بازدید 16884
۱
خسرو شکیبایی در قلب پوستر جشنواره؛

رونمایی از یازده فیلم سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر+ویدیو

باید تلاش کنیم که به هیچ عنوان ذینفعی از سینمای ایران در انتخاب آثار تاثیر مستقیمی نداشته باشد... نمی توانیم اخبار را در گاوصندوق نگه داریم... حضور خیریه کتایون ریاحی در جشنواره... 80 درصد بودجه جشنواره از محل حامیان مالی تامین می شود... دبیرخانه جشنواره فجر برای نخستین بار به شیوه جشنواره های بین المللی نظیر جشنواره کن عمل کرد و یک چهره هنری را بر پوستر جشواره و چهارم نقش زد.
کد خبر: ۵۵۷۹۳۳
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۳ 02 January 2016
فجر
نشست خبری سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر با اعلام جزئیات مهم‌ترین رویداد فرهنگی کشور از جمله فیلم های راه یافته به بخش نگاه نو همراه شد.

به گزارش «تابناک»؛ نشست خبری سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر با حضور محمد حیدری دبیر جشنواره و مجموعه اجرایی این رویداد فرهنگی، صبح امروز (شنبه)، 12 دی ماه به میزبانی هتل اسپیناس برگزار شد.

در این نشست که به مناسبت میلاد مسیح با قرائت یک حدیث از حضرت مسیح آغاز شد، دبیر جشنواره سی و چهارم با بیان اینکه سینما یکی از معدود حوزه هایی است که در سال های پس از انقلاب واردکننده نبوده و خودکفا بوده، تاکید کرد: با همه نقاط ضعف و قوت افتخار میکنیم به هنرمندانی که در سال های پس از انقلاب ایستادند و آثار ارزشمندی را برای مردم ایران خلق کردند.

محمد حیدری در بخشی دیگر از سخنانش درباره عدم معرفی هیات انتخاب و موکول نمودن به پایان زمان معرفی فیلم ها، گفت: هدف ما این نبوده که هیات انتخاب را مخفی نگه داریم، بلکه هدف ما این است که وقتی هیات انتخاب رسماً معرفی نشوند، فضا به سمت و سویی نمی رود که هیات انتخاب موضع گیری داشته باشد و حواشی پیش بیاید. به هر حال این فیلم ها سرمایه سینماگران هستند و ما باید مراقب این سرمایه ها باشیم و امیدواریم به سمت و سویی برویم که انتخاب آثار توسط جشنواره انتخاب شود و مجموعه دبیرخانه جشنواره نیز پاسخگو باشد.

رونمایی از ترکیب بخشی از فیلم‌های جشنواره سی و چهارم

دبیر جشنواره تلویحاً خبرهای منتشر شده توسط تماشای فیلم ها توسط اشخاص خارج از هیات انتخاب جشنواره را رد کرد و گفت: هیچ کس خارج از مجموعه جشنواره فیلم را ندیده و من اینکه کسی خارج از جمع هیات انتخاب فیلم ها را دیده باشد، رد می کنم. البته به هر حال هیات انتخاب تا حدودی با سلیقه هایشان تصمیم می گیرند و نمی توان در چنثین گزینشی این موضوع را نادیده گرفت. در این شرایط طبیعتاً تعداد محدودی از فیلم ها نیز می توانند انتخاب شوند و به جشنواره راه یابد.

حیدری تصریح نمود: امیدواریم آهسته آهسته هیات انتخاب جشنواره حذف شود، چرا که وقتی باید دبیر و دبیرخانه جشنواره مسئولیت و پاسخگوی جشنواره باشد، باید بتواند در این زمینه تصمیم گیری کند. ضمن اینکه به هر حال هر سینماگری ذینفع است و ما باید تلاش کنیم که به هیچ عنوان ذینفعی از سینمای ایران در انتخاب آثار تاثیر مستقیمی نداشته باشد.

وی درباره لو رفتن برخی اطلاعات جشنواره گفت: ما نمی توانیم اخبار را در گاوصندوق نگه داریم و انتظار داریم خبرنگاران با جشنواره همراه باشیم.و بسیاری از خبرنگاران با بنده تماس گرفتند و گفتند ما ترکیب هیات انتخاب را می دانیم اما برای احترام به تصمیم جشنواره، این خبر را منتشر نمی کنیم.

حیدری درباره شیوه انتخاب چهره هایی که برای آنها در این دوره بزرگداشت برگزار خواهد شد، گفت: سینمای ما مدیون زحمات این پیشکسوتان اسیت و قطعاً جوانانی که وارد این عرصه می شوند مدیون زحمات و تلاش های این بزرگواران هستند. مبنای بزرگداشت ها، انتخاب چهره هایی بود که تاکنون برای آنها بزرگداشت برگزار نشده بود.

پس از سخنان حیدری، موسوی مدیر اطلاع رسانی جشنواره درباره کاخ جشنواره گفت: ما با ایده احترام به اهالی رسانه، با دقت بیشتری کارت صادر کردیم و تاکید داشتیم اگر مثلاً 1600 کارت برای اهالی رسانه صادر می شود، به تعداد صندلی ها میزبان باشیم تا شان رسانه ها حفظ شود. البته یک سوم از تعداد صندلی ها متعلق به اهالی رسانه است.

رونمایی از ترکیب بخشی از فیلم‌های جشنواره سی و چهارم

سپس با پخش آنونس‌های فیلم‌های بخش نگاه نو، یازده فیلم این بخش رونمایی شد که بر این اساس  «ابد و یک روز» به کارگردانی سعید روستایی، «ایستاده در غبار» به کارگردانی محمد حسین مهدویان، «برادرم خسرو» به کارگردانی احسان بیگلری، «پل خواب» به کارگردانی اکتای براهنی، «جشن تولد» به کارگردانی عباس لاجوردی، «خانه ای در خیابان چهل و یکم» به کارگردانی حمیدرضا قربانی، «خماری» به کارگردانی داریوش غذبانی، «گیتا» به کارگردانی مسعود مددی، «لاک قرمز» به کارگردانی سیدجمال سیدحاتمی، «متولد 65» به کارگردانی مجید توکلی، «من» به کارگردانی سهیل بیرقی به این رویداد راه یافتند.

محمد حیدری با بیان اینکه سی و چهار فیلم در بخش نگاه نو ثبت نام کردند که سی فیلم رسیدند و چهار فیلم به دلیل فیلمبرداری و مراحل فنی نرسیدند و همان سی فیلم توسط هیات انتخاب مورد بازبینی قرار گرفتند و یازده فیلم انتخاب شدند.

وی همچنین درباره بخش مستند گفت: در بخش مستند 85 فیلم شرکت کردند که 9 فیلم به جشنواره نرسید و 76 فیلم مورد بازبینی قرار گرفتند. هیات انتخاب بخش مستند شامل محمدرضا شعبانی، مجید خالقی سروش، آرش لاهوتی و آزاده بیزارگیتی هستند و آثار راه یافته به بخش مستند نیز روز سه شنبه اعلام خواهند شد.

سپس محمد موسوی با اشاره به اینکه در این دوره از جشنواره، کوشش شده تا اقدام خیریه و انسان دوستانه ای نیز در دستور کار قرار گیرد، گفت: در این دوره با همراهی خانم کتایون ریاحی و بنیاد کمک که تاکنون صد تن از کودکان ناشنوا را تحت پوشش قرار داده، به تبلیغ این عمل خیرخواهانه خواهیم پرداخت.

حیدری ضمن تاکید بر اینکه جشنواره کاری با مسائل سیاسی کشور نظیر انتخابات مجلس ندارد، در پاسخ به این پرسش که آیا تلخ بودن عمده فیلم های جشنواره صحت دارد؟، گفت: بدین شکل نیست اما برخی فیلم ها نقدهای اجتماعی دارند که باید استقبال کنیم. خوشبختانه در همه ژانرها، فیلم در جشنواره حضور دارد و تنوع مضامین در این دوره مشهود خواهد بود.

دبیر جشنواره فجر درباره فیلم آشغال های دوست داشتنی گفت: با توجه به اینکه، فیلم مذکور برای دوره سی و دوم قبل فرم پر کرده و مطابق با آیین نامه جشنواره نمی تواند یک فیلم دوباره تقاضای حضور داشته باشد. بر همین اساس ما فیلم را به هیات انتخاب تحویل ندادیم و این فیلمن نمی تواند در جشنواره سی و چهارم حضور داشته باشد.

وی درباره تعداد سیمرغ ها گفت: سیمرغ ها کاهش نیافته اما برخی جوایز جنبی نظییر جایزه دبیر جشنواره حذف شده است.

حیدری ضمن آنکه ممیزی و آثار ممیزی را با نگاه حاکمیتی رد نکرد، درباره طرح ادعای اعمال نفوذ دبیرخانه بر هیات انتخاب و هیات داوران گفت: مطمئناً درباره هر آنچه هیات انتخاب و هیات داوران به جمع بندی برسند، اعلام خواهد شد و از آن دفاع می کنیم.رونمایی از ترکیب بخشی از فیلم های جشنواره سی و چهارم

دبیر جشنواره درباره برگزاری جشنواره در تمامی استان ها و سایر کشورها گفت: با توجه به شرایط مالی دولت، اگر اسپانسر جشنواره تایید شود، فیلم ها در تمامی استان ها اکران می شود و اگر این اتفاق رخ ندهد، استان های متقاضی که هزینه هایشان را تامین می کنند، جشنواره برقرار خواهد بود. همچنین در 5 کشور از 25 و 26 بهمن ماه و پس از پایان جشنواره فجر، فیلم های این دوره از جشنواره اکران خواهد شد.

وی درباره بودجه جشنواره فجر گفت: تلاش داریم این جشنواره را با 80 درصد سرمایه حامیان مالی برگزار کنیم و بودجه جشنواره را به سمت تولید فیلم های سینمایی سوق دهیم.

حیدری در پاسخ به پرسش «تابناک» مبنی بر اینکه آیا فیلم ها توسط همه اعضای هیات انتخاب و بر روی پرده مشاهده می شود، گفت: بنده هر روز نظارت دارم که فیلم ها توسط هر هفت عضو هیات انتخاب هر روز تا پاسی از شب بر روی پرده دیده می شود و همان طور که می دانید بر روی پرده امکان تماشای فیلم به صورت گزینشی و دور تند وجود ندارد و فیلم ها کامل دیده می شود.

دبیر جشنواره در پاسخ به پرسش دیگر «تابناک» مبنی بر اینکه با توجه به استمرار فیلمبرداری برخی آثار و نرسیدن نسخه های بازبینی شان در مهلت تعیین شده، آیا در این زمینه نیز همچون بخش نگاه نو عمل می شود و این آثار بیرون گذاشته می شوند؟، تاکید کرد: مطمئن باشید فیلم هایی که تا انتهای دی ماه فیلمبرداری داشته اند، به جشنواره راه نمی یابند.

وی درباره نوع رای گیری برای سیمرغ بلورین جشنواره فجر گفت: به دنبال مکانیزه کردن این رای گیری با همکاری خانه سینما هستیم تا حواشی گذشته تکرار نشود و امیدواریم تا زمان برگزاری جشنواره، این امر تحقق یابد.

در پایان این نشست خبری از پوستر جشنواره توسط دبیر جشنواره و بار حضور مهتاب کرامتی بازیگر سینما و مشاور این دوره از جشنواره رونمایی شد؛ پوستری که توسط بزرگمهر حسین پور طراحی شده بود و تصویری از زنده یاد خسرو شکیبایی در آن نقش شده است. این برای نخستین بار است که در پوستر جشنواره فیلم فجر مشابه پوستر سایر جشنواره های بین المللی و به طور ویژه جشنواره کن، تصویر یک هنرمند برجسته قرار می گیرد.

ویدیوی گزیده نشست خبری و رونمایی از پوستر جشنواره سی و چهارم را در «تابناک» می بینید:

تعداد بازدید : 36
دانلود با کیفیت بالا
دانلود با کیفیت پاییـن
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱
پوستر فوق العاده زیباییه

خیلی کار قشنگیه که عکس یه هنرمند بزرگو برای پوستر انتخاب کردند
آفرین به گرافیستش
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل
وب گردی