بازدید 18561

تاثیر «گاموفوبیا» بر کاهش آمار ازدواج

یک روان‌شناس گفت: گاموفوبیا اصطلاحی است که برای توصیف ترس‌های غیرعادی از تعهد و ازدواج به کار می‌رود و باید مورد بررسی قرار گیرد.
کد خبر: ۵۵۱۹۸۴
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۳ 05 December 2015
یک روان‌شناس گفت: گاموفوبیا اصطلاحی است که برای توصیف ترس‌های غیرعادی از تعهد و ازدواج به کار می‌رود و باید مورد بررسی قرار گیرد.

«فرناز امیراصلانی» در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بیشتر افراد نمی‌دانند که با ازدواج کردن و تشکیل خانواده با چه مسائلی مواجه می‌شوند. در واقع خانواده و روابط جدید همگی برای کسانی که در دوران مجردی برای خودشان خلوتی داشته، چند سال تنها زندگی کرده، درون‌گرا بوده و شخصیت اجتنابی دارند کابوس است. برای چنین افرادی معمولاً ازدواج پیشنهاد نمی‌شود، مگر آن‌که با فردی درست به اندازه خودشان اجتنابی ازدواج کنند تا در زندگی مشترک به فضاهای فردی و تنهایی‌های یکدیگر احترام بگذارند.

این روان‌شناس با تأکید بر این‌که ازدواج فرد اجتنابی با فردی عمل‌گرا به شکست منتهی می‌شود، ادامه داد: کسی که طی مجردی، در نیمه راه پیشرفت است و برنامه‌های زیادی برای آینده‌اش دارد از هر تغییری مانند ازدواج می‌ترسد. در حالی که ازدواج به انسان ارزش و اعتبار جدید می‌دهد و برخی اعتبارهای مجردی را منتفی می‌کند. از این‌رو می‌توان گفت هیچ‌کس با ازدواج دچار ورشکستگی عاطفی، شخصیتی یا معنوی نمی‌شود بلکه فقط ارزش‌ها و داشته‌هایش تغییر می‌کند.

وی افزود: ترس از صمیمیت، هراسی است که بیشتر در پسران دیده می‌شود. در واقع برای این قشر نزدیکی به زنان در بخش‌هایی از زندگی‌شان آرزوست اما اگر از حد بگذرد به کابوس تبدیل می‌شود. در واقع یک پسر از کودکی باید برای استقلال روانی خود سدی به نام مادر را پشت سر بگذارد. مثلاً یک دانش‌آموز پسر 9 ساله دوست ندارد مادرش برای بازگشتن از مدرسه دنبالش برود به همین خاطر صمیمیت‌هایی با این شکل را دفع می‌کند.

امیراصلانی تصریح کرد: پروسه استقلال از مادر کم کم در جوانی یک مرد مبدل به استقلال از زنان شده و آن‌ها ناخودآگاه خود را از همه زنان بی‌نیاز می‌بینند. این همان نکته مبهم است که زنان را سردرگم کرده و موجب می‌شود مردان در خلوت‌های شخصی، خود و علایقشان را بازیابی کنند و بیشتر امور روزمره خود را به نامزد یا همسرشان اطلاع ندهند.

این روان‌شناس خاطرنشان کرد: متأسفانه کسانی که تجربه ناموفق عاطفی دارند یا در اطرافیانشان شاهد شکست‌های عاطفی، طلاق، خیانت و کشمکش‌های خانوادگی بوده‌اند، از آمار زیاد جدایی نگرانند و می‌ترسند مشابه همین اتفاق برایشان بیفتد. از این‌رو دچار ترس از ازدواج یا همان گاموفوبیا می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: واقعیت این است که همه ما به یک اندازه در معرض شکست عاطفی هستیم مگر آن‌که انتخابمان صددرصد دقیق، درست و مناسب باشد. از همین‌رو بهتر است به جای هیجانات با منطق پیش برویم، مشاوره کرده و تحقیق کنیم. هم‌چنین تجربیات تلخی که دیگران داشته‌اند می‌تواند به‌جای عامل بازدارنده برای ازدواج، منبع تجربه محسوب شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۳
انتشار یافته: ۱۷
چه جالب گاموفوبیا داشتم خودم خبر نداشتم این و دیگه کجای دلم بذارم
پاسخ ها
حسام
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
هاهاهاها :)))
آخ آخ منم دارم
این چه وضعشه آخه
این قرتی‌بازی‌ها مال ما نیست
اگر کارمون درست بشه چرا ازدواج نکنیم؟!
خلاصه كلي اسمون ريسمون ببافيد كه اقتصاد مهم نيست.... همه از نداري مي نالند و ميگن به خاطر عدم داشتن كار و مسايل مالي و اين قوانيي ازدواج و ول كردند شما از گامو مامو و صحبت كنيد ايول......
توقعات بیش از اندازه دختران از پسران هم کم تأثیر نگذاشته. به قول معروف دخترا از خدا شوهر می‌خواهند و از شوهر همه چیز!
مهروفوبی: ترس از مهریه و دوران زندان پس از اجرای مهریه
من اگه ازدواج نمي‌كنم بخاطر گاموفوبيا نيست، بخاطر اينه كه پول و خونه و كار ندارم.
پسری هستم در سن ازدواج ولی تو دوران نوجوانی و جوانی از ترس هیچ وقت نشد دوست دختر داشته باشم و به تنهایی عادت کردم و الان‌ عملا دچار گاموفوبیا شدم.
الان هم دیگه حاضر نیستم با این آمار بالای طلاق و باب شدن تجارت ازدواج توسط برخی دختران، زیر بار ازدواج برم.

الان کی جوابگوی امثال من و هم نسل های منه؟
نسل عشق ممنوع. نسل ترس و تلفن همگانی؟
پاسخ ها
حمید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
واسه یه لحظه فکر کردم خودم این کامنتو گذاشتم.هر چی گفتی واسه منم صدق میکنه!
اينا كجا عامل اول دومه ؟
بابا دختر پاك كم شده
پسرش همينطور
من پسر مرز دارم پولم حروم اون دختري كنم كه قبل ازدواج نتونسته پاك نگه داره خودشو ؟
بيكاري و گرونيم مزيد برعلت شد
همينطور مدرك گرايي هاي بي علت تا دكترا !!!
حرفم با شما نويسنده نيست
حرفم از اوناييه كه رفتن زنشونو گرفتن
نميدونن الان مشكل واقععي چيه !!
این حرف روز میزنن برا اینکه بگن دلایل ازدواج نکردن از طرف خود جوان هاست نه دولتی که نه شغل فراهم میکنه نه مسکن
وقتی 7 شب میرسی خونه
تازه اول شیفت کاریت شروع میشه و ترجیح میدی همون شرکت میموندی
معلوم گاموفوبیا شدیم
همين ترس در دختران هم هست .
اینها یک مشت حرف چرنده. جوانان برای ازدواج هزار و یک مشکل دارند که اگه برطرف بشه ازدواج می کنند . حالا ایشان می فرمایند پسره دوره مدرسه دوست نداشته مادرش بیاید دنبالش دچار ترس از ارتباط با زنان شده و اسامی قلمبه سلمبه روش می گذاره؟؟؟!!!!!
منم گاموفوبیا دارم
فوق العاده نامربوط مشکل روانشناس ها این است که خیلس سیر تشریف دارند وفقط در کتاب ها ومقالات غربی نگاه می کنند برای من کار درست بشه اینقدر زن بگیرم که سناسنامه ام کم بیاره بعد میبرمش جای این خانم تیتیش مامانی تا ببینه کی از زن می ترسه؟
واقعا درسته. در ميان جوانان ترس از ازدواج وجود دارد. من در بين همسايه ها و آشنايان مي بينم. و يكي از دلايل آن وجود جو جداسازي در مدرسه و دانشگاه و اتوبوس است. پسرها و دخترها همديگر را كاملا موجوداتي متفاوت احساس مي كنند و از هم مي ترسند.
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # مسعود پزشکیان # سعید جلیلی # دور دوم انتخابات