بازدید 14761
مرور روزنامه های شنبه اول اسفند ماه؛

رونمایی از بازی انگلیسی در انتخابات/ دومینوی بدقولی روس‌ها!

روزنامه های آغاز هفته با نزدیک شدن به موعد 7 اسفند، بیشتر رنگ و بوی انتخاباتی به خود گرفته اند. در این راستا روزنامه های اصلاح طلب تمام قد در حمایت از لیست اصلاح طلبان وارد میدان شده اند و مردم را به حضور در انتخابات دعوت می کنند. اصولگرایان نیز ضمن ارائه لیست از نامزدهای ضد انگلیسی پرده برداشته اند.
کد خبر: ۵۶۹۲۳۱
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰ 20 February 2016

روزنامه های آغاز هفته با نزدیک شدن به موعد 7 اسفند، بیشتر رنگ و بوی انتخاباتی به خود گرفته اند. در این راستا روزنامه های اصلاح طلب تمام قد در حمایت از لیست اصلاح طلبان وارد میدان شده اند و مردم را به حضور در انتخابات دعوت می کنند. اصولگرایان نیز ضمن ارائه لیست از نامزدهای ضد انگلیسی پرده برداشته اند.

این در حالی است که موضوعات اقتصادی همچون بازار شب عید و همچنین قراردادهای نظامی با روس ها نیز از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

«روزنامه جوان و وطن امروز» در گزارش های تقریبا مشابهی به موضوع دخالت انگلیس در انتخابات می پردازد. روزنامه جوان در تیتری با عنوان «تكليف انتخاباتي انگليس براي مردم ايران!» و روزنامه وطن امروز در تیتری با عنوان «ضد انگلیسی‌ها» به این موضوع پرداخته اند.

روزنامه وطن امروز در بخشی از این گزارش می نویسد: «به‌ رغم تأیید صلاحیت حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی توسط شورای نگهبان برای کاندیداتوری در انتخابات مجلس خبرگان، اما جریان سیاسی وابسته به او طی چند هفته اخیر و در راستای ایجاد یک فضای تبلیغاتی برای حامیان فتنه 88، تاکتیک مهندسی آرا برای جلوگیری از راه یافتن 3 نفر از علمای بزرگ کشور به مجلس خبرگان را مطرح کردند. براساس این مهندسی، چینش لیست ائتلافی هاشمی رفسنجانی و فتنه‌گران برای مجلس خبرگان به گونه‌ای بوده است که با کشاندن بخشی از حامیان فتنه به پای صندوق‌های رای، تلاش شود از راهیابی 3 نفر از علمای سرشناس کشور یعنی حضرات آیات جنتی، یزدی و مصباح‌یزدی به مجلس خبرگان رهبری جلوگیری شود. این بازی البته با توجه به فقدان انگیزه لازم در میان فتنه‌گران برای حمایت مجدد از ائتلاف هاشمی و اصلاح‌طلبان کلید خورد اما هدف اصلی آن از نگاه افراد مطلع پنهان نماند. به اعتقاد کارشناسان هدف اصلی این بازی، ایجاد یک ترکیب جدید در مجلس خبرگان است. ترکیبی که براساس آن دست رفسنجانی را در خبرگان بازتر کند. در واقع هاشمی‌ رفسنجانی که با قربانی کردن حسن خمینی بهانه کلید زدن این بازی را به‌دست آورده بود؛ اکنون در سودای عدم راه یافتن علمای بزرگ به خبرگان است؛ علمایی که مهم‌ترین ویژگی آنان، انقلابی بودن است. این رفتار جریان سیاسی هاشمی رفسنجانی اگرچه یک بازی سیاسی برای تصاحب قدرت است اما به صورت آشکار با ماهیت مجلس خبرگان رهبری در تضاد است و نشان می‌دهد رفسنجانی با نیات قدرت‌طلبانه به دنبال تغییر ماهیت و محتوای مجلس خبرگان است.

محتوا و هدف‌گذاری این بازی غیراخلاقی اما زمانی بیشتر آشکار شد که رسانه‌های ضد انقلاب تمام قد به یاری آن شتافتند. در این میان آنچه باعث حیرت ناظران شد؛ تغییر کارکرد رسانه انگلیسی بی‌بی‌سی در این قبیل مواقع شد.»


همچنین روزنامه جوان می نویسد: «سابقه نشان مي‌دهد همواره طيفي از نخبگان و مسئولان بلند پايه كشور مورد خشم انگليسي‌ها و حاميان آنها در داخل كشور بوده‌اند، طيفي كه همواره منافع انقلاب را بر منافع شخصي ارجح دانسته و براي تحقق اهداف نظام اسلامي از سوي جريان‌هاي غربگراي داخلي و رسانه‌هاي بيگانه بارها مورد تخريب و هجمه قرار گرفته است.

نمونه عيني چنين تخريبي را مي‌توان حوادث قبل و بعد از انتخابات دهم رياست جمهوري در سال 88 دانست ؛ آيت‌الله يزدي به دليل انتقاد از تحركات غائله آفرين هاشمي رفسنجاني -چند روز مانده به برگزاري انتخابات رياست جمهوري- مورد هجمه همه جانبه شخصيت‌ها و رسانه‌هاي وابسته به طيف تجديدنظرطلب قرار مي‌گيرد، چراكه نامه تحريك‌آميز هاشمي رفسنجاني به رهبر معظم انقلاب اسلامي را محكوم و آن را فاقد عقلانيت و دور‌انديشي عنوان كرده بود.

در مقابل، در آستانه هر آوردگاه انتخاباتي آيت‌الله جنتي و نهاد متبوع وي – شوراي نگهبان – با هجوم و تخريب ناجوانمردانه‌ترين الفاظ و عبارات مواجه مي‌شده كه مصداق آن را مي‌توان در آستانه انتخابات مجلس هفتم مشاهده كرد كه نيروهاي راديكال مجلس ششم توسط اين نهاد رد صلاحيت شدند و در مقابل مدعيان اصلاح طلبي با شديدترين الفاظ به مواجهه با آيت‌الله جنتي پرداختند.

رد صلاحيت فتنه‌گران در آستانه انتخابات نهم مجلس توسط شوراي نگهبان هم آيت‌الله جنتي را با بي محاباترين اقدامات و رفتارها روبه‌رو ساخت.

برخورد تجديدنظرطلبان با آيت‌الله مصباح هم شرايطي مشابه با آيت‌الله يزدي و آيت‌الله جنتي دارد؛ آيت‌الله مصباح كه در زمان حاكميت جريان اصلاحات توانسته بود از يك سو شبهات روشنفكران ديني وابسته به اين طيف را پاسخ داده و از سوي ديگر مباني نظري و اعتقادي رهبران اين طيف را با چالش روبه‌رو سازد همواره مورد هجوم سخت ترين تخريب‌ها و هجمه‌ها قرار داشته است و طي سال‌هاي اخير تلاش‌هاي بسياري شده تا آرا و نظرات ايشان را مورد تحريف و در مقابل اسلام ناب تفسير كنند.

برخورد اين سه تن از شخصيت‌هاي مبارز و متفكر همانطور كه ذكر شد هميشه با تخطئه جريان غربگراي داخلي و طيف وسيع خارجي همراه بوده است چرا كه اين سه تن از جمله افرادي بوده‌اند كه فتنه ستيز بوده و توانسته‌اند بسياري از اهداف جريان انگليس‌گراي داخلي را در سال‌هاي پس از انقلاب به بن‌بست رسانده و از رشد و توسعه تفكرات انگليسي در جامعه جلوگيري نمايند.»


«روزنامه شرق» در گزارشی با عنوان «دومینوی بدقولی روس‌ها» به موضوع عدم ارسال اس 300 به عنوانت بدقولی جدید روس ها می پردازد. این روزنامه در این گزارش می نویسد: «سترش و توسعه همکاری‌های فنی و نظامی ایران و روسیه، یکی از موضوعات درخور ‌توجه و پرخبر در روزهای پسابرجام بوده است که با سفر علی‌اکبر ولایتی، رئیس مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام و پس از آن حسین دهقان، وزیر دفاع به روسیه بیش از قبل حائز اهمیت شد. سفرهایی که گفته می‌شد نتیجه آن دریافت نخستین محموله سامانه موشکی اس٣٠٠ و امضای قرارداد خرید جنگنده‌های سوخو خواهد بود، اما درحالی‌که قرار بود محموله موشک‌های اس٣٠٠ روز پنجشنبه ارسال شود، روس‌ها مدعی شدند ایران مبلغ قرارداد را نپرداخته؛ بنابراین زمان تحویل موشک‌ها مشخص نشده است. مقامات ایرانی به این ادعای روس‌ها پاسخی نداده‌اند، اما به یاد داریم ایران پس از امضای قرارداد اولیه در سال ٢٠٠٧ مبلغ مربوطه را پرداخته بود و دقیقا به همین دلیل بعد از آنکه دیمیتری مدودف - در سال ٢٠١٠- در راستای اجرای قطع‌نامه ١٩٢٩ شورای امنیت دستور داد فروش هرگونه موشک و جنگ افزار به ایران ممنوع شود، ایران درخواست دریافت غرامت کرد. آن زمان غرامتی دریافت نشد و مبلغ مذکور همه این سال‌ها در دست طرف روسی باقی ماند. اکنون نیز حرف از دریافت مبلغ می‌زنند و همان را بهانه بدقولی مجدد خود کرده‌اند. روز چهارشنبه خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از یک منبع آگاه گفته بود اولین سامانه دفاع موشکی اس٣٠٠، روز ١٨ فوریه از بندر آستاراخان به ایران ارسال می‌شود، اما روز پنجشنبه به جای عملی‌شدن این وعده که می‌توانست پرونده خرید اس٣٠٠‌ها را بعد از ٩ سال به سرانجام برساند، با خبر تکذیب آن مواجه شدیم.

این بار اما خبرگزاری تاس روسیه، به نقل از یک مقام بلندپایه وزارت دفاع روسیه مدعی شد طرف‌ ایرانی مبلغ مندرج در قرارداد را تا ١٦ فوریه پرداخت نکرده‌؛ بنابراین آغاز ارسال اولین محموله سامانه موشکی اس٣٠٠ انجام نمی‌شود و موضوع حضور حسین دهقان، وزیر دفاع ایران در آستاراخان نیز محل بحث نیست. «اسپوتنیک» پیش از این، از تحویل این موشک‌ها در بندر آستاراخان با حضور وزیر دفاع ایران خبر داده بود. دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه نیز پنجشنبه اعلام کرد: «زمان دقیق تحویل سامانه موشکی اس٣٠٠ هنوز مشخص نشده است؛ زیرا ایران هزینه‌های آن را پرداخت نکرده است». به گفته او خیلی زود است تاریخ مشخصی را تعیین کنیم.


«روزنامه کیهان» در ستون اخبار ویژه خود در خبری به موضوع تحرک برخی جریان های سیاسی در آستانه انتخابات می پردازد. این روزنامه در این خبر با عنوان «باز موقع انتخابات شد یاد حصر افتادند» می نویسد: «یک سایت وابسته به اپوزیسیون نسبت به استفاده ابزاری اصلاح‌طلبان از موسوی و کروبی انتقاد کرد.بالاترین که از فعالان فتنه 88 بود، نوشت: باز هم موقع انتخابات شد و اصلاح‌طلبان یاد حصر موسوی و کروبی افتادند! استفاده ابزاری از حصر.روحانی هم قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری می‌گفت حصر عزیزان باید برداشته بشه! وقتی انتخابات تمام شد آن وقت اعلام برائت‌ها شروع می‌شه. عارف خواستار رفع حصر موسوی و کروبی شده است.یادآور می‌شود رندهای جریان فتنه در آشوب‌های خیابانی مدعی بودند «موسوی(کروبی) دستگیر بشه- ایران قیامت میشه» اما پس از محدود کردن ارتباطات آنها، از کنار ماجرا به سادگی گذشتند و حاضر نشدند هزینه بکنند چرا که قرار بود موسوی و کروبی هزینه آنها شوند و نه برعکس.»


«روزنامه اعتماد» هرچند تقریباً همه صفحه اول خود را به موضوع انتخابات و همچنین حمایت از لیست اثلاح طلبان اختصاص داده، در صفحه های اقتصادی خود سعی کرده است، موضوع مشکلات مردم از جمله بازار شب عید را نیز فراموش نکند. این روزنامه در این گزارش با عنوان« بازار عيد ساز خود مي‌نوازد» به واكاوي از سياست‌هاي ١١ ساله تنظيم بازار شب عيد می پردازد و می نویسد: «بالغ بر ١١ سال از اجراي طرح تنظيم بازار شب عيد مي‌گذرد؛ برنامه‌اي كه بنا بود محصولات اساسي مورد نياز اين ايام به ويژه سيب و پرتقال را با قيمت و كيفيت مناسب در اختيار مصرف‌كنندگان قرار دهد. اما بررسي عملكرد سال‌هاي گذشته نشان مي‌دهد بازار بي‌توجه به اقدامات دولت در اين زمينه ساز خود را كوك كرده و به دنبال افزايش تقاضا در اين ايام قيمت‌ها متورم و كيفيت‌ها آب رفته است. اگر در برخي سال‌ها دولت قيمت‌ها را با تدابيري مانند عرضه گسترده محصولات به بازار تحت كنترل درآورده، در مقابل نتوانسته كيفيت لازم را حفظ كند و سياست عرضه ميوه با قيمت و كيفيت مطلوب را توامان پيش ببرد.

بررسي عملكرد طرح تنظيم بازار ميوه ايام پاياني سال از نظر قيمت مصرف‌كننده و شاخص قيمت توليدكننده نشان مي‌دهد كه اجراي اين طرح در اكثر سال‌ها تاثير مثبتي بر بازار ميوه شب عيد چه در سمت مصرف‌كننده و چه در سمت توليدكننده نداشته است. با لحاظ كردن حاشيه ١٠ درصدي خطا براي اين طرح مشخص مي‌شود كه سال ١٣٨٩ در حالي ضعيف‌ترين سال از لحاظ تنظيم بازار ميوه شب عيد بوده است كه در آن سال در دو ماه پاياني سال و فروردين سال بعد بيش از ٩١ ميليون دلار ارز براي واردات سيب و پرتقال از كشور خارج شده است.

بررسي رشد شاخص قيمت توليدكننده و مقايسه آن با نرخ تورم در سال‌هاي مورد مطالعه نشان مي‌دهد كه در مورد پرتقال طرح تنظيم بازار در چهار سال از هفت سال مورد مطالعه به ضرر توليدكننده بوده است و در مورد سيب هم سه سال از شش سال مورد مطالعه، توليدكننده متضرر شده است.»


«روزنامه قانون نیز به مثابه سایر روزنامه های اصلاح طلب موضوع انتخابات و لیست انتخاباتی را در کانون توجه خود قرار داده است. با این حال در گزارشی با عنوان «چرا انگلیس جزیره ای عمل می کند؟» به موضوع اختلافات در اتحادیه اروپا می پردازد و می نویسد: «حالا دیگر خیلی وقت است که لندن‌نشین ها، ساز جدایی از بروکسل را کوک کرده اند؛ آنها دنبال امتیاز هستند. آنها می خواهند قوانین آن طوری باشد که دل‌شان می خواهد.

آن روزهایی که سناریوی یکپارچگی قاره سبز نوشته می شد، ساکنان جزیره حتی پیشنهاد پول واحد اروپایی را دادند که منجر به تشکیل یورو شد اما خودشان هرگز، پوند را کنار نگذاشتند حالا هم پایشان را کرده اند در یک کفش که زیر بار قوانینی مثل مهاجرپذیری نمی روند.

انگلیسی ها، واقعاً جزیره هستند و جزیره ای عمل می کنند.خوش ندارند که مرکل و اولاند برایشان، نسخه بپیچند و آنها نیز بگویند چشم!

از آن سوی ماجرا هم، اسکاتلندی ها و ایرلندی ها هم درست است که ترانه جدایی از بریتانیای کبیر را سروده اند اما بر خلاف لندن، به هیچ وجه دنبال خروج از پهنه یورو نیستند و دوست دارند در اتحادیه بمانند.

اروپای 2015 که بارها تا بدرقه یونان ، پیش رفت حالا به‌صورت جدی تر در حال مشاهده جدا شدن دست های لندن از دست های قاره سبز هستند. شاید جدایی یک کشور از 28 کشور زیاد مهم نباشد اما داستان آنجاست که شاید خروج انگلیس، آغاز یک حرکت دومینویی باشد. دومینوی فروپاشی اتحادیه ای که با هزار امید و آرزو تشکیل شد.

در چند روز گذشته کسانی چون مرکل با تزریق امید به خبرهای مربوط به انگلیس و اتحادیه اروپا، سعی داشتند که اوضاع را عادی جلوه دهند اما چه کسی هست که نداند واقعاً وضعیت برای بروکسل -لندن، بحرانی است؟

از سوی دیگر اما مانوئل والس نخست‌وزیر فرانسه در سخنانی مهم گفت:«ما بر این باوریم و امیدواریم که دستیابی به توافق برای باقی نگه داشتن انگلیس در اتحادیه اروپا، امکان پذیر باشد. چرا که خروج انگلیس یک شوک برای اروپا خواهد بود، ولی مهم‌تر از آن، یک شوک برای طرز نگرش جهان به اروپاست، که پیش از این نیز در بحران بوده است.در پاسخ به صحبت‌های والس، نخست وزیر این گونه آب پاکی را روی دست شان ریخت: «اصلاحات برای متقاعد کردن مردم انگلیس در رای دادن به ادامه حضور این کشور در اتحادیه اروپا، کاملا لازم و ضروری است.»

بعد از این باز هم نخست وزیر فرانسه که به نیابت از اولاند حرف می زد، گفت: «اروپا باید جایی برای همبستگی و اتحاد کشورها باشد و ما نمی توانیم تنها قوانینی را انتخاب کنیم که برای ما مناسب است.»

«روزنامه وقایع التفاقیه» منتسب به نو اصلاح طلبان نیز در گفت و گو با موسوی لاری وزیر کشور دولت اصلاحات به موضوع انتخابات می پردازد. قانون در این گفت و گو با عنوان «این لیست مردم را پای صندوق‌ها می‌آورد» به نقل از وی می نویسد: « لیست اصلاح‌طلبان لیستی است که برآیند نهایی آن حمایت از برنامه‌هایی است که مردم درسال 92 به آن رأی داده‌اند، بنابراین در سال 92 قدمی برداشت‌هایم که می‌خواهیم آن را در انتخابات 94 تکمیل کنیم و گام دوم را برداریم. وزیر کشور دولت اصلاحات در پاسخ به این سؤال که این لیست چقدر به نظر شما می‌تواند رأی‌آور باشد؛ گفت: نشانه‌هایی وجود دارد از نظر سنجی‌ها که نشان می‌دهد مردم طالب جریان اصلاح‌طلبی هستند و ما براساس این نشانه‌ها تلاش کردیم با همه محدودیت‌هایی که در بستن لیست داشتیم، بهترین و متخصص‌ترین کاندیداهای نزدیک به خود را انتخاب و معرفی کنیم. ما معتقدیم این لیست در صدر رأی‌آوری لیست‌های تهران است و مردم می‌تواننددر جریان رأی‌دهی به این لیست به‌طور کامل رأی بدهند.»


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # انتخابات
آخرین اخبار
وب گردی