بازدید 4479

اردن وارد مرحله "سکوت انتخاباتی" شد

اردن پیش از انتخابات پارلمانی که فردا (سه‌شنبه) برگزار می‌شود وارد مرحله سکوت انتخاباتی شد و به این ترتیب تبلیغات انتخاباتی کاندیداها در این کشور به پایان رسید.
کد خبر: ۶۲۴۲۳۹
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰ 19 September 2016

اردن پیش از انتخابات پارلمانی که فردا (سه‌شنبه) برگزار می‌شود وارد مرحله سکوت انتخاباتی شد و به این ترتیب تبلیغات انتخاباتی کاندیداها در این کشور به پایان رسید.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، اردن کمی پیش از انتخابات پارلمانی پیش روی خود که قرار است فردا در این کشور برگزار شود، وارد مرحله سکوت انتخاباتی شد.

این اولین انتخابات در اردن پس از موافقت پارلمان با اصلاحات در قانون جدید انتخابات است و به این ترتیب انتخابات بر اساس سیستم لیست نسبتا باز برگزار می‌شود.

در این روش کاندیداها نمی‌توانند به صورت فردی کاندید شوند بلکه هر یک باید در لیستی قرار گیرند که تعداد کاندیداهای آن کمتر از سه نفر و بیشتر از تعداد کرسی‌های اختصاص یافته به حوزه انتخاباتی نباشند که لیست در آنجا کاندید می‌شود.

در مورد روش رای‌دهی نیز رای‌دهندگان می‌توانند تنها به یک لیست رای دهند و یا اینکه یک نفر یا بیشتر از یک لیست را انتخاب کنند.

لیست‌ها به نسبت آرائی که از سوی رای‌دهندگان کسب می‌کنند، کرسی‌ها را در اختیار می‌گیرند به عنوان مثال اگر یک حوزه انتخاباتی 10 کرسی داشت و تعداد کل آراء صحیح 100 هزار رای بود و یک لیست 20 هزار رای آورد، این بدان معنا است که این لیست با کسب 20 درصد کل آراء دو کرسی از مجموع 10 کرسی را به دست می‌آورد. البته در انتخابات واقعی این حساب و کتاب‌ها پیچیده‌تر از این است.

در نهایت این دو کرسی به کاندیداهایی می‌رسد که حائز بالاترین تعداد رای در لیست هستند. به این ترتیب این رای‌دهندگان هستند که با رای خود تعیین می‌کنند چه کسی این کرسی‌ها را به دست آورد.

طرفداران این سیستم معتقدند که این روش هم برای کاندیداها و هم برای رای‌دهندگان عادلانه‌تر است.

در انتخابات پیش روی اردن نزدیک به ۱۲۵۲ کاندیدا از جمله ۲۵۳ زن بر سر ۱۳۰ کرسی پارلمان با یکدیگر رقابت خواهند کرد. از این کرسی‌ها ۱۵ کرسی مختص زنان است.

هیئت مستقل انتخابات تاکید کرد، نزدیک به ۷۴ هزار تن بر روند اجرای انتخابات نظارت خواهند داشت، علاوه بر این تعدادی مشاور داوطلب نیز در راستای تسهیل روند برگزاری انتخابات به این هیئت کمک خواهند کرد.

از سوی دیگر سلامه حماد، وزیر کشور اردن اظهار داشت: وزارت کشور تمامی تدابیر امنیتی و لجستیکی لازم برای حمایت از هیئت مستقل انتخابات را در پیش گرفته است.

حماد افزود: دولت به دستور شخص پادشاه در راستای فراهم کردن شرایط لازم جهت اجرای انتخاباتی شفاف و پاک تمام تلاش خود را می‌کند.

وزیر کشور اردن تاکید کرد: اجرای انتخابات به هیئت مستقل انتخابات سپرده شده است و نقش دولت و وزارت کشور در این انتخابات تنها به حمایت لجستیکی و امنیتی از این هیئت و رفع نیازهای آن محدود می‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی