بازدید 26722

امان از مرغ‌های هورمونی!

ماجرای مرغ‌های هورمونی کمی متفاوت از چیزی است که در خبر مربوط به سرطانزا بودن مرغ‌ها آمده است. حدود 60 سال است از فرآورده‌های موثر در افزایش سرعت رشد دام‌های اهلی استفاده می‌شود.
کد خبر: ۶۱۸۲۴۳
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۰ 28 August 2016
احتمالا برای شما هم پیش آمده است در جمع‌های دوستانه، در تاکسی یا مهمانی، حرف و حدیث‌هایی از مرغ‌های هورمونی شنیده باشید.
 
به گزارش جام حم آنلاین، ازجمله این شایعه که در فضای مجازی بسیار دیده می‌شود. متن شایعه از این قرار است:
دانشمندان در جدیدترین تحقیقات خود دریافتند زیاده‌روی در مصرف مرغ منجر به بروز سرطان می‌شود. در تحقیقات جدید پزشکان دریافتند بال مرغ به تنهایی تهدیدکننده سلامت نیست، اما به دلیل تزریق آمپول‌های استروئیدی که محرک رشد هستند، خوردن آن برای سلامت انسان مضر است. از عوارض تزریق این هورمون می‌توان به اختلالات هورمونی، کیست رحمی و سرطان سینه اشاره کرد و زیاده‌روی در مصرف مرغ می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری بخصوص برای خانم‌ها داشته باشد.

اصل ماجرا چیست؟


ماجرای مرغ‌های هورمونی کمی متفاوت از چیزی است که در خبر مربوط به سرطانزا بودن مرغ‌ها آمده است. حدود 60 سال است از فرآورده‌های موثر در افزایش سرعت رشد دام‌های اهلی استفاده می‌شود. این فرآورده‌ها به دو دسته عوامل محرک ضدباکتریایی (آنتی‌بیوتیک‌ها و پروبیوتیک‌ها) و مواد آنابولیک (استروژن، اندروژن و هورمون رشد) تقسیم می‌شوند. از دهه 40 میلادی افزودن این ترکیبات مصنوعی به دام و طیور آغاز شد تا زمان رشد آنها کوتاهتر شود، اما این ترکیبات هورمون‌های رشد نیستند، بلکه مواد افزودنی و مکمل‌هایی است که برای تغذیه دام و طیور از آنها استفاده می‌شود.

استفاده از هورمون‌های پروتئینی به صورت خوراکی باعث تجزیه آن در دستگاه گوارش می‌شود و به همین دلیل این هورمون‌ها به دام تزریق می‌شوند و بیشترین میزان آنها زیر پوست حیوان انباشته می‌شود، اما این هورمون‌ها در حالت عادی به دام تزریق نمی‌شوند و گاهی در تحقیقات و آزمایش‌های اثرات فیزیولوژیک از آنها استفاده می‌شود. تزریق هورمون در بافت‌های خوراکی دام‌ها بسیار ناچیز است و بسیار کمتر از مقداری است که روزانه در بدن انسان تولید می‌شود. یکی از مهم‌ترین دلایل این موضوع هزینه بسیار بالای هورمون‌های رشد است و در صورت استفاده از این هورمون‌های گرانقیمت، گوشت مرغ‌ها بسیار قیمت بالایی خواهد داشت که در این صورت تولیدشان اقتصادی نخواهد بود. در واقع استفاده از هورمون‌های رشد فقط به مواقعی مثل زمان زایمان گاوها و دوران شیردهی محدود می‌شود و هورمونی در حالت عادی به مرغ و سایر دام‌ها و طیور تزریق نمی‌شود.

اتفاقی که در رشد سریع دام و طیور رخ می‌دهد، اجرای برنامه‌های اصلاح نژادی و استفاده از مواد افزودنی مجاز تغذیه‌ای برای پرورش آنهاست. در روش‌های به‌گزینی مولدان، حیواناتی که زودتر از بقیه به مرحله رشد می‌رسند در چند مرحله گزیده می‌شوند و بعد از چند نسل با اعمال اصول مهندسی ژنتیک رشد دام‌ها سریع‌تر می‌شود.

در این میان موضوعی که باید به آن توجه شود تزریق آنتی‌بیوتیک‌ها زیر پوست این حیوانات است. مرغ‌ها و سایر حیوانات پرورشی بعضا در شرایط نامناسب و در فضایی متراکم نگهداری می‌شوند و امکان شیوع بیماری میان آنها بسیار زیاد است. استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها برای مقاوم‌سازی مرغ‌ها و جلوگیری از بیماری آنها در برخی مرغداری‌ها گاهی دیده می‌شود. در این شرایط گاهی فاصله میان مصرف آنتی‌بیوتیک و ورود آنها به بازار به قدری کم است که گفته می‌شود به علت تجمع آنتی‌بیوتیک‌ها زیر پوست بهتر است پوست مرغ مصرف نشود.
تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۱
ممنون بابت اطلاعات خوبتون
من که از هرچی مرغ و گوشت و برنج و سبزی و مواد غذایی که حداقل یکیش هم محض رضای خدا سالم نیست داره بهم میخوره..... چقدر بدبختیم که کسی در کشورمون به فکر سلامت خودش و همنوعش نیست و حاضره بخاطر سودش سلامت همه را به خطر بیاندازه!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
خیلی جو گیر شدی اخوی .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
وقتی پول میشه خدا و پول پرستی میشه خداپرستی، نمیشه توقع انصاف و
...نوعدوستی داشت ..
شایسته است به عنوان یک رسانه در خصوص رشد مرغ در دوره کوتاه از افراد متخصص در این زمینه استفاده وشفاف سازی شود تا مردم با اطمینان بهتر به مصرف گوشت سفید ادامه دهند.استفاده از تیتر نامناسب وغیر کارشناسی صحیح نمنی باشد.
نویسنده محترم چی بود نوشتی اطلاع ندارید نظرندید لطفا....ازیک دامپزشک بپرسید چرا همه کارشناس میشن یهو...
چه عجب در خصوص این موضوع یک مطلب قابل توجه و علمی نوشته شد
ضمنا برای پرورش مرغهای گوشتی از مواد تزریقی استفاده نمی شود و تنها برای واکسیناسیون ممکن است در برخی شرایط حاد از واکسنهای تزریقی استفاده شود آنهم در سنین پائین جوجه ها نه در زمان ورود به بازار مصرف
با سلام و تشکر از مطلب فوق
همانطور که در مقاله اشاره شد، وجود هورمون در مرغهای پرورشی شایعه ای بیش نیست و استفاده از هورمون بهیچ وجه اقتصادی نمی باشد.
همانگونه که مستحضرید استفاده از هورمون (بصورت استفاده نابجای دوپینگ و افزایش رشد و حجم عضلات) در رشته بدنسازی و در یک فرد بطورمتوسط با وزن ۸۰ کیلو گرم، هزینه بسیار گزافی دارد،
با توجه به تشابه هورمون های رشد مورد استفاده،
در یک مرغداری ۱۰۰۰۰قطعه ای که وزن نهایی گله حدود ۵۰ تن هست، در مقایسه با همان فرد ۸۰ کیلوگرمی، استفاده از هورمون بسیار بسیار گران تمام شده و بهیچ وجه اقتصادی نمیباشد.

از اینرو از هموطنان عزیز خواهشمندیم با خیال راحت گوشت مرغ را مصرف نموده و هیچ نگرانی از این بابت نداشته باشند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
چندتا سوال ...
چرا مرغ های بومی دیرتر از مرغ های مرغداری چاق میشن؟؟؟
چرا رنگ گوشتشون با هم فرق میکنه؟؟؟
چرا مرغ های بومی دیرتر میپزن؟؟؟
چرا مرغ های مرغداری هنگام پخت بوی دارو و هورمون میدن؟؟؟
واقعا جای تاسف داره مقاله شماو سواد شما از مرغ و پرورشش در حد صفره دوست عزیز تا حالا یه بار مرغداری رفتی؟ مرغ هورمونی یعنی چی؟ حداقل یه مطلب رو کپی می کنید کامل بخونید توی پرورش مرغ از انتی بیوتیک استفاده میشه ولی هورمون رو مگه مرغ های محله شما
بهترین راه برای پیشگیری از مشکلات خوردن مرغ، خریدن مرغهای با وزن کمتر از 1800 گرم است. ذر مرغهای با وزن بالا احتمال استفاده زیاد از آنتی بیوتیک و افزایش بیماری مرغها وجود دارد. پس باید فرهنگ استفاده از مرغهای کوچک را در جامعه رواج دهیم
در پاراگراف آخر باید اشاره کنم که مهندسی ژنتیک در این امر به کار گرفته نمی شود بلکه اصلاح نژاد با روش آمیزش نژادهای با رشد سریع طی چندین دوره و انتخاب بهترین زاده ها به عنوان والد برای تولید نسل های بعدی مورد استفاده قرار می گیرد. به این فرایند اصلاح ژنتیکی گفته می شود که با مهندسی ژنتیک متفاوت است. مهندسی ژنتیک شامل استفاده از قطعات ژنتیکی خارجی و وارد کردن آن ها به محتوای ژنوم حیوان است که ژن های مطلوب از نظر رشد و وزن گیری را می توان به بدن حیوانات وارد کرد.
علت سرطانم از ماست که برماست ...
اگر نویسنده این مقاله معتقد است هورمونهای خوراکی در دستگاه گوارش تجزیه می شوند و لذا به دام داده نمیشود! پیشنهاد میکنم چند قرص استروژن یا همان OCP تهیه کرده میل فرمایند و ببینند چه اثری بر روی بدنشان دارد! از چی می ترسی؟ تجزیه میشه!!! آره جانم تجزیه میشه!!!
دوستان عزیز صراحتا به مردم بگوئید که اشکال مرغهای تولید داخل ( وطنی ) نه تنها هورمون های رشد وانابولیک نیست بلکه باقیمانده دارویی است . به عبارتی دکتران دامپزشک و نظام دامپزشکی و سازمان دامپزشکی وشرائط اقتصادی دست مرغدار را باز گذاشته اند که هرقدر که می خواهد حتی تا لحظه بارگیری به مقصد کشتارگاه انتی بیوتیک مصرف کند چرا ؟ چون مرغدار نباید ضرر کند نتیجه : ریختن انتی بیوتیک به حلقوم مردم ... دم خروس هم از دپورت مرغهای صادراتی از فلان کشور عربی در امده و نیازی هم به قسم حضرت عباس (ع) نیست.
خخخخ ......
این جزء موردهای هست که گرانی به نفع سلامت مردمه.
چه خوب که هزینه هورمون بالاست!!!!!
و همینطور روغنهای صنعتی و ماشینی و ...
گرچه که دیگه نامردها از روغن سوخته هم استفاده میکنن توی تولید...
پس شاید مرغداری ها هم از هورمون سوخته یا چیزی شبیه اون استفاده میکنن!
کاش فقط به خاطر سود بیشتر و ارزانی از کود انسانی به عنوان خوراک دام استفاده نشود!!!!!!!!!
ایا می دانید با دادن انتی بیوتیک برای رشد سریع مرغ مردم را به این ماده حیاتی انتی بیوتیک مقاوم کرده و وباکتریها دارنند ادم می کشند حالا بگویید طوری نسیت
درودبرشما
متأسفانه آنطورکه می بینیم مسئولین فقط درتلاش هستندکه صندلی ریاست رااززیرپای همدیگربکشندوصبح زودازخواب بیدارشوند،ریاست ونطق کنندودرصدراخبار روزنامه هاقرار بگیردکه هیچ دردی ازمزدم دوا نمی کند.کسی بفکرحال وروز مردم نیست،آن همه مرغ درتوالت راهمگان دیدیم چه کسی رسیدگی کرد.این همه موادخوراکی به کشورهای همسایه صادرمی شودبه علت وجودموادشیمیائی تمام برگشت میشودوبه خورداین مردم بدبخت داده می شود.آیا کسی رسیدگی کرد؟
شما را بخدا قسم حرف کارشناسان طیور و دامپزشکان را باور کنید.هیچ هورمونی در مرغ های گوشتی استفاده نمیشود.نه در ایران و نه در هیچ جای دنیا.چون رشد مرغ گوشتی مربوط به تغذیه فشرده و به گزینی و ارتقائ نژاد مرغ طی 100 سال گذشته می باشد.اگر غیر از این بود باید کارشناسان مرغداری و دامپزشکان غذای دیگری جز گوشت مرغ استفاده میکردند که اصلا" اینطور نیست.گوشت مرغ از سالم ترین غذاهای انسان است.ممنون
اونی که آقای دکتر محمدی گفته ٬ اون راه و روش اصولیش هست ٬ ولی تو ایران کیه که از اصول پیروی بکنه ! الآن در اکثر مرغداریها هورمون رو دو برابر میزنند و مرغها در ۲۵ روز به حد قابل ذبح میرسند ولی هیچکی به این کارها رسیدگی نمیکنه و همه جا الآن پر از بیمارهای مختلف شده!
همش دروغه، یک مرغ با تغذیه صحیح شاید افزایش وزن پیدا کند ولی رشد استخوانهای مرغ رو چطوری می خواین توجیه کنید.
رشد مرغ محلی به صورت طبیعی ۸ ماه طول میکشه
چجوری یک جوجه ظرف ۴۵ روز به ۴کیلو وزن وقد ۴۰ سانتیمتر می رسه؟
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # مسعود پزشکیان # سعید جلیلی # دور دوم انتخابات