بازدید 11341
نمایندگان مجلس در گفت و گو با «تابناک»؛

خودروسازها دوباره هیاهو به راه انداخته اند/ سود تسهیلات تنها به جیب خودروسازها و بانک ها می رود/مردم هزینه چند برابری برای خودروهای از رده خارج پرداخت می کنند

خودروسازی داخلی بنایی بر بهبود شرایط ندارد و نیازی هم نمی بیند، این کار را انجام دهد و هزینه کند، چون خودرو را با هر قیمت و کیفیتی بخواهد در بازار خواهد فروخت؛ بنابراین، هنگامی که رقابتی در کار نیست و دولت هم سینه خود را در مقابل انتقادات سپر کرده، چه لزومی بر بهبود کیفیت است؟!
کد خبر: ۵۷۸۷۹۹
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۹ 06 April 2016
سناریو افزایش قیمت خودرو کلید خورد  با آغاز سال جدید با اینکه گمانه زنی ها، حاکی از بهبود وضعیت بازار خودرو بود، تغییری در شرایط بازار ایجاد نشد و خودرو همچنان جزو تولیداتی است که تقاضای کمتری نسبت به میزان ظرفیت تولیدی که هست، دارد. البته با اینکه برخی محصولات اولیه کم شده، خبرها حکایت از آن دارد که خودروسازها خیال کاهش قیمت محصولات خود را ندارند.

به گزارش «تابناک»، در سال گذشته، نه دوپینگ تسهیلات 25 میلیون تومانی وام خودرو توانست جاده معیوب خودرو را صاف کند و نه قراردادهای پر حاشیه با رفیقان نارفیق دوران تحریم مانند پژو و رنو توانست دردهای عمیق صنعت خودرو کشور را اندکی التیام بخشد.

اکنون با آغاز سال جدید و بالا رفتن نرخ برخی خدمات مانند بیمه های شخص ثالث، خودروسازان نیز ساز ناکوک به دست گرفته و سودای افزایش قیمت در سر می پرورانند؛ اتفاقی که روز گذشته دیدیم و خودروسازها قیمت های جدید خود را با افزایش قیمت بین 5 تا 10 درصد اعلام کردند.

احمد نعمت بخش، رئیس انجمن خودروسازان در این باره می گوید: هزینه های تولید با افزایش نرخ بیمه ها و افزایش حقوق 14 درصدی کارگران بالا رفته است؛ بنابراین، خودروسازان برای اینکه بتوانند پاسخگوی هزینه های خود باشند، باید قیمت های خود را بالا ببرند.

اما حمیدرضا فولادگر، عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در مقابل ادعای نعمت بخش اظهار داشت: متأسفانه موضوع افزایش قیمت، هر سال این موقع شروع می شود و چند ماهی ادامه می یابد. این بحث تکراری است، چون ما به ریشه این کار نپرداخته ایم و تنها دلیل آن هم ساختار شبه دولتی حاکم بر سیستم خودروسازی کشور است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: با این وضعیت و این هیاهویی که خودروسازی ها در حال راه انداختن آن هستند، پیش بینی می شود که اجازه کاهش قیمت به خودروها داده نشود، ولی اجازه افزایش قیمت هم به اندازه ای که خودروسازها در نظر دارند به آنها داده نخواهد شد.

اما در این میان، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو که شاید بیش از هر کس دیگری از اوضاع کف بازار و جیب خریداران خودرو اطلاع دارد، درباره وضعیت بازار خودرو در سال جدید به نکته قابل تأملی اشاره می کند و می گوید، خودرو با این کیفیت اساسا ارزش گران شدن ندارد.

منصوری در این خصوص می گوید: اگر تدبیری برای بهبودی اوضاع اندیشیده نشود، امیدی به خروج از رکود نیست.

وی در این باره گفته است: بازار سال 95 همچنان در رکود است؛ بنابراین، تولیدکننده ها تا زمانی که کیفیت را بالا نبرده اند، صحبتی از قیمت نکنند و اکنون که کیفیت ها پایین است، قیمت های خود را کاهش دهند.

وی افزود: اگر تولیدکننده های داخلی به این شکل عمل کنند، اطمینان داشته باشید، بازار همچنان در رکود خواهد ماند و امیدی به بهبود اوضاع نیست.

اما نکته مهم دیگر اینکه به تازگی وزیر صنعت و معدن، در جلسه کمیسیون صنایع مجلس حاضر شده و از ارائه تسهیلات ارزان قیمت به خودروسازی ها سخن گفته، حال آنکه برخی نمایندگان، پرداخت این قبیل تسهیلات را به صلاح این صنعت نمی دانند، چون تجربه نشان داده است، سود این قبیل تسهیلات تنها به جیب خودروسازی ها و بانک ها می رود و تأثیری در قیمت و کیفیت خودرو ندارد.

محمد بیاتیان، عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی گفت: قرار بود تسهیلاتی که سال گذشته به خودرو داده شد، باعث بهبودی کیفیت خودروهای تولید داخل شود. این در حالی است که خودروسازی ها با استفاده از این تسهیلات، کالاهای به درد نخور خود را با چند برابر قیمت به مردم فروختند و سود کلانی به جیب زدند.

این نماینده مجلس افزود: خودروساز داخلی بنایی بر بهبود شرایط ندارد و نیازی هم نمی بیند، این کار را انجام دهد و هزینه کند، چون خودرو را با هر قیمت و کیفیتی بخواهد در بازار خواهد فروخت؛ بنابراین، هنگامی که رقابتی در کار نیست و دولت هم سینه خود را در مقابل انتقادات سپر کرده، چه لزومی بر بهبود کیفیت است؟!

این نماینده در پایان یادآور شد: در این میان، تنها مردم مظلوم قربانی می شوند و هر ساله چندین هزار تن، عزیزان خود را در جاده ها از دست می دهند و یا هزینه چند برابری برای خودروهای از رده خارج پرداخت می کنند.


تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷۶
انتشار یافته: ۱۵
آقای نعمت زاده کدام هزینه ها، بذل وبخششها از جیب مردم یا هزینه؟
بی مدیریتی در صنعت خودرو سبب شده هم جان مردم با سوار شدن به خودروهایی چون پراید در خطر باشد وجیبشان در خطر.
خلط مبحث میکنند منافق گونه عمل میکنند آنجا که علیرغم عدم رعایت شربایط رقابت باید کار را به بازار واگذار کنند ومیکنند مردم نمیخرند ودولت ومجلس(به علت اینکه برخی از اشخاص موجود در این دونهاد سهامدار وطرف قرارداد ناعادلانه این صنعت هستند) دایه مهربانتر از مادر برای این صنعت میشوند وبسته خروج از رکود میدهند و.... مانع میشوند زمانی که به یک قیمت خرید نشود باید قیمتها کاهش یابد مگر اینکه خودرو ساز از جایی تامین شود وبتواند نفروشد تا تادل را به هم بزند(با عدم عرضه وبه هم ریختن عرضه وتقاضا) زمانی که به کمک دولت وبه علت عدم وجود رقابت درست(عدم وجود خودرو باکیفیت خارجی وقیمت آنها) پیش فروش میکنند حرف گرانی میزنند .همه میدانند قیمت کارگر در ایران ارزانتر از همه جاهست بیشتر کالا نیز از خارج (قطعات جهت مونتاژ) وارد میشود چرا باید قیمت خودرو سه برابر قیمت واقعی باشد با کیفیت پائین .
هم اکنون که با کشورهای خارجی قرارداد بسته اند نصف این سود بی کران به جیب کشورهای خارجی میرود چرا مسئولین مردم خود را به خارجیها میفروشند بعد ادعای حمایت از مردم داخل را دارند ما اگر میتوانستیم صنعت خودرو را مدیریت کنیم که الان باید در کیفیت وقیمت میتوانستیم با دیگر کشورها رقابت کنیم آیا میتوانیم ؟؟؟؟
نه آقا کی گفته خودروها مشکل داره ؟! هرجی عیبه مال راننده هاست ! اگه نه جرا فقط جرایم هرسال بالا میره وبه خودرو وجاده اصلا فکری نمیشه ؟!!
پراید برا ما زیاده ماباید سوار خر میشدیم تا تعداد تصادفات مرگبار کمتر بشه .تویوتا و بنز و فولکسم مال مسعولین .
باز هم بحث خودرو و دل خون مردم
اقای نعمت بخش مگر زمانیکه خودرو ناگهان سه برابر شد دستمزد کارگران هم سه برابر شده که حالا با افزایش ناچیز دستمزد ، نرخ خودرو را افزایش می دهید . براستی اگر نرخ همه کالاها با افزایش دلار افزایش می یابد چرا دستمزد کارگران و کارمندان اینگونه نیست ؟ چرا در طول سال فقط یکبار افزایش حقوق وجود دارد ولی نرخ کالاها چندین بار افزایش می یابد. ایا اینها نتیجه زیاده خواهی و احتکار نیست ؟ مگر مردم چه کرده اند که باید جیب شرکت ها و افراد زیاده خواه را که به بهانه های مختلف گرانی را رقم می زنند پر کنند ؟ چرا دولتها نیز از این رویه حمایت می کنند ؟ چرا هر سال فقط نرخ تورم بهمن ماه این قدر باید کاهش داشته باشد ؟ چرا زمانیکه تورم بالای 40 درصد بود قانون افزایش حقوق اجرا نشد ؟ چرا هر جا قانون به نفع مردم است اجرا نمی شود ؟ قانون فقط ازادسازی حامل های انرژی نیست که به سرعت اجرا شود . قانون اگر اجرا باید اجرا شود در همه زمینه ها باید اجرا گردد . وقتی یک قانون وضع شد باید اجرا شود نه اینکه به درخواست چند شرکت که به ضرر انها است قانون تغییر کند ، نمونه بارز آن قانون کاهش سالانه تعرفه واردات خودرو است که قرار بود سالانه 5 درصد نرخ تعرفه واردات کاهش یابد تا به صفر برسد و خودروسازان را وادار به بهبود و پیشرفت کند ولی با لابی قوی این شرکت ها ( که عملا غده سرطانی صنعت خودرو هستند ) این قانون نه تنها اجرا نشد بلکه تعرفه نیز به بهانه حمایت از انها افزایش یافت ! ایا سی سال حمایت برای رشد یک شرکت کافی نیست ؟ اگر شرکتی در مدت سی سال نتواند پیشرفت کند و نیاز های مردم را براورده سازد ایا محکوم به نابودی نیست ؟ مگر معنای جمهوری نظر مردم نیست؟ مگر امام نفرمود میزان رای ملت است؟ پس وقتی مردم این دوشرکت و محصولات آنرا نمی خواهند ، وقتی الودگی هوا و مصرف بالای سوخت محصولات این دو شرکت فقط و فقط ضرر و زیان به ملت است چرا باید حمایت شوند ؟ دولت هر سال در سفر های نوروزی میزان مصرف بنزین را به رخ مردم می کشد و منت می گذارد که با سختی بنزین وارد می کند و از طرفی نیز از خودرو ساز داخلی با تولیدات از رده خارج و پر مصرف حمایت می کند ! والله اینها در جایی باید پاسخگو باشند که دیگر رانتی وجود ندارد . جان مردم در تولیدات این شرکت ها در خطر است و هیچ کس به فکر نیست . مگر مردم ایران چه کرده اند که باید مجبور به سوار شدن ارابه های مرگ شوند . مگر این دو شرکت ارزش شان از جان حتی یک نفر بیشتر است ؟ چرا در نظامی که پایه و اساس آن مردم هستند صدای مظلومیت انها به گوش مسئولان که خدمتگزار این ملت هستند به گوش نمی رسد ؟ اقتصاد مقاومتی یعنی جلوگیری از زیان و ضرر مردم ، یعنی رفاه مردم ، یعنی جلوگیری از هدر رفتن سرمایه بیت المال یعنی اتخاذ تصمیمات صحیح اقتصادی نه حمایت از یک صنعت شکست خورده و زیان ده !
کی باید جلوشو بگیره ؟ تا زمان ظهور امام زمان ما گرفتار ایناییم
خودروسازها را افرادی که باهرجومرج اقتصادی به یکباره به ثروت میرسندنجات میدهندوپررو میکنند
مثلاجسارتا کشاورزی که امیدی به فروش سیر به کیلویی هزارتومن هم نداردیکباره بایه تصمیم غلط تجاری به کیلویی سی هزارتومان رسیده وناگهان ثروتی یکشبه راتجربه میکند.اولین کارخریدچندخوردو بی کیفیت ایرانی ومهاجرت به شهروخریدمنزل دربهترین نقاط شهر
نتیجه نجات خودروسازها وخاک توسری مسکن والتقاط وجنگ فرهنگی....همه نتیحه این جور سیاست های اشتباه
از دولت تدبیر و امید انتظار بیش از این بود.که در زمینه خودرو به حرف مردم هم گوش کند اما ظاهرا اقای روحانی هم شیوه ی دکتر محمود را در پیش گرفته اند؟؟!!
مردم مظلوم :
همچنان کمپین "خرید خودرو صفر ممنوع" ادامه دارد
دولت در این زمینه به مردم خیانت کرد و در مقابل کمپین مردمی قرار گرفت
خودرو سازها خجالت نمیکشن با این ماشینهای اشغال که تحویل مردم میدن بااین رکود بازار قیمت رو میخان ببرن بالا دولتم که طرف اونا میگره
اینقدر این حرفهای بی اساس و غیر اصولی را منتشر نکنید.
سلام
بهترین راه نخریدن است تا این وزیر صنعت که فقط به فکر خود و هم پیاله های خود است سرنگون بشود
ملت و مردم و مصرف کننده کیلویی چند فقط تو ایام انتخابات مردم میخوان شکایت چه کسی؟به پیش چه کسی ببریم؟حتمان لیاقت بهتر از اینا نداریم باید با همین فرغونا بسازیم همون ضرب المثل معروف خلایق هر چه لایق
کمپین خرید خودرو چینی در مقابل خرید خودرو ایرانی شکل بگیرد تا خودروسازان قیمت را پایین آورند
برچسب منتخب
# انتخابات # محمدباقر قالیباف # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # مسعود پزشکیان # انتخابات ریاست جمهوری