بازدید 9118

جزئیات نشست سه جانبه وزرای دفاع ایران، روسیه و سوریه

در این نشست سه جانبه، آخرین تحولات منطقه و راه‌های تقویت و گسترش مبارزه با تروریسم مورد بررسی و تبادل نظر قرار خواهد گرفت. همچنین می توان گفت، برگزاری این نشست، اعلام رسمی ائتلاف میان این سه کشور در سوریه است. در واقع، تا پیش از این، همکاری و هماهنگی میان ایران، روسیه و سوریه بنا بر ائتلافی نانوشته صرفا از مجاری غیررسمی نظامی و دیپلماتیک دنبال می شد، ولی با برگزاری این نشست، این ائتلاف رسمیت پیدا کرد.
کد خبر: ۵۹۶۲۰۴
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۰ 09 June 2016
براساس برنامه از پیش اعلام شده ای، نشست سه‌جانبه وزیران دفاع جمهوری اسلامی ایران، جمهوری فدراسیون روسیه و جمهوری عربی سوریه با موضوع مبارزه با تروریسم در تهران در حال برگزاری است.

به گزارش «تابناک»، در این نشست سه‌جانبه که با دعوت رسمی سردار حسین دهقان، وزیر دفاع از ارتشبد سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه و سپهبد فهد جاسم الفریج، وزیر دفاع جمهوری عربی سوریه به ابتکار جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود، آخرین تحولات منطقه و راه‌های تقویت و گسترش مبارزه با تروریسم مورد بررسی و تبادل نظر قرار خواهد گرفت. محور اصلی نشست تهران نیز مبارزه با تروریسم در سوریه خواهد بود.

وزیر دفاع فدراسیون روسیه در حاشیه این نشست نیز با سردار دهقان، همتای ایرانی خود و همچنین دریابان علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفت وگو خواهد کرد.

در حال حاضر نیروهای مستشاری ـ نظامی ایران و روسیه در سوریه هستند و به دولت دمشق در جنگ با گروه های تروریستی کمک می کنند. این برای نخستین بار است که وزیران دفاع سه کشور ایران، سوریه و روسیه نشست مشترکی را برگزار می کنند.

برخی خبرگزاری ها نیز دستور کار این نشست را علاوه بر مذاکره در مورد همکاری های ضد تروریستی تهران، مسکو و دمشق، بررسی دستاوردهای عملیات ۹ ماهه نیروی هوایی روسیه در سرکوب گروه های تروریستی در سوریه و همچنین وضعیت عراق عنوان کرده اند.

در جریان عملیات نظامی روسیه در سوریه، ۱۰ هزار پرواز رزمی بر فراز سوریه انجام شد و به گفته ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، نظامیان این کشور بیش از ۳۰ هزار هدف متعلق به سازمان های تروریستی را هدف قرار دادند.

«آناتولی آنتونوف» معاون وزیر دفاع روسیه به خبرنگاران گفت: «در این نشست، اقدامات فوری برای تقویت همکاری ها بین سه طرف جهت مبارزه علیه تروریست های داعش و النصره مورد مذاکره قرار خواهد گرفت».

وی افزود: «وزیر دفاع روسیه همچنین در تعدادی از دیدارهای دوجانبه با مقامات نظامی ایران و سوریه شرکت خواهد کرد و در این دیدارها، امنیت منطقه و همکاری های نظامی و فنی مورد تبادل نظر قرار می گیرد».

همچنین در جریان سفر وزیر دفاع سوریه به تهران، اولین اجلاس کارگروه مشترک امنیتی دو کشور روز دوشنبه در تهران برگزار و تفاهم‌نامه هایی در زمینه مبارزه با تروریسم و جرائم سازمان یافته، مبارزه با قاچاق مواد مخدر و امنیت مرزها میان دو کشور امضا شد.

به نظر می رسد، این نشست سه جانبه ادامه نشست های دوجانبه پیشین میان وزرای دفاع این سه کشور است. چندی پیش بود که وزیر دفاع ایران به روسیه سفر کرده بود و در آن سفر نیز موضوع سوریه به عنوان یکی از موضوعات مهم بررسی شد. در همین راستا، نشست امروز به حضور وزرای دفاع سه کشور برگزار شد؛ نشستی که قطعا با نشست های پیشین متفاوت است.

این نشست سه جانبه بعد از شکست مذاکرات صلح سوریه برگزار می شود. در طول پنج سال بحران سوریه به صورت رسمی و در این سطح، چنین نشستی میان ایران، روسیه و سوریه برگزار نشده بود. به همین جهت این نشست می تواند تحلیل های زیادی را به همراه داشه باشد.

همچنین این نشست بعد از شروع دوباره حملات روسیه علیه گروه های تروریستی در سوریه برگزار شده است. روس ها بعد از شکست مذاکرات ژنو پیرامون حل موضوع سوریه بار دیگر حملات هوایی خود را از سر گرفتند و حملات سنگینی علیه تروریست ها در مناطق مختلف سوریه به ویژه حلب راه اندازی کردند.

از طرف دیگر، به نظر می رسد آن چه برگزاری این نشست را ضروری کرده، موضوع آزادسازی رقه و حلب است. اوضاع در حلب به شدت پیچیده و فرسایشی شده است و هیچ چشم انداز مشخصی برای آزادسازی آن وجود ندارد.

از سوی دیگر، باید به رقه اشاره کرد که توجهات زیادی به آنجا جلب شده است. به عقیده بسیاری، آزادسازی رقه می تواند کلید فتح دیگر نقاط سوریه باشد. به همین جهت آمریکایی ها با حمایت و پشتیبانی از کردها و حملات هوایی خود تلاش دارند پیش از ارتش سوریه که مورد حمایت ایران و روسیه است، رقه را در اختیار خود بگیرند. لذا، به نظر می رسد، هماهنگی عملیاتی ایران، روسیه و سوریه برای پیشروی در جبهه رقه و همچنین حلب، موضوعی است که در نشست وزرای دفاع این سه کشور و در ادامه کارشناسان نظامی آن ها مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

تحلیل دیگر اینکه سه کشور با برگزاری این نشست می خواهند نشان دهند که هنوز خواسته ها و منافع مشترکی در سوریه دارند که با گذشت پنج سال، خدشه ای به آن ها وارد نشده است. تحلیل های زیادی در چند ماه اخیر مبنی بر گسست و اختلاف میان ایران و روسیه و همچنین دولت سوریه و روسیه ارائه شده بود. این نشست می تواند واکنشی به این تحلیل ها باشد.

از سوی دیگر، می توان گفت که برگزاری این نشست، اعلام رسمی ائتلاف میان این سه کشور در سوریه است. در واقع، تا پیش از این، همکاری و هماهنگی میان ایران، روسیه و سوریه بنا بر ائتلافی نانوشته صرفا از مجاری غیررسمی نظامی و دیپلماتیک دنبال می شد، ولی با برگزاری این نشست، این ائتلاف رسمیت پیدا کرد.

در نهایت می توان گفت بعد از این نشست احتمالا باید شاهد افزایش و گسترش عملیات های نظامی ارتش سوریه علیه گروهای تروریستی در سوریه باشیم. حلب و رقه مناطقی هستند که در اولویت نخست این هدف احتمالی قرار دارند.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # انتخابات
وب گردی