتریان خود را جذب می‌کردند. بسیاری از مشتریان این زنان را به خانه می‌بردند زمانی که همسرشان خانه نبوده است.

وی ادامه داد: تعداد مشتریان این زنان در طول هفته 9 نفر بود و عمده مشتریان از شمال و مرکز شهر بودند.

این جامعه‌شناس درخصوص آلودگی زنان تن‌فروش به ایدز گفت:‌ 75 درصد این زنان درباره ایدز اطلاعاتی ندارند و 68 درصد مجردها و 75 درصد از مطلقه‌ها هرگز آزمایش ایدز نداده‌اند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۸۲
انتشار یافته: ۵۴
فقط باید بگم وا اسفا وای .......
توکل بخدا
خدا رحم کند
ای وای من! نیمی از مردان هوس باز متاهل هستند!!!!!
حرفي ندارم فقط واقعا متاسفم براي كشورم و آينده اين جامعه بحران زده
امیدوارم برای حل این مشکل به سراغ علتها بروند نه به سراغ معلولها . مهمترین علت ، نیاز مالی و اعتیاد است اگر این دوعلت برطرف شود آمار تن فروشی پایین می آید . وقتی فقر از دری وارد خانه شود ایمان از در دیگر خارج می شود .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
کسی که ذاتا خرابه و فاسده کاریش نمیشه کرد. خیلیاشونم دنبال زندگی ایده آلن و هیچ فقری ندارن. برین فقرا رو نگاه کنین که با چ زجری صورت خودشونو سرخ نگه میدارند و آبرو و دینشونو نمیفروشن. عذاب خدا بر همچین افرادی که فقرا رو بدنام میکنند
انصافا خجالت نمیکشید هنوز مثل 40 سال پیش تن فروش داریم تو کشور؟
تو كشور ما كه خدا را شكر اين مشكلات نيست. اينها هم آمار كشورهاي اروپايي است.
وااااااااای
وای پروردگارا....
راه چاره چیه؟؟؟؟؟؟
تحقیقی در رابطه با چگونگی برطرف شدن نیاز مردان؟ برطرف شدن نیاز مالی این زنان هم شده؟؟؟؟

شوهری که همسرش رو مجبور میکنه از روی احتیاجه فقط؟
چه کسی قراره این هشدارها رو جدی بگیره؟ مسئولین ما که کلا تکذیب میکنند.
به نظر من عامل اصلی این ابتذال فرهنگ منحط غرب و آمریکا و صهیونیسم جهانی است
پاسخ ها
محراب
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
خوب شد مقصرو شناختی زینال ، حالا ما هم بریم یه چرتی بزنیم
احمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
شما را بخدا چرا همه چیز را گردن غرب می اندازید . لعنت بر من اگر دروغ بگویم . امروز خانمی که مقداری آشنایی داریم بهم رو انداخت که فلانی میخوام نون بگیرم بخدا پول ندارم .گفتم خواهر امروز یارانه به حساب واریز شده .گفت خواهر خواهر نکن .کارت یارانه رو گرو گذاشتم واسه نزول خوار محل من وتو کی خواهر وبرادر میشیم اگر عرضه داری هم من رو ...........
حمید شرقی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
زینا جان
م. ب.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
شما همینجور خواب باش عزیزم
همه اینها از بیکاری مردان شروع میشود. و باید از مدیران پرسید چرا کشوری که بزرگترین دارنده نفت و گاز جهان است باید اینقدر بیکار داشته باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
بیکاری مردان؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ چ ربطی داشت الان؟؟؟ آمارو نگاه کن. زنان تن فروش اکثرا مجردن! مردان هوس باز هم که گفته وضع مالی خوبی دارن. کجایی تو باغ نیستی؟؟ فساد و کثافت کاری رو فقط به فقر و بیکاری ربط میدین. اتفاقا برعکسه. اونی که شکمش زیادی سیره بدتره
چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اين آمار مال سال 86 است حالا به مراتب وضعيت اقتصادي بدتر شده و تعداد بيشتري از زنان به اين شغل روي آوردند.
راه كار چيست و چه بايد كرد؟
اینا خودشون هم مرض دارند... می دونی چرا؟ چون راحت می تونه گدایی کنه و درامد خوبی داشته باشه ولی تن فروشی می کنه.
پاسخ ها
محراب
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
آرزو می کنم تجربه بدبختیای این هموطنای بخت برگشته نصیب شما بشه که متوجه بشید هیچ زنی از سر سیری ننگ تن فروشی رو قبول نمی کنه
الان کجای این گزارش تکان دهنده بود؟؟؟ فحشا یه معضل اجتماعی که همیشه کم یا زیاد بوده، این گزارشم اطلاعات جدیدی به ما نداد
خیلی متاسفم
این آمار بیشتر از کشورهای غیر مسلمان میباشد ای خدا وای بر مسلمانی ما
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
عزیز من شما رو چه حسابی این حرف رو می زنی؟؟!!کلا فحشا در همه جای دنیا وجود داره به یک اندازه و اون به خاطر غریزه موجو که البته باید از راه درست ارضا بشه و نیاز مالی و در بسیاری از مواقع طمع زنان تن فروش هست.
شما .خیلی عقب هستین یا اینکه میدونید عنوان نمیکنید آمار خیلی بیشتر از اینهاست ..............دیگه نمیشه عنوان کرد کسی .به کسی رحم نمیکنه
تیریک تبریک همین بس
وای فاجعه است!!!!!!!
ایران یا آمریکا؟ این گزارش در مورد ایران دروغ است.در ایران چنین پدیده ای به ندرت دیده شاید بشود.
انالله واناالیه راجعون
مشتریان هوس‌باز!!!

با این لفظ موافق نیستم. چون میل جنسی یک مرد تا کجا و چه سنی باید خفه بشه که به وی اطلاق هوسباز داده نشه؟

ما که راهب یا کشیش نیستیم که. میل جنسی چیزیه که خدا در وجود ما گذاشته
پاسخ ها
طوفان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
بیخود گردن خدا نیندازید خدایی که این میل رو گذاشته راه کنترلش هم به انسان یاد داده.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
خدا مرگت بده با این نظرت! خوبه گفته مردان هوسباز بیشتر متاهلن. آخه ابله میل جنسی که خدا بهت داده طریقه استفادشم گفته. یک مرد وقتی سراغ یه زن خیابونی و تن فروش بره غیر از هوسباز و هرزه و کثافت چیز دیگه ای نباید بهش گفت. این نره نه مرد
فقر از هر دری که وار شود، ایمان از در دیگر خارج می شود
وقتيكه مركز درستي يراي اينگونه افراد و فعاليتها وجود نداشته باشه همينه. اگر مركز درستي وجود داشته باشه با قوانين درست لا اقل ميشه اين افراد رو تحت كنترل گرفت از بهداشت و بيماريها و خصوصيات رفتاري و اخلاقيشون و.....
نيمي از مشتريان متاهل و 25 درصد مجرد
اون 25 درصد بقيشون چي هستند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
25 درصد بقیشون،دوگانه سوزن. همچین بگی نگی متاهلند.
برخی مدیران نالایق ,اختلاف طبقاتی ,توقعات زیاد,بیکاری وضعف ایمان علت اصلی است
پیشنهاد میکنم فیلم فقر وفحشا ساخته مسعود ده نمکی را ببینید؟؟؟

عامل اصای فقر است عامل بعدی اعتیاد

نان آور خانه که آنهم بیشتر فشار روانی از فقر است پیامبر فرموده فقر از هر دری وارد شود بدنبال خود فحشا را میاورد؟؟؟؟؟؟؟
دلواپسا که واسه تکخونی خانومها که تکخونی هم نبوده،واسه کنسرت،واسه برجام واسه هر چیز دیگه ای فریادتون بلنده!خوندین علت اصلیو؟ فقر مالی، اجبار توسط پدر و همسر...از هر دری فقر بیاد ایمان میره بذارین چرخ اقتصاد بچرخه
براي درجه تحصيلي خانمها نوشته 6 درصد بيسواد 14 درصد مدرك بالاي ديپلم اينها ميشه 20 درصد خوب بقيه 80درصد باقيمانده چي شد؟
راستي پارامتر مدرك را چرا در نظر گرفتن هوس چيزيه كه خدا در وجود همه قرارداده همه هم به خوبي از ويژگيهاش خبر دارن تاكي بايد انكار كرد؟
آدمي كه ميل جنسي داره بايد بهش بگيم هوس‌باز؟
انسان غریزه جنسی داره و اکثر جوانانی که (پسران ) سن ازدواج رو پشت سر گذاشتن ماهانه مبلغ کلانی رو واسه این زنان تن فروش هزینه میکنن .من باچند نفرشون که گفتگو میکردم از آینده میترسیدن از بیکاری که همین بلا سر زنان خودشون بیاد .
خواهشمند است، کارگروه میان رشته ای از متخصصان روانشناسی، جامعه شناسی، اقتصادی، تعلیم و تربیت، حقوقی و ... در شورای امنیت ملی، تشکیل و نسبت به حضور این اسیب اجتماعی که تهدید بزرگی برای انقلاب اسلامی است، بیاندیشد، برنامه ریزی کند و با حمایت از نهاد مقدس اجتماعی خانواده، بنیان آنرا در بازه زمانی مقبول، نابود فرمایند.
قطعا، فردا دیر است.
90 درصد فقط بخاطر مشکلات اقتصادیه .....
وقتي فقر از يه درب وارد ميشه ايمان و اخلاق و تعهد از درب ديگه خارج ميشه
1-وقتی اختلاف حقوق یک نفر در کشور مان 167 (صدو شصت و هفت ) برابر می باشد 2- وقتی فرصت های شغلی در اختیار افراد خاص است 3-وقتی شخصی خودوری میلیاردی سوار میشود و در مقابل شخصی توان خرید دوچرخه ندارد 4- وقتی خانم شاغل مهندس با حقوق چند میلیونی با یک کارگر یا کارمند به دلیل حقوق کمتر ازدواج نمی کند5-وقتی لقمه حرام گسترش پیدا می کند6 - وقتی نظارت نیست 7- و وقتی .....
90درصدروسپی گری درجهان مربوط به وضعیت بداقتصادی خانواده هاست وجامعه شناسان. گواه این امر هستند
این نظر سنجی مال 86 بوده.امار طلاق 86 با94مقایسه کنین. یکی از الان بگه چطوریه وضع مملکت
خوشم میاد که هیچکی برای این امار دلواپس نمیشه و نمیخاد روی مسببان این فجایع سیمان بریزه!
بخدا خجالت میکشم بگم ایرانیم اینقد تن فروشی توایران آخه چرا یه زنه ایرانی باید کارش به تن فروشی برسه چرااینقد بیکار داریم خدا رحم کنه
وای خدای من
میگم کسی نیست دلواپس بشه یا اینکه روی کسی سیمان و بریزه هان؟؟؟!!!
من در امارات بودم زنی رادیدم خواستم صدقه بدهم ازاو سوال کردم چه میکنی گفت شوهر ندارم 4فرزند دارم دولت امارات هرماه3000 درهم به من کمک میکند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر