بازدید 22855

جوسازی عجیب و غریب غربی ها درباره نشست وزرای دفاع ایران، روسیه و سوریه

بنا به ادعای منابع غربی، ایران خواستار یک پایگاه هوایی در قامشلی، یک پایگاه دریایی در طرطوس و یک پایگاه هوایی ـ راهداری در دیرالزور شده است؛ مسأله ای که عملا مثلثی استراتژیک برای تهران در عمق سواحل مدیترانه تشکیل خواهد داد و نفوذ ایران در سوریه و مدیترانه را برای همیشه تثبیت خواهد کرد.
کد خبر: ۵۹۶۴۳۸
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۲ 10 June 2016
نشست دیروز وزرای دفاع سه کشور ایران، روسیه و سوریه بازتاب بسیاری در رسانه های مختلف خارجی داشت و بسیاری از تحلیلگران این نشست را سرآغاز همکاری ها و طرح های جدید از سوی این سه کشور در سوریه قلمداد کرده اند.

به گزارش «تابناک»، روزنامه «الاخبار» لبنان با انتشار گزارشی به بررسی ابعاد مختلف این نشست و تأثیر آن بر عرصه میدانی سوریه پرداخت و نوشت، آتش‌بسی که روسیه و آمریکا آن را در سوریه اعلام کردند، از جمله محورهای نشست بود. افرادی که در این نشست حضور داشتند، بر «ناپایداری» آن اتفاق نظر و تأکید داشتند که این مسأله به گروه‌های تروریستی فرصت کافی داد تا بار دیگر ساختار خود را تشکیل داده و دوباره به سلاح‌های مدرن تجهیز شوند.

برخی از تحلیلگران بر این باورند که این نشست صرفا در راستای برنامه ریزی و هماهنگی بیشتر برای آغاز عملیات های گسترده در حلب، رقه و دیگر نقاط سوریه بوده است و برخی دیگر از جمله غربی ها نشست دیروز تهران را آغازگر یک نقشه و طرح جدید می دانند.

برخی منابع غربی معتقدند، تهران از طریق روسیه به کشورهای غربی پیشنهاد داده که ایران آماده دادن امتیاز در سوریه در مقابل این است که اجازه داده شود، در سوریه دو پایگاه هوایی در دیرالزور و اطراف قامشلی و همچنین پایگاهی دریایی در طرطوس احداث کند.

کارشناسان غربی می گویند، اگر عملا کشورهای غربی با این پیشنهاد ایران موافقت کنند، جایگاه و موقعیت ایران در سوریه تثبیت و تقویت می شود و تهران جنگ سوریه را به سرعت به پایان خواهد رساند؛ مسأله ای که می تواند منازعات و رقابت ها در خاورمیانه را دو چندان کند و موجب برخورد ایران و عربستان شود.

مطابق ادعای منابع غربی، ایران خواستار یک پایگاه هوایی در قامشلی ، یک پایگاه دریایی در طرطوس و یک پایگاه هوایی-راهداری در دیرالزور شده است؛ مساله ای که عملا مثلثی استراتژیک برای تهران در عمق سواحل مدیترانه تشکیل خواهد داد و نفوذ ایران در سوریه و مدیترانه را برای همیشه تثبیت خواهد کرد.


 
بنابراین، اگر خطی فرضی میان این سه شهر کشیده شود، عملا تمامی مناطق مرکزی و شمالی سوریه میان ایران و روسیه تقسیم می شود.
 
روز گذشته نیز «محمد علی حسینی»، دبیرکل مجلس اسلامی ـ عربی لبنان در گفت وگو با خبرگزاری «آکی» ایتالیا ادعا کرد: «ایران آماده است تا پایگاه های نظامی در سوریه و عراق در نزدیکی مرزهای عربستان با نظارت سپاه پاسداران ایجاد کند و این روند به سمت مرزهای کویت پیش خواهد رفت».
 
به نظر می رسد، غربی ها به همراه متحدان منطقه ای خود قصد دارند با مطرح کردن این موضوع، نسبت به حضور ایران در سوریه و عراق حساسیت های بین المللی و منطقه ای بیشتری را ایجاد کنند. در واقع، ایجاد سه پایگاه نظامی در سوریه ادامه جوسازی چندی پیش رسانه های عربی در مورد ساخت پایگاه نظامی-موشکی از سوی ایران در سلیمانیه عراق بوده است. در آنجا نیز الشرق الاوسط عربستان به نقل از منابع کرد اعلام نموده بود که ایران در حال ساختن پایگاه نظامی در سلیمانیه عراق است.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # انتخابات
آخرین اخبار
وب گردی