بازدید 5414

میراث فرهنگی و تاریخی کشور، قابل واگذاری نیست

عضو فراکسیون میراث فرهنگی مجلس معتقد است برخی از موزه‌ها حاوی آثار منحصربه‌فرد هستند که در صورت از بین رفتن لطمه بزرگی به هویت ملت ایران وارد می‌شود بنابراین باید در اختیار حاکمیت باقی بماند.
کد خبر: ۵۷۸۰۳۶
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۹ 03 April 2016
محمد اسماعیل سعیدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با بیان اینکه واگذاری موزه‌ها به بخش خصوصی باید با در نظر گرفتن شرایط خاصی باشد، گفت:  برخی از موزه‌ها حاوی آثار منحصربه فرد هستند که در صورت از بین رفتن، لطمه بزرگی به هویت و پیشینه ملت ایران وارد می‌شود بنابراین باید به طور ویژه و خاص نگهداری شوند و در دست دولت و حاکمیت بماند.

نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر چه اهمیت تمامی موزه‌ها و آثاری که در آن‌ها نگهداری می‌شوند بسیار بالاست اما می‌توان این اهمیت را اولویت‌بندی کرد؛ مثلا موزه‌های جانوری و زیست‌شناسی، لباس‌های بومی و اشیائی که مشابه آنها در اکثر شهرها یافت می‌شود به بخش خصوصی واگذار کرد البته این واگذاری باید از سیاست‌ها و قوانین دقیقی تبعیت کنند.

وی با تاکید بر اینکه موزه‌ها حتی در صورت واگذاری به بخش خصوصی باید ناظر دولتی داشته باشند و هر نوع تصمیم‌گیری درباره آن‌ها باید به تایید ناظران نیز برسد، افزود: بهتر است موزه‌های واگذار شده به صورت‌ هیات امنایی اداره شوند و نمایندگانی از دولت نیز در راس آن‌ها قرار داشته باشند.

سعیدی با بیان اینکه مدیریت یک موزه متفاوت با واگذاری آن است، ادامه داد: واگذاری موزه‌ها به بخش خصوصی باعث می‌شود که کیفیت آن‌ها بالا رود در حالی که این امکان برای دولت به دلیل محدود بودن منابع مالی کمتر است.
محمد اسماعیل سعیدی

عضو فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری مجلس تاکید کرد: میراث فرهنگی و تاریخی کشور، جزو اموال عمومی و بیت المال تلقی می شود لذا امکان واگذاری ندارند بنابراین آثار موزه‌ای نیز که دربرگیرنده تاریخ و هویت یک کشور هستند، جزو همین تعریف قرار می گیرند و نمی‌توان نگهداری از آن‌ها را به بخش خصوصی سپرد و بنابراین،  موزه‌ای مانند هنرهای معاصر نیز چنین شرایطی دارد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، چندی پیش خبر رسید که معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه‌ای طرح واگذاری دو موزه کشور یعنی موزه هنرهای معاصر و موزه استاد صبا را مطرح کرده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # رفح # حج