بازدید 4042

ایران: برجام فرصتی برای ساختن کشور است

برجام ضرورتی تاریخی در شرایط ویژه کشور بود که با نظر رهبری پیگیری شد در شرایطی ما به برجام رسیدیم که فروش نفت هر ماه 20 درصد کاهش می‌یافت و در ادامه این مسیر فروش نفت کشورمان به صفر می‌رسید. همچنین سرمایه‌گذاری خارجی متوقف شده بود و درآمد کشور از محل سرمایه‌های آزاد شده از طریق توافق ژنو بود.
کد خبر: ۵۸۷۰۶۰
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۱:۳۹ 08 May 2016
برجام ضرورتی تاریخی در شرایط ویژه کشور بود که با نظر رهبری پیگیری شد در شرایطی ما به برجام رسیدیم که فروش نفت هر ماه 20 درصد کاهش می‌یافت و در ادامه این مسیر فروش نفت کشورمان به صفر می‌رسید. همچنین سرمایه‌گذاری خارجی متوقف شده بود و درآمد کشور از محل سرمایه‌های آزاد شده از طریق توافق ژنو بود
وزیر امور خارجه دیروز با حضور در میان برگزیدگان جدید مجلس شورای اسلامی با تشریح دستاوردهای برجام برای کشور و لزوم دستیابی به آن، از نمایندگان منتخب مردم خواست تا به جای دعواهای سیاسی و جناحی بر سر توافق هسته‌ای، از فرصت‌های به وجود آمده پس از آن برای رفع مشکلات استفاده کرده و در آبادانی کشور بکوشند. محمدجواد ظریف در همایش «فرآیند قانونگذاری الزامات و راهکارها» که با حضور منتخبان جدید مردم در مجلس دهم برگزار شد، گفت: «براساس قانون اساسی و طبق اصول تبیین شده در کشور، حوزه سیاست خارجی حوزه‌ای فراجناحی و خارج از مسائل سیاسی داخلی است و ضرورت تعامل در مسیر حضور عزتمدارانه و مقتدرانه در سطح جهان از ملزومات این حوزه است و از این رو است که شخص رهبری نظام اصول کلی سیاست خارجی را تبیین می‌کند و بر ضرورت داشتن یک سیاست فراجناحی و ملی تأکید دارد.» وی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اولویت امروز وزارت خارجه گفت: «یکی از اولویت‌های اصلی ما در وزارت خارجه، تضمین اجرای صحیح برجام توسط غربی‌ها و دیگر طرف‌های برجام است. همچنین مقابله با افراط و تروریسم در سطح جهان و منطقه و تثبیت قدرت منطقه‌ای جمهوری اسلامی نیز یکی دیگر از اولویت‌های ما در سطح بین‌المللی است.»
هیچ‌کسی نمی گوید ایران در برجام ضرر کرده است
وزیر امور خارجه کشورمان در بخش دیگری از صحبت‌های خود و در تبیین اهمیت بالای برجام در شرایط کشور گفت: «برجام یک ضرورت تاریخی در شرایط ویژه کشور بود که با نظر رهبری پیگیری شد و پدید آمد و امروز هیچ‌کسی در عرصه جهانی پیدا نمی‌شود که بگوید ایران در برجام ضرر کرده است.» وی افزود: «در شرایطی ما به برجام رسیدیم که فروش نفت هر ماه 20 درصد کاهش می‌یافت و در ادامه این مسیر فروش نفت کشورمان به صفر می‌رسید. همچنین سرمایه‌گذاری خارجی متوقف شده بود و درآمد کشور از محل سرمایه‌های آزاد شده از طریق توافق ژنو بود. »
بدون هیچ سپرده‌ای فاینانس دریافت می کنیم
ظریف تأکید کرد: «ما امروز از شرایطی که در گذشته تنها می‌توانستیم به اندازه بخشی از منابع خود در بانک‌های خارجی فاینانس دریافت کنیم به شرایطی رسیدیم که بدون هیچ سپرده‌ای فاینانس دریافت می‌کنیم و کشورهای خارجی برای ارائه این تسهیلات به ما با هم رقابت می‌کنند و در همین مسیر بدخواهان به دنبال ایجاد فضای ناامن جلوه‌دادن ایران در حوزه‌های مختلف هستند.» وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در جمع منتخبان مجلس دهم گفت: «حضور قدرتمند ما در منطقه اولین پیش‌نیاز هدف ما در مقابله با افراطی‌گری است و علاوه بر آن، دیپلماسی فعال منطقه‌ای برای ایجاد ثبات در مقابل سیاست‌های خطرناک برخی حکام منطقه بویژه سعودی‌ها، اقدام دیگری است که باید با جدیت و آینده‌نگری انجام دهیم و توجه داشته باشیم در این حوزه نباید دچار احساسات شویم.»
به جای دعوا، بگوییم برجام فرصت آفرید
ظریف همچنین در نشست هم‌اندیشی فراکسیون امید که در مسجد سلمان فارسی نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، اظهار کرد: «مسأله هسته‌ای مشکلی بود که مانع پیشرفت کشور بود و بر سیاست داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی کشور سایه افکنده بود و باعث می‌شد دشمنان ما اقدام علیه ایران را در قالب آن توجیه کنند.» وی در ادامه تأکید کرد: «برای سرمایه‌گذاری‌های دراز مدت و روابط اقتصادی مفید و فناوری نیاز است که شریکان خارجی ما احساس کنند می‌توانند با اطمینان در ایران سرمایه‌گذاری و دانش فنی خود را منتقل کنند. اگر این اطمینان حاصل نشود، تنها فایده برجام واردات بی‌رویه خواهد بود.» ظریف در ادامه تأکید کرد:‌ «اجازه دهید با هم توافق کنیم که برجام نه صد است و نه صفر. اجازه دهید با هم توافق کنیم که برجام یک تلاش عزتمندانه است برای اینکه بیشتر امکانات را در ظرف واقعیات در مقابل 6 قدرت دنیا به دست بیاوریم و یک توان و امکانی را برای کشور فراهم کنیم.» وی اضافه کرد: «به جای دعوای صفر و صدی در برجام و اینکه بگوییم برجام همه چیز را بر باد یا همه چیز آفرید، توافق کنیم برجام تهدید بزرگی را از این کشور دور کرد. و فرصتی برای کشور فراهم کرد که وظیفه ما استفاده از این فرصت است. باید هر قدر امکانات داریم، از این فرصت استفاده کنیم و کشور را بسازیم.»
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی