بازدید 33383
گزارش کامل نخستین روز سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر؛

از نمایش فیلم با 75 دقیقه تاخیر تا تفکیک جنسیتی!+ویدیو

حامد بهداد و باران کوثری، دو بازیگر فیلم «هفت ماهگی» امروز این فیلم را با مردم می بینند. حامد بهداد بازیگر سینما به یکی از برنامه‌های تلویزیون راه داده نشد؛ اتفاقی که حاشیه ساز بود. نخستین حاشیه جشنواره با صفحه سفید روزنامه به وجود آمد... نمایش بازی حامد بهداد در مقابل رویا نونهالی؛ ماجراهای ازدواج مرد با زنی بزرگ‌تر از خودش...
کد خبر: ۵۶۴۹۸۱
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۵ 01 February 2016

چراغ‌های سالن کاخ برای اهالی خیابان یک طرفه خاموش شد
چراغ‌های سالن کاخ برای اهالی خیابان یک طرفه خاموش شدنخستین روز سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر در حالی از عصر امروز آغاز شد که پیش‌بینی‌های تاکید دارد، مهم‌ترین فیلم به نمایش درآمده در روز اول این رویداد، «نیمه شب اتفاق افتاد» به کارگردانی تینا پاکروان خواهد بود.

به گزارش «تابناک»؛ سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر رسماً از ساعت 14:30 با نمایش فیلم «اهالی خیابان یک طرفه» در بخش سینماحقیقت (مستند) آغاز شد و نخستین فیلم در نخستین روز جشنواره یک اثر متفاوت است.

پس از نمایش «اهالی خیابان یک طرفه»، در بخش سینمای هنروتجربه، فیلم «برداشت دوم، قضیه اول» به کارگردانی پویان باقرزاده به نمایش در خواهد آمد و سپس در بخش فیلم «گیتا» به کارگردانی مسعود مددی در بخش سینمای ایران (نگاه نو) رونمایی خواهد شد.

در ادامه نمایش‌های روز نخست، نمایش‌های حساس از ساعت 21 آغاز خواهد شد و «نقطه کور» سومین ساخته مهدی گلستانه و همچنین «نیمه شب اتفاق افتاد» به کارگردانی تینا پاکروان در بخش سینمای ایران (سودای سیمرغ)، در سالن اصلی برج میلاد رونمایی می‌شود.

14:15- مستند دولتی «اهالی خیابان یک طرفه» که به تهیه کنندگی و کارگردانی مهدی باقری و سرمایه گذاری مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ساخته شده، درباره خیابان «قوام‌السلطنه» سابق یا «30 تیر» فعلی است که زندگی اجتماعی و فرهنگی آن خیابان و خیابان‌های اطراف را بررسی می‌کند.

رونمایی از فیلم های مستند سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر

در این فیلم مستند بلند، 6 کاراکتر که در این خیابان زندگی یا کار کرده‌اند درباره‌ی آنها صحبت می‌شود؛ «لوون هفتوان» در خیابان 30 تیر کتاب‌فروش بوده، «دکتر فرهاد خردمند» ساکن آن خیابان و مترجم زبان ایتالیایی است، «مارینا هاشم‌زاده» و مادر ایشان در این خیابان کافه‌دار هستند، «استاد سعید خاک‌نگار مقدم» کاشی‌کار است و کاشی هفت‌رنگ کار می‌کند، «آرا داودیان» پیانیست است و «شاهن بازیل» ساکن آن خیابان بوده و هست و به شغلی مترجمی مشغول است.

14:21- حامد بهداد و باران کوثری، دو بازیگر فیلم «هفت ماهگی» امروز 12 بهمن‌ماه همراه با مردم به تماشای این فیلم در جشنواره فیلم فجر می‌نشینند.

14:30- مهدی باقری کارگردان مستند «اهالی خیابان یکطرفه» درباره فیلمش به فارس گفته است: من یک پروژه سه گانه‌ای دارم که اولین آن با خیابان قوام‌السلطنه یا 30 تیر شروع می‌شود و دو بخش دیگر آن خیابان لاله‌زار و ناصر خسرو است چراکه این سه خیابان از لحاظ تاریخی در تهران و ایران خیابان‌های مهمی هستند و هر سه خیابان ویژگی‌های خاص خودشان را دارند و با همدیگر متفاوت هستند.

وی با بیان اینکه خیابان 30 تیر وجه تاریخی پررنگ‌تری دارد، افزود: این خیابانی است که از قدیم محل تجمع مردم عادی با ادیان و مذاهب مختلف بوده است؛ دلیلش هم این بوده که بلوک 30 تیر از خیابان علاالدوله یا فردوسی تا خیابان حافظ یا یوسف‌آباد سابق مرکز ورود مدرنیته به تهران بوده است و بعضی چیزها که اولین چیزهایی که برای اولین این بار وارد ایران شده در خیابان نادری بوده است. به لحاظ تاریخی اولین بار زمانی این بلوک مطرح شده است که تهران در دوره ناصری توسعه پیدا می‌کند و این بلوک در نقشه‌ها دیده می‌شود اما سابقه این محوطه به دلیل وجود چند کوشک و باغ مهم به زمان فتحعلی شاه برمی‌گردد.

وی به اهمیت‌های دیگر این منطقه در ابتدای قاجاریه اشاره و تصریح کرد: دلیل دیگر این است که اساساً قرار نبوده اینجا خیابان 30 تیر باشد بلکه به دلیل عبور آب قنات کن اینجا مهم بوده است در نتیجه خیابان 30 تیر خصوصیات یک خیابان مدرن مثل خیابان ولیعصر(عج) را ندارد و این جور جاها بعداً که ماشین وارد تهران می‌شود باید راهش را باز کنند و تبدیل به خیابان شود لذا در این نوع خیابان‌ها که اجباراً خیابان می‌شوند دیگر بدنه آن مهم نیست بلکه محوطه‌های پشت مسیر خانه‌ها و آدم‌هایی که در آنجا زندگی می‌کنند مهم می‌شود در نتیجه این فرصتی بود که بجای اینکه صرفاً به تاریخ خیابان بپردازیم به تاریخ افرادی که آنجا زندگی کرده یا می‌کنند بپردازیم.

14:40- آخرین مراحل صداگذاری فیلم سینمایی «یتیم خانه ایران»  توسط بهمن حیدری با حضور جعفر دهقان و داود مقداری به پایان رسید و گروه در تلاش هستند که طبق زمان‌بندی صورت گرفته از سوی دبیرخانه سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر  اولین نمایش «یتیم خانه ایران» در تاریخ 18 بهمن در کاخ جشنواره صورت گیرد.

14:50- مهدی گلستانه کارگردان و تهیه کننده «نقطه کور» در مورد شرایط تولید فیلمش گفت: من در این کار رج نزدم و به ترتیب قصه پیش رفتم چرا که نمی‌شد سکانس‌ها را باهم بگیریم. شاید بزرگترین خطای تهیه‌کنندگی در این بخش باشد چرا که ما هزینه‌های زیادی برای نور و ... انجام دادیم اما بنظرم برای حفظ حال و هوای فیلم لازم بود. در مورد دکوپاژ اثر هم باید بگویم که مدل کاری‌ام بخاطر دستیاری «حسن فتحی» کمی شبیه اوست و دکوپاژ را می‌نویسم و آماده سرکار می‌روم. تنها چالش سخت من در تک لوکیشن بودن کار به لنز تله باز می‌گشت که من برای گرفتن برخی پلان‌ها دیوارها را جابجا می‌کردیم.

چراغ‌های سالن کاخ برای اهالی خیابان یک طرفه خاموش شد

کارگردان «نقطه کور» در مورد اینکه نترسیدید فروتن در فیلم شما در نقش پدر خانواده تکرار شده باشد، به فارس گفت: من بیشتر دنبال توازن در بازیها بودم و کنترل گروه بازیگران برایم مهم بود. انتخاب بازیگران فیلم نیز 45 روز طول کشید که بخش زیادی از آن بخاطر انتخاب بازیگران کودک بود. فکر می‌کنم که بازی بچه‌ها دلچسب درآمده است.

وی همچنین درباره ریتم کند فیلمش به مهر گفت: ما نیاز داشتیم با یک ۷ - ۸ دقیقه آرام فیلم را شروع کرده و بعد ۷۰ دقیقه پر از تنش و درگیری داشته باشیم و باز ۷- ۸ دقیقه آرام برای پایان که البته آرامش اول و پایان فیلم زمین تا آسمان با هم متفاوت است.
اساسا دوست نداشتم مخاطب از همان ابتدا بیش از این با تنش داستان درگیر شود چون معتقدم مظلومیتی که ناهید دچارش شده بیشتر به کار ما می آید تا استکباری که خسرو در خانه پیاده می کند. به همین دلیل نیاز داشتیم مدت زمان بیشتری روی ناهید تمرکز کنیم، شرایطش را توضیح دهیم و پله پله برسیم به تنش اصلی داستان. این استدلال شخصی من است.

چراغ‌های سالن کاخ برای اهالی خیابان یک طرفه خاموش شد

15:00- پویان باقرزاده، کارگردان فیلم «برداشت دوم از قضیه اول» درباره سکانس پلان بودن و فیلمبرداری یکسره داستانش گفته است: فیلم «برداشت دوم از قضیه اول» فیلمی است که سعی شده در آن خودمان هم تجربه کنیم. یک فضای فیلم در فیلم و مستند دارد. جاهایی به پشت صحنه ساختن فیلم می‌پردازد. به واسطه جنس کار و داستان حدود 60 دقیقه فیلم سکانس پلان طراحی  و اجرا شد. کلیت فیلم داخلی است و آن سکانس پلان هم در فضای 60 متری و به صورت سکانس پلان است.

وی افزود: برای ما اگر پلان را خرد می‌کردیم بسیار راحت بود؛ اما الان نمی‌توانم توضیح بدهم امیدوارم  این الزام را زمان نمایش فیلم متوجه بشوند. چه در قصه و چه در فرم نیاز بود. وقتی بحث می‌کردیم با گروه راه دیگری نبود. نسبت به فضا و قصه فیلم ضبط سکانس پلان تنها راه برای ما بود که اصلا کار ساده‌ای نبود. سکانس پلان داخلی کار بسیار سختی است. امیدوارم فیلم را بدون پیش‌داوری و قضاوت ببینند. من خودم از پیش‌داوری درباره سکانس پلان خوشم نمی‌آید اما شاید درباره این مورد خاص باید بعد از فیلم بحث کنیم.

چراغ‌های سالن کاخ برای اهالی خیابان یک طرفه خاموش شد

باقرزاده درباره مضمون اثرش توضیحات تازه‌ای داده و در این باره به فارس گفته است: ما درباره پنهان کاری  و تقبیح آن در اثر صحبت می کنیم. پنهان کاری هایی که از روی صداقت صورت می گیرد و فرد را از دانستن چیزی محروم می کنیم در شرایطی که احساس می کنم ممکن است شما زندگی بهتری داشتید  و همین امر هم منجر به فاجعه ممکن است بشود ما در این باره صحبت کردیم  که با مضامین اخلاقی هر جامعه‌ای صادق است.

15:10- علیرضا برازنده که سال گذشته توانست سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری را برای فیلم سینمایی«دوران عاشقی»کسب کند، می‌گوید که بعد از دریافت سیمرغ شرایطی که پیش از آن برای انتخاب‌هایش قائل بوده را حفظ کرده است.
او که امسال مدیریت فیلمبرداری دو فیلم«عادت نمی‌کنیم»و «سیانور»را انجام داده است.گفت:هر دو این فیلم از تجربیات خوب من در سینما است.«عادت نمی کنیم» فیلمی است که از ماه‌ها پیش از ساخت در جریان نگارش فیلمنامه بودم و خوشبختانه تجربه خوب همکاری با ابراهیم ابراهیمان باعث شد تا انگیزه بیشتری برای این همکاری داشته باشم.

برازنده درباره حضورش در فیلم سینمایی«سیانور» به ایسنا گفت:با توجه به زمانی که در فیلمنامه این فیلم لحاظ شده بود و قرار بود بخشی از تاریخ معاصر ما روایت شود،طبعا ایده‌هایی نیز برای فیلمبرداری مطرح شد.در این مدت بسیاری از من سوال کرده‌اند که چرا با نگاتیو فیلمبرداری کردم؟و هر کس پیشنهادی می‌دهد و می گویند اگر از دوربین دیگری استفاده می‌کردم بهتر نبود؟

او ادامه داد: پیش از شروع فیلمبرداری معایب و مزایای فیلمبرداری با نگاتیو با تهیه کننده و کارگردان مطرح شد و از نظر من نگاتیو فرم ایده‌ال‌تری برای فیلمبرداری این فیلم بود و خوشبختانه مورد پذیرش قرار گرفت.معتقدم که هر فیلم فضای خاص خودش را دارد و با توجه به اینکه تجهیزات ساخت فیلم در حال حاضر بهتر است و به هر گونه دوربین فیلمبرداری دسترسی وجود دارد، باید بهترین انتخاب‌ها صورت بگیرد و باید از امکاناتی استفاده شود که به هدف و تصویر ذهنی که از ابتدا در فیلمنامه در نظر گرفته شده است نزدیک باشد. از نتیجه فیلم «سیانور» راضی هستم و تجربه بسیار خوبی بود.

چراغ‌های سالن کاخ برای اهالی خیابان یک طرفه خاموش شد
15:15- نخستین حاشیه جدی جشنواره امروز در صحنه نخست یک روز ثبت شد. روزنامه «هنرمند» روز دوشنبه - 12 بهمن ماه - که مصادف بود با فردای روز برگزاری مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر، در صفحه فرهنگ و هنر خود به انتقاد از نحوه دعوت از خبرنگاران به مراسم افتتاحیه پرداخت و پس از انتشار رو تیتر «گزارش هنرمند از افتتاحیه سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر» تیتر «تصور کنید!» را انتخاب کرد و مابقی مطلب را سفید درآورد. این روزنامه همچنین در پایین این مطلب توضیح داد: «علیرغم تلاش و پیگیری‌های روزنامه هنرمند‌، دبیرخانه جشنواره فیلم فجر کارت مراسم افتتاحیه جشنواره را در اختیار روزنامه قرار نداد و مانع از حضور خبرنگار و عکاس روزنامه هنرمند شد.» این روزنامه در همین صفحه و در کنار این مطلب انتقادی‌، پیام وزیر ارشاد و معاون سینمایی به جشنواره فیلم فجر را منتشر کرد.

15:30- تینا پاکروان کارگردان فیلم سینمایی «نیمه‌شب اتفاق افتاد» گفت:
ازدواج‌های نامتعارف مردان مسن با دختران جوان و بالعکس و ارتباط‌های عاطفی که این‌ها با همدیگر دارند در «نیمه شب اتفاق افتاد» وجود دارد و به آن در حدی که به فیلم مرتبط است پرداخته‌ایم. در فیلم «خانوم» من به معضل طلاق پرداختم که اینقدر در جامعه زیاد شده که آمار‌های نگران کننده‌ای مطرح می‌شوم و می‌خواستم با تحمل می‌توان از بحران‌ها عبور کرد.

پاکروان که دومین تجربه کارگردانی‌اش را پشت سر می‌گذارد، درباره ارتباط دو فیلمش گفت:
چیزی که هم در فیلم «خانوم» و هم «نیمه شب اتفاق افتاد» وجود دارد و مد نظر من قرار دارد، توان و قدرت زنانی است که در شرایط سخت و بحرانی جامعه یا خانواده محکم می‌ایستند و سعی می‌کنند با تکیه قدرت خودشان و اخلاق اجتماعی از آن بحران عبور کنند. در این فیلم هم من این تم را حس کردم و دیدم که باز هم درباره زنی صحبت می‌کنیم که در شرایطی که در جامعه ما اخلاق کمرنگ شده پای یکسری از اصول اخلاقی خودش می‌ایستد و جذابیت این قصه باعث شد تا برای ساخت «نیمه شب اتفاق افتاد» ترغیب شوم.

چراغ‌های سالن کاخ برای اهالی خیابان یک طرفه خاموش شد

وی درباره دلیل عدم همکاری‌اش با فاطمه معتمدآریا گفت: نقش‌های این فیلم بسیار سخت بودند و من خیلی خوش شانش بودم که این ترکیب بازیگران برای فیلم انتخاب شدند. ابتدا قرار بود خانم معتمد‌آریا و حامد بهداد نقش‌های اصلی فیلم را بازی کنند که هر دو نیز از نقش‌هایشان استقبال کردند. اما در روند بازنویسی فیلمنامه بنده و خانم معتمد‌آریا دو دیدگاه متفاوت پیدا کردیم و هر کدام شخصیت اصلی را متفاوت می‌دیدیم و به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این پروژه همکاری نکنیم.

این کارگردان درباره نحوه انتخاب رویا نونهالی و حامد بهداد عنوان کرد: پس از آن من از خانم رویا نونهالی دعوت به همکاری کردم که نکته جالب برای من تشابه زاویه دید خانم نونهالی و من به شخصیت اصلی فیلم بود و به بهترین شکل این نقش را بازی کردند. در خصوص حضور حامد بهداد هم ترجیح من این است که بازیگران در نقش‌هایی استفاده کنم که یا آنرا بازی نکرده‌اند و یا کمتر در این قالب دیده شده‌اند. مشکل امروز سینمای ما این است که اکثر بازیگران دارند تبدیل به تیپ می‌شوند و یک بازیگر در فیلم‌های مختلف تکرار می‌شود. من سعی کردم این کار را نه در فیلم «خانوم» انجام دهم و نه در فیلم «نیمه شب اتفاق افتاد». حامد بهداد برخلاف شخصیت برون‌گرایش در این فیلم کاملا فرد درونگرایی است و  فردی است که حتی به روز حرف می‌زد و بازی بسیار متفاوتی را از او شاهد هستیم.

چراغ‌های سالن کاخ برای اهالی خیابان یک طرفه خاموش شد

پاکروان به مصائب تولید در بخش خصوصی نیز اشاره کرد: جذب سرمایه برای ساخت فیلم در بخش خصوصی با ریسک‌های زیادی همراه است به این دلیل که فیلمساز باید این موضوع را توجیه کند که سرمایه در چه مدتی بر‌می‌گردد و یا سرمایه اصلا باز خواهد گشت با خیر. واقع سرمایه‌گذارها بر روی یک سرابی سرمایه‌گذاری می‌کنند که آن سراب شاید در خشکسالی و کویر سینمای ما خیلی زیبا باشد اما اینکه وقتی به آن میرسی آب است یا کویر چیز نامعلومی است. به همین دلیل اینکه شما بتوانی به عنوان تهیه‌کننده سرمایه‌گذار را مجاب کنی که این سراب در نهایت به آب ختم می‌شود و نه کویر کار خیلی سختی است و کسی که این کار را می‌کند یا به شما اعتماد دارد و یا اینکه سرمایه‌گذاری در فرهنگ برایش مهم است که در هر دو صورت آدم بسیار محترمی است.

وی درباره تلخی 80 درصد آثار سینمایی این دوره از جشنواره گفت: من همیشه با سیاه‌نمایی مخالف بوده‌ام و هرگز نخواسته‌ام در این مسیر کاری را  انجام دهم چون خودم همیشه سرشار از امید به آینده هستم. هر انسانی نگاه خودش را به زندگی دارد و هر فیلمسازی هم روایت‌گر نگاه خودش به زندگی است. فیلم من تلخی و شیرینی را مثل خود زندگی دارد. در خلاصه داستان فیلم گفته‌ام:«داستان‌ عشق‌های نامتعارف از عروسی تا عزا». عروسی و عزا دو سر سفیدی و سیاهی است بنابراین لحظه‌های در فیلمم هست که آدم‌ها مثل خود زندگی گریه می‌کنند و یا میخندند.

15:41- تولیدکنندگان هشت انیمیشن شرکت‌کرده در جشنواره فیلم فجر نسبت به دعوت نشدن به مراسم افتتاحیه اعتراض کردند. در بخشی از نامه سرگشاده این انیماتورها آمده است: «سینما منحصر به فیلم های زنده نیست. در دنیا، سینمای انیمیشن گیشه را قبضه می‌کند و دایره‌ مخاطبین بیشتری را هدف می‌گیرد. صنعتی که هنوز طعم آن را درست نچشیده‌ایم، مگر چند کامی که به شیرینی از آن ستانده‌ایم. سال گذشته علی‌رغم بی‌مهری جشنواره سی‌وسوم، انیمیشن شاهزاده‌ی روم برخلاف پیش‌بینی‌ها، چندین برابر فیلم‌هایی فروخت که بازیگرانش روی فرش‌ها غلت میزدند و سیمرغ‌ها برایشان تنبک!

ابتدای امسال، از سمت سازمان سینمایی، سال انیمیشن نامگذاری شد، و این نقطه‌ی امیدی بود برای این صنعت که مسئولین هم اهمیت موضوع را دریافته‌اند و قرار است جدی گرفته شویم. پس از آن، با ورود بی‌سابقه‌ی هشت اثر به جشنواره مواجه شدیم که در تاریخ جشنواره تاکنون،حداکثر با سه اثر انیمیشن روبرو بوده‌ایم. لذا دبیر جشنواره در نشست اول مژده‌ی نگاهی ویژه‌ به تاسیس بخش انیمیشن داد، و تاکید نمود که امسال برای این حوزه برنامه‌ها داریم. همگی تصور کردیم منظورشان از ویژه یعنی خوب!»

16:00- بهمن اردلان از صداگذاری ۷ فیلم جشنواره فیلم فجر از جمله «امکان مینا»، «گیتا»، «خانه ای در خیابان چهل و یکم»، «متولد ۶۵»، «مالاریا» و «سیانور» در استودیو بهمن خبر داد.

این صداگذار با اشاره به سهولت مراحل فنی بعد از ورود تجهیزات دیجیتال به سینما، بیان کرد: از زمانی که تجهیزات کامپیوتری و دیجیتالی به حرفه صداگذاری ورود پیدا کرد دست ما برای انجام کار بازتر شد. تصاویر دیجیتال و سیستم صدای دالبی این امکان را برای ما فراهم کرد که بتوانیم صداگذاری و میکس را در کشور خودمان انجام دهیم.

16:10- نمایش فیلم «برداشت دوم، از قضیه اول» به کارگردانی پویان باقرزاده از بخش هنر و تجربه آغاز شد. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: یک گروه تصمیم گرفتند فیلم بسازند، اونم یه فیلم بلند. در این فیلم بازیگرانی چون مهران میری، مینا زمان، عاطفه جمالی و پدرام انصاری حضور دارند.

16:30- مدیر کاخ مردمی سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر از آماده بودن شرایط پذیرایی از مخاطبان سینمای ایران در پردیس ملت که امسال کاخ مردمی جشنواره است، خبر داد.

مجید مظفری مدیر کاخ مردمی سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر در توضیح چگونگی حضور مخاطبان در پردیس سینمایی ملت به مهر گفت: متقاضیان حضور در کاخ مردمی سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر که بلیت های مورد نظر خود را پیش خرید کرده‌اند با همان بلیت ها می توانند به پردیس سینما ملت مراجعه و از فیلم های موردنظر خود دیدن کنند.

چراغ‌های سالن کاخ برای اهالی خیابان یک طرفه خاموش شد

وی درباره فرش قرمز و حضور عوامل فیلم های حاضر در این دوره از جشنواره در کاخ مردمی توضیح داد: طبق برنامه ریزی انجام شده فرش قرمز برای فیلم های حاضر در بخش «سودای سیمرغ» پهن خواهد شد و عوامل فیلم ها به همراه مردم یک ساعت قبل از شروع هر فیلم در جایگاه ویژه ای که درنظر گرفته شده حضور پیدا می کنند و با هنرمندان مورد علاقه خود گپ و گفت داشته و عکس یادگاری می اندازند.

مظفری در پایان با اشاره به این مطلب که نخستین فرش قرمز از مجموعه آثار حاضر در «سودای سیمرغ» به فیلم «آااادت نمی کنیم» ساخته ابراهیم ابراهیمیان اختصاص دارد، گفت: اولین فرش قرمز راس ساعت ۱۶:۳۰ دقیقه در پردیس سینما ملت پهن خواهد شد و عوامل فیلم «آااادت نمی کنیم» در این مراسم حضور خواهند داشت و پس از پایان مراسم فرش قرمز از مهمانان حاضر در کاخ مردمی پذیرایی خواهد شد.

17:51- نمایشگاه عکس و پوسترهای مسابقه تبلیغات سینمای ایران عصر امروز ۱۲ بهمن ماه با حضور امیر عابدی مدیر مسابقه اطلاع رسانی و تبلیغات سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر در گالری پردیس سینما ملت افتتاح شد. در ابتدای این مراسم که با حضور عکاسان سینمای ایران و صاحبان آثار در این نمایشگاه برپا شد، امیر عابدی توضیحاتی درباره نمایشگاه ارائه کرد: این نمایشگاه مجموعه ای از مواد تبلیغاتی سینمایی شامل عکس و پوستر است.

وی با اشاره به آثار حاضر در این نمایش گفت: ۱۸۴ قطعه عکس از ۲۳ عنوان فیلم و از ۲۱ عکاس و همچنین در بخش پوستر ۴۲ قطعه پوستر در معرض نمایش قرار گرفته است. یکی از بخش های ویژه مسابقه تبلیغات و اطلاع رسانی سینمای ایران به سینمای مستند اختصاص دارد که با استقبال مستندسازان مواجه شده است. همچنین برای آن دسته از علاقمندان سینمای ایران که در تهران حضور ندارند در فضای مجازی مجموعه عکس ها و پوسترها را به نمایش گذاشته‌ایم.

19:45- نمایش فیلم «گیتا» به کارگردانی مسعود مددی که مطابق برنامه قرار بود ساعت 18:30 آغاز شود، به واسطه مشکلات فنی در ابتدا لغو شد اما در ادامه، اعلام شد این فیلم نمایش داده می شود تا بالاخره نمایش این فیلم هم اکنون با 75 دقیقه تاخیر آغاز شود.

20:42- مسعود مددی کارگردان «گیتا» با ناراحتی سالن نمایش در کاخ جشنواره را ترک کرد و در هنگام خروج از سالن اعتراض‌هایی به عدم نمایش درست فیلمش کرد و گفت که به اصلی‌ترین سکانس فیلمم گند زده‌اند. مددی به مشکلات استودیویی و خروجی فیلم نقد داشت اما ظاهراً استودیویی که DCP یا نسخه سینمای دیجیتال این فیلم را تهیه کرده، این نقد را قبول ندارد.

21:40- مدیر پردیس سینمایی آزادی اعلام کرد دو فیلم سینمایی «مالاریا» به کارگردانی پرویز شهبازی و «خشم و هیاهو» به کارگردانی هومن سیدی به سانس فوق العاده رسیدند.

22:00- چهارمین فیلم که در اولین روز از جشنواره فیلم فجر در کاخ جشنواره نمایش داده شد، «نقطه کور» به کارگردانی مهدی گلستانه است. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «خسرو که ۲۳ روز بر پهنه دریا و به دور از خانواده اش گذرانده است. او با دنیایی از ابهامات فکری که تمام مدت همراه او بوده وارد خانه اش در تهران می شود اما تمامی ذهنیت هایش عینیت یافته و قادر به مقابله با مسائل پیش آمده نیست تا اینکه..»

در این فیلم بازیگرانی چون محمدرضا فروتن، هانیه توسلی، شقایق فراهانی، محسن کیایی، خاطره اسدی، مریم بوبانی، نیکی مظفری، علیرضا زمانی نسب، سید احمد محمدی، سارا ربیعی، سجاد شهرابی، یلدا نوریان، حسین قورچی و مهدی پارسا حضور دارند.

23:00- از حواشی روز نخست تفکیک جنسیتی ورودیه های بانوان و آقایان جشنواره است و دو در گردان کاخ جشنواره با نصب مسیرهایی برای این منظور در نظر گرفته شده است.

23:30- حواشی کاخ مردمی جشنواره نیز جالب بوده و فارس درباره برخی از این حواشی، این گونه روایت کرده است:

- «پل خواب» اکتا براهنی گویا در خواب به سر می بُرد و فرش قرمزش با تاخیری یک ساعته و نمایش آن با تاخیری بیست دقیقه ایی انتظار طولانی را برای کاخ نشینان مردمی فجر 34 رقم زد.

- اصحاب رسانه که بسیاری از آن ها برای دیده شدن هر چه بیشتر کاخ مردمی جشنواره فیلم فجر،سینما رسانه برج میلاد را رها کرده بودند و آمده بودند با مردم به تماشای فیلم ها بنشینند، با میزبانی کم سابقه ایی از سوی مسئولان اجرایی جشنواره رو به رو شدند و حتی جایی برای نشستن در سالن سینما نداشتند و در کنار در سالن های 3 و 4 پردیس ملت باید منتظر می ماندند اگر تماشاگران مردمی تمام شدند و جایی باقی ماند این خبرنگاران محترم وارد سالن سینما شوند.

و بالاخره مدیر پردیس سهمیه صندلی های خود را به اصحاب رسانه داد تا شاید امور اجرایی جشنواره به یاد آوردند که خبرنگاران به دعوت آنها به پردیس آمدند و میهمانان ناخوانده نیستند که اگر هم بودند مستحق این رفتار نبودند!

- در فرش قرمز فیلم سینمایی عادت نمی کنیم محمدرضافروتن این اثر را اقتخار کارنامه خود خواند و ابراهیمیان (کارگردان فیلم) اثرش را برای دلجویی از معتمدآریا به وی تقدیم کرد.

- در اطراف پردیس یمنمایی ملت که عنوان کاخ مردمی جشنواره را به دوش می‌کشد، در حین اکران فیلم‌ها بارها صدای انفجارهای خفیف شنیده شد که دلیل آن نامعلوم بود و شاید قرار بود جای آتش‌بازی‌های معروف دهه فجر را در این جشن سینمایی بگیرد.

23:47- پس از حضور حامد بهداد و جمعی از بازیگران فیلم «نیمه شب اتفاق افتاد» بر روی فرش قرمز کاخ جشنواره، دومین اثر سینمایی تینا پاکروان لحظاتی پیش در سالن اصلی برج میلاد به عنوان آخرین فیلم روز نخست به نمایش درآمد. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: داستان این فیلم درباره عشق های نامتعارف تهران امروز از عروسی تا عزاست.

نمایش فیلم «گیتا» با 75 دقیقه تاخیر

حامد بهداد، رویا نونهالی، گوهر خیر اندیش، آتیلا پسیانی، ستاره اسکندری، رابعه اسکویی، سینا رازانی، کریم امینی، فرناز زوفا، دینا آبرون، علی تاجیک، محمد فیروز بخت، مهراب رضایی و شقایق فراهانی از بازیگران این فیلم هستند.

23:57- در حالی ویژه برنامه شبکه چهار برای جشنواره سی و چهارم، شامگاه 12 بهمن‌ماه با اجرای علیرضا شجاع‌نوری روی آنتن شبکه 4 رفت که قرار بود، عوامل فیلم «نیمه شب اتفاق افتاد» در این برنامه زنده حاضر شوند اما آنها را به استودیوی این برنامه راه ندادند.

علیرضا شجاع نوری مجری برنامه و شادمهر راستین و نیما حسنی‌نسب به عنوان کارشناسان این برنامه، از این موضوع ابراز تأسف کردند. شجاع نوری آرزو کرد آخرین شبی باشد که این‌گونه اتفاقات می‌افتد

شادمهر راستین هم گفت: حامد بهداد بازیگری است که نقش شهدا را بازی کرده و ستاره اسکندری، رؤیا نونهالی و بازیگران موجهی هستند و تینا پاکروان هم کارگردان زن مستقلی است که بدون حمایت خاصی به موفقیت رسیده و حیف است که اجازه نمی‌دهند آنها با مخاطبانشان ارتباط برقرار کنند. امیدوارم این مشکل به این دلیل نباشد که در تلویزیون دارند این برنامه را محدود می‌کنند و به جای آن برای برنامه‌ای دیگر فرش قرمز پهن می‌کنند!

شجاع نوری از او خواست بحث را ادامه ندهد که او گفت: به قول آقای ضرغامی مشکل در بعضی مدیریت‌های میانی سیماست وگرنه مدیران بالایی این مشکلات را درست نمی‌کنند.

ویدیوی کوتاه «تابناک» از متن و حواشی روز نخست جشنواره را ببینید:

تعداد بازدید : 53

دانلود ویدیوی کوتاه متن و حواشی روز نخست جشنواره سی و چهارم
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی