هزینه نذری‌های محرم، دو برابر کل بودجه بهزیستی است

سیدابوالحسن فیروزآبادی معتقد است که هزینه نذری‌هایی که مردم در دهه اول محرم می‌دهند؛ دو برابر کل بودجه سازمان بهزیستی است.
کد خبر: ۶۳۰۴۷۵
|
۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۸ 09 October 2016
|
6079 بازدید
|
۶

سیدابوالحسن فیروزآبادی معتقد است که هزینه نذری‌هایی که مردم در دهه اول محرم می‌دهند؛ دو برابر کل بودجه سازمان بهزیستی است.

به گزارش ایلنا، سیدابوالحسن فیروزآبادی (قائم مقام وزیر کار و رئیس شورای عالی فضای مجازی)، در یک برنامه کاملا اجتماعی به نام محرم و خیر جمعی طی سخنانی با اشاره به ریشه خیر در اسلام و فرهنگ ایرانی گفت: دامنه واژه‌هایی که در قرآن و اسلام درباره خیر آمده بسیار است و در قرآن وقتی ما کلماتی همچون انفاق خمس، زکات، کمک به ایتام و بسیاری کلمات دیگر را می‌بینیم آن‌ها به صورت مستقیم به کار خیر اشاره دارند.

فیروزآبادی با تاکید بر اینکه اسلام یک سیستم مشخص برای خیرات دیده است، گفت: امروز در جامعه ما پشتوانه نظری برای کار خیر وجود دارد و ما در فرهنگ شیعه خود و آیین‌های دینی سرمایه‌های اجتماعی بزگی در امر خیر داریم.

وی ادامه داد: عزاداری اباعبدالله و حماسه عاشورا یک سرمایه است و سرمایه بسیار بزرگی برای ملت ما و باعث شده ملت ما به وحدت برسد و انقلاب اسلامی پیروز شود و تمام جامعه ما از این سرمایه تا ابد استفاده می‌کند و باید قدردان آن باشد.

قائم مقام وزیر کار با اشاره به علاقه مردم به حضرت اباعبدالله (ع) و عزاداری برای دهه محرم گفت: فقط نذرهایی که در دهه اول محرم داده می‌شود حدود ۲ هزار میلیارد تومان هزینه دارد که این میزان پولی که صرف نذری‌ها می‌شود ۲ برابر بودجه سازمان بهزیستی است.

وی ادامه داد: می‌توان این مبالغ را به خوبی هدایت کرد و یک احصای کامل درباره کارهای به وجود آورد.

فیروزآبادی ادامه داد: رقم ۲ هزار میلیارد تومان فقط بخش کوچکی از نذورات و خیراتی است که مردم در طول سال انجام می‌دهند و اگر بخواهیم تمام خیراتی که در طول سال هزینه می‌شود را بررسی کنیم قطعا به رقم‌های بیشتری می‌رسیم.

وی افزود: می‌توان با یک برنامه‌ریزی و نگاه پیشگیرانه این هزینه‌ها را به خوبی هدایت کرد و حتی سازمان‌های بیمه‌گر را نیز در این بخش به صحنه آورد.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
هزینه کنسرت ها چقدر است؟!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
چه عجب این وسط یکی هم حرف منطقی زد !
منوچهر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
با سلام.ای کاش میشد طوری فرهنگ سازی کرد تا تا مردم منبعد همین هزینه های نذری را با همان نیت برای امام حسین بحساب بهزیستی یا بیماران سرطانی هزینه کرد
یوسف
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
با عرض سلام و احترام
اخیرا برآوردی از هزینه نذورات ماه محرم شده که بطور تقریبی 2000 میلیارد تومان محاسبه گردیده است. حال این رقم خوب هست یا نه باید بررسی کارشناسی شود. برخی ها با دید منفی به موضوع نگاه کرده و این قضیه را اسراف می دانند. و برخی ها هم مانند نگارنده محترم مقاله فوق، لزوم پیشگیری و هدایت نذورات مردمی را یادآور می شوند. حال آیا مراسم عزاداری های محرم که قدمتی دیرینه دارد و از اول پیدایش آن، از متن فرهنگ مردم شکل گرفته و هیچگونه ردیف بودجه ای در هیچ دولت و حکومتی نداشته است را می توان به دیده اسراف نگریست یا خیر خود جای تامل دارد. و اینکه آیا اصولا مردم حاضر هستند همین پول را در جایی غیر از عزاداری امام حسین علیه السلام خرج کنند؟
با یک محاسبه خیلی ساده از برخی هزینه هایی که در طول سال می شود شاید بتوان به نتایج بهتری هم دست پیدا کرد. با یک محاسبه سرانگشتی از میزان هزینه هایی که در مراسم های چهارشنبه سوری و هزینه جبران خسارات وارده، هزینه مصرف سیگار و هزینه درمان مربوطه، لوازم آرایش، مواد مخدر و هزینه های وابسته، کنسرت ها و سفرهای خارجی غیر ضرور به مقاصد خاص و ... به رقمی بالغ بر 33 هزار میلیارد تومان می توان رسید. که مخارج نذورات ماه محرم چیزی حدود 6 صدم درصد این مقدار می باشد. حال بر هر آدم منصفی هویدا می شود که کدام هزینه ها باید مدیریت شود.
نتیجه گیری و طرح چند سوال:
1- آیا واقعا هزینه های نذورات ماه محرم صرف رسیدگی به نیازمندان شود فقر از بین می رود؟
2- نگاهی اجمالی به صدقات جمع آوری شده توسط کمیته محترم امداد و سایر مراکز خیریه و یارانه های پرداختی توسط دولت که همین مقوله خود سالانه به مبلغی بالغ بر 39 هزار میلیارد تومان می شود. نشان می دهد که نسبت هزینه نذورات در مقابل این ارقام چیزی نزدیک به صفر می باشد. و اینکه هزینه کرد ارقام فوق چقدر فقر را کاهش داده نیاز به بررسی متخصصان بزرگوار دارد.
3- از دید اقتصاد دانان هزینه همیشه بد نیست بلکه اگر منجر به تحریک تولید و افزایش تولید ناخالص ملی شود پدیده مطلوبی هم محسوب می شود.
4- مراسم های عزاداری ماه محرم ریشه در اعتقادات عمیق مذهبی مردم دارد. و در واقع کاری فرهنگی محسوب می شود که بدون اینکه دولت ها ردیف بودجه ای برای آن تعریف کرده باشند اداره می شود و اثرات مثبت آن بر همگان آشکار می باشد.
5- حال باید مردم را تشویق کنیم تا مراسم های ماه محرم را هر چه باشکوه تر برگزار نمایند و یا در راستای منقبض کردن این مراسم ها بکوشیم ؟ قضاوت با مخاطبین بزرگوار می باشد.
ج- ف بسیجی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
آقای فیروز آبادی فقط در ایدلوژی شیعی ماه محرم هزینه ندارد نماز جماعت آیین روز قدس مراسم پیاده روی روز اربعین حسینی و... اینها هزینه نیست اینها برای وحدت شیعه است و مصداق آیه مبارکه واعتصموا.... جمیعاً است این تشکیل جماعت است که داعش آمریکا می ترسد به ایران حمله کند این جماعت است که آمریکا کلی هزینه می کند تا اتحاد شیعه را از بین ببرد کمی تامل نیاز است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۹
اصلا مقاله شما منصفانه نیست بلکه جهت دار و گویی که سرشار از غرض ورزی است!
واقعاً چشم از هزینه های اجتماعی میلیارد دلاری جامعه بسته اید و بخیل گونه (و شاید غرض گونه) تمام هم و غمتان را صرف تضعیف پدیده ای فذهنگی کرده اید که قدمتش بیش از هزار سال است و آثار بسیار زیبای فرهنگی دارد.
لعنت الله علیکم و علی امهاتکم
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات