بازدید 8579
آغاز رسمی روند انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا؛

رأی‌دهندگان در آمریکا، چگونه نامزدهای دو حزب را انتخاب می‌کنند؟

پس از ماه‌ها مبارزه انتخاباتی و برگزاری مناظرات داغ و بعضاً جنجالی میان نامزدهای هر یک از دو حزب اصلی آمریکا، امروز (دوشنبه)، تحولی مهم در روند انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 صورت می‌گیرد: آغاز انتخابات درون‌حزبی. انتخابات دو حزب در ایالت آیووا، به معنای آغاز رسمی روند انتخابات است.
کد خبر: ۵۶۴۷۶۴
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۹ 31 January 2016
رأی‌دهندگان در آمریکا، چگونه نامزدهای دو حزب را انتخاب می‌کنند؟پس از ماه‌ها مبارزه انتخاباتی و برگزاری مناظرات داغ و بعضاً جنجالی میان نامزدهای هر یک از دو حزب اصلی آمریکا، امروز (دوشنبه)، تحولی مهم در روند انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 صورت می‌گیرد: آغاز انتخابات درون‌حزبی.

به گزارش «تابناک»، امروز، رأی‌دهندگان دموکرات و جمهوری‌خواه در ایالت آیووا، پای صندوق‌های رأی رفته و نامزد موردنظر خود را برای به عهده گرفتن نامزدی نهایی حزب، انتخاب خواهند کرد. انتخابات آیووا از آن جهت اهمیت دارد که هر دوره، روند رسمی انتخابات ریاست‌جمهوری از آنجا آغاز می‌شود و همین امر، این ایالت را از جنبه سنت انتخاباتی مهم ساخته است.

تاکنون سابقه نداشته نامزدی که در انتخابات این ایالت جایگاهی پایین‌تر از سوم را در حزب خود به دست بیاورد، به عنوان نامزد نهایی آن حزب معرفی شود؛ بنابراین، می‌توان گفت ترتیب نام‌هایی که امروز از صندوق‌های رأی خارج می‌شود، تأثیر مهمی بر وضعیت کلی هر یک از نامزدها خواهد داشت.

اما انتخابات آیووا با روند معمول انتخابات‌های مقدماتی در دیگر ایالات آمریکا متفاوت است. در آیووا، بر خلاف دو ایالت دیگری که رأی‌گیری در آن‌ها نیز زودتر از بقیه آغاز می‌شود (کارولینای جنوبی و نیوهمپشایر)، روند معمول انتخابات طی نمی‌شود؛ بدین معنا که نمایندگان مربوط به نامزد پیروز، به سرعت معرفی نمی‌شود.

در همه ایالت‌ها روند انتخابات بدین صورت است که مردم (اعضای ثبت شده هر یک از دو حزب) با رأی خود در واقع نه مستقیم یکی از نامزدها، بلکه نماینده هر نامزد در آن ایالت را انتخاب می‌کنند و آن نماینده با حضور در مجمع ملی حزب، رأی خود را به نامزد مورد نظر می‌دهد.

با این حال، در آیووا از سال 1972 تاکنون، روال کار بدین صورت است که مردم، نماینده حوزه را انتخاب می‌کنند، نه نماینده مجمع ملی. این نمایندگان حوزه‌ای و محلی سپس به یکی از 99 مجمع حزبی در سطح کشور رفته و از نامزد خود دفاع می‌کنند. از آنجا، نمایندگانی برای یکی از حوزه‌های انتخابی منطقه‌ای برگزیده می‌شود و در نهایت، از میان آن‌ها، نمایندگانی که باید در مجمع ملی حزب شرکت کنند، انتخاب می‌شوند.

نکته دیگر این است که جمهوری‌خواهان و دموکرات‌های آیووا، هر یک روش متفاوتی برای انتخاب نمایندگان خود دارند. جمهوری‌خواهان آیووا از سیستم رأی‌گیری مرسوم برای انتخاب نمایندگان خود بهره می‌برند؛ در حالی که دموکرات‌های آیووا، روش پیچیده‌تری را به کار می‌بندند. رأی‌دهندگان حزبی دموکرات بر اساس نامزدی که از آن حمایت می‌کنند، به گروه‌های کوچکی تقسیم می‌شوند. در صورتی که یکی از نامزدها حمایت کمتر از 15 درصد رأی‌دهندگان را داشته باشد، از رقابت حذف شده و هواداران وی بین دیگر نامزدها تقسیم می‌شوند.

به دلیل مجموعه همین ویژگی‌ها، انتخابات آیووا تاکنون تأثیرات مهمی بر حذف نامزدها از گردونه رقابت‌ها و یا بهبود جایگاه برخی نامزدهای دیگر داشته است. در سال 2004، هاوارد دین که در ابتدا میان دموکرات‌ها پیشرو بود، در آیووا پس از جان کری و جان ادواردز قرار گرفت و سوم شد. کسب جایگاه نخست توسط کری، موقعیت وی را در مبارزات انتخاباتی احیا کرد و سبب شد، وی بتواند نامزدی نهایی دموکرات‌ها را در انتخابات اصلی به دست بیاورد.

گفتنی است، در آخرین نظرسنجی که پیش از انتخابات امروز آیووا انجام گرفت، دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون به ترتیب در میان جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها پیشتار هستند. در میان جمهوری‌خواهان، هرچند ترامپ با 28 درصد از تد کروز که 23 درصد آرای نظرسنجی را به خود اختصاص داده، پیش افتاده است، اما به عقیده «ای بی سی نیوز» برای اینکه بتواند پیروزی خود را تضمین کند، به جلب آرای افرادی که برای نخستین بار پای صندوق رأی می‌روند، نیاز دارد. این در حالی است که 40 درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی گفته‌اند، برای نخستین بار پای صندوق می‌روند.

با این حال، باید توجه داشت که از دید اهالی آیووا، ترامپ به دلیل مواضعش در برخی مسائل، از جمله موضوع سقط جنین، شخصیتی چندان محبوب به شمار نمی‌رود. با این حال، شرکت‌کنندگان در نظرسنجی اخیر درباره اینکه چه کسی احتمالاً نامزد نهایی حزب می‌شود و اینکه دشمنان آمریکا بیشتر از کدام نامزد انتخابات وحشت دارند، به نام ترامپ اشاره کردند.

به هر حال، استوارت استیونز، کارشناس مرکز استراتژیک مریلند که روی شانس پیروزی پنج نامزد جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا که دارای بیشترین شانس هستند مطالعه می‌کند، پیش‌بینی کرده، دونالد ترامپ در ایالت آیووا پیروز می‌شود. البته به گفته وی، ترامپ فرصت کمی برای خطا دارد، زیرا اصولاً او انتخاب دوم هیچ رأی‌دهنده‌ای نیست و باید همین تعداد از هواداران را حفظ کند.

در این مورد، کروز و روبیو شانس بهتری دارند، زیرا محبوب‌تر هستند و اگر کسی به هر دلیل از رأی دادن به ترامپ پشیمان شود، این دو نامزد اولین گزینه‌هایی هستند که به ذهن رأی دهندگان خطور می‌کنند.

گفتنی است، بر اساس نظرسنجی اخیر، در میان نامزدهای دموکرات، هیلاری کلینتون با صعود 3 درصدی موفق شد 45 درصد آرای ایالت آیووا را از آن خود کند و برنی سندرز با کسب 42 درصد آرای‌ این ایالت در نظرسنجی‌ها، در جایگاه دوم قرار گرفت. بقیه نامزدهای دموکرات‌ فاصله چشمگیری با این دو نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا دارند.

روزنامه نیویورک تایمز در گزارش تحلیلی خود درباره انتخابات آیووا می‌نویسد: «پس از یک سال نظرسنجی‌های بی‌شمار و اغلب متناقض، بیش از 250 هزار تن از مردم ایالت آیووا در نیمه شب دوشنبه در یک انتخابات ایالتی شرکت خواهند کرد و درباره نامزدهایی که می‌خواهند جلوی آمدن مسلمانان به کشور را بگیرند (دونالد ترامپ)، مخالف دادن امتیاز به دموکرات‌ها هستند (سناتور تد کروز از تگزاس) و مالیات‌های کلان و دولت فراگیر را پیگیری می‌کنند (سناتور برنی سندرز از ورمونت) داوری خواهند کرد. این رأی‌دهندگان در موقعیتی هستند که نظم را به انتخابات بازگردانند یا سیاست را دوباره سامان بخشند، به گونه‌ای که در هیچ یک از انتخابات سال‌های گذشته سابقه نداشته است».

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار