بازدید 29218
۹

اعترافی تکان‌دهنده درباره زلزله تهران

کد خبر: ۵۸۳۰۶۶
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۴ 23 April 2016
رئیس جمعیت هلال احمر در اعترافی تکان‌دهنده درباره زلزله تهران گفت: بسیاری از نهادهای کمک‌رسان در زلزله تهران به شدت آسیب پذیرند. به هر حال باید بیمارستان‌ها و مراکز آتش نشانی‌ سرپا باشد. حتی بعید می‌دانم ستاد مرکزی هلال احمر نیز آمادگی داشته باشد.

به گزارش تسنیم یک از نهادهای که باید در حوادثی چون زلزله آماده باشد هلال احمر است و این در حالی بود که هر زمان رئیس این جمعیت در جلساتی که خبرنگاران حضور داشتند و صحبت از زلزله تهران به میان می‌آمد بلندگو را خاموش می‌کرد به معنای اینکه این مطلب رسانه ای نشود.

ولی رئیس جمعیت هلال احمر در جلسه مهمی به صورت علنی با اظهار نظرهای خاصی، نوعی تهدید و یا به قول خودشان ترس مدیریت شده ای را به مردم درباره زلزله تهران مطرح کردند که در رابطه سید امیر محسن ضیایی درباره این موضع خود به تسنیم توضیحاتی ارائه کرد.

ضیایی: ایجاد نگرش وجود یک ترس مدیریت شده قابل قبول هست که این در واقع یک نوع حساس سازی جامعه است حساس سازی مسئولین هم است، زلزله بالاخره موضوع کاملاً روشنی است که از نظر مطالعات این اتفاق خواهد افتاد ولی زمانش را هیچ کس نمی‌تواند بگوید.

هر چه از زمانی هم که دوره اش پیش بینی شده می‌گذرد هم شدتش بیشتر می‌شود، ما هم که میزان آسیب پذیری خودمان را می‌دانیم و می‌دانیم که هر کاری که بخواهیم انجام دهیم زمان می‌برد و هر چه هم ما این زمان را از دست دهیم در آن تاریخی هم که نمی‌دانیم کی زلزله خواهد آمد طبیعی است که میزان آسیب ما نیز بالاتر خواهد رفت.

بنابراین آسیب پذیری بالاست، در شهر پر جمعیتی هم زندگی می‌کنیم و توان ما هم محدود است، بنابراین باید هشدار ما هشدار جدی باشد و در درجه اول مسئولین و تصمیم گیران و تصمیم سازان و بعد خود مردم به عنوان کسانی که باید مطالبه کنند مسائلی را رعایت کنند.

براین اساس این موارد را ما باید هم در دستورالعمل‌هایمان و هم در مقرراتمان از این به بعد ملاحظه کنیم. ما دیگر نباید شاهد این باشیم که شرایط غیر استاندارد در پایتخت ایجاد شود تا این که برگردیم، چون هر کاری کلی اعتبارات می‌خواهد، مثلاً همین مقاوم سازی کار خیلی ساده ای نیست و پول زیادی می‌خواهد.

از طرفی بسیاری از نهادهای که می‌خواهند کمک رسانی به مردم کنند خودشان به شدت آسیب پذیرند. این هم یک نکته دیگری است. به هر حال ما می‌خواهیم بیمارستان‌ها و مراکز آتش نشانی‌مان سرپا باشد. حتی ستاد مرکزی جمعیت هلال احمر واقعاً این آمادگی وجود دارد؟ به نظر من در حد قابل قبولی نیست و باید سعی بیشتری کنیم.

البته کارگروه زلزله تهران را از مهر سال گذشته فعال کردیم. جلسه دارند و گفتیم از صاحبنظران دانشگاهی هم استفاده کنند. حداقل پلن جمعیت هلال احمر برای این موضوع چیست؟ ما حداقل بدانیم کجای کاریم و وضعیت‌مان به چه صورت است و بعد سایر دستگاه‌ها هم با آنها کار کنیم.

بنده اصلاع دارم که فعالیت‌هایی در سایر بخش‌ها در حال انجام است؛ مثلاً سازمان مدیریت بحران شهر تهران مشغول است و فعالیت‌ها و همکاری با کشورهای دیگر مانند ژاپن دارد منتها کافی نیست. باید همه برای این موضوع کمک کنیم.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵۷
انتشار یافته: ۹
نیاز به اعتراف این بنده خدا نیست اکثر امکانات نه تنها تهران بلکه کشور به شدت کم و قدیمی است که با اولین حادثه بزرگ از دور خارج می شوند شهر سازی ها کاملا اشتباه هستند انبوه سازی در خیابان های باریک و عدم فاصله لازم با خیابان ها خطر ریزش اوار به درون خیابان ها رو چند برابر کرده که به راحتی خیابان های اصلی شهر های را مسدود می کند فقط تصور کنید برج های که از پایه شکسه و به یک سمت بروی خیابان افتاده است و مسیر ها رو بسته، سیستم اورژانس هوایی ایران ضعیف است و با چند هلکوپتر کرایه بوجود امده که عمر مفیدشان گذشته بعضی از این چرخبال های متعلق به سپاه هست که تعمیر و نگهداری درستی نمی شوند و مدل های میل 17 یا 15 روسی هستند که از نظر فن اوری قدیمی و فن اوری پایین دارند انقدر وضع شان خراب است که هیچ گونه تجهیزات راهبری ندارند و برای رفتن از شهری به شهر دیگر باید جاده ها و کابل های برق را دنبال کنند.... خودتان بهتر می توانید تصور کنید وضعیت چطوری هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
اتفاقا دیروز از خیابانی در جنوب شهر رد می شدم به همین مسئله فکر می کردم در یک خیابان کم عرض این سازه های بلند مرتبه در هنگام زلزله چه فاجعه ای میشه کل راهها بر اثر آوار اینها بر روی هم بسته میشه
وای خدا من که دیگه امیدی به اینده ندارم
خدانکنه زلزله بشه وگرنه تمام ساخنمانهای بساز بفروش تهران باخاک یکسان میشه.
طبق تحلیل مهندسی که بعمل امده با توجه به تراکم جمعیت ومقاومت ابنیه وتاسیسات وضریب ایمنی خطوط اب وبرق وگاز در یک زلزله مخرب بالای 7 ریشتر در لحظه وقوع زلزله وحوادث واتفاقات بعدی حداقل بین 4تا 5 میلیون تلفات پیش بینی شده بخصوص در قسمتهای مرکزی وجنوب تهران وبافتهای کهنه ودر حواشی گسلها
اولین اقدام این است که تشکیلات مرکزی نهادهایی نظیر خود هلال احمر از تهران دور شود و این مراکز در کشور توزیع گردد . اقای ضیایی باید در اولین اقدام موثر سازمان مرکزی خود را به حداقل مکانی 300 کیلومتری از تهران منتقل کند.
تمرکز کلیه مراکز سیاسی و اقتصادی و خدماتی و حمایتی و... در تهران فاجعه ایست که اگر خدای نکرده شرایط بحرانی در تهران حادث شودکمک کل کشور نیز نمیتواند راهگشا و موثر باشد.
بنده تحصیل کرده سازه و زلزله هستم و همچنین طراح و نا‌ظر ساختمان در نظام مهندسی خوزستان. واقعا وقتی به زلزله تهران فکر میکنم دست و پام میلرزه چون از نحوه اجرا و نظارت سازه ها و همچنین احتمال وقوع زلزله در تهران اطلاع کامل دارم. اگر مسوولین اقدام عاجل در مقاوم سازی سازه ها،خارج نمودن مکان های استراتژیک از شهرها و سایر اقدامات لازم جهت کاهش آسیب پذیری تهران در مقابل زلزله انجام ندهند متاسفانه در صورت بروز زلزله با شدت زیاد،چنان اتفاق و بحرانی پایتخت رو فرا بگیره که تا دهه ها و شاید در طول تاریخ از این اتفاق و تلفات آن به عنوان الگوی نامناسب ساخت و ساز و شهرسازی یاد بشه.به امید هوشیار و بیدار شدن مسوولین امر.با تشکر
اینجا بارون میاد قفل میشه چه رسه به ...
وقتی توی کوچه چهار متری ساختمان ده طبقه مجوز
میدهند قراره فاجعه نباشه همین الانش هم فاجعه است
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # رفح # حج # ارتحال امام خمینی
وب گردی