بازدید 27131
حاشیه نگاری بر حمله به صفحه اینستاگرام متهم به قتل ستایش قریشی؛

مرزی که «امیرحسین» نتوانست حفظش کند و معلوم نیست ما هم بتوانیم!

در روزهایی که «امیرحسین» هفده ساله میان زندان و مراجع قضایی در رفت و آمد است و به پرسش ها درباره چرایی و چگونگی ارتکاب قتل دختر شش ساله و دیگر اتهاماتش پاسخ می‌دهد تا مقدمات محاکمه‌اش آماده شود، شمار زیادی از کاربران دنیای مجازی، با حمله به صفحه اینستاگرام وی، تلاش می‌کنند حسابی از خجالتش درآیند!
کد خبر: ۵۸۵۵۸۴
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۹ 02 May 2016
تعداد فالوئرهایی که هر روز افزوده می‌شوند و کامنت های رو به افزایش که بسیاری شان حاوی توهین، فحاشی و حتی الفاظ رکیک هستند؛ این توصیف صفحه نوجوانی است که متهم اصلی یکی از پر سر و صداترین پرونده های جنایی در سال های اخیر است و هنوز دادگاه رسیدگی به اتهاماتش برگزار نشده، ولی در هر دقیقه از جانب یکی از ما در حال قضاوت شدن و رأی گرفتن است.

به گزارش «تابناک»، در روزهایی که «امیرحسین» هفده ساله میان زندان و مراجع قضایی در رفت و آمد است و به پرسش ها درباره چرایی و چگونگی ارتکاب قتل دختر شش ساله و دیگر اتهاماتش پاسخ می‌دهد تا مقدمات محاکمه‌اش آماده شود، شمار زیادی از کاربران دنیای مجازی، با حمله به صفحه اینستاگرام وی، تلاش می‌کنند حسابی از خجالتش درآیند!

کاربرانی که ‌گاه از نوشتن رکیک‌ترین الفاظ در زیر عکس‌های این نوجوان ابایی ندارند و‌ گاه آنقدر در هدف گیری دوست و دشمن دچار خطا می‌شوند که به یکدیگر هم می‌پرند و همدیگر را هم از الفاظ زشت و توهین‌هایشان بی‌نصیب نمی‌گذارند، به ویژه آنکه از ابتدای رسانه‌ای شدن این ماجرا، برخی به عمد به پرونده سمت و سو داده و بحث ملیت قاتل و مقتول را پیش کشیدند.

رویکردی که به وضوح در برخی مجادلات و توهین‌های مندرج در صفحه اینستاگرام امیرحسن هم قابل مشاهده است تا ثابت شود که این پرونده برای بسیاری از تعقیب کنندگانش، نه پرونده قتل یک کودک به دست یک نوجوان، که مجالی برای جنگیدن با یکدیگر، توهین به قومیت‌ها و پیگیری حواشی است؛ اتفاقی که پیشتر هم بار‌ها و بار‌ها رخ داده و این بار قتل یک دختربچه دستمایه آن قرار گرفته است.

نیم نگاهی به صفحه اینستاگرام امیرحسین و قیاس تعداد تعقیب کنندگان وی در این شبکه اجتماعی در چند روز کافی است تا دریابیم که چقدر بعضی مان شیفته این مسائل هستیم که اگر نبودیم، قاعدتا دلیلی برای تعقیب صفحه فردی که متهم به قتل و در بازداشت است، وجود نمی‌داشت، غیر از آنکه پاتوقی برای جنگیدن با هم یافته باشیم؛ پاتوقی مجازی که می‌توان در آن بی‌آنکه نگران نبردهای رودررو و عواقبشان بود، به یکدیگر تاخت، به هم توهین کرد و احتمالا یک گوشه نشست و به محصول کار خود خندید.


این بیماری مدتی است که با ماست و بار‌ها و بار‌ها در حمله به صفحات برخی افراد در دنیای مجازی خود را نشان داده و غائله‌هایی به دنبال داشته است. بیماری زشتی که ممکن است از قدیم با ما بوده، ولی تا پیش از دنیای مجازی مجال بروز نیافته و حالا که عرصه برای بروزش باز شده، هر روز در جایی سر باز می‌کند و موجی از تلخی در دنیای به ظاهر مجازی می‌آفریند؛ یک روز در حمله طرفداران یک خواننده به یک بازیگر، روز دیگر برعکس، هفته‌ای در حمله به داور بازی فوتبال و چند هفته‌ای در فحاشی به همدیگر و قاتل ستایش.

موج توهین‌هایی که می‌تواند به هر جایی سرایت کند، حتی به خانواده افراد، دوستان وی، کسی که مخالف فحاشی‌های ما باشد و تلاش کند با گذاشتن یک کامنت ما را دعوت به خویشتن داری نماید و...  درست شبیه سیلی ویرانگر که اگر تلاش کنیم راهش را ببندیم، یا شکستمان می‌دهد و یا جای دیگری را ویران کرده و به راه خود ادامه می‌دهد.

اما این همه خشونت از کجا می‌آید و توهین کنندگان و آنهایی که از هیچ گونه فحاشی ابایی ندارند، چه کسانی هستند؟ آیا افرادی بزهکار و مجرمند یا کسانی مثل ما هستند که در پاتوق‌های فراهم آمده برای توهین، حضور فعال دارند و آزادانه هرچه می‌خواهند می‌نویسند و خود را مقید به هیچ قید و بندی نمی‌دانند؟

برای پاسخ به این پرسش، می‌توان برخی از کاربران فحاشی کننده را به شکل اتفاقی انتخاب کرد و به صفحاتشان در اینستاگرام سر زد تا دریافت که اثری از توهین در صفحاتشان نیست. افرادی که ظاهرا حتی در دنیای مجازی نیز ترجیح می‌دهند دو رو از خود نشان داده و یکجا پاکیزه و معمولی باشند و جای دیگر از توهین کردن مضایقه نکنند. درست مثل تعریف‌هایی که همسایگان از امیرحسین ارائه می‌دهند و او را نوجوانی سر براه، مبادی آداب و فهمیده توصیف می‌کنند و باور قتلی آنچنان فجیع برایشان بسیار دشوار است.

گویی مرزی که بسیاریمان میان مطالبی که در صفحات شخصی خودمان و دیگران در دنیای مجازی رعایت می‌کنیم، به شکلی پر رنگ میان زندگی مجازی و زندگی حقیقی مان هم کشیده شده و مانع از آن می‌شود که خودِ واقعی مان را بروز دهیم. مرزی که اگر شکسته شود، ممکن است به سرنوشتی شبیه امیرحسین دچار شده و ستایش‌ها و افراد دور و نزدیکمان را به ورطه‌ای تلخ بکشاند.

مرزی که نمی‌دانیم چرا، کی و چگونه ایجاد شده و آیا فایده‌ای هم دارد یا خیر، اما طعم شکسته شدن آن را بار‌ها و بار‌ها چشیده‌ایم؛ مرزی بسیار باریک که در برخی کامنت های درج شده زیر عکس‌های امیرحسین، هر آن احتمال شکستن آن می‌رود، به ویژه زمانی که می‌بینیم توهین‌ها به حد و حدودی می‌رسد که برخی در کلام به والدین یکدیگر تجاوز می‌کنند و نشان می‌دهند که بیماری توهین در ایشان حاد‌تر است. افرادی که خدا می‌داند در قیاس با امیرحسین، خطرناک هستند یا خیر!

اتفاقی شوم که نمی‌دانیم برای مقابله با آنچه نسخه‌ای می‌توان پیچید و تنها می‌توانیم دعا کنیم که مرز باریک میان خیال و اجرای آن هرگز نشکند!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰۵
انتشار یافته: ۲۷
بابا این یک جانی و متجاوز به عنف است. یک بچه 10 ساله هم به خودش جسارت قتل عمد نمی دهد. این فرد 17 سال دارد. عاقل و بالغ است!
برای شما متاسفم که دختر بچه ای توسط یک فرد شرور کشته شده و شما دنبال کنایه و توهین مردم به هم هستید. اگر قرار باشه همه انسانها در هر سنی نوکر شهوت خودشان باشند باید هر روز شاهد چنین فجایعی باشیم. من به عنوان یک ایرانی فقط منتظر قصاص این قاتل هستم. قاتل قاتله چه 17 سال چه 60 سال...
من بعید میدونم این قاتل صفحه ای در فضای مجازی داشته باشه. حتی خیلی خیلی بعید میدونم که گوشی هوشمند یا کامپیوتر داشته باشه . فکر هم نمی کنم به اینترنت دسترسی داشته یا کار کردن با اینجور چیزها رو بلد بوده باشه. اگر صفحه ای با نام قاتل در یکی از شبکه های اجتماعی ساخته شده احتمالاً فیک (جعلی) هست.
چرت نگو تابناک مردم عصبانی هستند این قاتل هم باید اعدام بشه بیخود ماست مالی نکن
ما بعضی وقتها زیادی با کلاس میشویم این آسیب شناسی در مورد مردم عادی که مورد اهانت قرار می گیرند قابل قبول است اما در مورد این بی وجدان که یک بچه معصوم را کشته و پدرومادرش را داغدار کرده حرف مفته اگر خدای ناکرده همین بلا را سر بچه شما می آورد باز هم این افاضات را می کردید
شبکه های اجتماعی موبایلی فرصتی شده برای خالی کردن عقده های عده زیادی که تا چند سال پیش که این شبکه های موبایلی وجود نداشت اصولا این اتفاقات کمتر می افتاد به علت اینکه این شبکه ها موبایلی همیشه در دسترس هستند و حتی یک کودک هم می تواند این صفحه ها را بسازد. تا چند سال پیش اصولا دسترسی به این شبکه ها سخت تر بود و نیاز به دسترسی به رایانه بود و...
به عنوان یک معلم کوچک عرض می کنم نظام آموزش و پرورش (منظور فقط وزارت آموزش نیست) اشکال دارد. وقتی تمام توان ما در آموزش و پرورش صرف ریاضی و فیزیک و شیمی و زیست شناسی می شود و علوم روانشناسی و اجتماعی و حقوقی و ایمنی و زیست محیطی بسیار کمرنگ دنبال می شود، وقتی انواع و اقسام المپیادهای ریاضی و فیزیک و شیمی و .. (که به نظر بنده شناسایی نخبگان علمی این حوزه ها به جذب کنندگان خارج از کشور می باشد) را داریم ولی دریغ از سنجش علم "درست زندگی کردن" و شناساندن نخبگان این حوزه ها، مشکلاتی از این دست پررنگ تر ظاهر خواهند شد
واقعا
لابد فکر کردند اگه این پسرک اعدام بشه دیگه از این فجایع نداریم؛ پسر بیچاره خودش قربانی همین جماعت شده
متاسفانه چندمین بار است که تابناک تلاش عجیبی در مبرا کردن و مظلوم نمایی این قاتل از خود نشان میدهد. چرا تابناک نگران توهین به قاتل بیرحمی است که با یک سناریوی کامل و با قصاوت به یک دختر بچه معصوم تجاوز میکند و سپس یا سناریوی کامل او را فجیعانه به قتل میرساند؟
بجای نگرانی توهین به ساحت قاتل محترم چرا به مظلومیت دختر بچه معصوم که می توانست سالها زندگی کند و از زنده بودن لذت ببرد نیستید؟
قتل این دختر بچه تصادفی و آنی نبوده است و با رنامه کامل انجام شده. حالا تلاش و مغالطه های پدر قاتل -تنگدستی و رضایت احتمالی پدر دختر و نیز تلاش رسانه هایی مثل تابناک نباید این فضای امن را به قاتلین و مزاحمین نوامیس مردم بدهد.
با سلام
يه محدوده‌هايي از سن هست كه مهم و حساسه ضرورت داره كنترل نا محسوس با دقت كافي وجود داشته باشه متاسفانه اين موضوع بنا به دلايلي اعم از مشكلات اقتصادي، ناآگاهي خانواده‌ها و غيره رعايت نميشه خوب ممكن فجايعي از اين دست هم رخ بده
اگه براي اين نوجوان هم اين حالت وجود داشته باشه ميشه به حالش متاسف شد كاش هميشه مي دانستيم و بعد قضاوت مي كرديم
آدم هایی مثل شماها هر جنایتی را مباح می داند کاش به خداوندی خدا یکی از این جنایت ها سر شما یا خانواده یا یکی از عزیزانتان پیش بیاید، بنده فردی جنایت کارم ولی غلط بکن با یک کودک چنین کاری کنم و بعد به بدترین شکل بکشمش، آقای ماله کش.
آقای ماله کش، جنایت و دنیای تبهکاری هم حد و مرزی دارد، بیشتر از آن دنیای کثیف تر از حیوان است، آقای ماله کش.
جامعه مدعی بهترین از این نمی شود.
انشاتالله این موقعیتها برا هیچکی پیش نیاد اخه تصمیم گیری و مقابله با شیطان خیلی سخته
تابناک حواست هست داری چه کار می کنی ؟ حواست هست کاملا داری از این پسره طرفداری می کنی حواست هست با الفاظ لطیف او را نام می بری حواست هست مجازات تجاوز به عنف اعدامه حواست هست خداوند در این لحظه همه مان را از جمله قاضی این پرونده را در وضعیت دشوار اجرای عدالت قرار داده حواست هست تویی که نویسنده این مطلبی اگر به دختر شش ساله خودت این طور وحشیانه تعرض می شد کشته می شد روی جنازه اش اسید ریخته می شد باز می توانستی به همین آرامی مطلب بنویسی ؟ نکند این نوشتنها آغاز پایمال کردن خون اون دخترک بی گناه باشد دارید جامعه را آماده پذیرش می کنید که اینها هردو قربانی بودند و از این مزخرفات قتل اتفاق افتاده یک جنایت دهشتناک این رو بفهم اگر مجازات نشه فردا سر فرزندان تو و دیگران هم خواهد آمد این رو بفهم
نکته جالبی بود که نویسنده به آن اشاره کرد / من فکر میکنم این دو رویی ریشه در فرهنگ تعارف گرایی ایرانی دارد / یک ایرانی با تعارف دروغین مروج نوعی دو رویی در جامعه است / به غیر از فرهنگ تعارف یک فرهنگ دیگر نیز می تواند ریشه ی این دو رویی باشد و آن آرایه غلو در فرهنگ شعریه ماست/در واقع دروغ گویی را به عنوان ارزش وارد ادبیات فارسی کرده ایم/
آقای نگارنده این تحلیل
اوضاع از اینی که فکر میکنی وخیم تر هستش.
اگه کامنت ها تو سایت شما کنترل نمیشد الان سیلی از فحاشی ها به سمت خودت روانه بود و کلی بر دایره لغاتت افزوده میشد.
می تونستی به عنوان تست اسم خودت رو پای متن بزاری ببینی تو کسری از ثانیه تمام صفحه های مجازی شما شناسایی و مورد نوازش دوستان قرار می گرفت.
بنظرم بسیار جالب و عین واقعیت بود. متشکرم
لازم به ذکر است که اکنون می توان به نام IP های شناخته شده ای به صورت هکر به سایتها سر زد . خودتان هم می دانید . بنا بر این به نظر می رسد که IP متعلق به کامپیوتر بنده است ولی در اصل اینطور نیست !!!! لذا می تواند این یک کار سازماندهی شده باشد . در این مورد هم یک تحقیقی بکنید بد نیست .
يك آدمي كه هنوز به سن قانوني نرسيده !!!
واقعا جامعه از خودش خجالت نمي كشد؟
من وشما چي؟
افرادي كه منابع كشور را در اختيار گرفته اند ، در زمينه اولويت بندي سياست ها ، آيا درست عمل كرده اند؟
بسیار عالی و تاثیرگذار ٰ‌ممنون تابی
قتل هیچ توجیهی ندارد این اقا مرتکب قتل شده و باید پس از رسیدن به سن 18 سال در صورت عدم رضایت خانواده مقتول باید قصاص شود البته به علت اینکه قاتل سنش زیر سن قانونی بوده و در صورتی که مرتکب تجاوز نشده باشد مسولین میتوانند در گرفتن رضایت از خانواده مقتول کمک کنند
به نظرم بهترین روایت در مورد این فاجعه غمبار همین جمله است « درد را از هر طرف که بخوانی درد است » به عنوان یک مادر که فرزندان خود و میهنم را در معرض بدترین آسیب ها در فضای مجازی می بینم غم دیدن هر دو قاتل و مقتول امانم را برید و این پرسش که چرا ستایش باید اینگونه بی گناه پرپر شود و چگونه این نوجوان 16 سال بجای کلاس درس و مدرسه راهروهای دادگاه را طی کندو مرتکب این جنایت شود؟؟!!هر دو درد است،دردی جانکاه!
چون پرده در افتد نه تو مانی و نه من
تنها می‌توانیم دعا کنیم که مرز باریک میان خیال و اجرای آن هرگز نشکند!
نویسنده نامحترم اگر با دختر جنابعالی چنین عملی انجام میشد قطعا چنین راحت اظهار نظر نمیکردی
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر
وب گردی