بازدید 13041
مروری بر روزنامه های امروز بیستم آبان ماه،

توضیح ظریف درباره نحوه گزارش هسته ای به رهبر انقلاب/ پایان دادن به نگرانی ها توسط شمخانی

دادگاه بابک زنجانی و اظهارات عجیب و غریب وی و همچنین ناآرامی ها در آذربایجان بر سر برنامه فیتیله در کانون توجه روزنامه های امروز قرار داشت. این در حالی است که اظهارات انتخاباتی برخی از چهره های سرشناس و اعلام حضور در انتخابات از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.
کد خبر: ۵۴۶۴۵۷
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۰ 11 November 2015

دادگاه بابک زنجانی و اظهارات عجیب و غریب وی و همچنین ناآرامی ها در آذربایجان بر سر برنامه فیتیله در کانون توجه روزنامه های امروز قرار داشت. این در حالی است که اظهارات انتخاباتی برخی از چهره های سرشناس و اعلام حضور در انتخابات از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

در ادامه می‌توانید روایت تابناک از مهم‌ترین مطالب چهارشنبه بیستم آبان ماه را مرور کنید.

«روزنامه تابناک» در گزارشی به دادگاه دیروز بابک زنجانی پرداخته است. این روزنامه در این گزارش با عنوان«ب.ز در جمع سی میلیاردر جهان» می نویسد:« مجله فوربس به عنوان معتبرترین نشریه در این خصوص، در ماه مارس سال میلادی جاری اقدام به انتشار فهرست ۵۰۰ نفره ای از بزرگترین ثروتمندان دنیا کرده است. طبق برآوردهای این مجله علیرغم برخی مشکلات اقتصادی طی یکسال گذشته از جمله کاهش قیمت نفت، پایین آمدن بهای یورو و مانند آن در مجموع طی این یکسال وضعیت برای ثروتمندان بزرگ دنیا بسیار مطلوب بوده است و آنها توانسته اند به مجموع دارایی های خود بیفزایند.

بر اساس گزارش مجله فوربس مجموع دارایی های بزرگترین ثروتمندان دنیا در حال حاضر – و طبق آخرین آمار – برابر با ۷.۰۵ تریلیون دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با که این رقم برابر با ۶.۴ تریلیون دلار بوده، ۶۵۰ میلیارد دلار افزایش را نشان میدهد. به گفته این مجله این افزای ناشی از ورود ۲۹۰ میلیاردر به فهرست سابق است که مجموع تعداد ثروتمندان جهان را به عدد ۱۸۲۶ نفر رسانده است. البته در فهرست نشریه فوربس هیچ نام و نشانی از بابک زنجانی ایرانی نیست و چه بسا این مجله باید نام وی را نیز به این مجموعه اضافه کند!

در این فهرست همچون سال گذشته «بیل گیتس» خالق مایکروسافت با خالص دارایی ۷۹.۲ میلیارد دلار همچنان در صدر جدول قرار گرفته است، و بعد از وی به ترتیب «کارلوس اسلیم هلو» مشغول در صنعت تلکام و «وارن بافت» مالک Berkshire Hathaway به ترتیب با ۷۷.۱ و ۷۲.۷ میلیارد دلار دارایی خالص در مقام دوم و سوم قرار دارند. در انتهای فهرست ۵۰۰ نفره فوربس نیز «ژانگ چانگونگ» چینی مشغول در کسب و کار اطلاعات مالی و «مارتین ویسمن» مشغول در تجارت تجهیزات گرمایشی هرکدام با ۳.۵ میلیارد دلار دارایی خالص جا خوش کرده اند.

اما نگاهی به اظهارات اخیر بابک زنجانی در دادگاه نشان از آن میدهد که دست کم گوشه ای از ثروت شخصی وی، جایگاهی به مراتب قابل توجه در میان فهرست ثروتمندان دنیا برای او ذخیره میکند. زنجانی مدعی است که هم اکنون ۲۲ میلیارد یورو به کل «نقدی» در اختیار دارد. اگر تنها و تنها همین میزان یوروی نقدی را مد نظر قرار دهیم و اساسا هیچ کدام از دارایی های نقدی و غیر نقدی وی را در محاسبه جای ندهیم، با همین ۲۲ میلیارد یورو که بر اساس نرخ برابر یورو و دلار در حال حاضر معادل ۲۳ میلیارد و ۶۱۸ میلیون دلار خواهد بود، زنجانی به تنهایی قادر است در رده ۳۰ فهرست ثروتمند ترین افراد جهان و بالاتر از «استیو بالمر»، «مایکل دل» و «راپرت مورداک» قرار میدهد.حال با این همه و با توجه به این که گویا این تنها بخشی کوچک و نقدی از دارایی های میلیارد دلاری زنجانی را شامل میشود، بدون شک مجله فوربس باید در فهرست خود از ثروتمندترین افراد جهان یک بازبینی اساسی صورت دهد و احترام بیشتری را برای بابک زنجانی قائل شود.»


«روزنامه شرق» در گفت و گویی با محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه با عنوان« تهدید به ترور را بعید می‌دانم» به نقل از وی می نویسد:« در یک جامعه چندصدایی، اختلاف‌نظر طبیعی است. ما فرمایشات مقام معظم رهبری را فصل‌الخطاب می‌دانیم و احساس می‌کنیم بعد از اینکه ایشان چارچوب‌های مربوط به اجرائی‌‌شدن برجام را ارائه دادند و اصل برجام را تأیید کردند، از آن به بعد باید تمام توجه به اجرای توافق باشد تا بیشترین بهره را از برجام ببریم. من بارها گفته‌ام زمان دعوا درباره نقاط ضعف و قوت برجام گذشته است. ممکن است ما به برجام نمره پنج بدهیم یا ٩٥. هر نمره‌ای که به برجام می‌دهیم، اکنون وقت آن است که از همان نکات مثبت، چه پنج باشد یا ٩٥، استفاده کنیم در غیر این صورت نمره برجام صفر خواهد شد؛ یعنی نمره ما صفر می‌شود، زیرا نتیجه کار صفر خواهد بود.

فارغ از گرایش‌های جناحی و منافع جناحی، برجام مسئله ملی است، مسئله جناحی نیست و متعلق به رهبری و کل ملت است و باید از آن استفاده شود تا منافع ملت پیش برده شود. اقتصاد مقاومتی اقتصادی درون‌زا و برون‌گراست که سیاست خارجی در اجرای آن می‌تواند به کمک معیشت مردم بیاید. برجام این فضا را فراهم می‌کند، بنابراین همه ما باید در این جهت تلاش کنیم.

رهبری در موضوع برجام و مذاکرات، نظارت عالیه داشتند. چندین جلسه تشکیل شد که خدمت خود ایشان گزارش دادیم. کمیته ویژه‌ای بود که مسئولیت پیگیری مداوم بحث برجام را برعهده داشت که شامل تعدادی از مقامات عالی نظام بود. در آن کمیته به ‌صورت مرتب موضوع بررسی می‌شد و گزارش‌های کمیته خدمت ایشان فرستاده می‌شد.

تیم مذاکره‌کننده گزارش‌ها را بلافاصله بعد از پایان مذاکرات با جزئیات خدمت رهبری ارائه می‌کرد. اینکه من همواره گفته‌ام رهبری در جریان ریز مذاکرات بوده‌اند، حتما بوده‌اند؛ اما اینکه رهبری در ریز مذاکرات مداخله می‌کردند، حتما نمی‌کردند.

هر وقت زمانش می‌رسید و ایشان هر زمانی مصلحت می‌دانستند به ما تذکر می‌دادند و خطوط قرمز را مشخص می‌کردند. ما نیز در حد توان به این موارد عمل می‌کردیم. شما ببینید ما شبانهروز مذاکره می‌کردیم. در این جلسات مذاکره انجام می‌شد و کسی سخنرانی نمی‌کرد. اگر سخنرانی بود، می‌توانستم بگویم کلمه‌به‌کلمه ادبیات رهبری را من هم تکرار کرده‌ام؛ اما مذاکره متفاوت است. باید نظر طرف مقابل را هم جلب کنیم و سند مذاکره یک متن توافق‌شده است، نه صرفا نظرات یک طرف. ما براساس نظرات مقام معظم رهبری در مذاکرات حضور داشتیم و درباره عبورنکردن از خطوط قرمزی که ایشان اشاره کرده بودند، از روش‌های مذاکراتی و ابزار مذاکراتی استفاده می‌کردیم و تلاش می‌کردیم در طول مذاکرات و بعد از مذاکرات نظرات ایشان لحاظ شود و از دید اکثریت ناظران به لطف خدا تا حد قابل‌قبولی موفق بودیم.

اکنون هم تمام تلاش‌مان این است نکاتی که ایشان در نامه به ریاست‌جمهوری مطرح کرده‌اند، در برجام رعایت و عملی شود. نظراتی که مقام معظم رهبری در موضوعات مختلف داشته‌اند، منطبق با روح برجام است و جدای از برجام نیست و تنها ملاحظات و تذکراتی است برای اطمینان از اینکه برجام به‌خوبی اجرا می‌شود.


«روزنامه ایران» در گزارشی با عنوان« تکذیب شایعه درگیری و بازداشت در شهرهای آذری زبان» می نویسد:« شایعه «کشته» و «بازداشت» شدن شماری از شهروندان تبریز و ارومیه در جریان اعتراض به برنامه «فیتیله‌ای‌ها» تکذیب شد. بعد از ظهر دوشنبه، شماری از مردم تبریز و ارومیه در تجمعی اعتراضی خواستار پاسخگویی مسئولان صدا و سیما در این باره شدند. ساعتی بعد از پایان تجمع‌ها، تعدادی از رسانه‌های خارجی عنوان کردند در جریان اعتراض‌ها «حداقل دو نفر زخمی» و چند نفر بازداشت شدند. این منابع همچنین از رخدادهای مشابه در زنجان و اردبیل خبر دادند؛ خبرسازی‌هایی که توسط مسئولان استانی و انتظامی رد شد.

هوشیاری مردم تبریز

رحیم شهرتی فر، فرماندار تبریز در گفت‌و‌گویی با «ایرنا» به روایت ماجرا پرداخت و گفت: «عده‌ای از جوانان که احساسات‌شان با پخش برنامه تلویزیونی موهن فیتیله‌ای‌ها، جریحه‌دار شده بود، به عنوان اعتراض در ساعت 16 بعد از ظهر دوشنبه در تبریز تجمع کردند.» به گفته وی «پلیس و برادران نیروی انتظامی با توجه به وظیفه ذاتی خود مبنی بر ممانعت از برگزاری تجمع‌های غیرقانونی و فاقد مجوز، خواستار متفرق شدن تجمع‌کنندگان شدند.» فرماندار تبریز افزود: «چون تعداد تجمع‌کنندگان محدود و کم بود و از طرفی مردم بافرهنگ تبریز با هشیاری و آگاهی از همراهی معترضان خودداری کردند، تجمع -که به صورت محدود منجر به بروز تنش جزئی شده بود- به سرعت به پایان رسید.»

او با بیان اینکه «نارضایتی آذری زبانان یک حقیقت مسلم است» افزود: «اعتراض بموقع مردم و مسئولان استان به پخش این برنامه، اقدام بموقع سازمان صدا و سیما در قبول اشتباه رخ داده و عذرخواهی مقام‌های ارشد این سازمان از مردم، وعده آنان مبنی بر تکرار نشدن این گونه اتفاقات در آینده، موجب شد مردم فهیم و آگاه تبریز، رسیدگی به این مسأله را به مقام‌های مسئول بسپارند.»


«روزنامه جوان» در گزارشی با عنوان«ترمز شتابزدگی اجرای برجام کشیده شد» می نویسد:« سخنان علي شمخاني درباره تشكيل هيئت نظارت بر برجام در جلسه ديشب شوراي عالي امنيت ملي شايد پاياني بر برخي نگراني‌هايي باشد در زمينه اجراي فرامين رهبري در خصوص برجام به ويژه بندي كه ضرورت تشكيل هيئت نظارت بر برجام را ضروري مي‌شمارد؛ بندي كه بر اساس نامه مقام معظم رهبري به حسن روحاني رئيس‌جمهور اسلامي ايران و رئیس شوراي عالي امنيت ملي به اين نكته اشاره مي‌كند كه وجود پيچيدگي‌ها و ابهام‌ها در متن برجام و نيز گمان نقض عهد و تخلفات و فريبكاري در طرف مقابل به ويژه امريكا، ايجاب مي‌كند كه يك هيئت قوي و آگاه و هوشمند، براي رصد پيشرفت كارها و انجام تعهّدات طرف مقابل و تحقق آنچه در بالا بدان تصريح شده است، ‌تشكيل شود. تركيب و وظايف اين هيئت بايد در شوراي عالي امنيت ملّي تعيين و تصويب شود. بر اساس فرمان مقام معظم رهبري بايد اين هيئت علاوه بر رصد عملكرد طرف مقابل، بر اجراي برجام و جوانب مختلف آن، به خصوص انطباق با قوانين بالادستي، از جمله قوانين مجلس شوراي اسلامي و فرامين رهبر معظم انقلاب نظارت كند، به خصوص آنكه اين روزها برخي اخبار اين شائبه را ايجاد مي‌كند كه اين محدوديت‌ها زير پا گذاشته شده است.

ترمز‌گيري براي اشتباهات بيجا در اجراي برجام

سخنان دبير شوراي عالي امنيت ملي نكته ديگري هم داشت و آن هم پاسخ به سؤال خبرنگاري بود كه درباره آغاز به كار جمع آوري سانتريفيوژ‌ها در نطنز و فردو كه اين روزها محل بحث و جدل فراواني در عرصه سياسي كشور شده بود، پرسيده بود. وي در پاسخ به سؤال اين خبرنگار گفت كه همين طور است. قبل از اينكه اين اقدام صورت بگيرد، با يك اخطار جلوي آن گرفته شده است.

براي اولين بار بحث آغاز جمع آوري سانتريفيوژ‌ها را علي اكبر صالحي، رئيس سازمان انرژي اتمي در توكيو و در نشست خبري با خبرنگاران بيان كرد.

انتشار اين خبر و بحث تعجيل در اجراي تعهدات ايران در برجام بدون لغو تحريم‌ها سبب شد كه برخي نمايندگان مجلس به اين مسئله معترض شوند، از جمله در همين زمینه ۲۰ نفر از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي نيز در تذكري به حسن روحاني رئيس‌جمهور خواستار توقف دستور جمع‌آوري سانتريفيوژهاي فردو و نطنز شدند.»


«روزنامه اعتماد» در گزارشی با عنوان« از فرودگاه به دادگاه، از دادگاه به دانشگاه» به حضور 24 ساعته علی مطهری در شیراز پرداخته و می نویسد:« صبح ١٨ اسفند ٩٣ بالاخره ديروز ١٩ آبان ٩٤ بود كه به پايان و دو كار نيمه‌تمام علي مطهري در شيراز به سرانجام رسيد. ١٩ آبان براي شيراز روز «جبران» بود. فرزند شهيد مطهري كه آخرين بار با يك خاطره تلخ شيراز را ترك كرده بود دوباره وارد اين فرودگاه شد. اين‌بار به استقبالش آمده بودند و خبري از آن استقبال تلخ پارسال نبود تا دوشنبه‌اي كه شيرازي‌ها به «دوشنبه سياه» آن را مي‌شناسند در يك سه‌شنبه تكرار شود. علي مطهري اين‌بار به درخواست رييس دادگاه به شيراز آمده بود تا آنهايي را كه سال گذشته به او حمله كرده بودند به چشم ببيند. چشم در چشم‌شان شد و دفاع كرد. متهماني كه دوشنبه ١٨ اسفند با موتور نماينده تهران را تا كلانتري هم مورد حمله قرار داده بودند هرچند هشت ماهي بود كه با قيد كفالت آزاد بودند اما حالا پشيمان بودند. از قاضي درخواست تنفس كردند و در وقت تنفس از مطهري معذرت‌خواهي كردند و رضايت خواستند. علي مطهري اما رضايت نداد. يك خواسته داشت و آن هم روشن شدن هويت دستور‌دهندگان به حمله بود؛ حمله‌اي كه همه را وادار به واكنش كرده بود و حتي كار را تا آنجا پيش برده بود كه استاندار هم تغيير كند. مطهري رضايت نداد و ختم رسيدگي به اتهامات متهمان اعلام شد. ختم رسيدگي كه حالا بايد به انتظار صدور حكم براي حمله‌كنندگان و دستور‌دهندگان نشست. اما علي مطهري هنوز يك كار نيمه‌تمام ديگر هم داشت؛ سخنراني‌اي كه هشت ماه پيش براي ايراد آن به شيراز دعوت شده بود و مجال ايرادش را نيافته بود. سخنراني‌اي كه تندروها همان را هدف گرفته و در تلاش بودند تا نشان دهند كه همه دانشجويان و مردم شيراز با سخنراني نماينده تهران در دانشگاه شيراز مخالف هستند. شيراز اما اين‌بار يك غايب بزرگ ديد. خبري از تندروها نبود. دادگاهي كه از نظر مطهري و وكليش مطلوب بود به پايان رسيده بود پس مطهري روانه سخنراني در دانشگاه شد. سالن دانشگاه هرچند كوچك بود اما سخنراني علي مطهري پرشور بود. سالن ٢٠٠ نفر بيشتر جا نداشت اما به همان اندازه كه در سالن دانشگاه حاضر بودند بيرون از سالن تجمع كرده بودند تا بتوانند داخل شوند. نتوانستند داخل شوند اما تا پايان سخنراني پشت همان درهاي بسته ماندند و به كوچكي سالني كه براي سخنراني نماينده تهران در نظر گرفته شده بود اعتراض كردند. سخنراني كه تمام شد هم ماندند تا نشان دهند ديگر خبري از تندروها نيست. استانداري فارس هم اين‌بار با استانداري كه سال گذشته علي مطهري به چشم ديده بود متفاوت بود. سخنراني نماينده تهران تمام شد تا دو كار نيمه‌تمام فرزند شهيد مطهري به پايان برسد. حالا شيراز ديگر در ذهن نماينده تهران آن شيراز سال گذشته نيست. خبري از تندروها نيست. چهار جلسه براي رسيدگي به اتهامات حمله‌كنندگان برگزار شد و نوبت به صدور حكم رسيده است. ديروز روز متفاوتي بود هم براي علي مطهري و هم براي مردم و دانشجويان شيراز و شايد هم براي آنهايي كه اسفند سال گذشته با هرچه كه مي‌توانستند به نماينده تهران حمله كرده بودند.»


«روزنامه کیهان» در یادداشتی به قلم سعدالله زارعی با عنوان«پروسه نفوذ در «جمعیت مقاوم»» می نویسد:« نیروی حزب‌اللهی باید میان صحنه‌ای که دفاع در آن دفاع از اصول ثابت انقلاب است و دفاع در صحنه‌ای که دفاع در آن، دفاع از منافع زودگذر است، تفاوت قایل باشد و اگر به هر دلیل در صحنه دفاع از منافع، از رقیب عقب افتاد، نباید آن را با صحنه دفاع از اصول نظام که اگر به رای گذاشته شود، همه در پای آن جانفشانی می‌کنند، جابجا کند. حضور یکپارچه مردم همدان در مراسم تشییع شهید همدانی یک نمونه از این موضوع به حساب می‌آید.

نیروهای کثیر مدافع نظام باید تحلیل دقیقی از صحنه‌هایی که رهبری معظم انقلاب در آنها هیچ مسامحه‌ای را برنمی‌تابند داشته باشند و نیز تحلیل روشنی از مواردی که ممکن است با وجود اهمیت زیاد به دلیل وجودی نبودن، استراتژیک نیستند ومداهنه در آنها با هدف حفظ موقعیت‌های مهم‌تر، ضربه‌ای به اصول و آرمانهای نظام وارد نمی‌کند، داشته باشد.

دشمن بخصوص پس از توافق برجام و به مدد نیروهایی که به نوعی دو قطبی تاکید ورزیده و در کنار سر دادن شعارهای مبتنی بر صلح و صفا با دشمن، نیروهای مظلوم حزب‌اللهی را به چوب و تیر تهمت می‌رانند، درصدد نفوذ در جامعه و دو شقه کردن آن و اقلیت‌نمایی دهها میلیون نیروی مخلص انقلابی است. این گردنه را دریابیم که اگر دریافتیم، هراسی از شرایط سیاسی پیش‌رو وجود ندارد.»


«روزنامه آرمان» در گزارشی با عنوان« بازی بانک ها در میدان سپرده ها» می نویسد:« یکی از معضلاتی که باعث شده تا بانک مرکزی نتواند در موضوع کاهش سود سپرده‌ها با جدیت وارد عمل شود تعهد‌های بانک‌ها با مردم درباره سپرده‌گذاری‌های بلندمدت است. بنابراین نمی‌شود با یک بخشنامه ،در میانه یک سپرده پنج ساله، سود متعلقه را از 24 درصد زمان عقد، به 18 درصد فعلی کاهش داد. این اقدام، اعتراض سپرده گذاران را به دنبال می‌آورد. مشکل اساسی، هم ساختاری است و هم فرهنگی. در کشوری مثل سوئد، بانک‌ها مرجع امانت داری محسوب می‌شوند. مردم تا حد ممکن از پول خود استفاده می‌کنند(پول را خرج زندگی می‌کنند) و مابقی را نزد بانک به امانت می‌گذارند. انتظار سودهای بالا را هم ندارند. در مقابل سیستم بانکی هم به پول مردم به عنوان منابع ارزان و در دسترس نگاه نمی‌کند تا به هر شکل که لازم بداند از آنها بهره‌برداری کند. سپرده را با سود کم می‌گشاید و آن را با سود کم به متقاضیان اجرای طرح‌های کارآفرینی ارائه می‌دهد. اما در کشور ما، گویا مردم پول را برای پول آوری می‌خواهند. عمری کار می‌کنند، پول درمی‌آورند، سپرده می‌گذارند و انتظار می‌کشند تا زیاد و زیادتر شود و در زمانی که معلوم نیست چه وقت هست از آن پول لذت ببرند. حکایت می‌شود اینکه، پول‌ها سرگردانند و مردم انگار زندگی می‌کنند که پول درآورند. اصلاح سیستم بانکی، اقدامی عاجل است که با هیچ توجیهی نمی‌شود از آن گریخت، اما آیا جامعه هم نباید چشم‌هایش را بشوید!»

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # مسعود پزشکیان # سعید جلیلی # دور دوم انتخابات