بازدید 27039
وداع با خالق تصویر «روباه و زاغ»؛

پرویز کلانتری نقاش برجسته ایران زمین بدرود حیات گفت +ویدیو

این نقاش از جمله هنرمندان مکتب سقاخانه‌ای محسوب می‌شود... او در نمایشگاه‌های گروهی و انفرادی متعددی در داخل و خارج از کشور، شرکت کرده و یک اثر از آثار این تصویرگر ایرانی در فهرست تمبرهای ویژه سازمان ملل به چاپ رسیده است...
کد خبر: ۵۹۰۹۱۳
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۳:۲۳ 21 May 2016
پرویز کلانتری نقاش برجسته ایران زمین بدرود حیات گفت
پرویز کلانتری، نقاش، طراح و نویسنده برجسته تاریخ ایران زمین در هشتاد و پنج سالگی و پس از خلق و ثبت برخی از ماندگارترین آثار، بدرود حیات گفت.

به گزارش «تابناک»، پرویز کلانتری، نقاش، تصویرگر و نویسنده، جمعه شب ۳۱ اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۵ پس از ۸۵ سال زندگی پرثمر درگذشت. کلانتری که آذرماه سال ۹۳ دچار سکته مغزی شده بود و طی ماه‌ها گذشته، دوران نقاهت را می گذراند، جمعه شب به دلیل عوارض ناشی از سکته و کهولت سن، دار فانی را وداع گفت.

پرویز کلا‌نتری طالقانی، متولد یکم فروردین سال ۱۳۱۰ در زنجان بود. او در دانشکده هنرهای زیبای تهران به تحصیل پرداخت و در سال ۱۳۳۸ در رشته هنرهای تجسمی دانش آموخته شد.

او دورانی درگیر فضای سیاسی و جزو مخالفان شاه بود اما پس از دستگیری در جریان ملی شدن نفت، از سیاست فاصله گرفت و تا پایان عمرش همین رویه را ادامه داد: «هم کلاسی هایم گرایش های سیاسی متنوعی داشتند. من هم طرفدار نهضت ملی شدن نفت بودم و به خاطر پخش کردن اعلامیه دستگیر و زندانی شدم و یک ماهی به یک کمپ نظامی حد فاصل خرمشهر و آبادان تبعید شدم و همان جا بود که از سیاست متنفر شدم و فهمیدم که باید فقط نقاشی کنم و زندان باعث شد که با فعالیت سیاسی خداحافظی کنم».

پرویز کلانتری نقاش برجسته ایران زمین بدرود حیات گفت

این نقاش که از جمله هنرمندان مکتب سقاخانه‌ای به شمار می رود، از سال ۵۳ با شروع نقاشی‌های کاهگلی، دوره تازه‌ای در زندگی هنری خود آغاز کرد که تا واپسین روزهای عمرش ادامه یافت. تابلوهای او جلوه‌ای ملموس از زندگی مردمان کویر را در خود داشتند.

کلانتری در دوران تحصیل در دانشگاه با همایون صنعتی‌زاده، رئیس دانشکده هنرهای زیبا آشنا و همین آشنایی سبب شد به مؤسسه انتشارات فرانکلین ـ که کتاب‌های درسی و نشریه‌های "پیک" را منتشر می‌کرد ـ راه یابد.

او که بخش عمده‌ای از تصویرگری‌های فانتزی کتاب‌های درسی را به ‌عهده داشته، خالق نقاشی درس‌های معروفی همچون «مرغابی‌ها و لاک پشت»، «روباه و خروس» و البته داستان «روباه و زاغ» است. این هنرمند بیش از چهل سال به تصویرگری پرداخت و نزدیک به ۲۶ کتاب کودک همچون "کدو قلقله زن"، "جمجمک برگ خزون"، "گل اومد بهاراومد" و "رنگین کمان" را تصویرگری کرده ‌است.

پرویز کلانتری نقاش برجسته ایران زمین بدرود حیات گفت

کلانتری، در مراکز هنری از جمله دانشکده هنرهای زیبای تهران و کالج هنری کودکان در کالیفرنیا تدریس کرد و مدتی مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تهران بود.

کلانتری حتی یک ‌بار در مهرماه 91 نمایشگاهی از آثار تصویرگری این کتاب‌ها را با نام «به یاد کودکی» برپا کرد تا تجدید خاطره‌ای باشد برای کسانی که از این شخصیت‌های کتاب‌های درسی خاطره دارند.

او در نمایشگاه‌های گروهی و انفرادی متعددی در داخل و خارج از کشور، شرکت کرده و یک اثر از آثار این تصویرگر ایرانی در فهرست تمبرهای ویژه سازمان ملل به چاپ رسیده است. همچنین تابلوی مشهور "شهر ایرانی" او در مقر سازمان ملل در نایروبی قرار دارد.

زنده یاد کلانتری دستی هم در نوشتن داشت و کتاب‌هایی مانند "ولی اوفتاد مشکل‌ها"، "چهار روایت"، "نیچه نه، فقط بگو مشد اسماعیل" را روانه بازار نشر کرده است.

کلانتری همواره کوشیده بود نوشتنش در سایه نقاشی‌اش قرار نگیرد و در همین ارتباط تأکید داشت: «شما در واقع با سه نفر روبه رو هستید؛ پرویز کلانتری نقاش و کلانتری تصویرگر و کلانتری که میل وافری به نوشتن دارد؛ هرچند در نقاشی های من درخت و پرنده کم مشاهده می کنید، در تصویرسازی هایم برعکس است. در داستان هایم نیز در برخی موارد درختان حضور دارند».

همچنین مقالات بسیاری در مورد هنر و هنرمندان ایرانی از این نقاش و تصویرگر در نشریات منتشر شده‌اند و او در سفرهای خود به خارج از ایران برای معرفی هنر ایرانی به مخاطبان خارجی تلاش زیادی کرده است.

«تابناک» درگذشت این هنرمند ایرانی را به اهالی فرهنگ و هنر و بستگان این هنرمند تسلیت می‌گوید.

تعداد بازدید : 207
دانلود
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۱۲
تابی تا این وقت شب بیداری؟؟؟؟چییکار میکنی؟؟ نکنه تو رخت خواب و زیر پتو هم تبلت دستته؟؟خدایا
تابی نگرانتم ساعت 3و نیم نصف شب اونم جمعه خبر گذاشتن دهشتناکه!!!!
خدا رحمتش کنه. شادی تو صورتش و آثارش موج میزنه
خدا رحمتش کند. به روح پاکش صلوات
خدا رحمت ش كنه تصاوير ي كه روي كتابهاي آقاي بهمن بيگي هم چاپ شده كار مرحوم كلانتري بودند
ان شاءالله خدا ایشان را رحمت کند
روحشون شاد ...
ایران هنرمند توانایی را از دست داد
چه جالب همیشه بعد از مرگ تقدیر بعمل میآید. کاری کنید مردم به وجود این بزرگ مردان در زمان حیاتشان افتخار نمایند و آنها را الگوی خود قرار دهند .
خدا روح ايشون رو قرين رحمت کنه که سازنده بخشي از زيباترين خاطرات دوران بچگي ما بوده‌اند ...
خيلي خيلي تسليت ميگم به همه هنردوستان كاش حداقل 99 سال رو عمر كنند بزرگان ما بايد سبك زندگي ها بهتر بشه اميدوارم بزرگان و عزيزان باقي مانده ايران در هر زمينه سالم و سلامت و پرتوان باشند
خدایش بیامرزاد. روحش شاد که خاطرات زیبایی از کودکی برایمان خلق کرد.
سعدیا، مرد نکونام نمیرد هرگز
رده آن است که نامش به نکویی نبرند
این بیچاره چه گناهی کرده بوده که با این همه هنر , برعکس سایر نقاشان هیچ اسمی از او تا بحال برده نشده؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر