بازدید 11242
۱

خيابان ١٧ شهريور بعد از دوسال باز مي‌شود

تصميم عجولانه و بدون كارشناسي شهرداري تهران براي تبديل خيابان حدفاصل ميدان امام حسين به ١٧ شهريور در دو سال قبل، باعث شد تا مشكلات و آسيب‌هاي زيادي براي مردم و كسبه اين محله به وجود‌ آيد.
کد خبر: ۵۶۴۵۷۵
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۰ 31 January 2016
از حدود دو سال پيش، محور ١٧ شهريور به چالشي بزرگ براي مديريت شهري پايتخت تبديل شد. يعني درست زماني كه شهردار تهران در مراسمي به بيان يكي از آرزوهاي زندگي‌اش پرداخت. آن روز وي اعلام كرد هميشه آرزو داشته كه معبر ١٧ شهريور به پياده‌رويي بزرگ تبديل شود و تردد خودرو در آن متوقف شود.

به گزارش اعتماد، بلافاصله بعد از اين سخنراني بود كه اقدامات شهرداري براي تحقق آرزوي شهردار تهران، آغاز شد و در كمتر از چند ماه، اين معبر بسته و سنگفرش شد و تلاش شد تا به بهانه اجراي برنامه‌هاي فرهنگي و اجتماعي مختلف، اين معبر را نزد افكار عمومي به عنوان پاتوقي فرهنگي معرفي كنند. با اين وجود از همان روزهاي اول مردم و كسبه بارها و بارها، به اين اقدام شهرداري اعتراض كردند ولي هيچ‌وقت، اعتراض و حتي تجمع‌شان به جايي نرسيد. تا اينكه چند روز قبل اعضاي شورا تصميم گرفتند، يك‌بار براي هميشه، تكليف اين معبر و اعتراض مردم را مشخص كنند. حالا نماينده شورا در اين مساله، يعني ابوالفضل قناعتي، معتقد است كه مردم واقعا در مضيقه‌اند و بايد اين معبر باز شود. گرچه اين عضو هيات رييسه شوراي شهر تصميم‌گيري نهايي را به بازديدي از محور، منوط مي‌كند ولي تمامي ظواهر امر حاكي از آن است كه با ورود شورا به اين مساله، به احتمال زياد اين معبر تا پايان سال بازگشايي مي‌شود، تا پرونده‌اي كه بيش از دو سال خواب و خوراك را بر مردم و كسبه منطقه حرام كرده بود براي هميشه بسته شود. در اين باره با او گفت‌وگو كرده‌ايم:
 
   آقاي قناعتي، شما از سوي شوراي شهر موظف شده‌ايد تا موضوع مسدود شدن معبر امام حسين به ١٧ شهريور را بررسي كنيد. فكر مي‌كنم قبل از شما كميسيون شهرسازي و معماري مسوول اين قضيه شده بود. چه شد كه شما به عنوان نماينده شورا به اين ماجرا ورود پيدا كرديد؟


همان‌طور كه حتما مي‌دانيد، تصميم عجولانه و بدون كارشناسي شهرداري تهران براي تبديل خيابان حدفاصل ميدان امام حسين به ١٧ شهريور در دو سال قبل، باعث شد تا مشكلات و آسيب‌هاي زيادي براي مردم و كسبه اين محله به وجود‌ آيد. البته ما مخالف زيبا‌سازي معابر و خيابان‌ها نيستيم، همان‌طور كه معتقديم، زيباسازي ميدان امام حسين با تمام اما و اگرهايش، باز هم تا حدي قابل قبول است، ولي اينكه بخواهيم بدون توجه به نيازهاي مردم محله و كسبه، يكي از معابر اصلي جنوب تهران را ببنديم و آن را به بهانه زيبا‌سازي سنگفرش كنيم، به هيچ عنوان پذيرفته‌شدني نيست. واقعيت اين است كه از همان دو سال قبل كه خيابان اصلي محور امام حسين به ١٧ شهريور، بسته شد شهروندان و كسبه اين محله بارها و بارها، به اين مساله اعتراض و حتي چند بار جلوي شوراي شهر تحصن كردند. به همين دليل كميته‌اي با مسووليت رياست كميسيون شهرسازي و معماري شوراي شهرتهران تشكيل شد كه نمي‌دانم متاسفانه به چه دليلي، تلاش‌هاي اين كميته نتوانست گره كور اين معضل را باز كند. اين رويه و اعتراض‌هاي شديد مردم تا آنجايي پيش رفت كه مردم محله طي نامه‌اي با بيش از ٤٠٠ امضا و مهر، خطاب به بنده، خواستار رسيدگي به مساله شدند. اين بود كه من هم مساله را درجلسه غيرعلني يكشنبه شورا مطرح كردم. آنجا بود كه ديدم بسياري ديگر از اعضا هم معتقدند كه بايد اين مساله هر چه زودتر پيگيري و حل شود. در همان جلسه آقاي مسجدجامعي از بنده خواستند تا شخصا مسووليت پيگيري موضوع را برعهده بگيرم و به اتفاق آقاي طلايي مساله را حل و فصل كنيم كه من هم براي حل مشكل مردم، پذيرفتم.

  الان دقيقا مشكل مردم و كسبه اين محدوده چيست؟


اين اقدام پيامدهاي منفي بسياري را براي محله داشته است. مثلا مردم و خانواده‌هاي ساكن در محله از اينكه دسترسي به كوچه‌ها و خيابان‌هاي‌شان مسدود شده، به‌شدت گلايه دارند. ضمن اينكه بستن اين معبر باعث شده تا تعداد كارتن‌خواب‌ها و معتادان هم به‌شدت افزايش پيدا كند و اين محدوده به معبري جرم‌خيز بدل شود، كما اينكه طي دو سال اخير گزارش‌هاي زيادي از حوادث مختلف در اين معبر به دست ما رسيده كه مويد همين نكته است. يعني زن و بچه مردم در آنجا احساس امنيت نمي‌كنند. همچنين مردم از اينكه نمي‌توانند خودروهاي‌شان را به پاركينگ‌هاي‌شان ببرند ناراضي‌اند.

  و كسبه به چه علت معترضند؟


آنها هم معتقدند كه كسب و كارشان به دليل مسدود شدن و كم شدن ترددها به‌شدت از رونق افتاده است و درآستانه ورشكستگي قرار دارند. تعدادي از اين كسبه كه از ده‌ها سال قبل در اين منطقه به شغل فروش خودرو مشغول بوده‌اند هم از اينكه نمي‌توانند ماشين‌ها را به داخل نمايشگاه‌هاي‌شان ببرند ناراحتند و عملا كاسبي‌شان تعطيل شده است. حالا شما حساب كنيد با احتساب اينكه در هر مغازه چند نفر هم مشغول به كارند، بيش از دو، سه هزار نفر عملا از نان خوردن افتاده‌اند يا در شرف آن هستند. دقيقا مشكل ما هم همين جاست. اينكه ما معتقديم در اجراي هر پروژه‌اي ابتدا بايد رضايت مردم در نظر گرفته شود و پيوست‌هاي اجتماعي و ترافيكي و... آن در نظر گرفته شود و تازه بعد از آن، براي اجراي اين طرح‌ها اقد‌ام شود.

  يعني در مورد اين معبر چنين كاري صورت نگرفته است؟


خير. براساس بررسي‌هاي ما، اين پروژه هيچ‌يك از پيوست‌هاي لازم يك طرح را ندارد.

  خيلي‌ها معتقدند كه كار احداث اين محور زماني آغاز شد كه شهردار تهران در مراسمي گفت: يكي از آرزوهاي من اين بوده و هست كه معبر امام حسين به ١٧ شهريور سنگفرش شود. بعد از آن بود كه تعدادي از معاونين و مديران شهرداري كمر همت بستند و خيابان را مسدود كردند و تبديل به وضعيت كنوني آن كردند. شما هم با اين نظريه موافقيد؟


در اين مورد نظري ندارم. ولي همين‌قدر بگويم كه اين طرح به گونه‌اي اجرا شده كه گويا براي اجراي دستور يك شخص يا اشخاصي، آن را انجام داده‌اند. آن هم بدون توجه به پيوست‌ها و اصول اجراي يك طرح. البته واقعيت اين است كه به نظر مي‌رسد اين مشكل فقط در مورد محور ١٧ شهريور وجود ندارد. ما در خيلي از نقاط ديگر هم شاهديم كه طرح‌هايي اجرا مي‌شود كه بعد از افتتاح معلوم مي‌شود مشكلات زيادي را براي مردم به دنبال دارد. مثلا در مورد جواديه، با احداث دو بزرگراه و اتوبان، جواديه را عملا به جزيره‌اي تبديل كرده‌ايم كه راه‌هاي دستيابي به آن به‌شدت سخت شده و ترافيك‌هاي چندين ساعته را موجب شده است. حتي قرار شد در بخشي از اين مسير زيرگذري احداث شود كه هنوز بعد از سه سال به سرانجام نرسيده و مردم واقعا در تنگنا هستند. در مورد بزرگراه امام علي هم وضعيت به همين منوال است. عدم جانمايي مناسب براي تعدادي از خروجي‌ها باعث شده تا مردم اين محله‌ها با مشكلات واقعا زيادي مواجه باشند. مثلا سال‌هاست كه مردم هنگام خروج از بزرگراه و ورود به خيابان جانبازان و رسيدن به ميدان نبوت يا هلال احمر با مشكلات زيادي مواجهند و بايد مدت‌ها در ترافيك بمانند. مي‌خواهم بگويم اينها فقط مختص محله ١٧ شهريور نيست، بلكه متاسفانه با كم‌دقتي شهرداري در اجراي پروژه‌ها و طرح‌هاي عمراني، در بسياري از نقاط شهر  با  مشكلاتي  اينچنيني  مواجهيم.

   الان شما به عنوان مسوول پيگيري اين پروژه، مي‌خواهيد چه كار كنيد؟


قرار شده، همراه با معاون خدمات شهري شهردار تهران، همين هفته همراه با آقاي طلايي، براي بازديد از اين معبر برويم و با مردم صحبت كنيم و نتيجه را به اعضاي شورا گزارش بدهيم.

    واگر مردم واقعا مخالف ادامه بسته بودن اين محور باشند، چه خواهد شد؟


خب طبيعي است كه اين معبر بايد سريعا باز شود. حتي ما پيش‌بيني كرده‌ايم در صورتي كه به اين نتيجه برسيم كه مردم مخالف بسته بودن معبر باشند، طرح بازگشايي معبر را در طرحي دوفوريتي به شورا بياوريم تا بتوانيم در اسرع وقت آن را بازگشايي كنيم.

  ولي ظواهر عمر و سابقه رسيدگي به اين مساله، حكايت از آن دارد كه شهرداري نه‌تنها چندان تمايلي براي بازگشايي معبر ندارد كه حتي به‌شدت در مقابل آن مقاومت هم مي‌كند.


من هنوز به اين نتيجه نرسيده‌ام كه شهرداري مقاومت مي‌كند. اگر هم اينچنين باشد، شهرداري موظف است به نظر شورا عمل كند و در صورت نياز معبر را بازكند.

  در اين صورت تكليف ميلياردها تومان هزينه‌اي كه براي سنگفرش كردن اين محور شده چه مي‌شود؟


به هر حال اين اشتباه، به هر دليلي رخ داده و الان مردم به‌شدت مشكل دارند. اولويت اول ما رضايت مردم و آسايش آنهاست. به همين دليل نبايد بگوييم چون فلان قدر هزينه شده، مردم همچنان بايد در مضيقه و تنگنا باشند.

  خب چرا قبل از اجراي پروژه‌‌ها، روي نحوه اجراي آنها نظارتي نمي‌شود تا اين‌همه اسباب مشكلات متعدد را براي مردم و شهروندان فراهم نكند؟


من هم با شما موافقم. به همين دليل هم بوده كه شورا به اين نتيجه رسيده كه بايد قبل از اجراي هر طرح جوانب مختلف آنها بررسي شود. به دنبال اين امر، كميته‌اي با نام كميته نظام پذيرش، در شوراي شهر و دركميسيون عمران شكل گرفته كه همين وظيفه را برعهده دارد. يعني قبل از اجراي هر پروژ‌ه‌اي، شهرداري موظف است تمام پيوست‌هاي آن را به اين كميته ارايه دهد، تا جوانب مختلف آن بررسي شود.

  يعني اگر اين كميته، پروژ ه‌اي را تاييد نكند، آن پروژه، هرچقدر هم كه مهم باشد، متوقف خواهد شد؟
دقيقا.


  برگرديم به موضوع داستان محور ١٧ شهريور. بقيه اعضاي شورا هم معتقدند كه بايد اين معبر بازشود؟

آنچه من ديده‌ام، حكايت از آن دارد كه تقريبا اكثر اعضا، همين نظر را دارند.

  با مردم محله هم صحبت كرده‌ايد و از آنجا بازديدي داشته‌ايد؟


بله. تقريبا همه ناراضي‌اند.

  با قاليباف چطور؟ صحبتي نداشته‌ايد؟


هنوز نه. ولي اگر شورا مجوزش را بدهد حتما با وي هم جلسه‌اي را در اين زمينه خواهم داشت.

  و اگر قرار باشد اين معبر باز شود، فكر مي‌كنيد تا كي اين اتفاق خواهد افتاد؟


به اميد خدا و با توجه به اينكه قرار شده، طرحي دوفوريتي را به شورا ارايه دهيم، درصورت اطمينان از ناراضي بودن مردم، تا قبل از عيد اين معبر باز شده، به شكل اوليه خود بازخواهد گشت.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷۲
انتشار یافته: ۱
واقعا باید این مشکل سریعا مرتفع شود.
کلا منطقه دچار بحران شده است.
ترافیک اطراف آن منطقه ده برابر شده است.
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # رفح # حج # ارتحال امام خمینی
وب گردی