بازدید 3751

همکاری ترکیه و اف بی آی علیه پولشویی سازمان گولن

یک روزنامه چاپ ترکیه اعلام کرد، آنکارا همکاری مشترکی را با اف بی آی علیه "پولشویی گسترده" توسط گروه وابسته به فتح‌الله گولن، روحانی در تبعید و مخالف دولت ترکیه به اتهام انتقال کمک‌های مالی به شرکت‌ها و انجمن‌های وابسته به وی آغاز کرده است.
کد خبر: ۶۳۱۹۵۵
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۱ 15 October 2016

یک روزنامه چاپ ترکیه اعلام کرد، آنکارا همکاری مشترکی را با اف بی آی علیه "پولشویی گسترده" توسط گروه وابسته به فتح‌الله گولن، روحانی در تبعید و مخالف دولت ترکیه به اتهام انتقال کمک‌های مالی به شرکت‌ها و انجمن‌های وابسته به وی آغاز کرده است.

به گزارش ایسنا، روزنامه دیلی صباح در گزارشی اعلام کرد: به رغم تلاش‌ها برای قطع منابع مالی گولنیست‌ها که متهم به مشارکت در کودتای 15 ژوئیه هستند، مقامات ترکیه همکاری مشترکی را با اف بی آی آغاز کرده‌اند.

براساس گزارشات منتشر شده این گروه وابسته به گولن به دنبال تزریق پول به شرکت‌های وابسته در آمریکا از طریق کمک‌های مالی اهدایی هستند.

این کمک‌های مالی به صورت داوطلبانه از سوی صندوق‌های "همت" جمع آوری می‌شود و پس از جمع آوری توسط این صندوق‌ها به شرکت‌ها و انجمن‌های وابسته به گولن در آمریکا منتقل می‌شوند که این مساله توجه اف بی آی را به خود جلب کرده است.

نزدیک به پنج میلیون دلار پول تاکنون از حساب‌های بانکی در ترکیه و شرکت‌های وابسته به گولن انتقال یافته است. مقامات بانکی آمریکا هشدار داده‌اند که هرگونه انتقال پول به کشور بالای پنج هزار دلار مورد بررسی قرار می‌گیرد. در حال حاضر برنامه سازمان فتو با استفاده از کمک‌های مالی اهدایی توانسته است به پولشویی گسترده‌ای دست بزند.

اف بی آی در این زمینه تحقیق می‌کند که آیا این انتقال پول‌ها همزمان با افزایش فشارها علیه این گروه بعد از کودتای نافرجام 15 ژوئیه انجام شده است یا نه.

بانک آسیا که در گذشته توسط یک فرد وابسته به فتح‌الله گولن تعلق اداره می‌شد، در قلب این تحقیقات قرار گرفته است. این بانک برخی از این کمک‌های مالی را به شرکت‌ها و انجمن‌های وابسته به گولن انتقال داده است.

به نوشته این روزنامه چاپ ترکیه گروه وابسته به فتح‌الله گولن یک امپراتوری تجاری گسترده‌ای را  براساس شبکه شرکت‌های خود در خارج از کشور اداره می‌کند. این گروه به دنبال حفظ گردش مالی خود از طریق آمریکا است تا بدین شکل بتواند علی رغم سرکوب‌های انجام شده برای قتع منابع مالی این گروه در ترکیه بتواند به راه خود ادامه دهد. در حال حاضر تحقیقات گسترده علیه بانک آسیا آغاز شده است.

همچنین پلیس ملی ترکیه که در این مساله در همکاری با اف بی آی به سر می‌برد اعلام کرد که آنکارا از آمریکا خواسته است که پول‌های به دست آمده در این پولشویی را مسدود کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# انتخابات # محمدباقر قالیباف # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # مسعود پزشکیان # انتخابات ریاست جمهوری